اساتید پیشنهادی:

چطور به کودکان از طریق بازی زبان انگلیسی یاد بدهیم؟!

خاطره محمدی
خاطره محمدی
چهارشنبه, 17 آبان 2022

دسته بندی : Learning-Language-Techniques

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 1399

به کودکان از طریق بازی زبان انگلیسی یاد بدهیم

همیشه هنگامی که صحبت از یادگیری زبان جدیدمی‌شود، فکر بسیاری از افراد به سمت کتاب‌ها، دیکشنری‌ها، جزوه‌های آموزشی، پادکست‌ها و... می‌رود، اما هنگامی که از روش‌های متداول و کسالت‌آور یادگیری زبان فاصله بگیریم و روش‌های جذاب و سرگرم‌کننده دیگر را جایگزین کنیم، می‌توانیم بیشترین بهره‌وری را از آموزش زبان انگلیسی به دست آوریم‌. یکی از این فعالیت‌های سرگرم‌کننده، انجام بازی است.

این روش به خصوص برای کودکانی که قصد یادگیری زبان انگلیسی را دارند بسیار مفید است. باید بازی‌ها را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که باعث لذت بردن زبان آموز و یادگیری او شود. طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که فعالیت‌های محبوبی مانند گوش دادن به موسیقی و آواز خواندن، فیلم دیدن و بازی کردن می‌تواند باعث افزایش یادگیری زبان کودکان شود. در همین جهت است که قصد داریم در ادامه بازی‌هایی که امروزه مورد توجه آموزشگاه‌های زبان هستند را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید به راحتی به کودکان خود از این طریق زبان را آموزش دهید.

بازی‌های انگلیسی چگونه می‌توانند روی یادگیری زبان انگلیسی تأثیر بگذارند؟

با انجام بازی‌های مختلف برای یادگیری انگلیسی، کودکان نه تنها از زیر بار یادگیری زبان فرار نمی‌کنند بلکه بسیار علاقه نشان می‌دهند. حتی اگر ساعت‌های زیادی مشغول بازی کردن باشند و درعین‌حال آموزش ببینند به هیچ عنوان خسته نمی‌شوند. یکی از مزیت‌های بازی کردن این است که لغت‌های بسیاری با تکرار و تمرین مدام مرور می‌شوند. ازآنجایی‌که برخی از بازی‌های انگلیسی باید به صورت گروهی انجام شود می‌تواند باعث افزایش یادگیری و تعامل در بین کودکان شود.

مزایای بازی برای یادگیری زبان انگلیسی کودکان

ازآنجایی‌که بازی‌ها الهام‌بخش هستند و گاهی اوقات در ازای برنده شدن در بازی‌ها به کودک پاداشی داده می‌شود؛ بنابراین این باعث انگیزه دادن به کودکان برای ادامه دادن بازی می‌شود. همچنین یادگیری از طریق این بازی‌ها نیازمند ادغام چندین مهارت انگلیسی مهم از جمله نوشتن، گوش دادن، صحبت کردن و خواندن است‌.

اما مزیت بزرگ این بازی‌ها این است که باعث افزایش اعتمادبه‌نفس کودکان و برطرف کردن ترس از اشتباه کردن آن‌ها می‌شوند. بهره‌گیری از بازی‌های گروهی در بین کودکان نه تنها یادگیری را بسیار لذت‌بخش می‌کند بلکه آن‌ها را ترغیب به رقابت و تلاش می‌کند. اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم، با استفاده از بازی کودک انرژی کافی برای یادگیری مطالب جدید به دست می‌آورد و بهتر می‌تواند نکات جدید را بیاموزد.

بازی‌های مؤثر برای یادگیری زبان انگلیسی کودکان

به کودکان از طریق بازی زبان انگلیسی یاد بدهیم

بازی‌هایی که در ادامه قرار است به شما معرفی کنیم جزء بهترین و مهم‌ترین بازی‌ها در زمینه یادگیری زبان انگلیسی هستند که می‌توانید برای تنوع هر روز یکی از آن‌ها را با کودکان خود اجرا کنید.

مسابقه تخته سیاه

این بازی یک بازی بسیار شناخته شده و معروف برای آموزش زبان انگلیسی کودکان است. مسابقه تخته سیاه یک بازی سرگرم‌کننده و محرک برای یادگیری زبان کودکان محسوب می‌شود و برای یادگیری بهتر واژگان زبان انگلیسی کاربرد دارد. شما با استفاده از این بازی می‌توانید از میزان یادگیری کودک خود نیز مطلع شوید. مزیت این بازی اصلاح واژگان و دستور زبان است و برای تمامی گروه‌های سنی مناسب است.

برای شروع بازی شما باید یک گروه تشکیل دهید و فرقی ندارد که افراد این گروه چند سال سن داشته باشند. سپس باید افراد تیم را به دو گروه تقسیم کنید. تخته را به دو قسمت تقسیم کنید و موضوع موردنظر خود را بالای تخته بنویسید. پس از آن زبان آموزان باید بر اساس موضوعی که مطرح کرده‌اید کلمات مرتبط را به شما بگویند. هر تیمی که کلمات صحیح و همچنین کلمات بیشتری را بگویند امتیاز بیشتری کسب می‌کند و برنده می‌شود.

دو حقیقت و یک دروغ

این یک بازی سرگرم‌کننده است که برای شناخت بیشتر شما از اطلاعات و نحوه یادگیری کودکان مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین این بازی یک بازی بسیار عالی برای تقویت و تمرین مهارت‌های اسپیکینگ یا صحبت کردن است و برای تمامی گروه‌های سنی مناسب است. برای شروع شما باید اظهار نظر خود را درباره موضوعی روی تخته بنویسید. یک مورد از این اظهار نظر باید درست و دو مورد دیگر باید دروغ باشند.

سپس اجازه دهید زبان آموز سوالاتی درباره اظهار نظرهای شما بپرسد و حدس بزنند که کدام یک دروغ و کدام یک درست است. اگر بتوانند درست حدس بزنند برنده خواهند شد. این بازی را می‌توانید به یک صورت دیگر نیز انجام دهید به این شکل که به زبان آموز خود وقت دهید تا درباره خود یک دروغ و دو حقیقت بنویسد. سپس آن‌ها را دو به دو در یک تیم قرار دهید تا درباره مطالبی که نوشته‌اند از یکدیگر سوال بپرسند و بتوانند دروغ و حقیقت را حدس بزنند و در نهایت تمامی زبان آموزان می‌توانند درباره حدس‌های خود به نوبت توضیح دهند.

بازی کلمات

این بازی یک بازی عالی برای تشویق زبان آموزان به کار تیمی و همچنین ایجاد حس رقابتی میان آن‌ها است. در این بازی فرقی ندارد که زبان آموزان شما در چه گروه سنی قرار دارند، زیرا حس رقابت در هر سنی وجود دارد. مزیت این بازی این است که یک تمرین بسیار عالی برای خواندن و نوشتن محسوب می‌شود و همچنین تمرکز بر گرامر، ترتیب واژه‌ها و املا را افزایش می‌دهد. برای شروع شما باید تعدادی جمله بنویسید.

می‌توانید در صورت امکان هر جمله را با یک رنگ متفاوت بنویسید. پیشنهاد ما به شما این است که حداقل سه تا پنج جمله برای هر تیم بنویسید و سپس جملات را برش بزنید تا به چندین کلمه مختلف تبدیل شوند. سپس هر جمله را درون یک جسم بیندازید و آن‌هارا از یکدیگر جدا کنید. زبان آموزان را به تیم‌های ۲، ۳ و ۴ نفر تقسیم کنید. تیم‌ها باید کلمات خود را به ترتیب درستی قرار دهند. تیمی که بتواند کلمات را درست در کنار یکدیگر قرار دهد تا جمله صحیح به دست آید برنده مسابقه است.

چیدمان کلمات

بازی چیدمان کلمات بازی مورد علاقه کودکان کم سن و سال است. افزایش تمرکز زبان آموزان از جمله مزایای این بازی است و برای تمامی گروه‌های سنی به خصوص زبان آموزان کودک و نوجوان مناسب است. برای شروع شما باید درباره یک کلمه فکر کنید و آن را روی تخت بنویسید. سپس برای هر حرف این کلمه روی تخته یک خط بکشید و از دانش آموزان بخواهید که حرفی را به شما پیشنهاد کنند.

اگر این حرف جزء حروف تشکیل‌دهنده آن کلمه بود آن را در جای درست خود بگذارید، اما اگر حرف در آن کلمه وجود نداشت آن را در طرف دیگر بنویسید. آن‌قدر این کار را ادامه دهید تا در نهایت کودکان کلمه درست را حدس بزنند.

نقاشی

نقاشی کردن یک بازی است که محدود به گروه سنی خاصی نمی‌شود، زیرا همه آن را دوست دارند؛ در نتیجه کودکان می‌توانند از این بازی استفاده کنند و خلاقیت خود را به نمایش بگذارند. مزیتی که نقاشی برای یادگیری زبان انگلیسی دارد این است که باعث افزایش یادگیری کلمات می‌شود و برای تمامی گروه‌های سنی به خصوص کودکان و نوجوانان مناسب است. برای شروع شما باید یک دسته از کلمات را انتخاب کنید و آن را در یک کیسه قرار دهید.

سپس کلاس را به تیم‌های دو نفره تقسیم کنید و تخته را به دو قسمت تقسیم کنید. به کودکان یک ماژیک دهید و از آن‌ها بخواهید که یک کلمه را بنا به انتخاب خود از کیسه خارج کنند. سپس از کودک بخواهید تا کلمه را به صورت یک تصویر بر روی تخته بکشد و تیم خود را تشویق کند تا آن کلمه را درست حدس بزنند اولین تیمی که پاسخ درست را حدس بزند برنده است.

صندلی داغ

این بازی یکی از بازی‌های مورد علاقه زبان آموزان و کودکان در هر سنی است. بازی صندلی داغ به زبان آموزان اجازه می‌دهد تا از واژگانی که بلد هستند استفاده کنند و این باعث ایجاد رقابت در کلاس می‌شود و کودکان را قادر می‌سازد تا مهارت‌های شنیداری و گفتاری خود را تقویت کند. از جمله مزایای این بازی می‌توان به افزایش دایره لغات و تقویت مهارت‌های شنیداری و گفتاری اشاره کرد. این بازی برای تمامی گروه‌های سنی مناسب است.

برای شروع می‌توانید زبان آموزان را به دو گروه یا بیشتر تقسیم کنید. سپس یکی از اعضای تیم را انتخاب کنید تا بر روی صندلی داغ بنشیند و حتماً پشت به تخته باشد. سپس کلمه را روی تخته بنویسید و افراد گروه باید راهنمایی کنند تا کسی که بر روی صندلی نشسته بتواند کلمه درست را حدس بزند. برای حدس زدن کلمه زمان محدودی را در نظر بگیرید. این بازی را آن‌قدر ادامه دهید تا تمامی اعضای گروه حداقل یک بار بر روی صندلی بنشینند.

لینک های مفید: 

یادگیری زبان در تیکا

در این مقاله به توضیح چند بازی که می‌تواند به یادگیری کودکان کمک کند پرداختیم. مطمئن باشید که این بازی‌ها می‌تواند باعث افزایش قدرت یادگیری کودکان به خصوص در سن‌های پایین‌تر شوند. از آنجایی که کودکان بازی کردن را دوست دارند بنابراین نسبت به این روش یادگیری علاقه بیشتری نشان خواهند داد.

ما در آموزش زبان آنلاین تیکا با مجرب ترین اساتید یادگیری زبان شما را به عهده می گیریم و به پیشرفت هر چه بیشتر شما در مسیر یادگیری زبان کمک خواهیم کرد. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با مراجعه به صفحه اساتید تیکا، استاد خود را انتخاب و یادگیری زبان را شروع کنید.

یادگیری زبان در تیکا

چطور به کودکان از طریق بازی زبان انگلیسی یاد بدهیم؟!

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پریسا

به کار گیری بازی در آموزش واقعا کاربردیه

21 آبان 2022

user-image

زهرا طهماسبی

مرسی

21 آبان 2022

user-image

ساسان معتمدی

بازی همیشه برای بچه ها جواب میده

21 آبان 2022

user-image

سارا رشیدی

مطلب مفیدی درمورد آموزش زبان برای کودکان بود. مرسی از تیکا:)))

20 آبان 2022

user-image

زهرا اخوان

کاش یکی هم بود توی کودکی به من زبان آموزش میداد:))))

20 آبان 2022

user-image

الهام طالبی

واای، مرسی که در مورد زبان کودکان مطلب میگذارید، دغدغه مادراست واقعا که بچه یاد بگیره زبانو بعدا بیچاره نشه

20 آبان 2022