اساتید پیشنهادی:

معتبرترین و کم‌ارزش‌ترین پاسپورت‌ها

خاطره محمدی
خاطره محمدی
یک‌شنبه, 24 دی 2022

دسته بندی :

زمان مطالعه : دقیقه

تعداد بازدید : 619

اگر عاشق سفر کردن و جهان‌گردی هستید یا قصد دارید برای اهداف مختلف اعم از ادامه تحصیل، یافتن شغل مناسب، راه‌اندازی کسب‌وکار و ... به یک کشور دیگر  مهاجرت  کنید، بهتر است بدانید اگر موفق به اخذ بهترین و معتبرترین ویزاها شوید، می‌توانید به اکثر کشورها بدون نیاز به ویزا سفر کنید.

در مقابل اگر پاسپورت شما جز کم‌ارزش‌ترین پاسپورت‌های جهان باشد، تعداد کشورهایی که بدون ویزا امکان سفر به آنها را دارید محدود خواهد شد. پاسپورت یک سند قانونی است و جز مدارک هویتی به حساب می‌آید. داشتن پاسپورت یک کشور به این معنا است که شما شهروند کشور صادرکننده پاسپورت به حساب می‌آیید و تحت حمایت قانونی آن کشور هستید. در این مقاله به معرفی معتبرترین و کم‌ارزش‌ترین پاسپورت‌ها در جهان خواهیم پرداخت.

اعتبار پاسپورت یعنی چه؟

قدرت و اعتبار یک پاسپورت در قدم اول به معنی تعداد کشورهایی است که می‌توان با داشتن آن پاسپورت، بدون اخذ ویزا به آن کشورها سفر کرد؛ بنابراین هر چه تعداد کشورها بیشتر باشد در نتیجه اعتبار پاسپورت بیشتر خواهد بود. به این ترتیب تلاش برای مهاجرت و زندگی در کشوری که از پاسپورت معتبرتری برخوردار است، ارزشمند است

بهترین پاسپورت در جهان

بر اساس گزارش‌های به دست آمده بهترین و معتبرترین پاسپورت‌ها در سال ۲۰۲۲ به ترتیب متعلق به سه کشور ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی است. در این رتبه‌بندی کشور ژاپن با داشتن مجوز ورود به ۱۹۳ کشور مختلف در رتبه اول و همچنین سنگاپور و کره جنوبی با مجوز ورود به ۱۹۲ کشور جهان به صورت مشترک در رتبه دوم قرار گرفته‌اند. پس از آنها نیز آلمان و اسپانیا با مجوز ورود به ۱۹۰ کشور باز هم به طور مشترک رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند. رتبه چهارم نیز با امکان سفر به ۱۸۹ کشور به کشورهای فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ تعلق می‌گیرد.

رده‌بندی بهترین پاسپورت‌های جهان

رتبه‌بندی بهترین پاسپورت‌های جهان هر سال انجام می‌شود. البته ناگفته نماند که تغییر چشمگیری در رتبه پاسپورت‌ها مشاهده نمی‌شود و تنها زمانی به بررسی دقیق این لیست نیاز است که انتخاب بین بهتر و بهترین باشد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی مؤسسه معتبر هانلی رتبه‌بندی پاسپورت‌ها به شرح زیر است:

رتبه یک:

ژاپن (امکان سفر به ۱۹۳ کشور)

رتبه دو:

سنگاپور و کره جنوبی (امکان سفر به ۱۹۲ کشور)

رتبه سه:

آلمان و اسپانیا (امکان سفر به ۱۹۰ کشور)

رتبه چهار:

فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ (امکان سفر به ۱۸۹ کشور)

رتبه پنج:

دانمارک، هلند، سوئد

رتبه شش:

فرانسه، ایرلند، پرتقال، انگلستان

رتبه برخی دیگر از کشورهای شناخته شده نیز به شرح زیر است:

ú         کشور لهستان: رتبه دهم با امکان سفر به ۱۸۲ کشور

ú         کشور قبرس: رتبه پانزدهم با امکان سفر به ۱۷۶ کشور

ú         کشور آرژانتین و برزیل: رتبه نوزدهم با امکان سفر به ۱۷۰ کشور 

ú         کشور قطر: رتبه پنجاه و هفت با امکان سفر به ۹۹ کشور

ú         کشور کویت: رتبه پنجاه و نه با امکان سفر به ۹۶ کشور

ú         کشور عمان: رتبه شصت و هشت با امکان سفر به ۸۱ کشور

ú         کشور چین: رتبه شصت و نه با امکان سفر به ۸۰ کشور

ú         کشور هند: رتبه هشتاد و هفت با امکان سفر به ۶۰ کشور

کم‌ارزش‌ترین پاسپورت‌ها در جهان

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، پاسپورت برخی کشورها اعتبار کمی دارد، به این معنی که تعداد کشورهایی که بدون اخذ ویزا می‌توان به آنها سفر کرد کم است. در این بخش به معرفی کشورهایی خواهیم پرداخت که پاسپورت آنها جز کم‌ارزش‌ترین پاسپورت‌ها در دنیا است.

۱.کشور اریتره

این کشور همواره درگیر مبارزه با همسایگان خود بوده است و به همین خاطر نیز با داشتن پاسپورت آن تنها می‌توان به ۳۸ کشور بدون ویزا سفر کرد.

۲.کشور لیبی

پاسپورت این کشور نیز به دلیل جنگ‌های داخلی بسیار کم اعتبار است و تنها امکان سفر به ۳۸ را فراهم می‌کند.

۳.سوریه

این کشور نیز در ساله‌ای اخیر به دلیل دچار ناپایداری‌های زیادی بوده است و همین موضوع نیز باعث شده پاسپورت این کشور جز کم اعتبارآفرین پاسپورت‌ها باشد.

۴.نپال

کشور نپال نیز از جنگ و درگیری مصون نبوده است. این درگیری‌ها با وجود اینکه کم شده است؛ اما همچنان ادامه دارد و به همین دلیل نیز پاسپورت این کشور بسیار بی‌ارزش است.

۵.افغانستان

متأسفانه، کشور افغانستان به دلیل اینکه همواره دچار جنگ و درگیری است، کم‌ارزش‌ترین پاسپورت در جهان را به خود اختصاص داده است. با داشتن این پاسپورت تنها امکان سفر به ۲۸ کشور را دارید.

اعتبار پاسپورت کشورهای معروف

مطمئناً برای شما هم سؤال پیش آمده که پاسپورت کشورهای معروفی چون آمریکا، کانادا، ترکیه و غیره که مقصد اصلی اکثر ایرانیان است، در چه رتبه‌ای قرار دارد؟ در ادامه این بخش به پاسخ این سؤال خواهیم پرداخت.

اعتبار پاسپورت آمریکا در جهان

کشور آمریکا به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان شناخته می‌شود. این کشور مقصد بسیاری از مهاجران به ویژه مهاجران ایرانی است. پاسپورت این کشور در کنار کشورهایی همچون بلژیک، نیوزلند، نروژ و سوئیس در رتبه هفتم جهان قرار دارد. علت این موضوع نیز مربوط به سیاست‌های ورود و خروج به این کشور است. با داشتن پاسپورت آمریکا امکان سفر به ۱۸۶ کشور برایتان فراهم می‌شود.

اعتبار پاسپورت کانادا در جهان

کشور کانادا محبوب‌ترین مقصد برای مهاجران است. پاسپورت این کشور نیز در کنار کشور استرالیا رتبه هفتم بهترین پاسپورت‌های جهان را به خود اختصاص داده است.

اعتبار پاسپورت کشور ترکیه در جهان

پاسپورت کشور ترکیه رتبه ۵۴ ام معتبرترین پاسپورت‌ها را در اختیار دارد. با داشتن این پاسپورت امکان سفر به ۱۱۰ کشور برای شما فراهم می‌شود.

اعتبار پاسپورت امارات متحده عربی در جهان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید پاسپورت این کشور رتبه ۱۵ را در جهان دارد! با داشتن این پاسپورت می‌توانید به ۱۷۶ کشور جهان بدون اخذ ویزا سفر کنید

اعتبار پاسپورت ایران در جهان

متأسفانه، پاسپورت کشور ایران از اعتبار بالایی برخوردار نیست و در رتبه 102 جهان قرار می‌گیرد. با پاسپورت ایران تنها امکان سفر به 43 کشور وجود دارد!

یادگیری زبان برای مهاجرت در تیکا

همان‌طور که ملاحظه نمودید بر خلاف تصورات که انتظار داشتند کشور آمریکا معتبرترین پاسپورت را به خود اختصاص داده باشد، کشور ژاپن در صدر لیست قرار داشت. باید بگوییم که سیاست‌های ورود و خروج و نحوه ارتباط با کشورهای دیگر در میزان اعتبار پاسپورت یک کشور تأثیرگذار است. همچنین میزان درگیری یک کشور در انواع جنگ‌های داخلی و خارجی تا حد زیادی اعتبار پاسپورت آن را پایین می‌آورد.

معتبرترین و کم‌ارزش‌ترین پاسپورت‌ها

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پارسا مهری

مثل همیشه عالی

25 دی 2022

user-image

الهام طالبی

چه جالب، من جای ایران رو تو یکی از لیست ها خالی دیدم حقیقتا

24 دی 2022