اساتید پیشنهادی:

لهجه امریکن یا بریتیش

خاطره محمدی
خاطره محمدی
دوشنبه, 6 آذر 2022

دسته بندی : learning-english

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 2675

امریکن یا بریتیش

آمریکا و انگلیس از لحاظ تاریخی بسیار درهم‌تنیده هستند. این دو کشور تفاوت‌های بسیار زیادی دارند برای مثال این دو کشور ارزهای متفاوتی دارند! اما یکی از بارزترین تفاوت‌ها میان آنها تفاوت در لهجه و نحوه صحبت کردن مردم در این دو کشور است. آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها هر دو به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، اما نحوه تلفظ کلمات در این دو کشور متفاوت است.

برای یادگیری مکالمه زبان انگلیسی، می‌توان از ترفندهای مختلفی استفاده کرد. امروز قصد داریم به تفاوت تلفظ کلمات در دو کشور بپردازیم و همچنین کلمات متفاوت در دو کشور را به شما معرفی کنیم.

با چه لهجه ای حرف بزنم؟

در مورد لهجه بریتانیایی و لهجه آمریکایی بحث‌های زیادی وجود دارد از جمله اینکه: کدام لهجه صحیح‌تر است؟ کدام یک برای برقراری ارتباط بهتر است؟ درک و یادگیری کدام ساده‌تر است؟ اینها تنها بخشی از سؤالاتی است که مطرح می‌شود و پاسخ قطعی برای هیچ یک از آنها وجود ندارد.

بزرگ‌ترین تفاوت بین انگلیسی بریتانیایی و انگلیسی آمریکایی، بدون شک، لهجه است. لهجه آمریکایی روتیک است و آمریکایی‌ها "R" را با صدای بلند و واضح تلفظ می‌کنند. از سوی دیگر، بریتانیایی‌ها معمولاً «R» خود را با «H» جایگزین می‌کنند؛ بنابراین، کلماتی مانند «water» یا «card» و wa-tuh یا caahd تلفظ می‌شوند.

اگرچه هر دو کشور انگلیسی صحبت می‌کنند، اما نحوه صحبت کردن آنها یکسان نیست. ممکن است انگلیس و آمریکا زبان مشترکی داشته باشند، اما نحوه تلفظ کلمات در دو کشور کاملاً متفاوت است. یکی از بارزترین تفاوت‌ها میان این دو کشور، لهجه‌ای است که با آن صحبت می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر: یادگیری زبان انگلیسی

لهجه امریکن و لهجه بریتیش

لهجه، درواقع تلفظ‌های متفاوت از یک زبان است. در حالی که گویش به انواعی از زبان گفته می‌شود که علاوه بر تلفظ، شامل واژگان و دستور زبان متفاوتی نیز هستند.

دلیل مهمی که باعث می‌شود انگلیسی آمریکایی و انگلیسی بریتانیایی متفاوت به نظر برسند، روتاسیسم است، یعنی تغییر یک صدای خاص در یک زبان. بارزترین مثال در این مورد تلفظ حرف R است. این حرف در انگلیسی آمریکایی تلفظ می‌شود؛ یعنی واژه Card"" همان‌طور که مشهود است "کارد" خوانده می‌شود. در انگلیسی بریتانیایی حرف R در وسط کلمه تلفظ نمی‌شود؛ بنابراین Card"" در بریتانیا "کاد" خوانده می‌شود.

آمریکایی‌ها اغلب شیوه صحبت کردن مردم بریتانیا را سرگرم‌کننده و جالب می‌دانند.

لهجه امریکن یا بریتیش

چرا انگلیسی آمریکایی "U" را حذف می‌کند؟

یکی از رایج‌ترین و قابل‌توجه‌ترین تفاوت‌های املایی بین انگلیسی آمریکایی و انگلیسی بریتانیایی استفاده (یا عدم استفاده) از حرف "u" در کلماتی مانند "colour" و "honour" است. برای آمریکایی‌ها، "u" غیر ضروری و کمی قدیمی به نظر می‌رسد این تغییر چگونه رخ داد؟ همه اینها به لطف مردی بود به نام نوح وبستر.

وبستر می‌خواست انگلیسی آمریکایی را متمایزتر کند تا کنترل زبان را از بریتانیا بگیرد. وبستر در اولین لغت‌نامه‌های خود، "u" اضافی را از کلمات حذف کرد و "re" را به "er" در انتهای کلماتی مانند "theater" تغییر داد.

تفاوت‌ های لهجه امریکن و بریتیش

یکی از راه‌های شناسایی ملیت یک انگلیسی‌زبان این است که از او بخواهیم صحبت کند، با گوش‌دادن به لحن صحبت او می‌توان تشخیص داد آمریکایی است یا انگلیسی. با شنیدن لهجه افراد می‌توانید بفهمید که آیا آنها اهل انگلیس، آمریکا، استرالیا و غیره هستند یا خیر. این موضوع به این دلیل است که لهجه با ملیت یا نژاد افراد مرتبط است.

اگرچه هر دو انگلیسی صحبت می‌کنند، اما نحوه صحبت کردن آنها یکسان نیست. ممکن است انگلیس و آمریکا زبان مشترکی داشته باشند، اما نحوه تلفظ کلمات در دو کشور کاملاً متفاوت است. در این بخش به بررسی فاکتورهایی می‌پردازیم که باعث ایجاد تفاوت در لهجه امریکن و بریتیش شده‌اند:

1. لحن

واضح‌ترین تفاوت در انگلیسی آمریکایی و انگلیسی بریتانیایی تفاوت در لحن است. در ایالات متحده، انگلیسی‌زبانان بسیار آهسته و بسیار یکنواخت‌تر صحبت می‌کنند. با این حال، بریتانیاها بسیار گویاتر حرف می‌زنند و حروف صدادار را بسیار طولانی تلفظ می‌کنند. یادگیری تلفظ بریتانیایی برای افرادی که به تازگی شروع به یادگیری زبان کرده‌اند آسان‌تر خواهد بود.

2. مصوت‌ها

آمریکایی‌ها تمایل دارند زبان خود را ساده کنند، به ویژه در تلفظ حروف صدادار. انگلیسی بریتانیایی دارای 12 صدای مصوت و دوگانه است، در حالی که انگلیسی آمریکایی صداهای عجیب و غریب را حذف می‌کند.

  • «a» کوتاه در کلماتی مانند cup با صدای /ə/ که مصوت خنثی است جایگزین می‌شود. این "a" در animal به صورت "i" تلفظ می‌شود.
  • صدای /ɒ/ که در کلماتی مانند "what" یا "box" یافت می‌شود. در انگلیسی آمریکایی با یک "o" یا "a" طولانی جایگزین می‌کنند.

3. تلفظ حرف R

یکی از بارزترین تفاوت‌ها بین لهجه بریتانیایی و لهجه آمریکایی تلفظ حرف R است. در انگلیسی آمریکایی حرف R در انتهای هجا تلفظ می‌شود، به عنوان مثال در کلمه art. در انگلیسی بریتانیایی، "R" نباید تلفظ شود و مصوت قبل از آن باید با تأکید خوانده شود. یک مثال خوب از انگلیسی بریتانیایی کلمه car است که "Caa" تلفظ می‌شود که ممکن است کمی عجیب به نظر برسد.

4. تلفظ حرف T

تلفظ حرف t در انگلیسی بریتانیایی برعکس حرف r اتفاق است. انگلیسی‌ها حرف T را به وضوح در انتهای هر کلمه تلفظ می‌کنند. مثال خوب این قاعده کلمه "out" است. آمریکایی‌ها معمولاً این نوع 't' را به 'r' تبدیل می‌کنند. برای مثال کلمه out باید "awr" تلفظ شود.

در انگلیسی آمریکایی، وقتی حرف t قبل یا بعد از یک صامت دیگر می‌آید، تلفظ نمی‌شود. به عنوان مثال، تفاوت زیادی بین تلفظ can و can't وجود ندارد.

لیست کلمات با تلفظ متفاوت

کلمه

تلفظ بریتیش

تلفظ امریکن

1. Advertisement

uhd-VER-tis-muhnt

AD-ver-ties-muhnt

2. Bald

bor-ld

bold

3. Clique

cleek

clik

4. Either

eye-thuh

ee-thuhr

5. Envelope

EN-VUH-lohp / ON-vuh-lohp

 

6. Esplanade

ES-pluh-nayd

ES-pluh-nard

7. Leisure

LEZH-uh

LEE-zhuhr

8. Mobile

MOH-bye-ul

MOH-buhl

9. Missile

MIS-eye-ul

MIS-uhl

10. Neither

NIGH-thuh

NEE-thuh

11. Niche

neesh

nitch

12. Often

OF-uhn / OF-tuhn

 

13. Parliament

PAR-li-muhnt

PAR-luh-muhnt

14. Privacy

PRIV-uh-see

PRAI-vuh-see

15. Semi

SEM-ee

SEM-eye

16. Schedule

SHED-jool

SKED-jool

17. Scone

skon

skohn

18. Stance

starns

stans

19. Tomato

tuh-MAR-toe

tuh-MAY-toe

20. Vase

varz

vays

21. Vitamin

VIT-uh-min

VAI-tuh-min

22. Wrath

roth

rath

جهت مطالعه بیشتر:

یادگیری زبان در تیکا

همان‌طور که دیدید با وجود آنکه آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هر دو به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، تفاوت‌های بسیار زیادی میان کلمات و نحوه صحبت کردن آنها وجود دارد. اگر قصد یادگیری زبان دارید و می‌خواهید به یک کشور خارجی مهاجرت کنید، لازم است لهجه مختص همان کشور را بیاموزید تا در مکالمات خود دچار مشکل نشوید.

امیدواریم مقاله بالا برای شما مفید بوده باشد. ما در سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا توسط بهترین اساتید، آموزش زبان های مختلف را ارائه می دهیم، پس همین حالا دست به کار شوید و آموزش زبان خود را شروع کنید.

یادگیری زبان در تیکا

لهجه امریکن یا بریتیش

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پریسا

استادی که لهجه بریتیش رو تدریس کنه میشه معرفی کنید؟

13 آذر 2022

user-image

افسانه عارفي

بنظرم امریکن راحت تره

10 آذر 2022

user-image

لیلا فارغ

تفاوتشون محسوس هست ولی من امریکن رو دوس دارم

10 آذر 2022

user-image

زهرا اخوان

من شخصا لهجه بریتیش رو ترجیح میدم ؛ مرسی از شما

7 آذر 2022

user-image

الهام طالبی

ممنون بابت مطلب خوبتون.

7 آذر 2022