اساتید پیشنهادی:

مصاحبه با استاد مرضیه لاله زار(جویائو) | استاد زبان چینی آکادمی تیکا

عارفه سالاریه
عارفه سالاریه
چهارشنبه, 7 آبان 2024

دسته بندی : success-story

زمان مطالعه : 0 دقیقه

تعداد بازدید : 214

مصاحبه با استاد مرضیه لاله زار(جویائو) | استاد زبان چینی آکادمی تیکا

 سلام به همه دوستان تیکا، به ویژه علاقه مندان به زبان چینی! حتما می دونید که ما در تیکا بهترین اساتید زبان چینی رو داریم. یادگیری زبان چینی در کنار این مدرس های متخصص هم آسون و هم شیرینه!

مصاحبه با استاد مرضیه لاله زار مدرس زبان چینی تیکا

اینبار ما به سراغ خانم مرضیه لاله زار(جویائو) از بهترین اساتید زبان چینی تیکا رفتیم تا یک مصاحبه کوتاه با ایشون داشته باشیم. در این مصاحبه هدف ما این است که شما بیشتر با استاد لاله زار آشنا بشید و به شما در انتخاب استاد کمک کنیم.

با ما همراه باشید.

خب، سلام خانم لاله زار عزیز، امیدواریم که حالتون خوب باشه. وقتتون رو نمیگیریم و میریم سراغ سوال اول:

1 - شما روش تدریس خودتون رو به طور خلاصه چطور توضیح میدید؟

 عرض سلام و ادب خدمت همه ی شما عزیزان. اینجانب مرضیه السادات لاله زار هستم مدرس زبان چینی با نام چینی جویائو周窈。

. من حدودا 7 سال هست که بصورت آنلاین و حضوری زبان چینی را تدریس میکنم. زبان چینی ماندارین در این سالها سابقه ی بسیار زیادی در انواع تدریس ها زبان چینی داشته است. به صورت تخصصی به آن پرداخته ام .

و باعث افتخارست که در شرایط و موقعیت های مهم و دشواری که پیش رو بود(گاها قطعی سراسری اینترنت و شبکه ها و یا ضعیفی نت مناطق مختلف و ...) توانستم صورت های مختلف از جمله آنلاین، آفلاین و حتی تلفنی زبان آموزانم را پیگیری و هندل نموده و تدریس ها و مشاوره های ویژه در زبان چینی را خدمت آنها ارائه دهم

. -روش تدریس بنده بصورت، حضوری، افلاین، آنلاین و تصویری در نرم افزار های اسکایپ، گوگل میت می باشد و همچنین نرم برای عزیزانی که در کشور چین هستند از طریق ویچت میتوانند دسترسی لازم را داشته باشند و از دوره های آنلاین زبان چینی با جویائو بهره مند شوند.

بنده با بکار گیری تمام تجاربیات سال های تدریس خود و همچنین تکنیک های روز دنیا انتقال دانش به دانشپذیران را انجام و آنها را با توجه به روحیات و شرایط آنها در بهترین مسیر یادگیری قرار میدهم.

شایان ذکر است آکادمی جویائو با توجه به داشتن تیم منسجم به دانشپذیران خود در طول مسیر یادگیری و در زمان های لازم مشاوره های شغلی، رشد فردی و برنامه ریزی جهت آینده بهتر نیز ارائه می نماید تا بتواند رسالت خود را هرچه پربارتر به سرانجام برساند .

باشد که در مسیر آموزش بیش از پیش زبان چینی بتوانم قدمی برداشته و علاقه مندان این حوزه را همراهی نمایم.

هر ترم طی مدت زمان 10 جلسه یک ساعته برگزار می گردد.

 

2 - شما بیشتر از کدام منابع آموزش زبانی که تدریس میکنید استفاده میکنید؟

  • برای دوره های تلفظ های زبان چینی صرفا کتاب مبتدی راه موفقیت تدریس میشود.
  • برای دوره های زبان چینی روزمره و آمادگی جهت آزمون های HSK ، کتاب های HSK اولویت تدریس بنده میباشد.
  • در کنار کتاب های HSK درصورت نیاز و هدف زبان آموز کتاب های دیگر نیز جهت کمک آموزشی و تمارین بیشتر زبان آموز،معرفی خواهد شد ازجمله: هدف جدید چینی新目标汉语،

راه موفقیت 成功之路。.

  • -دوره های بازرگانی چینی شامل:مذاکره با افراد چینی در شرکت ها، کارخانه ها و حتی کارآفرینان عزیز در کسب و کار خود.
  • کتاب های ویژه ی تجارت و بازرگانی در جهت مذاکرات با افراد چینی :«راه ابریشم جدید 新丝路 و کتاب ، «چینی بهتر, بازرگانی برتر
  • «卓越汉语,商务致胜
  • دوره های طراحی شده ویژه ی کسب و کارها شامل: واردات از کشور چین، مترجمی در حوزه کارخانه های کاشی و سرامیک .
  • پذیرش سفارش طراحی دوره های زبان چینی ویژه ی کسب و کار شما عزیزان بصورت VIP.

 

3- آموزشگاه زبان ایده آل از نظر شما چه ویژگی هایی داره؟

  • آموزشگاه زبان ایده آل از نظر من، آموزشگاهی هست که دارای پرسنل خوش برخورد و خوش اخلاق و با صبر حوصله که بتوانند با زبان آموزان تعامل خوبی داشته و راهنما و مشاورانی نیز داشته باشند که بتوانند زبان آموزان را در جهت آموزش زبان مد نظر، آنها را بسیار خوب پرزنت نموده و در جهت ثبت نام راهنمای نماید .
  • آموزشگاه سعی نماید تا جایی که ممکن هست انواع روش های تدریس متنوع را بررسی نموده و روش های تدریس متنوع با نوع نیاز و یاد گیری زبان آموزان ارائه دهد..
  • نیاز های خدماتی عمومی افراد اعم از : سرمایشی، گرمایشی و بهداشتی آموزشگاه مناسب باشد.
  • علاوه بر اینها در کنار ارائه بهترین مدرس های زبان، پیگیر زبان آموزان بوده ، نظرات، انتقادات و پیشنهادات زبان آموزان را نیز بررسی نماید.
  • آموزشگاهی که در جهت روند بهبود مستمر خودش کوشا باشد و درجا نزند.

 

4- استاد زبان ایده آل برای شما چه کسی بوده یا چه ویژگی هایی رو برای ایشون قائل هستید؟

استاد زبان ایده آل، از نظر من استادی هست که بصورت کاملا کاربردی و عملی آموزش دهد. همچنین خود استاد مسلط به زبان چینی باشد و نکات خیلی ریز زبان را نیز برای زبان آموزش توضیح دهد. از تجارب شخصی خودش که با افراد نیتیو در ارتباط بوده و با آنها رفت و آمد و نشست و برخواست داشته، کار کرده یا زندگی کرده، بتواند از همون تجارب گفته و زبان آموزش رو همراهی نماید.

ویژگی های استاد ایده آل

یک استاد ایده آل علاوه بر درآمد خودش و تدریس باید به روح و روان زبان آموزش هم اهمیت بدهد. اگر میبیند درحال حاضر زبان آموز از نظر روحی در موقعیت خوبی نیست نباید فقط تدریس کند چرا که زبان آموز اصلا در آن لحظه تمرکزی روی یادگیری زبان ندارد. لذا لازم است استاد اول با زبان آموز همسو شود و نگرانی اش رو مطلع شود و بعد کم کم آن جلسه رو پیش ببرد و حتی گاها شده استاد باید اون جلسه رو به جلسه ی دیگری موکول نماید . بخصوص در کلاس های خصوصی.

در کلاس های گروهی نیز استاد باید طبق توضیحات بالا عمل نموده البته با کمی تفاوت در اینکه مستقیم نباید جلوی همه بپرسد مشکل شما چیست و دانشجو را مطلع نماید که اگر موردی هست میتواند جداگانه توضیح دهد. اگر زبان آموز به هر دلیلی در هر جلسه و دوره ای چه خصوصی و چه گروهی تمایلی به گفتن مشکل و مسئله ی خودش ندارد، پس نباید مدرس اصرار کند و یا تنش و استرس ایجاد کند. نهایتا می تواند بگوید چه خدمتی از دست من بر میاد تا بتوانم همراهیت کنم مشکلت حل بشه؟ آیا نیاز به مشاوره داری؟ یا موارد مرتبط  و...

استاد زبان برای من صرفا یک استاد نبوده ولی مواردی که در رفتارهای اساتید خوب زبانم میدیدم:

  • تشویق و تنبیه های به موقع
  • مکالمه کردن
  • بیان نکات مهم زبان چینی
  • خسیس نبودن در دادن اطلاعات زبانی و نکات آنها.
  • رفتار های محترمانه
  • مشاوره و پیگیری به موقع در یادگیری و انجام تکالیف.

 

5- به نظر شما بزرگترین اشتباه در تدریس زبانی که تدریس میکنید چی میتونه باشه؟

آموزش ندادن درست و اصولی، تلفظ های غیر حرفه ای در زبان چینی و همچنین ارائه ندادن قواعد و نکات تلفظی هست چرا که پایه و اساس زبان چینی تلفظ ها هستند  .علاوه بر آن آموزش ندادن کاراکترهای چینی.

 

6- به نظر شما نیتیو بودن استاد زبان چقدر اهمیت داره؟

نیتیو بودن استاد زبان چینی اهمیت بسیار بالایی دارد. چرا که در نحوه ی بهتر تلفظ های زبان چینی و همچنین نحوه ی مکالمه و حتی آشنایی بیشتر با انواع لهجه های چینی بسیار میتواند حائز اهمیت باشد. همچنین در راستای هرچه بهتر گفتار و مکالمه ی زبان چینی، زبان اموز را یاری دهد. ولی در ابتدای راه ممکن هست افراد صرفا با شنیدن دائمی زبان چینی خسته شوند و حتی متوجه نکات اولیه استاد نشوند. مگر اینکه استاد نیتیو به زبان فارسی نیز تسلط کافی داشته باشد. پیشنهاد من این هست اگر صرفا با استاد نیتیو میخواهید چینی را یاد بگیرید بگذارید برای سطح متوسطه به بالا تا بتوانید با لذت بیشتری با اساتید نیتیو ادامه دهید. اما توصیه میکنم از همان سطوح پایین کم کم با مردم چین ارتباط گرفته و مکالمات پایه را تمرین و تکرار نمایید.

 

7- تفاوت ها و مزایای کلاس های خصوصی و گروهی نسبت به هم چه چیزهایی هستند؟

مسلما زبان چینی بسیار زبان شیرین آوایی هست. بسیار تلفظ ها، نحوه ی مکالمه و اموزش خط و ساختارهای زبان چینی در عین حال که چند مرحله ای بوده ولی همه رو باید در کنار هم پیش برد. همین مورد در اوایل یادگیری شاید سنگینی خاص خودش رو حس کنیم. مزیت کلاس های خصوصی در همین هست که زبان آموز تعامل بیشتری با استاد دارد. زبان آموز راحت تر و سریع تر از کلاس های گروهی میتواند نتیجه ی مطلوب را کسب کند.کلاس های گروهی علاوه بر شلوغی کلاس گاهی روند کلاس نیز مسلما کند می شود و مطالب شاید تندتر بیان شود.  چرا که مدرس باید سرفصل ها و نکات خود را طبق چارت و طراحی دوره پیش ببرد ولی نتیجه به اندازه ی کلاس خصوصی مطلوب نبوده و تعامل زبان آموز با استاد مسلما خیلی کمتر می باشد.

علاوه بر اینها در کلاس های خصوصی در صورت غیبت زبان آموز یا استاد، هماهنگی کلاس ها راحتتر صورت می گیرد و حتی جبرانی نیز با برنامه پیش خواهد رفت.  ولی در کلاس های گروهی نمیشود به خاطر غیبت یک یا دو زبان آموز کل کلاس را تعطیل کرد و کلاس ها همچنان دایر بوده و زمانی که زبان اموز غیبت کند و یا تعداد غیبت های او بیشتر شود باید چند جلسه کلاس خصوصی گرفته تا خود را به محتوای کلاس رسانده و عقب نماند.

البته مزیت کلاس گروهی زبان چینی در این هست که زبان آموزان با هم مکالمه دارند و حتی در صورت ایراد زبان اموزی، زبان اموز دیگر نیز از نحوه ی درست یا غلط اجرا کردن تلفظ ها، جمله سازی و دیگر موارد مطلع شده و در جهت اجرای درست مکالمه ها و اصلاح تلفظ و... میکوشند.

همچنین رقابت بین زبان آموزان نیز در کلاس های گروهی بسیار مشهود میباشد.

8- برای اینکه در میان همکاران خودتون تمایز ایجاد کنید، چه کاری در روند تدریستون انجام میدید؟

  • اجرای کلاس های بنده بسیار پر شور و نشاط بوده و تا امروز زبان آموزانم و همراهان زبان چینی در مورد انرژی و نشاط من بسیار رضایت داشتن.  میگویند خیلی پرانرژی هستی و همین باعث میشه ما هم انرژی بیشتری بگیریم برای یادگیری زبان چینی.
  • ارائه تدریس کاملا کاربردی و عملی و ارائه مثال های بروز و درست توانسته رضایت خوبی را بین دانش پذیران بنده ایجاد نماید .
  • پیگیری ها و ساپورت زبان آموز جهت یادگیری و مشاوره های زبان آموزانم بوده و هست. چرا که بنظر من یک مدرس خصوصا مدرس زبان چینی علاوه بر صرف مدرس بودن باید همراه و پیگیر زبان آموزانش باشد. چون هم زبان سختی هست و افراد نیز بسیار براشون زبان مبهم و سختیه و همینطور استرس ها و اضطراب هایی که برای افراد پیش میاد چه زبان اموزان نوجوان و جوان چه افراد بزرگسال و افراد حوزه ی کسب و کار.
  • همینطور گاهی زبان اموز خودش نمیداند کجا ایراد داره یا با توجه به شخصیتش نوع گفتار متفاوت باید باشد. با او باید همسو شد تا بتوان اثر مشکلات و دغدغه های آنها را کمتر کرد.  بداند که خود او هم مورد توجه می باشد و دارای ارزشمندی خاص میباشد .
  • در حوزه ی کاری خودم ترجیح میدهم که پیگیر و همراه زبان اموزانم باشم.
  • پوشیدن لباس های چینی خصوصا در دوره های حضوری بنده، کلیپ های تبلیغاتی علاوه بر حس بسیار خوب خودم، به زبان آموزانم نیز منتقل نموده است. تاثیر بسزایی در اموزش زبان چینی داشته، چرا که یک  ایده و خلاقیتی است که اگر چه اکنون در کشور چین نیستیم ولی تداعی حس کشور چین را تا جایی که بوده در کلاس های خودم مشهود کرده است. متقابلا زبان اموزان نیز این انرژی و حس خوب را دریافته اند.
  • پوشیدن لباس های رنگی که باعث سرزندگی و شادابی زبان آموزان می شود.(خصوصا هربار سعی میکنم از سلایق زبان آموزان نوجوانم مطلع شده و رنگ مورد علاقه آنها را بپوشم؛ مسلما در روند یادگیری آنها و نقش بنده خیلی موثرتر خواهد بود).

 

9- بسیاری از اساتید در ایجاد تعامل سازنده با زبان آموز به مشکل بر میخورند. شما چه راهکارهایی برای ایجاد این تعامل دارید و چطور با این تعامل باعث بازدهی بیشتر زبان آموز میشید؟

  • برای بازدهی بیشتر علاوه بر مطالب مهمی که در بالا اشاره نمودم:پر شور و نشاط بودن، مغرور نبودن، پیگیری و مشاوره بسیار نیاز می باشد .
  • زبان اموز خود را رو تحقیر نکند و یا او را مقایسه با زبان اموزان و افراد دیگر و حتی خودش قرار ندهد. احترام او را نگه دارد و در عین حال نگذارد کلاس به سمت لودگی یا خشک بودن پیش برود. همینطور اصل مهم نظم و آنتایم بودن کلاس همه و همه نقش مهم خودشون رو ایفا خواهند کرد و تعامل خوبی ایجاد خواهد شد. همچنین کلاس بسیار خوبی را تجربه خواهند کرد چه استاد و چه زبان آموز .

     

    یادگیری زبان چینی در تیکا

    یکی از 16 زبان مختلفی که در تیکا تدریس می شوند، زبان چینی است. ما تمام تلاش خود را میکنیم تا بهترین امکانات و معرفی بهترین اساتید متخصص زبان چینی را برای شما عزیزان فراهم کنیم. امید داریم که امکان یادگیری زبان جدید و یا تقویت زبانی که فراگرفته اید، برای هر شخص در هر جای دنیا فراهم باشد.

    برای یادگیری زبان دلخواهتون میتونید در لیست اساتید تیکا، با فیلترهای موجود استاد موردنظرتون رو انتخاب کنید. اگر نیاز به کمک داشتید، ما در پشتیبانی تیکا منتظر پیام های شما عزیزان هستیم. منتظرتونیم.

مصاحبه با استاد مرضیه لاله زار(جویائو) | استاد زبان چینی آکادمی تیکا

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

عارفه سالاریه

تولید محتوا

من عارفه ام، کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی خوندم ولی تجربیات کاری و علاقه هام خیلی شبیه تحصیلاتم نیست. به جز علاقم به دنیای مارکتینگ و سئو، مدتی به طور پاره وقت مدرس زبان انگلیسی بودم، هندی بلدم صحبت کنم و زبان فرانسه رو خیلی دوست دارم و دارم یاد می گیرم.

نظرات