اساتید پیشنهادی:

یادگیری زبان در بزرگسالی؟ هیچ دلیلی برای ترس نیست!

پرستو غفاری
پرستو غفاری
یک‌شنبه, 11 مهر 2020

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 7 دقیقه

تعداد بازدید : 4650

یادگیری زبان در بزرگسالی؟ هیچ دلیلی برای ترس نیست!

یادگیری زبان در چهل سالگی ترسناک است؟ بگذارید با یک سئوال شروع کنیم: هنوز زیر تخت شما هیولایی زندگی می کند؟ وقتی بزرگ می شویم، بیشتر ما ترس ها و خرافات بدون منطقی که زمان کودکی داشتیم را پشت سر می گذاریم. این خرافات شامل خداحافظی با هیولای خیالی زیر تختمان می شود.

با این حال، رویکرد بسیاری از ما بزرگسالان  به یادگیری زبان شبیه رفتاری است که با هیولای زیر تختمان در کودکی داشتیم که ما را می ترساند. حتی فکر کردن به یادگیری زبان به طرز غیرمنطقی ما را می ترساند و ما مطمئن می شویم که هرگز از پسش بر نمی آییم. من حرف شما را می فهمم. اما برایتان خبر خوشی دارم : یادگیری زبان در بزرگسالی لزوماً قرار نیست که ترسناک باشد.
 

حقیقتی درباره یادگیری زبان در بزرگسالی

در حقیقت، بزرگسالان درست به راحتی کودکان می توانند زبان تازه را بیاموزند. در بعضی از موارد آنها حتی بسیار از آن یک وجبی ها بهتر عمل می کنند. چرا که به نقاط قوت و ضعف و سبک یادگیری خود آگاهند. بسیار آسان است که به بچه هایی که در محیط های دو زبانه بزرگ می شوند حسودی کنیم، اما بهتر است بدانید تبدیل شدن به یک دو زبانه بزرگسال می تواند تقریباً به راحتی تبدیل شدن به یک دو زبانه کودک باشد. پیشنهاد می کنم مقاله کودکان از چه سنی می توانند زبان انگلیسی یاد بگیرند را مطالعه کنید.

اگر احساس می کنید که هر بار که یک کتاب زبان را باز می کنید نیاز دارید که یک سخنرانی انگیزشی بشنوید، با دقت به آنچه امروز می خواهم به شما بگویم توجه کنید. و مهم تر از آن به یاد داشته باشید که می توانید.شما حقیقتاً می توانید. به خودتان و اهدافتان باور داشته باشید.این نکته که شما زبان مادری خود را روان صحبت می کنید، مدرک کافی خواهد بود برای اینکه همه ما هوش لازم برای یادگیری یک زبان را داریم.فارغ از شخصیت شما یا ترجیح سبک یادگیری تان، چیزهایی هستند که در هنگام یادگیری زبان باید بدانید و متوجه آنها باشید.

نحوه یادگیری زبان انگلیسی در بزرگسالی



 

سه چیز که به عنوان یک زبان آموز بزرگسال باید بدانید

در ادامه به سه نکته اشاره می شود که اگر می خواهید به عنوان یک بزرگسال زبان را با موفقیت بیاموزید،  باید آنها را انجام دهید.

 این نکات پیشنهاد یا توصیه نیستند. باید هر کدامشان را تا حدودی انجام دهید وگرنه موفقیت در یادگیری زبان اگر نه غیرممکن که بسیار دشوار خواهد شد.
 

1. خودتان را در زبانی که مشغول یادگیری آن هستید، غرق کنید

تقریباً همه موافقند که اگر واقعاً قصد یادگیری یک زبان خارجی را دارید، باید این یادگیری در محیطی صورت بگیرد که تا جای ممکن به صورت همه جانبه در معرض زبان تازه باشید.

معمولاً پیدا کردن یا ساختن این محیط همه جانبه بسیار دشوار است و سفر کردن به یک کشور خارجی هم چالش های خود را به همراه دارد. خوشبختانه، اینجا مزیت یادگیری زبان به عنوان یک بزرگسال روشن می شود.

بزرگسالان توانایی انتخاب محیط اطراف روزمره خود را دارند. این به شما بستگی دارد که موقعیت های مناسب را در اطراف خود مشاهده کنید و از آنها بهره بجویید.

مثلاً وقت گذراندن در رستورانی که غذایی مربوط به زبانی را سرو می کند که شما مایل به یادگیری آن هستید،  می تواند عاملی برای درگیر شدن با فرهنگ تازه و مؤثر در روند یادگیری شما باشد. حتی اگر مشتاق به امتحان کردن خوراک های تازه باشید، می توانید یک غذای موردعلاقه جدیدتان را پیدا کنید.

بعد از این لازم است که اصطلاحات عامیانه را یاد بگیرید. هدف همه ما این است که شبیه یک بومی بتوانیم به زبان دوم حرف بزنیم. بله؟ دانستن کلمات عامیانه مناسب مهارت های زبان آموزی شما را کاربردی می کند. و شما را راهنمایی می کند که به فرهنگ تازه وارد شوید. کلمات عامیانه تفاوت میان چیزهایی که در کلاس درس و چیزهایی که در دنیای واقعی یاد می گیرید را روشن می کند. همان طور که قابل حدس است، کلمات عامیانه به مکالمات شما هیجان و اصالت می بخشند. زمینه های مشترک می سازند و تسلط بر تعدادی عبارت عامیانه به زبان دوم به شما کمک می کند تا زبان را دستکاری کرده و عبارات خودتان را بسازید.

حالا که به اهمیت یاد گرفتن زبان عامیانه پی بردید، ایده بسیار خوبی است که به زبان دوم موسیقی گوش کنید. کمی تحقیق کنید، آهنگ های محبوبتان را پیدا کنید، لیست آهنگ های مورد علاقه تان را بسازید و هدفون را روی گوشتان بگذارید.

گوش کردن به موسیقی به زبان دوم به ذهن شما اجازه می دهد به نکات ظریفی توجه کنید که در موردشان در کتابهای درسی چیزی نخواهید خواند. موسیقی جذاب است و شما حتی متوجه این نخواهید شد که در حال یادگیری هستید.

پادکست ها نیز منابع بسیار خوب دیگری هستند که موفقیت در مسیر شما را تسریع بخشند. بعضی از پادکست ها مختص معرفی روش های یادگیری زبان ساخته شده اند. اما مادامی که چیزی را انتخاب کنید که مورد علاقه تان است، از پادکست هایی که برای افراد بومی ساخته شده اند نیز می توانید چیزهای زیادی یاد بگیرید. مثلاً بسیاری از زبان ها پادکست هایی دارند که در رابطه با موضوعاتی مربوط به اخبار هستند و به محض اینکه به عنوان یک شنونده حرفه ای شروع به گوش کردن به پادکست ها کنید، برایتان اهمیت می یابد تا در جریان رویدادهای مهم روز قرار بگیرید.

به عنوان یک بزرگسال، شما روزانه مقدار زیادی اطلاعات دریافت می کنید. از این مسئله به نفع خود استفاده کنید و مطمئن شوید که دانش خود را به هر دو زبان دریافت می کنید.

روش های یادگیری زبان در بزرگسالی



 

2. زبانی که دوست دارید بیاموزید را با زندگی روزانه خود در هم بیامیزید

یکی از مزایای آموختن زبان در بزرگسالی این است که شما بر روی برنامه زمانی خود نظارت دارید. به عنوان یک بزرگسال شما قادر به تنظیم برنامه زندگی خود هستید و این یک موفقیت بزرگ به شمار می آید.

همانطور که دیدیم، مهم است که با قرار دادن خود در موقعیت هایی که در آن امکان صحبت کردن به زبان مقصد وجود دارد، خودتان را درگیر زبان کنید. اما وقت گذراندن کنار افرادی که به زبان مقصد صحبت می کنند، لزوماً به این معنی نیست که به صورت خودکار شما زبان را یاد بگیرید. در بیشتر مواقع لازم است که شما به صورت فعال کارهایی را انجام دهید که به یادگیریتان کمک کند.

اگر به درگیر شدن در زبان مقصد مشتاقید اما قادر به صرف زمان زیادی در کشور زبان مقصد نیستید، وقت این است که خلاق شوید. نوآور باشید و خانه خود را به بهشت غرق در زبان تبدیل کنید.

برای مثال، بسیاری از ما در کودکی زبان را در مدرسه فرا می گیریم. با این حال، ما معمولاً چیز زیادی نمی آموزیم یا به محض اینکه پاسخ سوالات امتحانی را میگیریم، همه چیزهایی که یادگرفته ایم را هم فراموش می کنیم. (بگذارید این عادت بد را هم به گردن هیولای زیر تخت بیندازیم.)

خب حالا چرا این تجربه را به یک چیز مثبت تبدیل نکنیم؟ فلش کارت ها یا لیست لغات مدرسه تان را پیدا کنید و شروع به علامتگذاری کنید. بررسی چندباره این علامت ها در قسمت های مختلف خانه کمک می کند که به خاطر سپردن لغات بخشی از زندگی روزمره تان شود.

و اگر شما در یادگیری زبان تازه کارید (یا یادداشت های قدیمی کلاسهایتان را دور ریخته اید)، می تواند از برچسب های آماده لغت استفاده کنید و آنها را همه جای خانه بچسبانید. از مزیت بزرگسالی استفاده کنید و با استفاده از این یادداشت ها خانه تان را بیارایید. به عنوان یک مزیت دیگر، زمانی که مشغول تزئین خانه هستید هم به عنوان زمان مطالعه زبان به حساب می آید.

همین که به خانه آراسته شده با برچسب های جدید نگاه می کنید، متوجه می شود که می تواند از هر جنبه زندگی و محیط اطرافتان استفاده کنید تا بهتر و مؤثر تر بیاموزید.

برای مثال، لزومی ندارد که عادت فیلم و سریال دیدن را مدام عقب بیندازید تا وقت اضافی برای مطالعه پیدا کنید. به جای آن زبان سریالها و فیلم های مورد علاقه تان را عوض کنید یا به آنها زیرنویس اضافه کنید. در مورد برنامه های تلویزیونی و فیلم ها هم می توانید همین کار را بکنید. بیشتر از اینکه آنها عامل حواس پرتی برای یادگیری شما باشند، این سریالها و فیلم های انگلیسی زبان ابزار فوق العاده ای هستند که با استفاده از آنها می توانید سریعتر زبان را بیاموزید.

اگر کلمات ثابت را به فیلم ترجیح می دهید، خرید یک کتاب منتشر شده به زبان مقصد از کتابخانه محله تان راه بسیار خوبی برای یادگیری است. خواندن به یک زبان خارجی در ابتدا می تواند کمی سخت و نگران کننده باشد اما اگر پشتکار داشته باشید، بعداً از خودتان سپاسگزار خواهید شد. ژانر مورد علاقه تان را پیدا کنید. مخصوصاً هنگام شروع انتخاب چیزهای لذت بخشی که قبلاً خوانده اید یا با آنها آشنایی دارید، بسیار کمکتان می کند.

خواه موقع خواندن یک مجله خواه زیرنویس تلویزیون، لغات  و عبارات تازه را ذخیره کنید و آنها را بعداً مطالعه نمایید. این کار هنگام خواندن مطالب دیجیتال به راحتی انجام می شود پس ایده ی خوبی است که به آنها هم نگاهی بیندازید.

بخش بعدی یعنی ساخت محیط آموزشی اطراف شما احتمالاً مؤثرترین بخش خواهد بود: کسی را پیدا کنید که بتوانید علاقه تازه تان را با او به اشتراک بگذارید. آن فرد می تواند دوست یا یکی از اعضای خانواده تان باشد. احتمال اینکه فردی در نزدیکی شما به بهبود کیفیت زندگی خود از طریق یادگیری زبان علاقه داشته باشد، وجود دارد.

همچنین بزرگسالان مزیت پویایی و افزایش موقعیت های اجتماعی را نیز دارند. از این موقعیت ها بهره مند شوید و با کس دیگری که قصد یادگیری زبان دارد، ایجاد ارتباط کنید.

اگر هم اکنون کسی در زندگی شما هست که به زبان مقصد شما صحبت می کند، عالی است. با او در ارتباط باشید و خود را موظف به صحبت کردن کنید. حتی اگر لازم است که در این راه تلاش هایی بکنید، این کار را انجام دهید چرا که خودِ آینده تان از شما سپاسگزار خواهد بود.

اما اگر احیاناً کسی را ندارید که با او صحبت کردن را تمرین کنید، به دنبال مجامعی باشید که در آنها زبان آموزان مشتاقی مشابه شما وجود دارند. اگر به درستی از آنها استفاده شود، شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر می توانند منابع بسیار خوبی باشند. زبان مورد نظر خود را در نوارابزار جستجو تایپ کنید و به نتیجه صفحه نگاهی بیندازید. در مدت زمان کوتاهی یک حساب کاربری یا گروه برای یادگیری و پیشرفت با آنها پیدا خواهید کرد.قبلا در مقاله 7 کامیونیتی برای تقویت زبان به طور مفصل درباره این مجامع آنلاین صحبت کرده ایم.

وقتی که پیرامون افرادی قرار داشته باشید که نه تنها باعث پیشرفت بلکه مایه به چالش کشیدن شما باشند، احتمال اینکه عقب بیفتید یا از آن بدتر تعهد به یادگیری زبان خود را رهاکنید، بسیار کم می شود. حتی با فاصله، ثابت شده که ذهنیت گروهی مؤثر است.

مهم است که برای تمرین کردن خجالت نکشید. هیچ کس انتظار بی نقص بودن از شما ندارد اما همه قدردان شما خواهند بود اگر مشاهده کنند که برای برقراری ارتباط با آنها تلاش می کنید. هیچ کس کامل نیست. و این اصلاً اشکالی ندارد.

استفاده از زبان انگلیسی در زندگی روزمره



 

3. متوجه باشید که شما روی منحنی آموختن قرار گرفته اید

مغز ما مثل ماهیچه هایمان است و درست مثل ماهیچه هایی که در بقیه قسمت های بدنمان داریم، اگر به قدر کافی تمرین کنیم، حافظه ماهیچه شروع به عمل می کند. تمرین یادگیری یک زبان تازه مغز شما را به کار میگیرد و نیاز دارد که بشنوید، فکر کنید و اطلاعات تازه را پردازش کنید اما بعد از مدتی این پردازش ها به صورت خودکار انجام می شوند.

با این حال، این خودکار شدن بلافاصله انجام نمی شود. شکی نیست که یادگیری زبان تازه به قدر کافی دشوار است. پیگیری مدام شما در نهایت نشان می دهد که با چه سرعتی قادر به یادگیری زبان جدید هستید.

در نتیجه در عین اینکه شما بلافاصله به نتیجه ای که می خواهید نخواهید رسید اما در نهایت این اتفاق می افتد. زبان آموزان روی منحنی یادگیری قرار دارند. و این جنبه مثبتی از روند یادگیری است. من تضمین می کنم که به محض اینکه کلیک روی مغز شما آغاز شود، به نقطه دلخواه خواهید رسید. دقیقاً مثل جادو، پیدا کردن ارتباط میان لغات و ضبط کردن اطلاعات به زبان مقصد برای شما ساده و ساده تر خواهد شد.

همانطور که قبلاً هم ذکر شد، شما یک بزرگسال هستید پس هر کار که بخواهید می توانید انجام دهید. قدرت مدیریت برنامه زمانی کلید موفقیت شما است. هر وقت که برایتان بهتر است می تواند به یادگیری زبان اختصاص یابد. پس بر همین اساس، برای خود تعدادی هدف کوتاه مدت و بلند مدت انتخاب کنید. همینطور ایده ی بسیار خوبی است که این اهداف جزئی شامل یک برنامه مدون تر شود تا قابل توضیح شود.

اهداف بلند مدت شما را وادار می کنند تا برای جایگاهتان در یک سال بعد یا ماه های بعد برنامه ریزی کنید. اهداف کوتاه مدت به شما کمک می کنند تا بر روی ادغام زبان با زندگی روزمره تان تمرکز کنید. و همچنین اهداف بزرگ را به اهداف کوچکتر قابل دسترسی تبدیل کنید.

همانطور که از این متن دریافتید، کنترلی که شما به عنوان بزرگسال بر روی زندگی خود دارید یک دارایی ارزشمند است که کودکان از آن محرومند. از این حقیقت بهره ببرید و به هدف خود خواهید رسید.

شما هیچ وقت برای اینکه خود را در معرض لذت یادگیری یک زبان تازه قرار بدهید پیر نیستید. اگرچه هیچ کس منکر این نیست که این روند سخت خواهد بود.

اما اگر می خواهید که یک زبان تازه بیاموزید، زمانی که صرف آن می کنید ارزشش را دارد. روی جایزه تمرکز کنید. انگیزه خود را از دست ندهید.

حالا که برای مغلوب کردن زبان تازه مجهزید، شروع کنید و انجامش دهید. هیچ چیز نمی تواند مانع شما شود. حتی یک هیولا! اگر تجربه یادگیری زبان در سنین بزرگسالی را دارید تجربه خود را در بخش نظرات در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

 

در هر سنی که هستید در سایت آموزش انلاین زبان تیکا می توانید به صورت مجازی و از راه دور به یادگیری زبان انگلیسی بپردازید. کافیست در صفحه اساتید زبان آنلاین ، زبان و استاد دلخواه خود را انتخاب کنید و در روز و ساعتی که می خواهید در کلاس آنلاین خود شرکت کنید. شرکت در کلاس های آنلاین بسیار ساده است و تنها نیاز به یک گوشی موبایل و یا لپ تاپ و یک اینترنت پرسرعت مناسب دارید . اگر در هر مرحله نیاز به مشاوره داشتید ، پشتیبانی تیکا همراه شماست.

 

منبع : Fluentu

 

 

استاد آنلاین زبان انگلیسی
یادگیری زبان در بزرگسالی؟ هیچ دلیلی برای ترس نیست!

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات