اساتید پیشنهادی:

نکات شگفت انگیز در مورد زبان چینی

خاطره محمدی
خاطره محمدی
چهارشنبه, 24 آبان 2022

دسته بندی : learning-chinese

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 5168

زبان چینی

شاید فکر می کنید که یادگیری زبان چینی یکی از سخت‌ترین زبان‌های دنیا محسوب می‌شود. چینی یکی از دو زبان دنیاست که بیش از یک میلیارد از انسان‌های روی زمین به این زبان صحبت می‌کنند. این زبان پرکاربردترین زبان مادری روی کره زمین است که بیش از 900 میلیون بومی به این زبان حرف می‌زنند و بقیه نیز آن را به عنوان زبان دوم خود یاد می‌گیرند. در این مقاله به بررسی نکات جالب و شگفت‌انگیز زبان چینی می‌پردازیم.

نکاتی که احتمالاً در مورد زبان چینی نمی‌دانستید

نکات شگفت انگیز در مورد زبان چینی

1. زبان چینی پرکاربردترین زبان است

در حالی که در رتبه‌بندی پراستفاده‌ترین زبان‌ها، زبان انگلیسی جایگاه دوم را به عنوان پرکاربردترین زبان محصور کرده است، زبان چینی (ماندارین) همچنان جایگاه نخست را به عنوان پرکاربردترین زبان مادری دارد. در سال 2010، تعداد افراد بومی چینی به 955 میلیون نفر رسید. فقط به این فکر کنید که بعد از یادگیری کمی زبان چینی می‌توانید با چند نفر دیگر صحبت کنید!

برای مطالعه بیشتر: یادگیری زبان چینی

2. یکی از سخت‌ترین زبان‌ها برای یادگیری در نظر گرفته می‌شود

عوامل متعددی باعث شده‌اند تا یادگیری زبان چینی را به یکی از سخت‌ترین کار‌ها برای انگلیسی‌زبان‌های بومی تبدیل کند. هیچ اشتراکی بین زبان انگلیسی و زبان چینی وجود ندارد زیرا سیستم نوشتاری، گرامر و حتی سبک تلفظ کلمات در این دو زبان کاملاً متفاوت هستند.

افرادی که مایل به مطالعه زبان چینی هستند باید سال‌ها تمرین کنند تا به این زبان مسلط شوند. ناگفته نماند خیلی به ندرت پیش می‌آید که زبان‌آموزان چینی به مهارت‌های یک فرد بومی برسند. برای شروع یادگیری زبان چینی، شما باید حداقل 3000 کاراکتر را یاد بگیرید تا به اندازه کافی برای خواندن یک روزنامه تسلط داشته باشید. با این حال، این زبان شامل ده ها هزار کاراکتر است که یادگیری این زبان را به شدت سخت می‌کند.

پیچیدگی این زبان زمانی بیشتر نمایان می‌شود که بدانید اشکال نوشتاری کلمات چینی هیچ سرنخی در مورد تلفظ کلمه به شما نمی‌دهند و باید تلفظ آنها را جداگانه یاد بگیرید.

3. در زبان چینی کلمات بسیار به یکدیگر شبیه هستند

به خاطر سیستم صوتی منحصر به فرد زبان چینی، این زبان مملو از کلمات مشابه است. این موضوع، تمایز بین کلمات و ترکیبات صدا را برای افراد غیر بومی دشوار می‌کند. از آنجایی که گوش ما در معرض شنیدن این صداهای مشابه قرار نگرفته‌اند، تشخیص تفاوت میان واژه‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

4. این زبان تنها زبان تصویری مدرن است

زبان چینی با استفاده از تصاویر توسعه‌یافته است. بسیاری از حروف چینی (نه همه آنها) که امروزه استفاده می‌کنیم، از نقاشی‌های باستانی، برگرفته شده‌اند. این موضوع می‌تواند برای کسانی که برای اولین بار زبان چینی را یاد می‌گیرند بسیار مفید باشد. یک مثال رایج کلمه کوه یا به چینی "شان، 山" است. سه قسمت مختلف این کلمه شبیه به سه قله از یک رشته کوه است.

5. دست خط چینی غیرقابل‌تشخیص است

در حالی که اکثر ما در تشخیص دست خط روی نسخه‌های پزشکی مشکل داریم، چینی‌ها تقریباً در هر شرایطی با دست خط دست و پنجه نرم می‌کنند. این به دلیل تنوع زیاد در سبک‌های نوشتاری و تغییراتی است که بین متن تایپ شده و کاراکترهای دست‌نویس رخ می‌دهد.

به عنوان مثال، نویسه پر استفاده (de، 的) وقتی در اینجا تایپ می‌شود ساختار بسیار منظمی دارد، اما زمانی که توسط مردم بومی چینی با سرعت نوشته می‌شود تقریباً غیرقابل‌تشخیص است. از آنجایی که زبان را از کتاب‌هایی یاد می‌گیریم که در آنها از متن‌هایی با فونت واضح استفاده شده است، خواندن متون دست‌نویس چینی برای زبان‌آموزان بسیار دشوار است.

6. چینی یکی از قدیمی‌ترین زبان‌هایی است که هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد

منشأ زبان چینی از کشف استخوان‌های معروف اوراکل است و گمان می‌رود اولین نمونه‌های خط چینی باشد، می‌آید. قدمت این استخوان‌ها مربوط به سلسله شانگ (1600-1046 قبل از میلاد) است.

7. چینی یک زبان مبتنی بر لحن است

اگر به تازگی یادگیری زبان چینی را آغاز نموده‌اید، دشوارترین بخش لحن صحبت کردن است. از آنجایی که چینی یک زبان مبتنی بر لحن است، معنای کلمات شما بر اساس لحنی که برای تلفظ استفاده می‌کنید می‌تواند به شدت تغییر کند.

برای مثال، هجای ma می‌تواند چندین معنی مختلف داشته باشد، بسته به اینکه آن را با لحن اول، دوم، سوم، چهارم یا پنجم (خنثی) صحبت می‌کنید: mā má mǎ mà ma. این موضوع می‌تواند خطاهای جدی برای زبان‌آموزان چینی ایجاد کند.

8. حروف چینی را می‌توان به اجزای ساده‌تری تقسیم کرد.

حروف چینی عمدتاً از بلوک‌هایی به نام رادیکال تشکیل شده‌اند که 1 تا 17 ضرب دارند. رادیکال‌ها و ضرب‌ها باید به ترتیب نوشته شوند: معمولاً از چپ به راست و از بالا به پایین.

به عنوان مثال: در کاراکتر «احساس» 情، سه رادیکال وجود دارد: 1) 忄 «قلب»، 2) 丰 «فراوانی» و 3) 月 «ماه». با تغییر اولین رادیکال در 情 کلمات مختلفی مانند 请 ("پرسیدن") یا 清 ("روشن") ایجاد می‌شود.

دولت چین مدت کوتاهی پس از آغاز دوره جمهوری خلق (1949) حروف چینی را ساده. کاراکترهای سنتی هنوز در سرزمین اصلی چین برای جمله بندی تشریفاتی استفاده می‌شوند و هنوز در هنگ‌کنگ و تایوان استاندارد هستند.

9. برخی کلمات چینی از زبان انگلیسی قرض گرفته شده‌اند

هنگامی که در حال قدم زدن در چین هستید، ممکن است از کلماتی که می‌توانید سریعاً متوجه شوید شگفت‌زده شوید. به لطف افزایش روابط با غرب، چینی‌ها واژه‌های امانت گرفته یا وام گرفته ‌شده از انگلیسی را امروزه مورد استفاده قرار می‌دهند. برخی از نمونه‌ها عبارت‌اند از: قهوه ای (咖啡 /kaa-fay/) = قهوه  و qiaokeli (巧克力 /chyaow-ker-lee/) = شکلات.

10. حروف چینی باستان 3000 سال پیش استفاده می‌شد

چگونه بفهمیم چینی‌های باستان چه شکلی بوده‌اند؟ با کمال تعجب، بهترین شواهد مربوط به حکاکی‌های هزاره‌ای قدیمی بر روی استخوان‌های اوراکل است که زمانی نیز در پیشگویی استفاده می‌شد. برای دیدن این استخوان‌ها می‌توانید به موزه نگارش چینی در آنیانگ مراجعه کنید.

11. حروف چینی منحصراً در زبان چینی استفاده نمی‌شود

ژاپن زبان چینی را در سیستم نوشتاری خود پذیرفت زیرا به زبان نوشتاری نیاز داشت. کره و ویتنام نیز از حروف چینی استفاده می‌کنند.

12. زبان چینی صدها گویش دارد

ما به طور کلی چینی را مترادف با ماندارین می‌دانیم، اما ماندارین یکی از صدها زبان چینی است که هنوز به طور فعال در چین صحبت می‌شود.

13. نوشتار زبان چینی

نوشتار چینی دارای ترتیب ضربه‌ای است که معمولاً از چپ به راست و از بالا به پایین کار می‌کند. بیش از بیست نوع ضربه وجود دارد و 1 تا 64 ضربه برای ساختن یک کاراکتر چینی مورد نیاز است.

به عنوان مثال، برای 口 نمی‌توانید یک مربع را فقط با یک حرکت بکشید بلکه باید با یک حرکت از پایین در سمت چپ شروع کنید، سپس یک حرکت از چپ به راست و پایین برای طرفین بالا و راست، سپس یک حرکت از چپ به راست در پایین شروع کنید.

14. افزودن کلمات جدید به چینی سخت و دشوار است

سختی‌های ذاتی زبان چینی (مجموعه‌ای از تصاویر به جای الفبا) افزودن کلمات جدید را کمی دشوار می‌کند. آواها و هجاها در زبان چینی بسیار زیاد و متفاوت هستند و همین موضوع هم ساخت کلمات جدید را دشوار می‌کند.

15. برای تایپ زبان چینی باید هجاها را به کاراکتر تبدیل کنید

ممکن است سؤال کنید که مردم چین چگونه کاراکترها را روی صفحه کلید تایپ می‌کنند. شاید تصور کنید، یک صفحه کلید غول پیکر با هزاران کلید دارند! اما این‌طور نیست. برای تایپ به زبان چینی فهرستی از کاراکترهای متناظر با هر هجا وجود دارد که برای تایپ باید از این لیست استفاده کنید.

16. زبان چینی 1000 ضرب‌المثل 4 کاراکتری دارد

ضرب‌المثل‌های چینی زیادی وجود دارد و بیشترین آنها چهار کاراکتر دارند.

17. در زبان چینی کلمه‌ای برای گفتن "بله" وجود ندارد

نحوه گفتن "بله" در چینی مانند sí در اسپانیایی ساده نیست. در زبان چینی از فعل یا صفت برای تأیید استفاده می‌کنند.

چگونه زبان چینی را آسان و سریع یاد بگیریم؟

در دنیایی که زبان چینی به دلیل اقتصاد پررونق چین در حال افزایش است، بسیاری از افراد به دنبال راه‌هایی برای یادگیری آسان و سریع زبان چینی هستند، چه برای تجارت و چه برای برقراری ارتباط با همکاران خود.

یادگیری زبان چینی می‌تواند دشوار و خسته‌کننده باشد، به خصوص اگر زبان مادری شما نباشد. با این حال، با راهنمایی‌های صحیح و راهنمایی متخصصان، می‌توانید به راحتی زبان چینی را یاد بگیرید. بیاید به چند نکته درباره یادگیری زبان چینی نگاهی بیندازیم.

1. قبل از شروع یادگیری تحقیق کنید

بهتر است در نظر داشته باشید که کدام گویش زبان چینی را می‌خواهید یاد بگیرید: ماندارین (چینی استاندارد) یا گویش‌های دیگر مانند کانتونی است؟

چینی ماندارین زبان رسمی و استاندارد چین است؛  بنابراین اگر برای تعطیلات به چین سفر می‌کنید یا می‌خواهید با مردم بومی ارتباط برقرار کنید، ماندارین انتخاب مناسبی برای یادگیری است. همچنین اگر با یک شرکت چینی برای تجارت در ارتباط هستید، شاید بهتر باشد تا کمی زبان چینی بلد باشید.

2. تلفظ کلمات را خوب یاد بگیرید

یادگیری نحوه تلفظ صحیح کلمات زبان به توسعه مهارت‌های گفتاری کمک می‌کند. اگر می‌خواهید با افراد بومی چینی مکالمه ‌بهتری داشته باشید، باید بر تلفظ کلمات این زبان تسلط داشته باشید.

3. حروف چینی را یاد بگیرید

هنگامی که تلفظ کلمات و آواها را یاد گرفتید و می‌توانید برخی از عبارات را به زبان ماندارین تلفظ کنید، باید کار روی یادگیری کاراکترها را شروع کنید. حتی اگر هیچ یک از حروف چینی را بلد نباشید، می‌توانید برخی از جملات را یاد بگیرید. با این حال، اگر کاراکترها را بلد نباشید، توانایی درک و شناسایی بسیاری از کلمات چینی هم آوا را از دست خواهید داد.

4. یک پارتنر زبان پیدا کنید

یکی دیگر از روش‌های عالی برای یادگیری زبان چینی داشتن یک پارتنر زبان است. می‌توانید با یک هم‌کلاسی تماس بگیرید تا با شما به زبان چینی مکالمه کند.

5. یک مؤسسه عالی در حوزه آموزش زبان چینی پیدا کنید

وجود رایانه‌ها و تلفن‌های همراه یادگیری زبان‌ها را در دسترس تر و بهتر کرده است. پیش از این، پیدا کردن یک معلم خصوصی چینی چالش‌برانگیز بود اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی این کار بسیار آسان شده است.

لینک مفید: معرفی منابع رایگان برای یادگیری زبان چینی

یادگیری زبان چینی در تیکا

یادگیری زبان چینی به تنهایی کار دشواری است و سخت است بدانید که برای بهبود مهارت‌های زبان چینی خود دقیقاً از کجا شروع کنید. سریع‌ترین و مؤثرترین راه برای یادگیری زبان چینی این است که برای چند ماه در کشور چین یا تایوان زندگی کنید تا خود را در زبان و فرهنگ غرق کنید.

شروع یادگیری کاراکترها زمانی که هیچ پیش‌زمینه‌ای از کلمات، صدای آنها یا نحوه کاربرد آنها ندارید، بسیار دشوار است. اولین قدم این است که به تک‌تک صداهای زبان عادت کنید و یاد بگیرید کلمات را از یکدیگر متمایز کنید.

برای مهاجرت به چین میتوانید از راه های مختلف تحصیلی یا کاری یا سرمایه گذاری استفاده کنید. داشتن دانش زبان چینی یک ضرورت است. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد منابع یادگیری زبان چینی و یا بهترین کشورها برای مهاجرت، با مجله رایگان آموزش زبان تیکا همراه باشید.

یادگیری زبان چینی در تیکا

نکات شگفت انگیز در مورد زبان چینی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

یکتا کاویانی فر

به نظرم چینی واقعا سخته

30 آبان 2022

user-image

پریسا

خیلی سخته این زبان

29 آبان 2022

user-image

زهرا اخوان

واقعا ممنون از این همه اطلاعات مفیدتون

24 آبان 2022

user-image

حامد

استادهای چینی تیکا عالین

24 آبان 2022

user-image

الهام طالبی

واقعا زبان سختیه

24 آبان 2022