اساتید پیشنهادی:

گرامر تبدیل اسم به فعل در زبان انگلیسی

زینب ناصری
زینب ناصری
یک‌شنبه, 14 اسفند 2021

دسته بندی : english-grammar

زمان مطالعه : 7 دقیقه

تعداد بازدید : 20464

آموزش گرامر انگلیسی تبدیل اسم به فعل

در زبان انگلیسی رابطه بین اسم یا noun و فعل یا verb یک رابطه دو طرفه است: هر دو دسته را میتوان با ایجاد تغییراتی کوچک و دربرخی موارد حتی بدون هیچ تغییری! به جای هم به کار برد. در این جزوه از سری آموزش گرامر انگلیسی صفر تا صد، قصد داریم به مرور قوانین تبدیل کردن اسم به فعل بپردازیم. برای درک بهتر این درس بهتر است حداقل سطح A1 در زبان انگلیسی را داشته باشید و با حدود 500 کلمه انگلیسی آشتا باشید. اما در کل خواندن این درس ضرری برای افرادی که تازه شروع به یادگیری کرده اند نیز ندارد، چون جزو فوت و فن یادگیری زبان محسوب میشود.

شما میتوانید جزوه تبدیل اسم به فعل pdf را نیز در انتهای مقاله دانلود کنید. کافیست روی گزینه دانلود مقاله کلیک کنید.

ریشه لغات در زبان انگلیسی

وقتی قصد تبدیل یک اسم به فعل را داشته باشیم، باید حتما حالت پایه اسم را در نظر بگیریم: یعنی خود ریشه اسم بدون هیچ پسوند یا پیشوند دیگری. ریشه اسم های انگلیسی معمولا به کلمات لاتین برمیگردند. با مراجعه به یک دیکشنری یا فرهنگ لغت انگلیسی خوب، مثل آکسفورد یا لانگمن یا ..، میتوانیم ریشه هر لغتی را پیدا کنیم. 

فرهنگ های لغت برای ریشه هر کلمه انگلیسی معمولا یک مدخل دارند. اگر شما به یکی از derivation  یا کلماتی که از آن ریشه ساخته شده اند مراجعه کنید، فرهنگ لغت شما را به ریشه آن کلمه ارجاع میدهد.

 

لغات انگلیسی و ریشه فعل ها و اسم ها در دیکشنری آنلاین



یکی از راه های تشخیص اینکه اسم ما در حالت پایه یا همان ریشه ای قرار دارد یا نه، تشخیص پیشوندها و پسوندهایی است که به اسم ها اضافه میشوند. وقتی پسوند ها و پیشوندهای اضافه را حذف کنیم، به ریشه اسم میرسیم.
این پسوندها و پیشوندها ممکن است یک نقش معنایی را به اسم ما اضافه کنند. مثلا اسم work به تنهایی به معنای کار و همچنین فعل کار کردن است. با اضافه کردن پسوند یا suffix فاعلی مانند –er میتوانیم یک اسم جدید که صفت فاعلی است بسازیم: worker به معنای کارگر. با اضافه کردن یک پیشوند یا prefix مثل co- که معنای "با هم" را میرساند، میتوانیم معنای جدیدی به آن اضافه کنیم: coworker که در ترجمه فارسی همکار معنا میشود.
بنابراین، وقتی قصد تبدیل کردن یک اسم به فعل را داشته باشیم، باید این فرآیند گرامری را به طور وارونه انجام دهیم! تا به ریشه کلمه برسیم.

رایج ترین پسوندهای اسم انگلیسی

در نکات گرامر بسیاری از زبان ها، نقش پسوندها بسیار مهم است.
اگر این پسوند یا suffix ها را بشناسید، میتوانید بلافاصله یک اسم را از فعل یا حروف تشخیص بدهید. به مثال های زیر توجه کنید:


-ment
Excitement – Acknowledgment – Amendment – equipment- payment


در مثال بالا، همه اسم ها با ترکیب ریشه با پسوند –ment که یک پسوند اسم ساز است ساخته شده اند. Pay که ریشه فعل و اسم به معنای "پرداخت" یا "مبلغ پرداختی" است، در کنار این پسوند تبدیل به payment به معنای دستمزد میشود.

-tion

Creation – Selection – Celebration – Duration

اسم های بالا با افزودن پسوند –tion به ریشه کلمه ساخته شده اند و از نظر معنایی شبیه اسم های مصدری یا gerund هستند. ریشه creation ، کلمه create است که به تنهایی به عنوان به عنوان یک فعل به کار میرود. البته همه کلماتی که به –tion ختم میشوند الزاما از یک ریشه و یک suffix تشکیل نشده اند! برای مثال کلمه mention به تنهایی یک اسم و یک فعل و ریشه لغت انگلیسی به معنای "اشاره/یاد کردن" است.

-ness

Madness - Happiness- Darkness – Sadness

کلمات بالا اسم هایی هستند که همگی از ریشه یک صفت یا adjective ساده انگلیسی به علاوه ی پسوند اسم ساز -ness ساخته شده اند. صفت happy به معنای شاد به علاوه این پسوند تبدیل به اسم happiness به معنای شادی میشود. نکته اینجاست که برای تبدیل کردن این صفت های ساده، معمولا نمیتوانیم خود ریشه کلمه را به عنوان فعل به کار ببریم! و باید از یک فعل مانند make در کنار آن استفاده کنیم: make happy به معنای شاد ساختن.
در بعضی موارد نیز میتوان پسوند فعل ساز –en را به ریشه این صفات افزود:
Sad + en = Sadden
به معنای غمگین کردن.

-ant and -ence

Apparent : Appearance – Significant : Significance – Resistant : Resistance

در بالا دو پسوند اسم ساز که معمولا هر دوی آن ها با ریشه های فعل یکسانی سازگاری دارند را در کنار هم آوردیم. –ant برای ساختن صفت فاعلی و –ance برای ساختن اسم مصدری به کار میرود: resistant به معنای مقاوم و resistance به معنای مقاوت هردو از ریشه resist که میتوان آن را به عنوان فعل "مقاومت کردن" نیز به کار برد ساخته شده اند.

-ist

Florist – chemist- therapist- economist

مثال های بالا از ریشه کلمات به علاوه پسوند فاعلی انگلیسی ist ساخته شده اند. ریشه برخی از این کلمات را میتوان به عنوان یک فعل به کار برد، اما ریشه کلماتی مانند chemist یا florist به تنهایی به عنوان یک فعل کاربرد ندارد چون کلمات قدیمی هستند، و معمولا به همراه فعل های دیگری همچون to do یا to practice به معنای انجا دادن به کار میروند. برای مثال، chem به تنهایی به کار نمیرود و برای اشاره به علم شیمی، از اسم chemistry که از افزودن پسوند –ry به اسم فاعلی chemist ساخته شده است استفاده میکنیم. 
برای صحبت درمورد کار در زمینه شیمی، از فعل دیگری استفاده میکنیم مانند to practice chemistry. این موارد استثنا را با تکرار و مرور میتوان به خاطر سپرد.

-er, - or 

Teacher – instructor – employer – payer


تمام کلمات بالا از اضافه شدن ریشه یک کلمه – که میتواند یک verb انگلیسی در زمان حال ساده باشد – به پسوند های فاعلی ذکر شده ساخته شده اند. 

برای مطالعه بیشتر: گرامر انگلیسی تبدیل اسم به صفت

-ee

Employee- detainee- Payee- referee

پسوند ee به علاوه ریشه کلمات/افعال بالا معنای مفعولی را به آن ها اضافه میکند: pay به معنای پرداخت است و ترجمه فارسی payee یعنی"شخصی که به او پرداخت میشود".

جمع بندی گرامر تبدیل اسم به فعل


تعداد پسوندهای اسم های انگلیسی بسیار زیاد است، و در این مقاله تنها به تعدادی از رایج ترین پسوند ها پرداختیم. برای آشنایی بیشتر با قوانین گرامری ساختن لغات در زبان انگلیسی، پیشنهاد میکنیم از قسمت بعدی این مقاله نیز دیدن کنید. در قسمت بعد به پیشوندهای اسم ساز انگلیسی یا prefix ها خواهیم پرداخت. برای مرور بیشتر میتوانید مقالات ما را به صورت pdf دانلود کنید. اگر به اینترنت وصل باشید، با کلیک روی لینک های موجود در جزوه pdf به صفحه گرامر مربوط انتقال پیدا میکنید!
برای اطلاعات بیشتر همچنین میتوانید از مقاله "تبدیل اسم به صفت" دیدن کنید.

امیداوریم این قسمت از مجموعه نکات گرامر انگلیسی برای شما مفید بوده باشد. برای درس های آموزش زبان رایگان و نکات گرامر بیشتر با تیکا همراه باشید.

یادگیری زبان انگلیسی به صورت کلاس های آنلاین در آموزشگاه زبان تیکا از طریق رزرو جلسه با استاد زبان

 

 

گرامر تبدیل اسم به فعل در زبان انگلیسی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

زینب ناصری

تولید محتوا

من زینب، دانشجوی ارشد ادبیات انگلیسی و مدرس پاره وقت هستم و توی بخش های مختلف تیکا فعالم، اما مخصوصا به بلاگ و نوشتن درمورد زبان ها علاقه دارم!

نظرات

user-image

taregh

گرامرش هست؟

19 خرداد 2022

user-image

عارفه سالاریه

خیلی عالی بود ممنون، گرامر زبان فرانسه هم دارید؟

16 خرداد 2022