اساتید پیشنهادی:

آزمون های کمبریج چگونه برگزار می شوند؟ | آشنایی با تمام آزمون های کمبریج

پرستو غفاری
پرستو غفاری
دوشنبه, 25 بهمن 2020

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 5 دقیقه

تعداد بازدید : 4389

آزمون های کمبریج چگونه برگزار می شوند؟ | آشنایی با تمام آزمون های کمبریج

آزمون کمبریج چیست؟ به طور خلاصه میتوان گفت آزمون FCE و آزمون CAE در ایران دو آزمون زبان انگلیسی پیشرفته هستند. مدرک این آزمون ها منقضی نمیشود.

تا به حال در مقاله های مختلفی در وبلاگ آموزش زبان تیکا درباره آزمون های زبان های مختلف و به خصوص زبان انگلیسی صحبت کرده ایم . همچنین آزمون های مختلف زبان انگلیسی از جمله آیلتس Ielts ، تافل Toefl  و ... را بررسی کرده ایم . اما این بار و در این مقاله قصد داریم تمرکز خود را بر روی آزمون های کمبریج Cambridge یا کمبریج انگلیش بگذاریم . منابع نمونه سئوالات آزمون کمبریج نیز در این مقاله به شما معرفی خواهد شد. ساختارکلی تمام آزمون های کمبریج تا حدود زیادی شبیه به یکدیگر است . پس با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

آزمون کمبریج چیست؟ و چند نوع است؟

به طور کلی می توان گفت ما 6 آزمون مختلف کمبریج داریم. نمونه سئوالات آزمون کمبریج برای همه این آزمون ها بسته به سطح آن متفاوت است.
آزمون ket  که برای سطح elementary  و معادل سطح A2  می باشد.
آزمون PET که برای سطح intermediate و معادل سطح B1  می باشد.
آزمون Fist certificate که برای سطح upper intermediate و معادل سطح B2 می باشد.
آزمون CAE که برای سطح advanced و معادل سطح C1  می باشد.
آزمون CPE که برای سطح fluent و معادل سطح C2  می باشد.
آزمون Linguaskill که برای همه سطوح و معادل pre A1 تا C2  می باشد.

حال ما در ادامه این مقاله به معرفی بیشتر آزمون FCE  و همچنین نمونه سئوالات آزمون کمبریج می پردازیم پس با ما همراه باشید.

آزمون fce  چیست ؟


آزمون FCE یا آزمون اف سی ای

The First Certificate Exam یا آزمون FCE یک آزمون زبان عمومی برای دانش آموزانی است که قصد کسب مدرکی را دارند که سطح بالاتر از متوسط زبان را نشان دهد. این آزمون توسط بسیاری از دانشگاه ها و مشاغل به عنوان یک آزمون قابل اتکا زبان به خوبی شناخته و پذیرفته می شود. همچنین اخیراً به Cambridge:B2 تغییر نام داده شده است و برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از این اسم استفاده کنید. برای آشنایی با قالب آزمون و نمونه سئوالات اف سی ای میتوانید از سایت کمبریج دیدن کنید.

برای مطالعه بیشتر: دانلود مجموعه کال کتاب های کمبریج آیلتس

معیار آزمون های زبان انگلیسی کمبریج چیست؟

در گزارش آزمون هایی که Cambridge English برای داوطلبان می فرستد، نمره ها بر اساس مقیاس آزمون انگلیسی کمبریج داده می شود که هم تراز با CEFR (چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبانها) است. بنابراین بعد از کسب سطح FCE که هم تراز با CEFR B2 است، داوطلبان علاوه بر مدرک خود که شامل جزئیات نمرات از 122 تا 190 است، حکمی از نتیجه امتحان را نیز دریافت خواهند کرد. 
بعلاوه، به دلیل اینکه نمرات با دقت بسیار بر طبق معیار آزمون انگلیسی کمبرج ارائه می شوند، مقایس نتایج آن با دیگر آزمون ها مثل آیلتس بسیار آسانتر خواهد بود. به عنوان مثال FCE معادل نمره کلی 5.5 تا 6.5 در آزمون آیلتس یا نمره 60 تا 75 در آزمون BULATS است.

ساختار آزمون های کمبریج چگونه است؟

مدرک اولیه آزمون کمبریج FCE تمامی 4 مهارت را می آزماید: شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن. این آزمون به شکل زیر سازماندهی شده است:
بخش 1 (75 دقیقه) – بخش اول آزمون اولیه کمبریج FCE درک مطلب متن ، دستور زبان و لغت را می آزماید. بخش اول مجموعاً 52 سؤال چند گزینه ای، جای خالی و تطبیق دادنی می شود. در این بخش از آزمون FCE مجموعاً 2200 لغت برای خواندن وجود دارد.
بخش 2 (80 دقیقه) – بخش دوم آزمون اولیه کمبریج FCE مهارت نوشتاری شما را می آزماید. شما دو متن خواهید نوشت که هر کدام 140 تا 190 کلمه دارند. بخش اول یک متن (Essay) است. برای قسمت دوم شما می توانید بین شکل های مختلف نوشتاری مقاله، نامه، نقد و ... انتخاب کنید.
بخش 3 (40 دقیقه) – بخش سوم آزمون اولیه کمبریج FCE درک شنیداری شما را می آزماید. شما به سخنرانی ها، مکالمه ها و دیگر شکل های گفتاری انگلیسی بومی گوش می کنید و سؤالاتی را در ارتباط با آنچه شنیدید پاسخ می دهید. هر بخش دو بار پخش خواهد شد. و مجموعاً 30 سؤال برای پاسخ گویی در اختیار شما قرار می گیرد.
بخش 4 (14 دقیقه) – بخش پایانی آزمون اولیه کمبریج FCE توانایی صحبت کردن شما را می آزماید. دانش آموزان این بخش از آزمون را به صورت دو نفره انجام می دهند و ممکن است لازم باشد که این قسمت را در روز دیگری به صورت جداگانه از سه بخش دیگر انجام دهند. این موضوع بستگی به مرکز برگزاری آزمون دارد. آزمون صحبت کردن در 4 بخش انجام می شود. در دو بخش ابتدایی شما به تنهایی صحبت می کنید و در دو بخش دیگر شما با یک داوطلب دیگر صحبت خواهید کرد.

آموزش زبان آنلاین آزمون fce

نمره های آزمون FCE و CAE و CPE چگونه حساب میشوند

نمره ی بین 140 تا 159 در سطح B2 مردود است اما توانایی سطح B1 را نشان می دهد. بنابراین برای این نمره مدرک B1 صادر خواهد شد. نمره سطح B2 بین 160 تا 190 است. پس شما می توانید درجه A ، B یا C را دریافت کنید که دقیقاً نشان خواهد داد که شما آزمون را با درجه بالا، متوسط یا پایین B2 پاس کرده اید. داوطلبانی که نمره ای بین 180 تا 190 را کسب کنند، درجه A و با نمره 173-179 درجه B و همچنین با نمره 160 تا 172 درجه C. را دریافت می کنند. بعلاوه، یک هم پوشانی بین سطوح B2 و C1 وجود دارد. اگر داوطلبی نمره متوسط بیش از 180 داشته باشد که در سطح B2، درجه A محسوب می شود، این نمره در سطح C1 با درجه C نیز شناخته خواهد شد. برای این دانش آموز مدرک B2 صادر خواهد شد اما حکم نتایج نمرات توانایی سطح C1 را نیز ارائه می دهد.

نمونه سئوالات آزمون کمبریج

نمونه سئوالات آزمون کمبریج CAE

نمونه سئوالات آزمون کمبریج CPE

آزمون fce کمبریج


سطح نمونه سئوالات اف سی ای

در حکم نتایج نمرات، داوطلبان برای هر یک از 4 بخش از امتحان FCE در مقیاس آزمون انگلیسی کمبریج نمره ای دریافت می کنند. این 4 بخش شامل این موارد می شود: مهارت خواندن و استفاده از انگلیسی، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن. درجه نهایی بر اساس متوسط نتیجه این چهار بخش محاسبه می شود. بنابراین دانش آموزی که نمره مهارت خواندن 171 (درجه C)، استفاده از زبان انگلیسی 179 (درجه B) ، نوشتن 162 (درجه C) و شنیدن 168 (درجه C) و صحبت کردن 179 (درجه B) کسب کرده آزمون را با درجه C در سطح B2 پاس می کند.

چگونه برای آزمون های کمبریج آماده شوم؟

زبان آموزان متقاضی در هر یک از آزمون های کمبریج با توجه به سطح زبان خود و مدرکی که می خواهند بگیرند باید مهارت های زبان خود را تقویت کنند. در مرکز دانلود منابع آموزش زبان تیکا می توانید به صورت آنلاین به تقویت مهارت های زبان انگلیسی خود بپردازید و با اساتید حرفه ای و باتجربه کلاس های آنلاین انگلیسی متناسب با آزمون Cambridge  موردنظر خود را شرکت کنید و بهترین نتیجه را در این آزمون ها کسب کنید. 

 

آموزش زبان آنلاین تیکا
 
آزمون های کمبریج چگونه برگزار می شوند؟ | آشنایی با تمام آزمون های کمبریج

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات