اساتید پیشنهادی:

نکات جالب‌توجه درباره زبان اسپانیایی

خاطره محمدی
خاطره محمدی
سه‌شنبه, 25 مهر 2022

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 3986

درباره زبان اسپانیایی

زبان اسپانیایی یکی از زبان‌های زنده و زیبای جهان است. این زبان گسترش زیادی در سراسر جهان داشته و واژگان زیادی در اطراف ما به زبان اسپانیایی است. مردم زیادی در سراسر جهان به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند بنابراین اسپانیایی زبان‌ها این شانس را دارند در سراسر جهان افرادی را هم‌زبان خود پیدا کنند. برای اقامت طولانی مدت  و مهاجرت به اسپانیا ویزای اقامت لازم است. با وجود فراگیر بودن این زبان نکات جالب‌توجهی درباره زبان اسپانیایی وجود دارد که با دانستن آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد. در ادامه به برخی این نکات اشاره خواهیم کرد.

بیش از 470 میلیون نفر در جهان به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند

شاید این حقیقت برای شما جالب باشد که اسپانیایی‌زبان بومی بیش از 470 میلیون نفر در جهان است. طبق تخمین‌ها بیش از 21 میلیون نفر دانشجو و دانش‌آموز در سراسر جهان به زبان اسپانیایی درس می‌خوانند. اسپانیایی، زبان رسمی ۲۲ کشور و دومین زبان موردمطالعه در جهان است. در حال حاضر بیش از 45 میلیون نفر در ایالات‌متحده آمریکا به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند و این کشور دومین کشور اسپانیایی‌زبان است. طبق برآوردها این کشور تا سال ۲۰۵۰ به بزرگ‌ترین کشور اسپانیایی‌زبان جهان تبدیل می‌شود.

زبان اسپانیایی یک زبان لاتین با ریشه رومی است

زبان اسپانیایی

زبان اسپانیایی از نوعی خاص از زبان گفتاری لاتین گرفته شده است. این گویش پس از سقوط امپراتوری روم غربی در منطقه شمال و مرکزی شبه‌جزیره ایبری گسترش پیدا کرد. در طول ۱۰۰۰ سال گذشته این زبان گسترش زیادی پیدا کرده است.

با ورود مسلمانان به اسپانیا، زبان عربی تأثیر زیادی روی زبان اسپانیایی گذاشت. با قدرت گرفتن امپراتوری اسپانیا و تسخیر مناطق زیادی از جهان این زبان نیز عمدتاً در آمریکا گسترش زیادی پیدا کرد و متقابلاً واژه‌های زیادی از زبان آمریکایی وارد زبان اسپانیایی شد.

زبان اسپانیایی دو نام دارد: Castellano و Español

یکی دیگر از نکات جالب درباره زبان اسپانیایی این است که این زبان دو نام دارد. اسپانیایی و کاستلانو که کلمه‌ای اسپانیایی برای Castilian است. لهجه‌های مختلف اسپانیایی که در مناطق مختلف جغرافیایی وجود دارد ناشی از دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی هستند. در زبان انگلیسی به افرادی که در مناطق شمالی و مرکزی اسپانیا زندگی می‌کنند اسپانیای کاستلی گفته می‌شود. برخی دیگر نیز این اصطلاح را برای کسانی به کار می‌برند که در اسپانیا زندگی می‌کنند در مقابل افرادی که در آمریکا به اسپانیایی صحبت می‌کنند به کار برده می‌شود.

زبان اسپانیایی یک زبان آوایی است

بسیاری از مردم تنها تعداد کمی کلمه اسپانیایی بلد هستند مانند tapas, siesta, cava و tortilla. کلمات زیادی نیز از زبان انگلیسی وارد زبان اسپانیایی شده است مانند کلمه هتل. بااین‌حال تفاوت‌های زیادی بین زبان اسپانیایی و انگلیسی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های زبان اسپانیایی آوایی بودن آن است. به این معنا که حروف به‌صورت پیوسته ادا شده و هر حرف نشان‌دهنده صدای مشخصی است. این ویژگی باعث می‌شود یادگیری زبان اسپانیایی و خواندن و نوشتن آن برای افراد مبتدی آسان باشد.

رابطه آوایی بین صدا و حروف به این معنا است که هر حرف را همان‌طور که می‌نویسیم می‌خوانیم و این زبان املای سختی ندارد.

ازآنجایی‌که زبان اسپانیایی از زبان لاتین سرچشمه می‌گیرد همه کلمات دارای جنس مذکر یا مؤنث هستند. به همین شکل صفات به‌کاررفته برای کلمات نیز باید ازنظر جنسیت تطابق داشته باشند. اسپانیایی در مقایسه با زبان انگلیسی زمان‌های بیشتری داشته و از تنوع افعال زیادی برخوردار است. به‌عنوان‌مثال برای خطاب دیگران سه حالت وجود دارد. tú که حالت غیررسمی You است، usted حالت رسمی you و vosotros که حالت غیررسمی و جمع شما است. هر یک از حالت‌های گفته‌شده روی حالت فعل، ضمیر و مضاف و مضاف‌الیه تأثیر می‌گذارد.

زبان عربی بر روی زبان اسپانیایی تأثیر گذاشته است

 زمانی که در سال ۷۱۱ میلادی ارتش‌های عربی از جنوب وارد این کشور شدند هنر، معماری و زبان عربی را به این منطقه وارد کردند. زبان عربی به‌تدریج به زبان اسپانیایی آمیخته شد و هنوز هم این تأثیر وجود دارد. اسپانیا در سال ۱۴۹۲ اعراب را از این کشور اخراج کرد اما بیش از ۸۰۰۰ کلمه عربی در این زبان باقی ماند. در کنار زبان لاتین، عربی بیشترین تأثیر را بر روی این زبان داشته است. بسیاری از کلمات اسپانیایی از زبان عربی وارد آن شده‌اند مانند alfombra (فرش)، la almendra (بادام) و la almohada (بالش). افرادی که به اسپانیا سفر می‌کنند با نام مکان‌ها، مناطق تاریخی و مناطقی روبه‌رو می‌شوند که عربی هستند مانند الحمرا.

زبان اسپانیایی شاعرانه‌تر بوده و جملات طولانی دارد

هنگامی‌که یک متن از انگلیسی به اسپانیایی ترجمه می‌شود طول متن احتمالاً ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. دلیل این اتفاق به این معنا نیست که کلمات اسپانیایی طولانی‌تر هستند بلکه علت این است که زبان اسپانیایی شاعرانه‌تر، رساتر و مفصل‌تر از زبان انگلیسی است.

زبان اسپانیایی از کلمات بیشتری برای توصیف استفاده می‌کند درحالی‌که در زبان انگلیسی در یک کلمه خلاصه می‌شود. به‌عنوان‌مثال عبارت in the direction of the needles of the clock در زبان اسپانیایی معادل عبارت clockwise به معنای در جهت عقربه‌های ساعت در زبان انگلیسی است.

تقاضا برای یادگیری زبان اسپانیایی روزبه‌روز بیشتری می‌شود

اسپانیا از گذشته یکی از کشورهای محبوب برای سفر و تحصیل بوده است. تحصیل به زبان اسپانیایی در مدارس و دانشگاه‌های این کشور نیز افزایش چشمگیری داشته است. این روزها زبان اسپانیایی در آسیا نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است که نشان از اهمیت آن در بازارهای اقتصاد جهانی است.

استفاده از زبان اسپانیایی در اینترنت و فضای مجازی تا ۸۰۰ درصد افزایش داشته است و آن را به سومین زبان محبوب جهان بعد از چینی و انگلیسی تبدیل کرده است. تخمین زده می‌شود تا چند نسل بعد ۱۰ درصد از جمعیت جهان با زبان اسپانیایی آشنا باشند درحالی‌که میزان آشنایی مردم جهان با این زبان هم‌اکنون ۶ درصد است.

اولین متون اسپانیایی مربوط به ۱۰۰۰ سال پیش است

مدت‌ها این تصور وجود داشت که قدیمی‌ترین نسخه به‌دست‌آمده به زبان اسپانیایی مربوط به ۹۶۴ سال پیش است؛ اما امروزه اثبات‌شده که قدمت اولین نسخه به زبان اسپانیایی به ۱۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد که نشان از قدمت این زبان دارد.

تفاوت‌های ظریف منطقه‌ای زیادی در زبان اسپانیایی وجود دارد

همان‌طور که گفته شد زبان اسپانیایی ریشه لاتین داشته و از طریق استعمار و شبه‌جزیره ایبری در آمریکای لاتین گسترش پیدا کرده است. جالب است بدانید تفاوت‌های زیادی بین زبان اسپانیایی در اسپانیا و آمریکای لاتین وجود دارد. البته این تفاوت‌ها شاید چندان به چشم نیاید و بتوان به زبان اسپانیایی معمول به کشورهای اسپانیایی‌زبان سفرکرده و به‌راحتی با افراد ارتباط برقرار کرد.

این تفاوت‌ها در اصل به‌این‌علت به وجود آمده‌اند که مستعمرات اسپانیا فاصله زیادی از این کشور داشته و به‌صورت مستقل توسعه یافته‌اند. ازآنجایی‌که در گذشته‌های دور امکانات ارتباطی مانند امروز گسترش نداشت بسیاری از عناصر قدیمی زبان اسپانیایی رهاشده و تنها برخی از آن‌ها حفظ شدند؛ و در طول زمان در بسیاری از مناطق واژگان، لهجه و زبان عامیانه خود را به وجود آورده‌اند. به‌عنوان‌مثال در کشور آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه ضمایر فرد و جمع و کاربرد آن در جمله با زبان اسپانیایی در اسپانیا تفاوت‌هایی دارد.

زبان اسپانیایی کلمات و واژگانی دارد که به زبان‌های دیگر ترجمه نمی‌شوند

به‌عنوان‌مثال حرف Ñ یک حرف خاص در زبان اسپانیایی است که در زبان‌های دیگر وجود ندارد. این حرف در قرن ۱۸ وارد الفبای اسپانیایی شده است. ظاهری شبیه حرف n انگلیسی دارد با این تفاوت که یک خط کج‌ومعوج در بالای آن است. همین خط به‌کل معنای کلمه را تغییر می‌دهد. به‌عنوان‌مثال کلمه año به معنای سال است و در جمله؟Cuantos años tiene به معنای شما چند سال دارید معنی می‌شود. درصورتی‌که این خط از روی حرف برداشته شود معنی جمله کاملاً تغییر می‌کند.

یادگیری زبان در تیکا

این نکات جالب‌توجه درباره زبان اسپانیایی قدمت این زبان و جایگاه آن در جهان امروزی را نشان می‌دهد. این حقایق می‌توان انگیزه‌ای باشد برای افرادی که به زبان اسپانیایی علاقه‌مند هستند و دوست دارند این زبان را به‌عنوان زبان دوم یاد بگیرند. برای آشنایی با شرایط سایر کشورها با مجله آموزش زبان رایگان تیکا همراه باشید. برای یادگیری زبان و دانلود منابع رایگان بیشتر با مجله آموزش زبان تیکا همراه باشید.

یادگیری زبان در تیکا

 

 

نکات جالب‌توجه درباره زبان اسپانیایی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پریسا

عالی

Invalid date Invalid date Invalid date

user-image

پارسا مهری

زبان اسپانیایی همیشه جذابه

30 مهر 2022

user-image

الهام طالبی

چه جالب بود

27 مهر 2022