اساتید پیشنهادی:

راهنمای چاپ مقالات علمی در مجلات بین‌المللی

خاطره محمدی
خاطره محمدی
شنبه, 25 خرداد 2023

دسته بندی : immigration

زمان مطالعه : 11 دقیقه

تعداد بازدید : 5158

مقالات علمی

اگر شما جز آن دسته از افراد هستید که قصد مهاجرت دارید و می‌خواهید مقالات خود را در مجلات بین‌المللی چاپ کنید در ادامه این مقاله همراه ما باشید. برای اینکه مقاله علمی خود را به چاپ برسانید پیش از هر اقدامی باید با مجلات معتبر و پایگاه‌های علمی که مقالات را به چاپ می‌رسانند آشنا شوید. روند انتخاب یک مجله باید با دقت و توجه کافی انجام شود. آماد سازی مقاله علمی برای چاپ نیز مراحل خاص خود را دارد که بایستی رعایت شود. آشنایی با زبان انگلیسی و قواعد نگارش نیز برای چاپ مقالات علمی در مجلات معتبر خارجی مؤثر است. آموزشگاه زبان تیکا با برگزاری کلاس‌های آنلاین سطح مهارت‌های چهارگانه شما را بالا برده و به شما کمک یک مقاله علمی به زبان انگلیسی بنویسید.

آشنایی با انواع مجلات و پایگاه‌های معتبر خارجی برای چاپ مقاله

در حال حاضر برای مهاجرت تحصیلی نیاز به رزومه معتبر دارید. و یکی از راه های تقویت رزومه، چاپ مقاله علمی است. چهار پایگاه معتبر و جهانی وجود دارند که مجلات معتبر را نمایه یا ایندکس می‌کنند. بهتر است مجله‌ای را برای چاپ مقاله خود انتخاب کنید که در یکی از این پایگاه‌های معتبر نمایه شوند. این کار باعث نمایه شدن مقاله شما و بالا رفتن اعتبار علمی آن می‌شود. این پایگاه‌های علمی شامل موارد زیر است:

·        پایگاه ISI: چاپ مقاله در مجلات ISI امتیاز زیادی داشته و باعث بالا رفتن اعتبار رزومه تحصیلی و شغلی می‌شود.

·        پایگاه Scopus: این پایگاه رتبه دوم چاپ مقالات علمی را دارد و مجلات معتبر علمی را در سراسر جهان نمایه می‌کند.

·        پایگاه PUBMED: این پایگاه برخلاف دو پایگاه دیگر که همه موضوعات علمی را پوشش می‌دهند تنها مقالات مجلات پزشکی و زیست‌شناسی را پوشش داده و نمایه می‌کند. اگر مقاله شما در حوزه پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی و ... است می‌توانید مجلات پابمد را برای چاپ مقاله خود انتخاب کنید.

·        پایگاه علمی ISC: پایگاه علمی جهان اسلام مقالاتی را که در کشورهای اسلامی چاپ و تهیه می‌شوند را نمایه می‌کند. این پایگاه توسط کشور ایران تأسیس شده است و هدف آن ترویج علم و دانش در جهان اسلام است. کشور ایران با ایجاد این پایگاه بعد از آمریکا و هلند در رتبه سوم نظام استنادی علمی جهان قرار گرفته است.

آماده‌سازی مقالات علمی برای چاپ در مجلات خارجی

آماده‌سازی مقاله برای ارسال و چاپ در مجلات خارجی مراحلی دارد که در ادامه به بررسی این مراحل می‌پردازیم. دقت داشته باشید انجام این مراحل برای همه مقالات الزامی نیست و شما با توجه به موضوع مقاله همه یا برخی از این مراحل را باید انجام دهید.

انتخاب مجله بین‌المللی برای چاپ مقاله علمی و اطمینان از نمایه آن

مجلات تخصصی مقالاتی را چاپ می‌کنند که در حوزه تخصصی آن‌ها باشند؛ بنابراین مجله‌ای را برای چاپ مقاله خود انتخاب کنید که با موضوع مقاله شما هماهنگی داشته باشد. نکته دیگر در انتخاب مجله معتبر برای چاپ مقالات علمی توجه به نمایه مقالات مجله در پایگاه‌های علمی معتبر مانند ISI، اسکوپوس و ... است. مجلات ISI تنها مقالات با اعتبار بالا را انتخاب کرده و اگر سطح علمی مقاله شما در حد متوسط باشد در این مجلات پذیرش نخواهد شد. همچنین اگر هدف شما از چاپ مقاله در مجلات بین‌المللی اخذ نمره و ارائه به دانشگاه است بهتر است طبق دستورالعمل معاونت پژوهشی دانشگاه، مجله را انتخاب کنید. به‌طورکلی نکاتی که باید قبل از انتخاب مجله باید به آن توجه کرد موارد زیر است:

·        معتبر بودن مجله و ارتباط موضوعی با مقاله

·        بلک لیست نبودن مجله

·        نمایه مقاله در پایگاه‌های معتبر

·        هماهنگی اسکوپ مجله با موضوع مقاله

·        مدت‌زمان داوری مقاله

عدم سرقت ادبی در نوشتن مقاله علمی

مجلات معتبر بین‌المللی و داوران آن‌ها در مورد متن مقاله و تکراری نبودن آن بسیار حساس هستند. بهتر است متن مقاله به‌هیچ‌عنوان تکراری نبوده و از هیچ نظر شباهتی با مقالات دیگر نداشته باشد. در برخی از مواقع نزدیک بودن موضوع مقالات باعث تکراری شدن متن مقاله می‌شود؛ بنابراین بهتر است متن مقاله را یک‌بار خوانده و آن را بازنویسی یا پارافرایز کنید. بازنویسی مقاله به معنای خواندن متن، درک آن و نوشتن مقاله از زبان خود است.

ترجمه تخصصی و ویرایش علمی مقاله

در این مرحله باید مقاله خود را ترجمه کرده و ویرایش کنید. این کار باید با دقت و به‌صورت حرفه‌ای انجام شود و همه کلمات تخصصی به‌درستی ترجمه شوند. متن مقاله باید همه قواعد ویرایشی و نگارشی را رعایت کرده و هیچ‌گونه غلط املایی نداشته باشد؛ بنابراین قبل از ارسال مقاله، متن آن را از سه نظر کاملاً بررسی کنید:

·        ویرایش فنی و ظاهری: در این بخش باید کلیه اشتباهات ظاهری متن را برطرف کنید. پاراگراف‌ها، رسم‌الخط و ... کاملاً باید بررسی و ویرایش شوند.

·        ویرایش دستوری و گرامری: کلیه نکات گرامری مثل کاربرد فعل، فاعل و قیدها باید بررسی و بدون اشکال باشند.

·        ویرایش محتوایی: متن مقاله باید کاملاً روان و سلیس بوده و خواننده بتواند به‌راحتی موضوع را درک کند. ویرایش این بخش به عهده نویسنده بوده و قدرت بیان او را نشان می‌دهد.

تمامی این نکات باید در مقالات فارسی و انگلیسی رعایت شود. ازآنجایی‌که چاپ مقالات در مجلات بین‌المللی مستلزم ترجمه آن است. درصورتی‌که با زبان انگلیسی آشنا باشید می‌توانید متن مقاله را به‌خوبی ترجمه کنید.

فرمت بندی مقاله برای چاپ در مجلات بین‌المللی

مجلات معتبر برای مقالات ارسالی فرمت استاندارد و مشخصی دارند و دستورالعمل فرمت مقاله را در سایت خود و در قسمت راهنمای نویسندگان قرار می‌دهند. رعایت فرمت بندی مقاله باعث می‌شود روند داوری و چاپ مقاله سریع‌تر انجام شود. فرمت مقاله شامل رعایت قسمت‌های مختلف ازجمله چکیده، مقدمه، متن، نتیجه‌گیری، فرمت رفرنس دهی، نوع فونت، اندازه فونت، نحوه نگارش متن، ضمایم، نوع نگارش افیلیشن و ... است.

ارسال مقاله علمی برای چاپ در مجلات معتبر بین‌المللی

آخرین مرحله برای آماده‌سازی مقاله و چاپ در ژورنال‌های معتبر خارجی ارسال یا سابمیت مقاله است. در این مرحله باید متن مقاله را به همراه کاورلتر، نوشتن افیلیشن و ... آماده کرده و برای مجله ارسال کنید. فرایند سابمیت مقاله در هر مجله متفاوت است و نویسنده باید مطابق با روش اعلام‌شده از سوی مجله، مقاله خود را ارسال کند. برای ارسال مقاله معمولاً از دو روش استفاده می‌شود:

·        ارسال مقاله از طریق سایت مجله: برخی از مجلات معتبر مقالات را از طریق سایت دریافت می‌کنند. برای این کار به سایت مجله مراجعه کرده و مراحل را طبق دستورالعمل انجام دهید و در آخر دکمه سابمیت را فشار دهید.

·        ارسال مقاله از طریق ایمیل: این روش نیز یکی از راه‌های ارسال مقاله برای مجلات معتبر است. برای این کار مقاله خود را به آدرس ایمیلی که روی سایت اعلام‌شده است برای سردبیر مجله ارسال کرده و منتظر پاسخ بمانید.

مراحل پذیرش و داوری مقاله علمی در مجلات معتبر بین‌المللی

بعد از ارسال مقاله یا به‌اصطلاح سابمیت آن، مقاله به دست ویراستار یا سردبیر مجله می‌رسد. این فرد بعد از بررسی مقاله ازنظر انطباق موضوع مقاله با اسکوپ مجله، نوع نگارش متن، رعایت دستورالعمل‌ها، چکیده و ... مقاله را برای داوری ارسال می‌کند. در این بخش داوری مقاله ممکن است به چند شکل زیر انجام شود:

·        داوری یک‌سو کور (Single blind peer review): در این نوع داوری، نویسنده اسم داوران را نمی‌داند اما داوران نام نویسنده، سوابق و دیگر مقالات علمی نویسنده را می‌دانند. مشکلی که در این نوع داوری وجود دارد احتمال غرض‌ورزی داوران با نویسنده است.

·        داوری دوسوکور (Single blind peer review): در این شیوه نویسنده و داوران با هم آشنایی نداشته و نام هر دو طرف به‌صورت مخفی باقی می‌ماند. داوران تنها با مطالعه مقاله و تائید ارتباط آن با موضوع مجله و بار علمی آن، داوری می‌کنند. این روش مانع از هرگونه دخالت نظرات شخصی و غرض‌ورزی در داوری می‌شود.

·        داوری باز (Open peer review): در این شیوه هر دو طرف نویسنده و داوران با هم آشنایی داشته و با بررسی سوابق قبلی و علمی نویسنده مقاله را داوری می‌کنند.

نتایج داوری برای چاپ مقاله علمی در مجلات بین‌المللی

نتایج حاصل از داوری مقالات به دو صورت قبول مقاله یا رد آن اعلام می‌شود. درصورتی‌که مقاله شما از هر نظر عالی و بدون نقص باشد و احتیاجی به اصلاحات نداشته باشد مقاله به‌صورت مستقیم اکسپت یا قبول‌شده و در مجله به چاپ می‌رسد. در این صورت مجله برای شما یک gallery proof ارسال کرده و نحوه چاپ مقاله را به شما نشان می‌دهد. در صورت دلخواه می‌توانید در این بخش نیز تغییرات موردنظر خود را اعمال کنید.

ریجکت یا رد شدن مقاله نیز دلایل مختلفی دارد. برخی از مواقع مقاله توسط سردبیر رد می‌شود که علت آن ممکن است عدم انطباق موضوعی با اسکوپ مقاله باشد. در این صورت باید مقاله را برای مجله دیگری ارسال کنید. اگر مقاله توسط داوران رد شود، دلایل آن برای شما ارسال می‌شود. شما می‌توانید با اعمال تغییرات لازم، مقاله را برای مجله دیگری ارسال کنید.

جهت مطالعه بیشتر:
معرفی مشاغل آنلاین برای دانشجویان بین‌المللی

سخن پایانی

چاپ مقاله در مجلات خارجی مزایای زیادی دارد و باعث می‌شود اعتبار علمی و شغلی شما افزایش یابد. بهتر است مجله‌ای را انتخاب کنید که با موضوع مقاله همخوانی داشته و با سطح علمی مقاله شما نیز تطابق داشته باشد. ارسال مقاله برای مجلات بسیار معتبر باعث رد شدن مقاله و هدر رفتن وقت و انرژی شما می‌شود. تسلط به زبان انگلیسی برای چاپ مقاله در مجلات خارجی کمک زیادی به شما می‌کند. نگارش مقاله و ترجمه آن توسط خود نویسنده باعث می‌شود موضوع مقاله به‌خوبی به خواننده منتقل شود.  در مرکز آموزش رایگان آکادمی آنلاین تیکا می توانید مطالب موردنیاز برای یادگیری زبان را مطالعه کنید.

راهنمای چاپ مقالات علمی در مجلات بین‌المللی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات