اساتید پیشنهادی:

چگونه با گوش دادن آهنگ خارجی، زبان یاد بگیریم؟|با موسیقی زبان یاد بگیر!

نغمه خیرخواهی
نغمه خیرخواهی
جمعه, 7 آبان 2020

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 7 دقیقه

تعداد بازدید : 13242

چگونه با گوش دادن آهنگ خارجی ، زبان یاد بگیریم؟ | با موسیقی زبان یاد بگیر!

زمانیکه کسی به حرف شما متمرکز گوش نمی دهد یا به اصطلاح یک گوشش در و دیگری دوازه است، مجبورید برای توجه آن فرد چندین بار او را بلند صدا بزنید.
متاسفانه بعضی افراد گوش دادن دقیق همراه با تمرکز را در مدت طولانی بسیار خسته کننده می دانند. بنابراین بهتر است در بین صحبتمان به مخاطبین وقت آزاد بدهیم.
اما شما یک زبان آموز هستید. به نظر شما آیا بهتر است که شما به عنوان یک زبان آموز خیلی با دقت به زبان جدید گوش دهید و ذهن خود را مرتبا درگیر آن کنید یا خیر؟ 
خوشبختانه، روش گوش دادن به آهنگ خارجی در یادگیری یک زبان خارجی گزینه خوبی می باشد که می تواند به شما زبان آموزان کمک کند تا یک زبان جدید را به روش گوش دادن بدون توجه و تمرکز یاد بگیرید.


روش گوش دادن بدون توجه در یادگیری زبان خارجی چگونه است؟

بخش یادگیری شنیداری زبان مثل تلاش برای شنیدن حروف و کنار هم قرار دادن آنها برای فهمیدن معانی کلمات و عبارات با گوش دادن همراه با تمرکز کافی امکان پذیر می باشد.
بنابراین، تعریف گوش دادن بدون توجه دقیقا چیست؟ و اینکه این روش می تواند برای زبان آموزان مفید باشد؟
یادگیری یک زبان خارجی از طریق گوش کردن در خواب می تواند یه نوع گوش دادن بدون توجه به حساب بیاید اما، حتی گوش دادن به موسیقی یا تلویزیون هم جزو این روش گوش دادن می توانند باشند. اصولا، زمانیکه شما به هر رسانه ای بدون توجه و دقت گوش می دهید، این نوع گوش دادن، بدون توجه به حساب می آید.
این روش گوش دادن در یادگیری زبان خارجی یک موضوع تقریبا بحث برانگیز می باشد و در حقیقت این روش مبتنی بر فرآیند نیمه خود آگاه بخش شنیداری برای یادگیری راحت تر و طبیعی تر یک زبان جدید می باشد.
حافظه شما در واقع چندین دلیل را در نظر می گیرد که گوش دادن بدون توجه می تواند به شما کمک کند تا حافظه خود را برای گوش دادن با تمرکز بیشتر آماده کنید.
از طرفی دیگر، بنی لویس به عنوان یک زبان آموز چندین بار از خود آزمون گوش دادن بدون توجه گرفته و تقریبا به نتایج راضی کننده ای نرسیده است.
بنی لوویس فرصت های مسلط شدن به یک زبان جدید از طریق گوش دادن بدون توجه را "بدون امید در جهنم" و فواید یادگیری این روش را "خیلی بهتر از هر چیز" نام گذاری کرده است.
Benny Lewis تنها کسی نیست که بر روی این روش کار کرده است. Donovan فارغ التحصیل رشته زبان بر این باور است که یادگیری زبان با روش بدون توجه روشی "بدون حس" می باشد. همچنین، امروزه، بحث و گفتگوهای مختلفی درباره این روش میان زبان آموزان صورت می گیرد. 

یادگیری زبان جدید با شنیدن آهنگ خارجی


 

چگونه شنیدن آهنگ خارجی به یادگیری زبانی کمک می کند؟

از آنجا که بحث یادگیری از طریق شنیدن بدون توجه موضوعی بحث برانگیز است، شما ممکن است به این فکر کنید که چه نوع آهنگی می تواند به شما کمک کند تا شما را به سمت روش گوش کردن بدون توجه تشویق کند. در اینجا، تعدادی دلیل وجود دارد که نشان می دهند که موسیقی می تواند بسیار در یادگیری زبان خارجی بدون نیاز به تمرکز به ما کمک کند.

موسیقی وسیله ای جادویی برای جلب توجه زبان آموزان با دانش زبان مختلف

تا بحال شده که در یک رستوران بنشینید و با فردی شروع به گفتگو کنید و در حالیکه شما در حال صحبت با یکدیگر هستید، موسیقی پخش شود؟
شما ممکن است با همراه خود غرق در صحبت باشید اما در این میان صدایی آشنا توجه شما را جلب می کند. حتی اگر شما بدون توجه آهنگ گوش کنید، آن آهنگ ناخودآگاه نظر شما را جلب می کند.
امکان شنیدن یک زبان خارجی با تلفظ درست و واقعی توسط موسیقی

گوش دادن به آهنگ خارجی در زمینه یادگیری زبان جدید می تواند به شما کمک کند تا با اصوات و تلفظات مختلف آن زبان بیشتر آشنا شوید.
مطمئنا، اگر شما یادگیری زبان جدیدی را با این روش شروع کنید، شما احتمالا می توانید با لغات آن زبان از طریق تلفظ و آهنگشان سریع آشنا شوید هرچند که معانی آنها را یاد نمی گیرید. (مثل تلفظ کلمات دارای R در زبانهای آلمانی و فرانسوی که اکثر اوقات این حرف به جای صدای "ر" صدای "غ" می دهد.)

موسیقی، یک سرگرمی مفید برای یادگیری زبان خارجی

موسیقی علاوه بر دادن آرامش و انرژی، سرگرمی بسیار خوبی برای ذهن ماست. وقتی ذهنمان سرگرم شود، ما بیشتر احساس خوشحالی و آرامش می کنیم.
بر اساس گفته دکتر Stephen Krashen متخصص زبان، زبان آموزان یک "فیلتر موثر" دارند که می تواند از یادگیری زبان زمانی که زبان آموزان مضطرب و عصبی هستند جلوگیری کند.
بنابراین، می توان گفت که گوش کردن به آهنگهای مورد علاقه تان به زبان جدیدی که در حال یادگیری آن هستید، این امکان را فراهم می کند تا بدون استرس و نگرانی زبان خارجی موردنظرتان به راحتی یاد بگیرید.

موسیقی، وسیله ای برای بخاطر سپردن کلمات یک زبان خارجی

زمانی که ما به یک آهنگ بارها و بارها گوش دهیم، این تکرار باعث می شود که با آن بیشتر آشنا شده و در واقع یک بخش مهمی از مغز ما را فعال کرده و نیز می توانیم حافظه بلند مدت خود را تقویت نماییم.
بخش عصبی مغز هم احساسات و هم حافظه را کنترل می کند. بنابراین، در یادگیری زبان جدید وقتی که شما در حال سرگرم کردن خودتان با گوش دادن به آهنگی لذت بخش هستید، شما در واقع حافظه خود را تقویت می کنید.
چه کسانی که در کار موسیقی هستند و چه کسانی که نیستند هر دو می توانند متن و ریتم آهنگها را به یاد بیاورند. همه ما تجربه یادگیری متن آهنگهای مختلف را داریم که این یادگیری در اثر شنیدن مکرر این آهنگها به وجود آمده و به طور ناخوادآگاه و بدون هیچ تلاشی در حافظه ما ثبت شده اند. خود موسیقی چون ترکیبی از ریتم و متن شعر هست، ریتم موجود در آن می تواند به ثبت متن و بخاطر سپردن کلمات یک زبان خارجی در ذهن شما بیشتر کمک کند.
به همین دلیل است که آهنگهای موجود در تبلیغات به راحتی بعد از چند بار گوش دادن در ذهن ما می مانند. هر چند تکرار این آهنگها در ذهن ممکن است کمی آزاردهنده باشد، می توانید از این توانایی مغزتان برای بخاطر سپردن و یادآوری آهنگهای خارجی و یادگیری زبانهای خارجی استفاده کنید.
بعلاوه، گوش دادن به موسیقی باعث تقویت حافظه بلند مدت شما، تیز شدن گوشتان، و افزایش تشخیص شما در تلفظات مختلف هر زبان می شود.

گوش دادن آهنگهای خارجی مختلف، همراه خوبی برای سفر

شما می توانید آهنگهای خارجی دلخواه خود را در هر جایی که هستید و یا هنگام انجام کارهای دیگر خود مانند ورزش کردن، انجام کارهای خانه، در مسیر رفت و آمد، و حتی زمان چرت زدن و خوابیدن هم گوش کنید. 
در حالیکه شما در حال انجام کارهای دیگری هستید، بخشی از مغز شما در حال گوش دادن به آهنگهای مورد علاقه شماست بنابراین، به مرور زمان و در اثر تکرار آهنگها بخاطر سپرده می شوند.

موسیقی، مناسب با همه سلایق زبانی 

اگر شما تعدادی آهنگ مورد علاقه برای گوش دادن دارید، در واقع شما باید به آنهایی گوش دهید که در زمینه زبان خارجی هدف شماست. اگر شما بتوانید ریتم و متن آهنگهای زبان خارجی موردنظرتان را تشخیص دهید، شما می توانید زبان موردنظرتان را در آینده مانند یک فرد خارجی بلد باشید و آن زبان خارجی را به خوبی یاد گرفته به طوریکه بخشی از زندگی شما شود.

یادگیری زبان جدید با گوش دادن موسیقی خارجی


 

یادگیری زبانی جدید با روش گوش دادن آهنگ خارجی

در این بخش، شما با چگونگی استفاده از روش گوش دادن بدون توجه به آهنگهای خارجی در مقاطع ابتدایی، متوسط و پیشرفته زبان آشنا خواهید شد.

چگونه در نظر گرفتن روش گوش دادن آهنگهای خارجی به عنوان بخشی از یادگیری روزانه یک زبان جدید

گوش دادن بدون توجه می تواند بخشی از استراتژی یادگیری زبان باشد. در اینجا، تعدادی نکته جهت کمک به شما گفته شده است.
برای یادگیری زبان جدید، تنها نباید به روش گوش کردن بدون دقت تکیه کرد.
در حقیقت، برای یادگیری یک زبان خارجی، شما باید علاوه بر موسیقی، به رادیو، پادکست ها، و برنامه های تلویزیونی مرتبط با زبان هدفتان هم گوش دهید. مهم نیست که چقدر شما به این برنامه ها علاقه دارید یا آنها چقدر برای شما هیجان انگیز یا خسته کننده هستند. در واقع، هدف اصلی شما باید یادگیری زبان جدید از طریق گوش دادن باشد.
اگر شما در یادگیری یک زبان خارجی بسیار مصر و جدی هستید، بهتر است برای یادگیری بهتر آن از روش گوش دادن بدون توجه استفاده کنید.
روش بحث برانگیز گوش دادن بدون دقت دارای فوایدی مانند تقویت حافظه می باشد. اما این تکنیک باید همراه با تکینیک های دیگر مثل دیدن ویدیوهای خارجی انجام شود. به عنوان مثال، شما با دیدن ویدیوهای زبان خارجی مورد علاقه تان همراه با زیرنویس همان زبان می توانید با نوشتار لغات آن زبان آشنا شده و تلفظ و معنی این کلمات را یاد گرفته و بخاطر بسپارید.

 

زبان آموزان مبتدی: روش گوش کردن بدون توجه را برای تشخیص تلفظات مختلف یک زبان جدید امتحان کنند

سعی کنید فقط به تلفظات افراد خارجی گوش کنید که به زبان خارجی موردنظر شما صحبت می کنند. در ابتدا، در یادگیری زبان انگلیسی به شکل خودآموز، شما در واقع با اصوات مختلف آن زبان آشنا نیستید. اگرچه شما ممکن است معنی و املای کلمات زبان جدیدی را که در حال یادگیری آن هستید را ندانید، اما به کمک گوش دادن مداوم به آهنگهای آن زبان می توانید گوشتان را به تلفظات درست لغات آن عادت دهید. بعلاوه، هنگام صحبت کردن به یک زبان خارجی، می توانید کلمات آن را به روش درستی تلفظ کنید. شما در زمان گوش دادن لازم نیست به این توجه کنید که لغاتی را که می شنوید چگونه نوشته می شوند و سعی نکنید آنها را در ذهنتان بطور دقیق ترجمه کنید.
بعد از گوش دادن به آهنگ و ویدیویی زبانی خارجی، برای آشنایی با املای لغات ناآشنا و جدید می توانیم متن آنها را از وبسایتهای مختلف دریافت کرده و بعد معانی آن کلمات را در اینترنت جستجو کرده و یاد بگیریم.

"مقاله پیشنهادی ما برای یادگیری کلمات خارجی: 10 راه برای یاد گرفتن لغات انگلیسی"

زبان آموزان سطح متوسط و پیشرفته: گوش کردن مداوم، عامل یادگیری یک زبان جدید می باشد

برای زبان آموزان باتجربه تری که می خواهند در حین یادگیری زبان جدید یک کشور با فرهنگ آن هم آشنا شوند، گوش دادن مداوم به آهنگهای یک زبان خارجی بهترین روش برای آشنایی با یک فرهنگ خارجی می باشد.
وقتی که این زبان آموزان به درک خوبی از زبان خارجی موردنظر خود برسند، خیلی از لغات را هنگام گوش دادن به آهنگهای خارجی تشخیص داده و معانی و املای آنها را بخاطر می آورند زیرا کلمات در اثر شنیدن مکرر این آهنگها، در پس زمینه ذهنشان ثبت شده است. 

زبان آموزان در تمام مقاطع: از روش گوش کردن مکرر برای یادگیری زبان خارجی استفاده کنند

تکرار می تواند به زبان آموزان مبتدی کمک کند تا تلفظات زبان خارجی موردنظرشان را تشخیص دهند؛ زبان آموزان باتجربه تر می توانند از طریق گوش دادن مکرر به موسیقی زبان خارجی مورد علاقه شان و بخاطر سپردن متن آن، زبان هدف خود را مانند افرادی که این زبان زبان اصلی شان است یاد بگیرند. 
تنها کافی است که لیستی از آهنگهای مورد علاقه خود به آن زبان را تهیه کرده و مرتبا گوش دهند تا متن این آهنگها ملکه ذهنشان شود. سعی کنید هر بار که آهنگ گوش می دهید آهنگها را به ترتیب های مختلف گوش کنید تا نتوانید آهنگ بعدی را حدس بزنید و تا این طریق، کمی دقتتان نسبت به متن آهنگها هنگام گوش دادن بیشتر شود.

شنیدن مکرر آهنگ خارجی در هر سطح از زبان



بهترین سایت ها برای دریافت آهنگ خارجی برای یادگیری زبانی جدید

در اینجا، معتبرترین و پرطرفدارترین سایت های دریافت انواع آهنگهای خارجی را به شما پیشنهاد خواهیم داد.

Spotify: لیستی از آهنگهای خارجی از قبل ساخته شده توسط دیگر کاربران

Spotify دارای تعداد زیادی آهنگ در انواع مختلف می باشد که برای هم موسیقیدانان و هم افراد عادی مناسب است. افرادی که می خواهند از طریق گوش دادن مداوم به آهنگ خارجی زبان جدیدی را یاد بگیرند، این منبع می تواند اهنگهای متنوعی را در اختیار آنها قرار دهد. همچنین، مشابه Netflix (سایت فیلم) افراد می توانند در آن با ساختن یک حساب کاربری ثبت نام کنند تا با ساختن کتابخانه ای از آهنگها به آهنگهای مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند. 

 

FluentU: لذت بردن از ویدئوهای آموزشی به زبانهای خارجی و طراحی و اصلاح شده به کمک پیشنهادات کاربران

FluentU منابع موسیقی جذاب و مفید و لیستی از ویدئوهای مختلف را به کاربران پیشنهاد می دهد که می توانند با توجه به زبان خارجی هدف خود، آهنگها و ویدئوهای دلخواه خود را انتخاب کنند. FluentU علاوه بر نمایش آهنگ و ویدئو، انواع دیگری از محتوا مانند اخبار، آنونس فیلمها و سخنرانی های الهام بخش و آموزنده را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.
بعلاوه، زمانی که شما در حال گوش دادن به یک آهنگ یا تماشای یک ویدئو به یک زبان خارجی در FluentU هستید و با لغت یا عبارتی ناآشنا روبرو می شوید، این سایت علاوه بر نمایش معنی آن لغت یا عبارت در متن، به شما چند مثال واقعی را جهت درک بیشتر معنی آن نشان می دهد.

YouTube: پیدا کردن آهنگهای متنوع خارجی جهت تقویت مهارت شنیداری یک زبان جدید

YouTube این امکان را فراهم می سازد تا شما با دامنه وسیعی از ویدئوها و آهنگهای گوناگون با زبانهای مختلف آشنا شده و از آنهایی که مورد علاقه شما هستند جهت یادگیری زبان خارجی موردنظرتان استفاده کنید. در این سایت، شما می توانید هر آهنگ و ویدئویی که می خواهید جستجو کرده و با تنظیم آن بر روی حالت خودکار ساعتها بطور مداوم به آن گوش دهید تا زبانتان تقویت شود (پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با زبان انگلیسی  مقاله بهترین کانال یوتیوب برای یادگیری انگلیسی در سال 2020 را مطالعه نمایید).

iTunes: کاربران Apple iOS می توانند از دنیای موسیقی، آهنگهای خارجی دلخواه خود را انتخاب کنند

کاربران صاحب iPhone و iPad می توانند از طریق این iTunes، از میان میلیونها آهنگ از نقاط مختلف جهان، آهنگهای موردنظر خود را انتخاب کرده و به طور مداوم گوش دهند. همچنین، iTunes، آهنگها را بر اساس نوع، فرهنگ و زبان تقسیم بندی می کند تا کاربرانش به راحتی به آهنگهای مورد علاقه شان دسترسی پیدا کنند. 

Google Play: دانلود آهنگهای خارجی مورد علاقه کاربران دارای دستگاه اندروید

Google Play برای شما این امکان را فراهم می سازد تا هر آهنگی از زبان خارجی مورد علاقه تان را جستجو کنید. بعد از آن، Google Play به شما نام خواننده و توضیحی درباره او نشان می دهد. همچنین، شما می توانید آهنگهای خواننده های دیگر که به همین اسم هستند را دانلود کرده و گوش دهید.

Amazon: امکان انتخاب آهنگ مورد علاقه از 50 میلیون آهنگ مختلف خارجی

Amazon، یکی از بزرگترین خرده فروشی های آنلاین دنیا برای انواع موسیقی با زبانهای مختلف بحساب می آید. این فروشگاه آنلاین، علاوه بر فروش آهنگهای مختلف از سراسر دنیا برای دانلود، می تواند لوح فشرده ای از آهنگهای زبان دلخواه شما را با قیمتی مناسب در اختیارتان قرار دهد.

سایت های آهنگهای خارجی برای یادگیری زبان خارجی


 

ایستگاه های رادیویی آنلاین: نمره دادن مارکونی به گوش دادن موسیقی خارجی 

بعضی اوقات، بعضی از ایستگاههای رادیویی آنلاین موسیقی رایگان در اختیار مردم می گذارند. شما می توانید با یک جستجوی آنلاین آنها را پیدا کرده و از امکاناتشان استفاده کنید.
Radio List (لیست رادیویی)، راه بسیار خوبی برای دسترسی به انواع برنامه های رادیویی اروپایی، آمریکایی، استرالیایی و نیوزلندی به صورت رایگان می باشد. این مجموعه در کشورهای اروپایی بسیار پرطرفدار است زیرا مردم می توانند به صورت رایگان برنامه های رادیویی دلخواه خود را به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، پرتغالی، روسی و لهستانی دریافت کنند.
Streema، دارای مجموعه رایگانی از ایستگاههای رادیویی به زبان اسپانیایی می باشد که از مناطق مختلفی از جمله آرژانتین، فلوریدا، پورتو ریکو، مکزیک، اکوادور، کلومبیا، ونزوئلا و نیویورک نشات می گیرد.
Streema، همچنین از زبانهای آسیایی مثل چینی، هندی، ژاپنی، کره ای، تایلندی و ویتنامی هم به خوبی حمایت می کند. کافی است شما زبان یا کشور موردنظر خود را وارد کرده تا ایستگاههای رادیویی مربوطه را به شما معرفی کند.

کتابخانه محلی: نمره دادن به منابع موسیقی بین المللی

از طریق کتابخانه محلی خود می توانید منابع موسیقی زبان مورد علاقه خود را یا به صورت رایگان یا با مبلغ ناچیزی دریافت کرده تا بتوانید زبان خارجی دلخواه خود را توسط شنیدن مداوم آهنگهای آن زبان یاد بگیرید.
در بسیاری از کتابخانه های عمومی، شما می توانید با کارت عضویت خود لوحهای فشرده ای از آهنگهای موردنظرتان را قرض گرفته تا بتوانید با گوش کردن آنها زبان جدید دلخواهتان را یاد بگیرید. همچنین خیلی از کتابخانه های محلی، عضویت رایگان بعضی سایتها مثل Hoopla را در اختیار افراد می گذارند تا بتوانند از آهنگها و دیگر محصولات آنها استفاده کنند. در Hoopla، می توانید زبان هدف خود را در بخش مشخصی تایپ کرده و موسیقی مربوط به آن زبان را پیدا کنید. 

در پایان، اگر گاهی اوقات از خواندن زبان خارجی موردنظر خود خسته می شوید و نیاز به استراحت دارید، می توانید در میان مطالعه خود، با هدفون یا با صدای بلند به آهنگهای آن زبان بدون توجه گوش دهید تا هم از وقت آزاد خود لذت برده هم زبان خارجی دلخواه خود را یاد بگیرید.

امیدواریم این مقاله مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد. جهت پیشنهاد آهنگهای خارجی یا سایتهای موسیقی جدید دیگر که می توانند به تقویت بخش شنیداری زبان آموزان کمک کنند، می توانید آنها را در سایت تیکا، بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

همچنین، اگر شما علاقه مند به یادگیری زبان های خارجی مختلف هستید، تنها کافی است در سایت آموزش آنلاین زبان تیکا ثبت نام و به صفحه اساتید زبان مراجعه کرده و استاد، روز و ساعت مورد نظر خود را انتخاب نمایید تا به صورت آنلاین کلاس زبان خود را برگزار کنید.


منبع: FluentU

 

 

مدرس انواع زبان های خارجی به صورت آنلاین
چگونه با گوش دادن آهنگ خارجی، زبان یاد بگیریم؟|با موسیقی زبان یاد بگیر!

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

نغمه خیرخواهی

تولید محتوا

نغمه خیرخواهی هستم. مدرس زبان انگلیسی و آیلتس هستم و آشنایی پایه ای با زبان آلمانی دارم. به نقاشی و طراحی، خواندن کتاب به خصوص کتابهای روانشناسی و رمان به زبان انگلیسی علاقه مند هستم.

نظرات