اساتید پیشنهادی:

روش آموزش زبان هلندی به کودکان

پرستو غفاری
پرستو غفاری
شنبه, 29 بهمن 2021

دسته بندی : learning-dutch

زمان مطالعه : 7 دقیقه

تعداد بازدید : 2131

روش آموزش زبان هلندی به کودکان

مردم عموماً تصور می‌کنند که کودکان ساده‌تر از بزرگسالان می‌توانند زبان دوم را بیاموزند. البته این تصور کاملاً غلطی هم نیست. همه ما تاکنون کودکان بسیاری را دیده‌ایم که با انواع روش های آموزش زبان هلندی به کودکان موفق شده اند. پس از مهاجرت یا با تماشای برنامه‌های کودک تلویزیونی به زبان دوم و یا حفظ کردن ترانه‌های ریتمیک قادر به صحبت کردن به زبان دوم بوده‌اند. اما این به معنی نیست که بدون در معرض قرار گرفتن کودکان می‌توانند به شکلی معجزه‌آسا یک روز از خواب بیدار شوند و با شما به زبان دوم احوالپرسی کنند.

روش آموزش زبان هلندی به کودکان

کلید اصلی ماجرا همان است که به شکلی تلویحی به آن اشاره کردیم: کودکان می‌بایست مدت زمان زیادی از روز در ارتباط مستقیم با زبان دوم قرار بگیرند. مکانیزم یادگیری زبان دوم در آنها با تکرار دوباره و چندباره ارتباط مستقیم دارد. تقلید صداها و آواها برای کودکان نه تنها هیجان‌انگیز بلکه بسیار کارآمد است.

تمرین سبب می‌شود کودکان تا با سرعت و دقت بیشتری از بزرگسالان تلفظ و لحن درست ادای کلمات و عبارات را بیاموزند. این تمرینات در قالب بازی می‌تواند مزایای بسیار ارزشمندتری را در دوران نوجوانی و بعدها در تحصیل و کار و ارتباطاتشان برای آنها به ارمغان بیاورد.

مزایای یادگیری هلندی در منزل 

یادگیری زبان در سنین پایین‌تر می‌تواند به شکلی هدفدار تفریحات کودک شما را دستخوش تغییر قرار دهد. کودک می‌تواند به دنیای متنوع‌تری از سرگرمی‌ها وارد شود و به نسبت فرهنگ کشور زبان دوم با سنت‌ها و بازی‌های تازه آشنا شود. این بر گسترش افق جهان بینی فرد در بزرگسالی نیز به طرز قابل توجهی مؤثر خواهد بود. شما میتوانید درمورد شرایط تحصیل در هلند نیز مطالعه کنید. یادگیری زبان هلندی به این منظور میتواند فرزند شما را در آینده یاری کند.

آموزش زبان هلندی در تهران

آموزش زبان هلندی در تهران و شهرستان ها به صورت خصوصی و نیمه خصوصی انجام میشود. کلاس های روش آموزش زبان هلندی به کودکان به صورت آنلاین و تصویری برگزار میشوند. محققین زبان‌شناس همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، معتقدند که کودکان عموماً به شکل غیرمستقیم زبان خارجی را می‌آموزند در نتیجه بررسی فرمول‌های قواعد دستوری و اشکال زبان‌شناسی با کودک نه تنها بی‌نتیجه خواهد بود بلکه علاقه او به ادامه روند را نیز کاملاً از بین خواهد برد و تصورش به یادگیری زبان محدود به یک تجربه کسالت‌آور می‌شود.

آموزش زبان هلندی در سامانه آموزش زبان تیکا به صورت تضمینی برای کودکان و بزرگسالان


ویژگی‌های زبان Nederlands

زبان هلندی از شاخه زبان‌های ژرمنی خانواده زبان‌های هندواروپایی است. این زبان در دنیا بیش از 25 میلیون گویشور دارد. در صورتی که دانش قابل توجهی از زبان‌های آلمانی و یا انگلیسی داشته باشید، یادگیری این زبان ساده‌تر خواهد بود.  ساختار دستوری هلندی شباهت بسیاری به زبان انگلیسی دارد

هرچقدر ما بزرگتر می‌شویم توانایی یادگیری مستقیم در ما رشد می‌کند که یعنی می‌توانیم با تلاش و با تحلیل و بررسی آموزش ببینیم. درست برخلاف کودکان، بزرگسالان با روند یادگیری زبان درست مثل دانشمندان برخورد می‌کنند. به همین دلیل کلاس‌های زبانی که در آن دانش‌آموزان همگی بزرگسال و در یک محدوده سنی و سلیقه‌ای هستند، موفق‌تر خواهند بود.

با این حال وقتی پای روش آموزش زبان هلندی به کودکان به میان می‌آید قرار نیست که ما خودمان را مجبور کنیم تا میان آموزش مستقیم یا غیرمستقیم یکی را انتخاب کنیم. در واقع بهترین راه می‌تواند ترکیبی از این دو باشد. به خصوص در مواجهه با کودکان اگر تنها رویکرد یادگیری زبان هلندی اتخاذ شده توسط مدرس بازی و آوازخواندن بدون هیچ طرح و برنامه‌ای باشد، نتیجه ارزشمندی را در پی نخواهد داشت.

مدرسه آنلاین زبان های خارجی تیکا برای یادگیری زبان هلندی


طرح درس برای کلاس زبان کودکان

طرح درس می‌بایست در دو شکل برنامه‌ریزی شده باشد. طرح درس کوتاه مدت و بلند مدت. برنامه کوتاه مدت می‌تواند شامل نتیجه‌ای باشد که ما به عنوان مدرس توقع داریم در پایان هر جلسه درس ایجاد شود. این شامل میزان اطلاعات دریافتی به کودک و نحوه واکنش او به کل مجموعه می‌شود. برنامه بلند مدت همانطور که اسمش برمی‌آید زمان طولانی‌تری را در بر می‌گیرد. بسته به مدت زمانی که در اختیار دارید، می‌توانید برای یک ماه تا چند ماه برنامه ریزی نمایید.

برنامه آموزش زبان پیش‌دبستانی:

کودکان از طریق بازی کشف و رشد می‌کنند. گنجاندن بازی‌های متنوع در برنامه آموزشی تأثیر بسزایی در موفقیت زبان‌آموز در یادگیری خواهد داشت. این بازی‌ها می‌توانند شامل اشکال مختلف باشند تا برای انواع مختلف زبان‌آموزان (بصری، صوتی و لمسی) کارایی داشته باشد.

آموزش زبان هلندی با حس ها به کودکان

برای زبان‌آموزانی که با روش حرکتی یا kinesthetic یاد میگیرند، آموزش باید با کار عملی همراه شود. می‌بایست بازی‌هایی را طراحی کنید که در آنها بچه‌ها کاردستی درست کنند. کلمات را روی کاغذهای رنگی با هم در یک گروه قرار دهند. فعالیت‌هایی که در آنها بچه‌ها با دستان خود کاری را به انجام برسانند. کودکانی که از طریق دیداری یا Visual یادمیگیرند، حافظه بصری بهتری دارند. این کودکان تماشای فلش‌کارت و کار با عکس و فیلم را ترجیح خواهند داد.

کودکان Auditory ترانه و آهنگ‌ها را بهتر حفظ می‌کنند. در آموزش تلفظ و لحن درست کلمات به آنها چالش زیادی نخواهید داشت. با این روش کودکان احساس رضایت و اعتماد به نفس بیشتری پیدا خواهند کرد و نتیجه بهتری حاصل می‌شود. مهم این است که کودک را به خوبی بشناسید و از ویژگی‌هایش در این امر بهره بگیرید.

یادگیری زبتن در منزل با کمترین هزینه. برای شروع از تیکا استاد زبان خودتان را انتخاب نمایید.


گزارش پیشرفت درسی

مدرس می‌بایست بعد از هر چند جلسه درس با والدین در تماس باشد. این کار به منظور اعلام گزارش پیشرفت مسیر است. بهتر است که والدین فرزند هم همزمان با او در این مسیر همراه شوند. اگر هلندی نمی‌دانید، حالا فرصت خوبی برای یادگیری این زبان به عنوان پدر یا مادر کودک نیز هست.

توضیح چگونگی انجام تکالیف می‌بایست روشن و ساده باشد. سعی کنید که با پرسیدن سؤالات کوتاه قبل از شروع تکلیف از کودک مطمئن شوید تا او استراتژی بازی یا صورت مسئله یا نحوه درست کردن کاردستی را به خوبی فهمیده است.

بهتر است که هر جلسه درس مدت زمان طولانی نداشته باشد. کودکان خیلی زود تمرکزشان را از دست می‌دهند. یک ساعت آموزش روزانه می‌تواند به بخش‌های کوتاهتری تقسیم شود تا بتوانید حداکثر بازدهی را داشته باشید.

نکات بیشتر

  1. اگر قصد دارید که عمق بیشتری به این روند آموزشی بدهید، بهتر است تا شرایطی را فراهم کنید تا کودک شما بتواند با فردی هلندی زبان در ارتباط قرار بگیرد. اگر دوست یا آشنایی دارید می‌توانید ارتباط تلفنی و یا تصویری برقرار کنید و با نظارت شما کودک زبان دوم را تمرین کند.
  2. سعی کنید رسانه‌های زبان دوم را در اختیار فرزند خود قرار دهید. کم‌کم سلیقه کودک را خواهید شناخت و او کارتون‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و یا کتاب‌های موردعلاقه‌اش به زبان دوم را کشف خواهد کرد.
  3. مهمتر از همه این است که شما به عنوان والدین در روند آموزش شرکت کنید و با کودک خود همراه شوید. پیشرفت هر کدامتان سبب افزایش اعتماد به نفس و بهبود نتیجه مشترک خواهد شد.

امیدواریم از مقاله روش آموزش زبان هلندی به کودکان آموزش استفاده کرده باشید. برای مقالات بیشتر با مرکز آموزش زبان رایگان تیکا همراه باشید.

اساتید آموزشگاه آنلاین تیکا
روش آموزش زبان هلندی به کودکان

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات

user-image

پریسا

منتظرم وقت استادتون خالی بشه کلاس بگیرم?

18 تیر 2022

user-image

پارسا مهری

سلام و مرسی بابت مطلب کامل و بی نقص

11 تیر 2022

user-image

عارفه سالاریه

چقد جالب و مفید بود. کانال های یوتیوب یا سایت های دیگه که میشه برای دیدن کارتون زبان هلندی به بچه ها نشون بدیم هم معرفی کنید؟

11 تیر 2022

user-image

فاطمه

ممنون بابت اطلاعاتی که دادید. لطفا وقت استاد آزاد شد اطلاع بدید

6 اسفند 2021

user-image

معین حسین پور

ممنون، مدرس زبان هلندی تیکا دقیقا همینطوری که در مقاله گفتید با فرزندم و من در ارتباط مستقیمه

6 اسفند 2021