اساتید پیشنهادی:

شرایط تحصیل در هلند و گرفتن ویزای کار پس از تحصیل

زینب ناصری
زینب ناصری
پنج‌شنبه, 11 اسفند 2021

دسته بندی : Students-immigration

زمان مطالعه : 5 دقیقه

تعداد بازدید : 2305

شرایط تحصیل در هلند و گرفتن ویزای کار پس از تحصیل

امروزه تعداد متقاضیان برای تحصیل در هلند افزایش یافته است. با این حال دانشگاه های هلند هنوز در مقایسه با آلمان و ایتالیا بین دانشجویان ایرانی کمتر شناخته شده اند. برای اینکه با شرایط تحصیل در هلند آشما شوید با ما همراه باشید.

شرایط عمومی هلند

عضور اتحادیه اروپا. عضور منطقه ویزای شنگن (یعنی میتوانید با داشتن اقامت هلند به کشورهای آلمان، سوئیس، اتریش، نروژ، ایتالیا و .. سفر کنید). واحد پول: یورو. نرخ بیکاری زیر چهار درصد. این کشور برای مهاجرت تحصیلی و همچنین مهاجرت کاری بسیار مناسب است.

آیا تحصیل در هلند بدون مدرک زبان ممکن است؟

خیر. با این وجود مدرک زبان لازم برای تحصیل در هلند از حداقل آیلتس 5.5 شروع میشود که نسبت به بسیاری از کشورها آسان گیرانه است.

شرایط تحصیل در هلند: مقطع کارشناسی

این دوره در هلند 4 ساله و 8 ترمه خواهد بود. با توجه به اینکه ددلاین های ثبت نام در دانشگاه های اروپایی اهمیت زیادی دارند، هلند شرایط بهتری نسبت به بسیاری از کشور ها دارد. در هلند شما در 5 نوبت میتوانید درخواست خود را برای دانشگاه ارسال کنید. تعداد دانشگاه های هلند نسبت به کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا کمتر است. با این وجود، همه این دانشگاه ها دوره های آموزشی خود را به زبان انگلیسی نیز ارائه میکنند. شما لازم است حداقل به زبان انگلیسی مسلط باشید. همچنین باید بتوانید تمکن مالی خود را اثبات کنید. برای کارشناسی هر چه سن شما کمتر باشد شانس بهتری برای گرفتن پذیرش خواهید داشت.

اجازه کار هنگام تحصیل در هلند

در مقطع کارشناسی شما نهایتا اجازه 10 ساعت کار در هفته دارید.

تحصیل در مقطع کارشناسی در هلند تنها با داشتن مدرک آیلتس 5.5 نیز ممکن است. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید


مدارک مورد نیاز

شما باید مدارک تحصیلی خود و ریز نمرات خود را داشته باشید. برای کارشناسی داشتن حداقل دیپلم دوازده ساله با معدل 12 به بالا ضروری است. همچنین آیلتس شما باید 6 به بالا باشد. در صورتی که سن شما کمتر از 22 باشد، مدرک آیلتس 5.5 نیز ممکن است از شما پذیرفته شود.

کارشناسی ارشد در هلند

دوره تحصیلی ارشد در هلند نیز مانند بسیاری از کشورهای اروپایی معمولا کمتر ار دو سال طول میکشد. در هلند این دوره ها معمولا یک ساله یا سه ترمه خواهد بود گرچه چهار ترمه شدن نیز غیرممکن نیست. برای ارشد لازم است یک انگیزه نامه یعنی نامه ای درمورد دلایل علاقه شما به تحصیل در آن رشته به دانشگاه ارائه کنید. همچنین مدرک زبان آیلتس ضروری است. با این حال در مقطع ارشد در هلند مکاتبه با استاد ضروری نیست. شرایط تحصیل در هلند برای کارشناسی ارشد مانند سایر دانشگاه های اروپایی است.

همچنین در صورتی که شما مدرک کارشناسی دارید میتوانید در دوره های کسب و کار مانند فنی و حرفه ای نیز شرکت کنید.

شما همچنین میتوانید بعد از یک سال تحصیل در هلند درخواست انتقالی به دانشگاه های اتریش را داشته باشید.

شرایط ویزای همراه و اجازه کار

برای تحصیل در ارشد لازم است معدل کارشناسی شما بالای 14 بوده باشد. همچنین داشتن سابقه کارهای مدیریتی شانس شما را بالا میبرد. شما میتوانید درخواست ویزای همراه را بعد از رسیدن به هلند و گذراندن یک ترم داشته باشید. همچنین اجازه 20 ساعت کار در هفته خواهید داشت.

برای رفع مشکل مسکن دانشجویی در هلند، از کانتینر های پیش ساخته شده به عنوان خانه دانشجویی در برخی از دانشگاه ها استفاده میشود


شرایط تحصیل در هلند در مقطع دکتری

برای تحصیل در مقطع دکتری شما باید ابتدا با یک استاد به عنوان سوپروایزر خود وارد مکاتبه شده و رضایت او را جلب کنید. همچنین ارائه یک پروپوزال و برنامه درسی نیز ضروری است. دوره دکتری در هلند معمولا 4 سال طول میکشد.

در بسیاری از دانشگاه ها دانشجویان مقطع دکتری میتوانند با انجام fellowship یا TA درآمد لازم برای زندگی خود را به دست بیاورند.

آیا امکان گرفتن بورسیه تحصیلی در هلند وجود دارد؟

شما باید برای گرفتن بورسیه به طور جداگانه اقدام کنید. برنامه های دولت هلند و همچنین برنامه های بین المللی بورسیه ها و یا برنامه های کشورهای اتحادیه اروپا میتوانند به شما کمک کنند. مهلت ثبت نام بسته به رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل متغیر است و از اول ماه ژانویه تا آخر ماه ژوئن می باشد. سال تحصیلی معمولا از نیمه اول ماه سپتامبر آغاز می شود.

برای دریافت بورسیه تحصیلی در هلند میتوانید وبسایت بورسیه تحصیلی برای توسعه را چک کنید. برنامه های دیگری نیز برای دریافت بورسیه وجود دارد. بسیاری از بورسیه ها بعد از اینکه شما یک ترم تحصیلی را با موفقیت و با نمرات خوب پشت سر بگذارید در اختیار شما قرار میگیرند. از هر 100 دانشجوی خارجی در هلند، بیش از 50 نفر نوعی از بورسیه را دریافت میکنند.

تبدیل اقامت دانشجویی به ویزای کار

شرایط برای اقامت کاری در هلند بسیار مناسب است. به این منظور شما باید بعد از تمام شدن تحصیل خود، از اداره مهاجرت درخواست ویزای 12 ماهه برای پیدا کردن کار داشته باشید. شما دوازده ماه فرصت دارید در زمینه تحصیلی و تخصص خودتان شغلی پیدا کتید. سپس میتوانید ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل نمایید. همچنین شما برای کار در هلند باید به زبان هلندی مسلط شوید.

بعد از پنج اسل اقامت و کار قانونی و پرداخت مالیات، شما میتوانید شهروند هلند بشوید.

ویزای دانشجویی برای دانشجویان خارجی در هلند

ویزای اولیه برای دانشجویان غیر اروپایی MVV نام دارد. اغلب دفتر امور کنسولی دانشگاه میزبان هلندی درخواست این ویزا را برای شما ارسال میکند. دانشجو  مدارک اولیه از جمله مدرک اشتغال به تحصیل و مدارک مربوط به پرداخت هزینه بیمه و اقامت را باید به دفتر کنسولی ارائه کند. توجه داشته باشید اگر بتوانید یک فاند دریافت کنید، هزینه فاند از هزینه ای که باید به عنوان تمکن مالی در حساب بانکی خود داشته باشید کسر میشود.

متقاضیان پس از ورود به هلند در همان 3 روز اول بایستی به پلیس محلی سازمان اتباع خارجی مراجعه داشته و با ارائه مدارکی مشخص کنند که توانایی زندگی و تحصیل در هلند را در طول دوره اقامت تحصیلی خود خواهند داشت و سپس اجازه اقامت یک ساله بگیرند که پس از پایان هر سال نیز بایستی تمدید شود.

لیست دانشگاه های هلندی برای دانشجویان خارجی

دانشگاه های زیر از جمله شناخته شده ترین دانشگاه های هلندی هستند.

  • Delft University of Technology
  • University of Amsterdam
  • Wageningen University and Research Center
  • Erasmus University Rotterdam
  • Leiden University
  • University of Groningen
  • Utrecht University
  • Maastricht University
  • Radboud University Nijmegen
  • University of Twente
  • VU University Amsterdam
  • Eindhoven University of Technology
  • Tilburg University

رنکینگ دانشگاه های هلند

در رتبه بندی دانشگاه QS، همه دانشگاه های هلند در 350 رتبه برتر قرار گرفتند. هشت دانشگاه برتر هلند در بین 150 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. برترین دانشگاه های هلند در فهرست خود به ترتیب دانشگاه آمستردام، دانشگاه صنعتی دلفت، دانشگاه لیدن، دانشگاه اوترخت و دانشگاه گرونینگن بودند.

در تمامی دانشگاه های هلند بیش از 40 مدرک زبان انگلیسی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس تدریس می شود. با این حال، همه دانشگاه ها مدرک کارشناسی را به زبان انگلیسی در همه رشته ها ارائه نمی دهند. مدارک تحصیلات تکمیلی بیشتر به زبان انگلیسی در دسترس هستند.

شما از طریق سامانه جست و جوی رشته های تحصیلی هلند میتوانید کورس مناسب خودتان را پیدا کنید.

نتیجه گیری

هلند یکی از کشورهای پیشرفته و مرفه اروپا است. گرچه تحصیل دانشگاهی در این کشور رایگان نیست، شرایط مناسب برای دریافت اقامت پس از تحصیل هلند را به یک مقصد خوب مهاجرت تحصیلی تبدیل کرده است. شما میتوانید برای ایدگیری زبان های انگلیسی و هلندی از خدمات سامانه آموزش زبان تیکا کمک بگیرید. برای اطلاعات بیشتر درمورد مهاجرت تحصیلی با ما همراه باشید.

چگونه یک استاد زبان انلاین پیدا کنیم؟
شرایط تحصیل در هلند و گرفتن ویزای کار پس از تحصیل

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

زینب ناصری

تولید محتوا

من زینب، دانشجوی ارشد ادبیات انگلیسی و مدرس پاره وقت هستم و توی بخش های مختلف تیکا فعالم، اما مخصوصا به بلاگ و نوشتن درمورد زبان ها علاقه دارم!

نظرات

user-image

حسین محسنیان

آیلتس 5.5 م قبول میکنن چه خوب

6 تیر 2022

user-image

پارسا مهری

تشکر مقاله کامل و عالی ?

6 تیر 2022

user-image

عارفه سالاریه

عالی بود، ممنون برای کشور اتریش هم مطلب مثل این دارید؟

6 تیر 2022