اساتید پیشنهادی:

آزمون RN چیست؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
شنبه, 7 اردیبهشت 2023

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 15 دقیقه

تعداد بازدید : 3966

آزمون RN

آزمون RN مخفف عبارت Registered Nurses است و مخصوص پرستارانی است که قصد دارند به خارج از کشور مهاجرت کنند. افرادی که مدرک پرستاری خود را دریافت کرده و می‌خواهند برای کار به کشورهای خارجی بروند باید مدرک این آزمون بین‌المللی را ارائه دهند. این آزمون در کشورهای زیادی اعتبار دارد و در کانادا و آمریکا با نام (NCLEX-RN) شناخته می‌شود. هر کشور آزمون RN مخصوص به خود را دارد و برای شرکت در آزمون کشورهای انگلیسی‌زبان، داشتن مدرک آیلتس یا تافل الزامی است.

انواع آزمون RN کدم‌اند؟

آزمون RN که با نام (NCLEX-RN) نیز شناخته می‌شود دارای دو نوع است.

·         NCLEX-PN: این آزمون مخصوص پرستاران باتجربه و حرفه‌ای است.

·         NCLEX-RN: این آزمون مخصوص پرستارانی است که مدرک پرستاری گرفته و قصد دارند در کشورهای دیگر مشغول به کار شوند.

رشته‌های مختلف آزمون RN کدم‌اند؟

آزمون RN فقط مخصوص پرستاران است. درواقع یک پرستار رجیستر شده پرستاری است که توانایی علمی و عملی خود را اثبات رسانده و می‌تواند در بیمارستان، کلینیک و خانه سالمندان و مکان‌های دیگر به‌خوبی از بیماران مواظبت کند. آزمون RN یک آزمون جامع است که یک پرستار را از جنبه‌های مختلف ایمنی مراجعه‌کننده، به‌کارگیری اصول اخلاقی، ارتقای سلامت و فرایند پرستاری مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

زمان برگزاری آزمون RN ۲۰۲۳

زمان برگزاری آزمون RN ۲۰۲۳ در هر کشور و حوزه امتحانی متفاوت است. طبق اعلام سازمان نظام پرستاری آمریکا آزمون RN آمریکا به سبک جدید از اول آوریل سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد. تاریخ و محل برگزاری آزمون RN کشورهای مختلف از طریق سازمان نظام پرستاری و پزشکی همان کشور اعلام می‌شود.

مراکز برگزاری آزمون RN

آزمون RN مربوط به هر کشور در همان کشور برگزارشده و داوطلب بایستی به همان کشور برود. آزمون RN انگلستان در ترکیه برگزار می‌شود اما آزمون عملی آن در کشور انگلستان برگزار می‌شود. در ایران نیز آزمون RN برگزار می‌شود که مربوط به فارغ‌التحصیلان پرستاری از دانشگاه‌های ایران است.

شرایط شرکت در آزمون RN

آزمون RN به دو صورت کاغذی و کامپیوتری برگزار می‌شود. در آزمون کامپیوتری ابتدا سؤالاتی پایین‌تر از حد متوسط به داوطلب داده می‌شود درصورتی‌که به سؤالات به‌درستی پاسخ دهد سؤالات در مرحله بعد سخت‌تر خواهد بود. درصورتی‌که داوطلب به سؤالات اولیه به‌درستی پاسخ ندهند سؤالات بعدی آسان‌تر خواهد بود اما درمجموع امتیاز کمتری خواهد گرفت. در این آزمون نمره شما نشان داده نمی‌شود و فقط نتیجه قبولی یا عدم قبولی اعلام می‌شود. فاصله بین شرکت مجدد در این آزمون ۴۵ روز است.

نحوه ثبت‌نام و شرکت در آزمون RN

برای ثبت‌نام در آزمون RN باید به سایت نظام پزشکی و پرستاری هر کشور مراجعه کنید. به‌عنوان‌مثال برای ثبت‌نام در آزمون پرستاری آمریکا باید به سایت Pearson VUE یا NCLEX-RN مراجعه کنید. کلیه اطلاعات مربوط به برگزاری آزمون‌ها در این سایت موجود است. بعد از ثبت‌نام یک ایمیل تائیدیِ از طرف این موسسه برای شما ارسال می‌شود و شما باید هزینه آزمون را پرداخت کنید.

هزینه آزمون RN

هزینه آزمون NCLEX-RN در هر کشور و با توجه به زبان برگزاری آزمون متفاوت است. به‌عنوان‌مثال هزینه آزمون پرستاری در آمریکا ۲۰۰ دلار است و هزینه آزمون پرستاری کانادا ۳۶۰ دلار است. این هزینه بعد از ثبت و در صورت انصراف پس داده نمی‌شود. پرداخت هزینه‌ها از طریق مستر کارت و ویزا کارت ممکن است.

شانس قبولی در آزمون RN

شانس قبولی در آزمون RN برای پرستارانی بیشتر است که تسلط بالایی به زبان انگلیسی داشته باشند. داشتن نمره بالا در آیلتس و مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی می‌تواند مسیر مهاجرت پرستاران را هموار کند. همچنین پرستاران که ازنظر تئوری قوی بوده و بتوانند متون تخصصی را به زبان انگلیسی مطالعه کنند بیشترین شانس قبولی در این آزمون را دارند.

بخش‌های مختلف آزمون RN

آزمون RN از ۴ بخش و ۸ قسمت تشکیل‌شده است که همه بخش‌ها به‌نوعی با یکدیگر همپوشانی دارند. این بخش‌ها شامل:

1-     ایمنی و مراقبت‌های محیطی که ۲۵ تا ۳۵ درصد سؤالات را به خود اختصاص داده است.

2-     ارتقا و مراقبت از سلامتی بیمار که ۹ تا ۱۴ درصد سؤالات با این موضوع است.

3-     مسائل مربوط به روان و رفتار پرستار که ۶ تا 12 سؤالات است.

4-     مسائل مربوط به حالت فیزیولوژیکی بیمار که مهم‌ترین قسمت آزمون و بیشترین سؤالات یعنی در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد سؤالات را تشکیل می‌دهد.

در این آزمون هر شرکت‌کننده باید حداقل ۷۵ و حداکثر ۲۶۵ سؤال را پاسخ دهد. بعدازاین مرحله باید به ۱۵ سؤال آزمایشی جواب دهد که تعیین‌کننده نوع سؤالاتی است که باید در مرحله بعد به آن‌ها پاسخ دهد. مدت‌زمان آزمون ۶ ساعت است و فرد می‌تواند در بین آزمون دو استراحت اختیاری داشته باشد.

منابع موردنیاز برای آمادگی آزمون RN

منابع آزمون RN به‌صورت چاپی و آنلاین در دسترس پرستاران قرار دارد. برخی از کتاب‌های چاپی موجود در ایران شامل موارد زیر است:

·         مرور جامع ساندرز برای آزمون NCLEX-RN

·         ساندرز زبان‌اصلی Saunders Comprehensive

·         پرسش و پاسخ ساندرز Saunders Q&A Review

·         NCLEX-RN Practice Tests ۲۰۲۲-۲۰۲۳

·         پرتکرارترین سؤالات آزمون RN

نمونه سؤالات آزمون‌های برگزارشده RN

نمونه سؤالات آزمون RN که در سال‌های گذشته برگزارشده است از طریق سایت‌های اینترنتی و آموزشگاه‌ها معتبر زبان انگلیسی در دسترس است. کلیه منابع و سؤالات آزمون به‌صورت تخصصی و مربوط به رشته پرستاری است. کتاب بهترین نمونه سؤالات برای آزمون NCLEX-RN و دیگر منابع چاپی نیز برای دسترسی به نمونه سؤالات این آزمون مناسب هستند.

شرایط مهاجرت با آزمون RN

خوب است بدانید بسیاری از کشورهای انگلیسی‌زبان از دانشجویان پرستاری بعد از فارغ‌التحصیلی آزمون RN می‌گیرند. این آزمون نوعی آزمون نهایی برای اثبات توانایی پرستاری فرد است. برای مهاجرت به هر کشور به‌عنوان پرستار باید در آزمون RN همان کشور شرکت کنید.

1-     استرالیا: برای کار به‌عنوان پرستار ابتدا باید مدرک آیلتس با نمره ۷ داشته باشید. آزمون PTE با نمره ۶۵ نیز قابل‌قبول است. بعد از اخذ مدرک زبان می‌توانید در RN استرالیا شرکت کنید.

2-     کانادا: برای مهاجرت به کانادا به‌عنوان پرستار باید مدرک زبان انگلیسی و فرانسوی داشته و بتوانید متون پرستاری را به زبان انگلیسی مطالعه کنید. شرکت در آزمون RN کانادا که در داخل این کشور برگزار می‌شود و اخذ نمره قبولی شرط اصلی برای کار به‌عنوان پرستار است.

3-     انگلستان: برای مهاجرت به‌عنوان پرستار به کشور انگلیس علاوه برداشتن نمره آیلتس ۷ باید در آزمون RN این کشور شرکت کنید. آزمون پرستاری انگلیس در ترکیه نیز برگزار می‌شود.

پذیرش با آزمون RN در دانشگاه‌های کشورهای دیگر

آزمون RN برای اخذ ویزای کار و برای شغل پرستاری است و RN هر کشور در همان کشور اعتبار دارد. به‌عنوان‌مثال در آمریکا هر دانشجو از هر ایالتی فارغ‌التحصیل شود باید در آزمون آر آن همان ایالت شرکت کند. اگر قصد دارد برای کار به ایالت دیگر برود باید در آزمون آران ایالت مقصد شرکت کند.

با آزمون RN به کدام کشورها می‌توان مهاجرت کرد؟

کشورهای زیادی با آزمون RN پرستاران خارجی را جذب می‌کنند. این کشورها شامل: استرالیا، برزیل، کانادا، انگلستان، هنگ‌کنگ، مکزیک، فیلیپین، پورتوریکو، آفریقای جنوبی و کره جنوبی هستند.

آزمون‌های مشابه آزمون RN برای پذیرش رشته پرستاری

یکی از آزمون‌های مشابه آزمون RN برای رشته پرستاری آزمون OET است. به‌عنوان‌مثال برای کار در کشور استرالیا به‌عنوان پرستار به‌جای آزمون RN استرالیا می‌توانید در آزمون OET شرکت کنید که حداقل نمره قبولی برای این آزمون B است.

کلاس‌های آزمون RN در ایران

کلاس‌های آزمون RN در ایران و در مؤسسات معتبر و جهاد دانشگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار می‌شود. در این کلاس‌ها کلیه منابع و نمونه سؤالات سال‌های گذشته موردبررسی قرار می‌گیرد. تدریس متون تخصصی پرستاری به زبان انگلیسی از مهم‌ترین بخش‌های این کلاس‌ها است که توسط اساتید زبان و پرستاری انجام می‌شود.

جهت مطالعه بیشتر:

·         آزمون kenntnisse چیست؟

·         آزمون MCAT چیست؟

·         آزمون Prometric چیست؟

تجربه‌های افراد از آزمون RN

تجربه‌های افراد از آزمون RN نشان می‌دهد داشتن مدرک معتبر زبان و تسلط کافی به زبان انگلیسی از مهم‌ترین شروط قبولی در این آزمون است. آزمون آران در کشورهای مختلف درباره مباحثی مانند جراحی، مادر و نوزاد، کودکان و روان‌درمانی است که شباهت زیادی با هم دارند اما در مباحث مربوط به مسائل فرهنگی، قانونی و مدیریتی تفاوت‌هایی با هم دارند. ضمن اینکه برخی از کشورها برای جذب پرستار علاوه بر آزمون RN، یک آزمون عملی نیز دارند.

اساتید آمادگی آزمون RN در تیکا

اساتید آمادگی آزمون RN در آموزشگاه زبان تیکا می‌توانند شما را برای این آزمون به بالاتری سطح آمادگی برسانند. اساتید آموزشگاه زبان تیکا بر اساس نظرات شرکت‌کنندگان سطح‌بندی شده‌اند و شما می‌توانید با شرکت در کلاس مشاوره و آشنایی استاد موردنظر خود را انتخاب کنید.

کلاس‌های آمادگی آزمون RN در تیکا

کلاس‌های آمادگی آزمون RN در تیکا به‌صورت خصوصی و آنلاین برگزار می‌شود. هزینه شرکت در این کلاس‌ها نسبت به دیگر آموزشگاه‌های زبان بسیار مقرون‌به‌صرفه است و این امکان را به شما می‌دهد از هر شهر و مکانی در این کلاس‌ها شرکت کنید. برگزاری کلاس‌های تعاملی و اختصاص استاد زبان برای مهارت موردنیاز شما از ویژگی‌ها مهم کلاس‌های آنلاین آموزشگاه زبان تیکا است.

آزمون RN چیست؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

الهام طالبی

چقدر آزمون داریم واقعا

8 اردیبهشت 2023