اساتید پیشنهادی:

آزمون OET چیست؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
جمعه, 6 اردیبهشت 2023

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 12 دقیقه

تعداد بازدید : 1674

آزمون OET

آزمون OET یک آزمون بین‌المللی  مخصوص رشته‌های پزشکی است. OET مخفف عبارت Occupational English Test است و پزشکانی و افرادی که در حوزه بهداشت و سلامت فعالیت می‌کنند برای مهاجرت به کشورهای خارجی باید در این آزمون شرکت کنند. این آزمون توانایی افراد برای حضور در مشاغلی مانند پزشکی، پرستاری و دیگر مشاغل حرفه‌ای بهداشت را می‌سنجد. آزمون OET یک آزمون بین‌المللی مانند تافل، آیلتس و دولینگو است. تنها تفاوتی که با این آزمون‌ها دارد این است که این آزمون مختص کسانی است که قصد دارند در حوزه پزشکی به کشورهای دیگر مهاجرت کنند. این آزمون توسط مرکز آزمون‌های دانشگاه کمبریج طراحی شده است.

انواع آزمون OET کدم‌اند؟

آزمون OET انواع مختلفی دارد و با توجه به تخصص‌های مختلف پزشکی و پرستاری طراحی می‌شود. این آزمون چهار مهارت اصلی خواندن یا درک مطلب، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن را ارزیابی می‌کند و همه بخش‌های آزمون مرتبط با حوزه بهداشت، درمان و پزشکی است.

رشته‌های آزمون OET چیست؟

تمامی رشته‌های پزشکی آزمون مختص خود را دارند. رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، کادر درمان، پا پزشکی، گفتاردرمانی، داروسازی، رادیولوژی، رژیم‌درمانی و رادیوگرافی ازجمله رشته‌هایی هستند که برای مهاجرت به مدرک این آزمون نیاز دارند.

زمان برگزاری آزمون OET در سال ۲۰۲۳

طبق اعلام دانشگاه کمبریج آزمون OET در سال ۲۰۲۳ در تاریخ‌ها زیر برگزار می‌شود:

روز و تاریخ برگزاری آزمون

تاریخ اعلام نتایج

شنبه ۱۱ فوریه ۲۰۲۳

۲ مارس ۲۰۲۳

شنبه ۱۵ آوریل ۲۰۲۳

۴ می ۲۰۲۳

شنبه ۱۰ ژوئن ۲۰۲۳

۲۹ ژوئن ۲۰۲۳

شنبه ۵ اوت ۲۰۲۳

۲۴ اوت ۲۰۲۳

شنبه ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳

۱۹ نوامبر ۲۰۲۳

شنبه ۲ دسامبر ۲۰۲۳

۲۱ دسامبر ۲۰۲۳

مراکز برگزاری آزمون OET

آزمون OET در ایران برگزار نمی‌شود. برای شرکت در این آزمون می‌توانید به یکی از کشورهای همسایه ازجمله ترکیه بروید. برای پیدا کردن مکان مناسبی برای آزمون OET به سایت این آزمون مراجعه کرده و کشورها و محل‌های برگزاری آزمون را بررسی کنید. هر مرکز آزمون نوع خاصی از آزمون کاغذی یا کامپیوتری را برگزار کرده و نوع رشته‌های امتحانی نیز مشخص‌شده است. از سال ۲۰۲۳ نوعی از آزمون OET به‌عنوان OET@home و به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.

شرایط شرکت در آزمون OET

آزمون OET هرماه دو بار و در ۴۰ کشور دنیا برگزار می‌شود. زمان و مکان برگزاری این آزمون در همه‌جا یکسان نبوده و نوع سؤالات نیز در هر حوزه امتحانی متفاوت است. برای ثبت‌نام در آزمون موردنظر خود باید ۱۰ روز قبل از تاریخ برگزاری ثبت‌نام کنید. ازآنجایی‌که برای شرکت در آزمون باید به خارج از کشور سفر کنید باید ویزا و بلیت رفت‌وبرگشت خود را نیز قبل از ثبت‌نام آماده کنید. یکی از شرایط جالب آزمون OET این است که چنانچه نمره شما در هر بخش کم شد نیازی به شرکت در همه بخش‌ها ندارید و می‌توانید در بخشی که نمره کمی داشتید دوباره شرکت کنید.

نحوه ثبت‌نام و شرکت در آزمون OET

برای ثبت‌نام در آزمون OET باید به سایت www.occupationalenglishtest.org مراجعه کنید. در این سایت روی گزینه ثبت‌نام کلیک کنید و مشخصات خود را تکمیل کنید. برای انتخاب مکان آزمون نیز باید کشور موردنظر خود را انتخاب و یکی از حوزه‌های امتحانی را با توجه به رشته خود انتخاب کنید. بعد از تکمیل فرایند ثبت‌نام باید هزینه آزمون را با استفاده از مستر کارت پرداخت کنید.

هزینه ثبت‌نام در آزمون OET

هزینه ثبت‌نام در آزمون OET در هر کشور و رشته امتحانی متفاوت است. به‌عنوان‌مثال هزینه شرکت در آزمون استرالیا ۵۸۷ دلار استرالیا است. هزینه شرکت در آزمون کامپیوتری آمریکا نیز ۴۵۵ دلار است. آزمون oet امکان رزرو ثبت‌نام نیز دارد که هزینه آن ۷ دلار استرالیا است.

شانس قبولی در آزمون OET

شانس قبولی در آزمون OET برای افرادی بیشتر است که مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی را به‌خوبی فراگرفته باشند و بتوانند به‌عنوان یک پزشک در مکالمه با بیماران ارتباط برقرار کنند. نمره دهی این آزمون در ۵ سطح A, B,C,D, E است. افرادی می‌توانند در مراکز پزشکی معتبر استخدام شوند که حداقل سطح B یا امتیاز ۳۵۰ را از آزمون بگیرند.

بخش‌های مختلف آزمون OET

آزمون OET دارای چهار بخش است و ۴ مهارت اصلی زبان انگلیسی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

1-     بخش Listening: این پارت دارای ۴۲ سؤال بوده و ۴۰ دقیقه زمان دارد. موضوعات این بخش مربوط به حوزه سلامت و بهداشت است و به سه قسمت تقسیم می‌شود.

·         قسمت اول: بخش‌های مشاوره‌ای

·         قسمت دوم: مکالمات مربوط به محیط کار

·         قسمت سوم: ارائه علمی

هر فایل صوتی تنها یک‌بار پخش می‌شود و باید در هنگام شنیدن به سؤالات پاسخ دهید.

2-     بخش Reading: بخش خواندن آزمون OET دارای ۳ بخش و ۴۲ سؤال بوده و ۶۰ دقیقه زمان دارد. موضوعات بخش خواندن درباره حوزه سلامت است و تمامی رشته‌های پزشکی می‌توانند در این بخش شرکت کنند.

·         قسمت اول: شامل ۴ متن کوتاه و ۲۰ سؤال است. سؤالات به‌صورت تستی، جای خالی و پاسخ کوتاه هستند.

·         قسمت دوم: این قسمت از آزمون OET شامل شش متن کوتاه است که هر بخش ۱۰۰ تا ۱۵۰ کلمه دارد. موضوع سؤالات درباره مدیریت بیمارستان، اداره بخش‌های مختلف و. است. سؤالات به‌صورت تستی هستند.

·         قسمت سوم: این بخش از آزمون دارای ۲ متن نسبتاً بلند با ۸۰۰ کلمه است. هر متن ۸ سؤال چهارگزینه‌ای دارد.

3-     بخش writing: در این بخش از آزمون OET شما باید یک متن را به زبان انگلیسی در حوزه تخصصی خود بنویسید. این بخش برای هر رشته متفاوت است. به‌عنوان‌مثال پرستار باید درباره پرستاری و دندان‌پزشک باید در مورد کار خود بنویسد. این بخش ۴۰ دقیقه زمان دارد.

4-     بخش speaking: بخش گفتاری آزمون OET، ۲۰ دقیقه زمان می‌برد. در این قسمت باید با یک ممتحن که نقش بیمار را بازی می‌کند گفتگو کرده و بتوانید منظور او را به‌خوبی درک کرده و ارتباط خوبی برقرار کنید. ممکن است از شما خواسته شود نقش‌های متفاوتی را در موقعیت‌های گوناگون بازی کنید. صدای شما در این قسمت ضبط‌شده و برای ارزیابی نهایی به سازمان OET ارسال می‌شود.

منابع موردنیاز برای آمادگی آزمون OET

منابع موردنیاز برای آمادگی آزمون OET به‌صورت آنلاین و چاپی وجود دارند. برخی از منابع چاپی که در کشور ما نیز در دسترس شرکت‌کنندگان قرار دارند شامل موارد زیر است:

·         The Official guide to OET by Kaplan

·         Banfield OET Preparation Material

·         Australian Language Connections

·         BBC OET Materials

·         Medical Journals

·         ABC Materials

جهت مطالعه بیشتر:

·         آزمون kenntnisse چیست؟

·         آزمون MCAT چیست؟

·         آزمون Prometric چیست؟

نمونه سؤالات آزمون‌های برگزارشده OET

نمونه سؤالات آزمون‌های برگزارشده OET در سایت این آزمون قابل‌دسترسی است. در این سایت آرشیو تمامی نمونه سؤالات‌ سال‌های قبل به‌صورت رایگان به همراه آزمون‌های آزمایشی رایگان وجود دارد. کلاس‌ها و پکیج‌های آموزشی مخصوص این آزمون نیز در سایت آزمون وجود دارد.

شرایط مهاجرت با آزمون OET

آزمون OET مخصوص پزشکان و کادر درمان طراحی شده است. بسیاری از کشورها ازجمله انگلیس، استرالیا، نیوزلند و امارات این آزمون را برای اشتغال در رشته‌های علوم پزشکی و کار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به رسمیت می‌شناسند. همچنین اداره مهاجرت استرالیا نتایج این آزمون را برای صدور انواع ویزای کاری و تحصیلی به رسمیت می‌شناسد.

پذیرش با آزمون OET در دانشگاه‌های کشورهای دیگر

آزمون OET در بسیاری از کشورهای دیگر نیز به رسمیت شناخته‌شده و می‌توان برای مهاجرت کاری مدرک آن را ارائه کرد. مدرک این آزمون در کشورهای کانادا، مالدیو، مالت، فیلیپین، قطر، اسپانیا، اکراین و آمریکا نیز اعتبار دارد.

با آزمون OET به کدام کشورها می‌توان مهاجرت کرد؟

کشور استرالیا یکی از کشورهایی است که آزمون OET را برای جذب نیروی کار پزشکی و کادر درمان به رسمیت می‌شناسد. مهاجرت پرستاران به قطر از طریق آزمون OET نیز در سال‌های اخیر از رونق زیادی برخوردار شده است.

آزمون‌های مشابه آزمون OET برای پذیرش در رشته‌های مختلف

یکی از آزمون‌های مشابه برای آزمون oet، آزمون آیلتس است. در جدول زیر امتیازات این آزمون و معادل آزمون آیلتس آمده است.

نمره آزمون OET

سطح

معادل نمره آیلتس

۴۵۰ تا ۵۰۰

A

۸ تا ۹

۴۰۰ تا ۴۴۰

B

۷٫۵

۳۵۰ تا ۳۹۰

B

۷

۳۰۰ تا ۳۴۰

C+

۶.۵

۲۵۰ تا ۲۹۰

C

۶

۲۰۰ تا ۲۴۰

C

۵.۵

۱۰۰ تا ۱۹۰

D

کمتر از ۵.۵

۰ تا ۹۰

E

کمتر از ۵.۵

کلاس‌های آزمون OET در ایران

کلاس‌های آزمون OET در ایران به‌صورت فشرده در آموزشگاه‌های معتبر برگزار می‌شود. این دوره‌ها شامل حل و تمرین نمونه سؤالات سال‌های قبل آزمون، بررسی و مطالعه منابع آزمون و بررسی راه‌کارهای قبولی در مهارت‌های چهارگانه است. برخی از آموزشگاه‌ها آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده را برای آزمون OET برگزار می‌کنند که باعث آمادگی هر چه بیشتر برای آزمون می‌شود.

تجربه‌های افراد از آزمون OET

تجربه‌های افراد از آزمون OET نشان می‌دهد شرکت در کلاس‌های خصوصی و نیمه‌خصوصی می‌تواند شما را به سطح بالای آمادگی برساند. آشنایی با لغات و واژگان تخصصی و تسلط به مکالمه انگلیسی می‌تواند شانس شما را برای قبولی بالا ببرد.

اساتید آمادگی آزمون OET تیکا

اساتید آمادگی آزمون OET آموزشگاه زبان تیکا با دسترسی به آخرین منابع آزمون و دانش و تجربه خود می‌توانند موفقیت شما را در این آزمون تضمین کنند. مشخصات و رزومه اساتید مختلف در سایت تیکا موجود است و به شما کمک می‌کند تا با خیالی آسوده استاد موردنظر خود را انتخاب کنید. شرکت در کلاس‌های آزمایشی به‌صورت رایگان برای انتخاب اساتید یکی از امتیازات آموزشگاه زبان آنلاین تیکا است.

کلاس‌های آمادگی آزمون OET در تیکا

کلاس‌های آمادگی آزمون OET در تیکا این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا با کمک اساتید فعال و باتجربه، خود را برای این آزمون آماده کنید. کلاس‌های آموزشگاه تیکا در رشته‌های مختلف به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود بنابراین متقاضیانی که شاغل هستند می‌توانند در روزهای تعطیل و یا هر ساعت از شبانه‌روز با هماهنگی اساتید در کلاس‌ها شرکت کنند.


آزمون OET چیست؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

الهام طالبی

برای پرستاراست دیگه درسته؟

8 اردیبهشت 2023