اساتید پیشنهادی:

استاد برتر ماه بهمن: فهیمه فرج زاده

زینب ناصری
زینب ناصری
چهارشنبه, 28 اردیبهشت 2021

دسته بندی : teacher

زمان مطالعه : 4 دقیقه

تعداد بازدید : 4022

استاد زبان ترکی استانبولی برتر تیکا


زبان ترکی استانبولی یکی از زبان های پرطرفدار در سامانه آموزش زبان تیکا است. با توجه به همسایه بودن دو کشور، ارتباط بین مردم ایران و ترکیه و شباهت نسبی زبان ترکی آذری به ترکی استانبولی باعث شده است علاقه مردم به یادگیری این زبان بیشتر شود. یکی از مدرسین موفق و محبوب زبان ترکی استانبولی تیکا، خانم فهمیه فرج زاده هستند که از کودکی تجربه یادگیری زبان ترکی آذری و ترکی استانبولی خود را آغاز کردند. 
استاد فهمیمه فرج زاده با استفاده از منابع مناسب، نیازهای زبان آموزان سطوح مبتدی، متوسط و پیشرفته را به خوبی برطرف کردند. به علت نظم خوب و پاسخگویی بالای خانم فرج زاده، این استاد زبان ترکی استانبولی به عنوان استاد زبان برتر ماه بهمن برگزیده شدند. در ادامه بیشتر با شخصیت خانم فرج زاده و روش تدریس این استاد آشنا خواهیم شد.


 مصاحبه با استاد برتر ماه: فهیمه فرج زاده: 


خانم فرج زاده شما چطور زبان ترکی رو یاد گرفتید؟


من از کودکی به فرهنگ ترکیه علاقه داشتم. خانواده ما علاقه زیادی به برنامه های ترکی استانبولی و موسیقی این کشور داشت. من قبل از اینکه یادگرفتن این زبان رو به صورت رسمی و آکادمیک شروع کنم، میتونستم معنای بیشتر عبارات ترکی رو تشخیص بدم.


شما به عنوان یک مدرس زبان چطور وارد این شغل شدید؟


من هر دو زبان انگلیسی و ترکی استانبولی رو یاد گرفتم تا بتونم با اعتماد به نفس بالا و آشنایی کامل به فرآیند یادگیری زبان وارد کلاس درس بشم. به علاوه مدرک TTC یا تربیت مدرس خودم رو از موسسه آموزش زبان ایران مهر دریافت کردم. مدتی در کلاس های ترکی استانبولی آموزشگاه های زبان حضوری تدریس میکردم. بعد از فعال شدن در تیکا، تدریس آنلاین به زبان آموزانم رو به طور خصوصی و نیمه خصوصی شروع کردم. 

شما بیشتر موقع تدریس چه مواردی رو در نظر میگیرید؟

من اول سعی میکنم با نیاز زبان آموز آشنا بشم. اولین سئوال من اینه که دوست دارند ترکی استانبولی رو برای چه هدفی یاد بگیرند؟ چون افرادی که برای علاقه شخصی دوست دارند این زبان رو بلد باشند معمولا زمان بیشتری دارند. اما اگه هدف اون فرد تحصیل یا کار کردن در کشور ترکیه باشه، باید برنامه فشرده تری براشون تنظیم کنم.


خوشبختانه برای یادگرفتن زبان ترکی استانبولی چند کتاب آموزش زبان مختلف وجود داره. من به شخصه کتاب های Yedi Iklim رو توصیه میکنم. این مجموعه روان تر و جذاب تر هست و کمک میکنه زبان آموز با جنبه های مختلف این زبان آشنا بشه. در عین حال کتاب های Istanbul هم میتونند به زبان آموزانی که کمی از نظر زمانی در مضیقه هستند و دوست دارند به طور کاربردی تر ترکی استانبولی یاد بگیرند کمک کنند. 
در نهایت اما اگر زبان آموز ناچار باشه در سطح دانشگاهی به زبان ترکی استانبولی تسلط پیدا کنه، از کتاب های Hitit استفاده میکنم.

نظر شما درمورد مزایای زبان ترکی استانبولی چیه؟

به نظر من یادگرفتن این زبان در ایران میتونه یه مزیب بزرگ برای شما باشه. علاوه بر جذاب بودن و نزدیکی فرهنگ ترکیه به فرهنگ کشور خودمون، فرصت های شغلی بیشتری به دست خواهید آورد. به خصوص افرادی که در حرفه آرایشگری و مد و یا عکاسی هستند. دوره های آموزشی معتبر زیادی در ترکیه برای آرایشگرهای حرفه ای برگزار میشه. اگر شما با این زبان آشنا باشید، میتونید از دوره های آنلاین هم استفاده کنید.
من یادگیری زبان ترکی استانبولی رو به افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه دارند توصیه میکنم زبان انگلیسی رو هم در کنار ترکی استانبولی یاد بگیرید تا در زمینه های شغلی بیشتری موفق بشید! هر چه زودتر یادگیری زبان ترکی رو شروع کنید، زودتر به نتیجه میرسید.

جمع بندی مصاحبه با استاد زبان ترکی استانبولی، فهیمه فرج زاده

زبان ترکی استانبولی از بسیاری جهات به زبان فارسی نزدیک است. علاوه بر واژگانی که بین این دو زبان تبادل شده اند، لغات عربی بسیاری نیز در هر دو زبان رواج دارند که فهم متقابل بین این دو زبان را ممکن میکنند. 
مجموعه Güncel Türkçe  مرجع رسمی چاپ شده توسط انجمن زبان ترکی استانبولی است که شامل ۱۰۴٫۴۸۱ واژه میشود. حدود 86 درصد این کلمات از ریشه ترکی هستند. 14 درصد دیگر از زبان های عربی، فرانسوی، فارسی، ایتالیایی، انگلیسی و یونانی هستند.
در قرن دهم میلادی اسلام وارد ترکیه شد. آل افراسیاب و ترکان سلجوقی، که نیاکان نژادی و فرهنگی عثمانیان بودند، از فارسی و عربی در دربار خود استفاده میکردند. در دوران عثمانی، ادبیات ترکی عثمانی، به ویژه شعر دیوانی، به شدت تحت تأثیر فارسی قرار داشت. در این دوران حتی شعر ترکی در وزن شعری از فارسی پیروی می‌کرد و وام‌واژگان فراوانی از آن داشت. زبان رسمی و ادبی در دوران امپراتوری عثمانی مخلوطی از ترکی، فارسی و عربی بود که با زبان مردم عامی فرق داشت. 
در پی سقوط عثمانی، ترکی مردم عادی که به نام kaba Türkçe یا «ترکی سخت» شناخته میشد به عنوان پایه و اساس تنظیم زبان ترکی استانبولی نوین قرار گرفت. در حال حاضر ترکی نوین یا ترکی استانبولی زبان 96 درصد مردم ترکیه و مهاجران ترک‌زبان در ۳۰ کشور دیگر است. بیش از دو میلیون ترک‌زبان در آلمان نیز زندگی می‌کنند و جوامع بزرگی از آن ها در ایالات متحده آمریکا، فرانسه، هلند، اتریش، بلژیک، سوئیس و انگلستان نیز وجود دارد.
بنابراین اگر دوست دارید با این زبان آشنا شوید و با عده زیادی از مردم ترک زبان همزبان شوید، میتوانید روی اساتید برتر ترکی استانبولی تیکا حساب کنید! 

پلتفرم آموزش آنلاین زبان تیکا، سامانه جستجو و انتخاب استاد زبان

 

سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا
استاد برتر ماه بهمن: فهیمه فرج زاده

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

زینب ناصری

تولید محتوا

من زینب، دانشجوی ارشد ادبیات انگلیسی و مدرس پاره وقت هستم و توی بخش های مختلف تیکا فعالم، اما مخصوصا به بلاگ و نوشتن درمورد زبان ها علاقه دارم!

نظرات