اساتید پیشنهادی:

کار در ایتالیا

پرستو غفاری
پرستو غفاری
دوشنبه, 26 اردیبهشت 2021

دسته بندی : learning-italian

زمان مطالعه : 12 دقیقه

تعداد بازدید : 1303

کار در ایتالیا

کار در ایتالیا

 

 

     کشوری با طبیعتی بی نظیر، جاذبه های تاریخی و فرهنگی متمایز و پیشرو در هنر، صنعت مد، غذا و موسیقی –اگر قصد کار در ایتالیا را دارید، لازم است که مهارت های تخصصی و درک کاملی از زبان این کشور را داشته باشید.

ایتالیا، که به شکل یک چکمه در نقشه نمایان است، کشوری است که در فهرست مقاصد پرطرفدار در وب سایت های گردشگری در صدر جای دارد. این نکته چندان تعجب آور نیست چرا که ایتالیا کشوری است که همه چیز دارد. ترکیبی معرکه از دنیای باستان و جامعه مدرن.

با توجه به پیشرو بودن این کشور در زمینه اهمیت تاریخی و مد و فرهنگ، زندگی و کار در آن سبب می شود که از آب و هوای آفتابی، مناظر بی نظیر، معماری الهام بخش و غذای خوب لذت ببرید.

اگر کار نمی کنید، می توانید از شهرهای هنری مثل فلورانس با مجسمه های میکل آنژ و جیامبولینیا دیدن کنید و یا قصرهای گوتیک و کانال های ونیز را تحسین نمایید. همچنین می توانید از جاذبه های معرکه رم لذت ببرید و در یکی از کافه های لذت بخش آن استراحت کنید. در دیگر روزها سری به بوتیک های لباس میلان بزنید و یا به ناپل شهر پیتزا سفر کنید.

جاذبه های سبک زندگی مدیترانه، به دلیل رقابت زیاد برای کسب شغل خواهید دید که پیدا کردن کار برای انگلیسی زبانان بسیار دشوار خواهد بود. کارگران خارجی که می توانند ایتالیایی حرف بزنند و مهارت ها، مدارک و تجربه لازم را کسب کرده اند، اما هنوز می توانند در شهرهای بزرگی چون فلورانس، میلان، جنوآ و پایتخت (رم) کار پیدا کنند.

مشاغل در ایتالیا

همه گیری ویروس کرونا قطعاً تأثیر بزرگی بر اقتصاد ایتالیا که همچنان درگیر مشکلات خاص خود است، داشته. ایتالیا طبق گزارش صندوق بین المللی پول هشتمین اقتصاد بزرگ دنیاست اما به شکلی گسترده بر تولید و صنایع خدماتی وابسته است.

عدم ثبات سیاسی و اقتصادی سبب شده که نرخ بیکاری دورقمی شود (پیش بینی می شود که در سال 2020 به نرخ 11.1% و در سال 2021 به 11.3% برسد-Statista.com).

تضاد میان شمال و جنوب قابل توجه است –شمال ایتالیا صنعتی تر و توسعه یافته تر است و به فراوانی شرکت های خصوصی شهرت دارد در حالیکه جنوب بسیار به کشاورزی و مزرعه داری متکی است.

بد نیست بدانید که اکثریت جمعیت 60.5 میلیون نفری این کشور در شمال ساکنند و فارغ التحصیلان جاه طلب محتمل است که در شهرهای شمالی و شهرهایی مثل میلان، تورین و جنوآ کار پیدا کنند.

بعلاوه، از آنجایی که 63 میلیون مسافر هر ساله به ایتالیا می آیند تا از جاذبه های آن دیدن کنند، پیدا کردن کار موقت و قراردادهای کوتاه مدت در صنعت گردشگری بسیار ساده تر از استخدام ثابت در دیگر بخش هاست.

شغل های محبوب فارغ التحصیلان:

  • خودرو
  • فرآورده های شیمیایی
  • مهندسی
  • بیمه
  • مخابرات

بیشتر ایتالیایی های بومی به انگلیسی مسلط نیستند. بنابراین بدون دانستن زبان پیدا کردن امنیت شغلی بسیار نامحتمل می نماید. از طرفی دیگر، مهارت صحبت کردن به زبان انگلیسی بسیار ارزشمند خواهد بود به خصوص در گردشگری و آموزش. به همین دلیل شغل هایی مثل آموزش انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی در دسترس خواهند بود.

بخش خدماتی با تمرکز اصلی بر عمده فروشی، خرده فروشی و حمل و نقل بر اقتصاد تسلط دارد. به دلیل تولید کالاهای لوکس مثل لباس، ماشین و مبلمان، صنعت مسئول بخش بزرگی از بازده اقتصادی ایتالیاست. در زمینه کشاورزی، ایتالیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شراب، روغن زیتون و میوه است.

تعداد شرکت های چند ملیتی در ایتالیا ممکن است از دیگر کشورهای اروپایی کمتر باشد اما شامل برندهای قوی خودروسازی ایتالیایی مثل فراری و لامبورگینی و همینطور برندهای لباس گوچی، پرادا، ورساچه و آرمانی می شوند.

 موقعیت های شغلی عموماً در فضای آنلاین و از طریق مراکز کاریابی تبلیغ می شوند. شما می توانید در ایتالیا در این وب سایت ها به دنبال موقعیت های شغلی بگردید:

کمبود مهارتها

چشم انداز متخصصین داده بازار کار اتحادیه اروپا موارد زیر را به عنوان بخش هایی که نیازمند نیروی کار هستند معرفی نموده :

  • مشاغل مربوط به سلامت
  • متخصصین حرفه ای ICT
  • متخصصین حرفه ای بازاریابی، خلاقیت و طراحی
  • مشاغل STEM
  • معلمین حرفه ای

این مؤسسه همچنین بر روند رشد استخدام در زمینه های مختلف بین سالهای 2018 تا 2030 نگاهی داشته و پیش بینی کرده که حدود یک چهارم نیاز کلی در زمینه خدمات اجرایی و پس از آن خدمات درمانی و اجتماعی و خدمات حرفه ای خواهد بود.

چگونه در ایتالیا کار پیدا کنید

برخلاف استفاده گسترده جهانی از اینترنت، شبکه ارتباطی خانواده و دوستان همچنان یکی از روش های مؤثر پیدا کردن کار در این کشور است.

بنابراین اگر در ایتالیا باشید، پیدا کردن کار آسانتر خواهد بود چرا که می توانید به صورت مستقیم وارد ارتباطات شوید.

اگر شما هم اکنون استخدام شرکتی در ایتالیا هستید، می توانید در مورد موقعیت های اعزام ممکن پرس و جو نمایید.

اگر امکان آن وجود ندارد، سعی کنید که تعدادی فرم استخدام پر کنید چرا که در ایتالیا مشاغل زیادی تبلیغ نمی شوند. اگر می خواهید این راه را ادامه دهید، مطمئن شوید که به اندازه کافی تحقیق کرده اید و فرم استخوام خود را برای شخص مناسب در سازمان ارسال می کنید.

برای موقعیت های شغلی تبلیغ شده، فرم های استخدام به صورت آنلاین پر می شوند و با رزومه و نامه ای به منظور اقدام برای دریافت موقعیت شغلی می بایست همراه شود. تمام فرم های استخدام باید به زبان ایتالیایی باشند مگر اینکه خلاف آن اعلام شده باشد. برای صرفه جویی در زمان، مدارک تحصیلی و آکادمیک خود را ترجمه کنید.

شما باید انتظار یک روند زمان بر را داشته باشید که عموماً شامل مجموعه ای از مصاحبه ها و آزمون های روان سنجی می شود.

شغل های تابستانی

از آنجایی که گردشگری صنعتی بسیار بزرگ در ایتالیا است، کار موقت باید به راحتی پیدا شود.

مشاغل فصلی بسیاری در بار، هتل و رستوران وجود دارند. شما می توانید در کمپ های تابستانی یا تفریحگاه ها کار پیدا کنید و اگر در این مسیر مهارت های مربوطه را کسب کرده اید، می توانید در پیست های اسکی ارتفاعات آلپ در ایتالیا نیز موقعیت شغلی بیابید.

بخش کشاورزی نیز مشاغل تابستانی موقتی را ارائه می دهد مثل برداشت میوه و دیگر فعالیت های بیرونی.

اگر در زمینه نگهداری از کودکان تجربه دارید، می توانید به عنوان au pair (کسی که در ازای غذا و جای خواب کار خانه و نگهداری از بچه را انجام می دهد) مشغول شوید.

مادامی که برای کار کردن به صورت رایگان ذخیره مالی کافی داشته باشید، کار داوطلبانه راهی معرکه برای گسترش مهارت و یادگیری یک زبان تازه خواهد بود. کار داوطلبانه در تقویت رزومه شما هم مؤثر است و امکان برقراری شبکه ارتباط با دیگر افراد را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

افراد 17 تا 30 سال، می توانند کار داوطلبانه در خارج از کشور با سپاه همبستگی اروپا (European Solidarity Corps) را هم بررسی کنند. در این برنامه شما می توانید در ورزش و فعالیت های بیرون از خانه، آموزش، هنر و موسیقی یا دیگر فعالیت های فرهنگی مشارکت داشته باشید.

ایتالیا یکی از کشورهای اتحادیه اروپاست که این موقعیت های شغلی داوطلبانه که بین 2 هفته تا 12 ماه ادامه می یابند را ارائه می دهد. برای اطلاعات بیشتر به این وب سایت مراجعه کنید: https://www.erasmusplus.org.uk/volunteer-abroad

مشاغل آموزشی

مدرسین زبان انگلیسی در ایتالیا بسیار مورد تقاضی هستند. بنابراین رقابت در این زمینه بسیار شدید است. اکثر مشاغل مرتبط به تدریس در شهرهای بزرگی مثل رم، فلورانس و میلان در دسترس هستند. اگرچه موقعیت های دیگری نیز در سراسر کشور وجود دارند. شما می توانید در مدارس دولتی، مدارس خصوصی زبان، دانشگاهها و یا در شرکتهایی که قصد آموزش زبان به پرسنل خود را دارند مشغول به کار شوید.

شما می توانید برای تحصیل و کسب مدرک تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (TEFL) ثبت نام کنید . در حالیکه برخی موقعیت های شغلی مرتبط با تدریس انگلیسی نیازمند کسب مدرک کارشناسی در این رشته هستند.

استخدام معلمین معمولاً برای موقعیت های شغلی در دسترس از اوایل بهار در سپتامبر/اکتبر آغاز می شود.

برای اطلاع از جزئیات مختص ایتالیا به https://www.tefl.org/tefl-jobs-centre/countries/tefl-jobs-in-italy/ مراجعه کنید و برای دریافت فهرست مدارس زبان در ایتالیا نیز به https://www.eslbase.com/schools/italy نگاهی بیندازید.

همچنین موقعیت های شغلی دیگری در زمینه تدریس زبان انگلیسی از طریق برنامه British Council’s English Language Assistants نیز در اختیار شما هستند.

کارآموزی

از آنجایی که ایتالیایی ها ارزش زیادی برای شبکه ارتباطی خود قائل هستند، محل کار جای مناسبی برای ایجاد ارتباطات با دیگر افراد در این کشور است. یک دوره کارآموزی نیز می تواند برای بهبود مهارت های زبانی شما گزینه بسیار خوبی باشد.

دوره های کارآموزی در ایتالیا معمولاً بین سه تا شش ماه طول می کشند و به خصوص میان افرادی که در زمنیه های همچون کسب تجربه کاری در صنعت لباس، معماری و هنر هستند، بسیار محبوبند.

دوره های کارآموزی و مشاغل تابستانی در زمینه های زیر در دسترس هستند:

  • AIESEC UK – یک سازمان جوان که دوره های کارآموزی متمرکز بر حرفه را برای دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان ارائه می دهد.
  • GoAbroad.com- یک موتور جستجوی آنلاین برای دوره های کارآموزی جهانی
  • IAESTE- دوره های آموزشی در زمینه های علمی، مهندسی، فناوری و هنرهای کاربردی (می توانید از طریق وب سایت British Council در پاییز برای آنها اقدام کنید.
  • Internship Italy- یک مؤسسه استخدامی برای دانشجویان که با بیش از 500 شرکت در سراسر اروپا کار می کند.

ویزاهای ایتالیایی

اگر شما شهروند کشوری عضو اتحادیه اروپا یا اهل نروژ، ایسلند و یا لیختن اشتاین هستید، به مجوز کار در ایتالیا نیاز نخواهید داشت. با این حال، برای اقامت طولانی تر از 90 روز در این کشور می بایست برای اقامت در شهرداری محلی (comune) خود اقدام نمایید. در آنجا افرادی هستند که در مورد مدارک مورد نیاز و فرم مربوطه به شما مشاوره خواهند داد.

شهروندان غیر اروپایی به ویزا و مجوز اقامت و کار برای زندگی و کار در این کشور نیاز خواهند داشت. در هنگام اقدام برای آنها می بایست یک فرم درخواست ویزا را به صورت کامل، یک پاسپورت معتبر، عکس های پاسپورت که اخیراً گرفته شده اند و مدارک مکمل بسته به نوع ویزای درخواستی را تحویل دهید.

اگر تابعیت خارجی دارید، لازم است که خیلی زود بعد از ورود به ایتالیا برای دریافت اجازه اقامت اقدام نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ویزای کاری با سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور خود تماس بگیرید.

مدارک زبان

در بیشتر موراد، توانایی صحبت کردن به زبان ایتالیایی در سطح عالی برای داشتن امنیت شغلی الزامی است. تسلط به زبان ایتالیایی زندگی در این کشور را بسیار ساده تر خواهد کرد چرا که بسیاری از مردم این کشور انگلیسی نمی دانند. زبان انگلیسی بیشتر در مناطق گردشگری و شهرهای بزرگ و کمتر در مناطق روستایی مورد استفاده قرار می گیرد.

تحصیل در یک دوره زبان ایتالیایی به شما کمک می کند تا زبان را بیاموزید و مهارت های زبانی را تا حد استاندارد بهبود بخشید.

چگونه مدارک خود را برای کارفرما توضیح دهید

مدارک بریتانیایی مستقیماً با شکل ایتالیایی شان قابل مقایسه اند. بنابراین خیلی راحت توسط کارفرماها شناخته و پذیرفته می شوند. می تواند در مورد مقایسه مدارک بین المللی با بررسی این لینک اطلاعات بیشتری کسب نمایید. https://www.enic-naric.net/italy.aspx

کار کردن در ایتالیا چگونه است

صرف وقت با خانواده جنبه مهمی از فرهنگ ایتالیایی است و نیروی کار در این کشور برای حفظ تعادل میان کار و زندگی شخصی تلاش می کند.

بر اساس آمار ایتالیایی ها به طور متوسط کمتر از 36 ساعت در هفته کار می کنند و حداکثر ساعت کاری هفتگی در این کشور 40 ساعت بعلاوه 8 ساعت اضافه کاری است. از آنجایی که کار می بایست ساختارمند باشد، شما به صورت معمول از دوشنبه تا جمعه 8-9 صبح تا 1 بعدازظهر کار می کنید. برای ناهار 1-2 ساعت وقت آزاد خواهید داشت و سپس از 3 تا 6-7 عصر ادامه می دهید.

تمام کارمندان مجازنند که حداقل 4 هفته مرخصی باحقوق داشته باشند و 12 روز از تعطیلات عمومی استفاده کنند.

مالیات حقوق دریافتی محدوده ای شامل 23% برای درآمدهای بالای 15000 یورو و 43% برای درآمدهای بیش از 75001 یورو دارند.

به دلیل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در تاریخ 31 ژانویه سال 2020 این اطلاعات احتمالاً تغییر خواهند کرد. لطفاً برای کسب اطلاعات به روز به منابع رسمی مراجعه کنید.

 

کار در ایتالیا

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات