اساتید پیشنهادی:

آموزش کامل الفبای زبان روسی | آشنایی با زبان روسی

زینب ناصری
زینب ناصری
سه‌شنبه, 2 شهریور 2020

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 5 دقیقه

تعداد بازدید : 24555

آموزش کامل الفبای زبان روسی | آشنایی با زبان روسی

حروف الفبای زبان روسی را میتوان در هر جای دنیا دید: زبان روسی که هفتمین زبان رایج دنیا محسوب میشود، زبان رسمی یازده کشور دنیاست. روسی در بسیاری از کشورها هم به عنوان یکی از زبان های اقلیت ها گویشوران خود را دارد. کشور پهناور شوروی که در گذشته شامل حدود نیمی از کل دنیا میشد، امروزه به کشورهای کوچکتری تقسیم شده است که هنوز هم از زبان روسی استفاده میکنند: بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان، اوکراین، آذربایجان و ... . بنابراین در صورت یادگرفتن زبان روسی میتوانید با مردم بسیاری از کشورهای آسیا و شرق اروپا ارتباط برقرار کنید. به علاوه این زبان بستر خلق آثار ادبی بسیار مهمی همچون جنایت و مکافات، جنگ و صلح و ده ها اثر ارزشمند ادبی دیگر است.

در حال حاضر هنوز هم کشور روسیه یکی از قدرت های سیاسی و اقتصادی بزرگ دنیا محسوب میشود و توانایی مکالمه به این زبان شانس استخدام شدن در شرکت های بین المللی را بالا میبرد. برای یادگیری هر زبان خارجی، ابتدا درمورد آن تحقیق کنید. قبل از اینکه برای یادگرفتن زبان روسی در یک آموزشگاه زبان روسی ثبت نام کنید، بیایید نگاهی به اساس این زبان زیبا یعنی الفبای آن بیندازیم. برای آشنایی با حروف الفبای روسی با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

الفبای زبان روسی

الفبای امروزی زبان روسی شامل 33 حرف  کوچیک و بزرگ میشود و خوشبختانه بسیاری از حروف دشوارتر آن به مرور زمان حذف شده اند. شاید با دیدن حروف ناآشنای زبان روسی کمی نگران شوید اما بهتر است بدانید این زبان اسلواکی هم مثل زبان انگلیسی و فارسی، از جمله زبان های هندو اروپایی محسوب میشود به همین دلیل یاد گرفتن روسی برای فارسی زبان ها آن قدرها هم دشوار نیست. تازه اگر مقاله دشوارترین زبان های دنیا را خوانده باشید، خواهید دید که زبان روسی جزو ده زبان دشوار دنیا نیست زیرا ویژگی های غیرقابل پیشبینی بسیاری ندارد و تلفظ آن هم تاثیر کلی بر معنای کلمات نمیگذارد.
همانطور که در جدول زیر میبینید، حروف الفبای زبان روسی دو نشانه راهنمای تلفظ دارد که به شما نشان میدهند حرف قبل از آن ها باید نرم یا محکم ادا شود.
 حال به سراغ لیست حروف الفبای زبان روسی میرویم:

آموزش تصویری حروف الفبای روسی

الفبای زبان روسی و نحوه خواندن حروف روسی.


اگر زبان انگلیسی یا یک زبان اروپایی دیگر را بدانید، میتوانید حروف الفبای زبان روسی را از نظر تلفظ و دشواری به چهار دسته تقسیم کنید. احتمالا استاد زبان شما نیز در کلاس به این چهار دسته اشاره خواهد کرد:

دسته بندی حروف البفای روسی از نظر تلفظ

حروف الفبای روسی به انگلیسی شباهت دارند؟ برای گرفتن جواب این سئوال همراه ما باشید.

دسته اول: حروفی که مانند حروف زبان انگلیسی هستند و به همانصورت نیز خوانده و نوشته میشوند. این حروف عبارتند از А а و Т т و О о و М м و К к.
دسته دوم: حروفی که مانند حروف زبان انگلیسی هستند اما صدا یا آوای آن ها با حروف انگلیسی فرق دارد. این حروف عبارتند از В в و С с و Р р و Н н و У у و Х х و Е е.
دسته سوم: حروفی که ظاهر نوشتاری آن ها با زبان انگلیسی فرق دارد اما صدا و آوای مشابهی با حروف زبان انگلیسی دارند. این حروف عبارتند از Д д و Б б و З з و И и و Л л و П п و Ф ф و Г г و Э э.
دسته چهارم: حروفی که نه ظاهری مشابه حروف الفبای انگلیسی دارند و نه صدایی مشابه آن ها. این حروف عبارتند از Ё ё و Ж ж و Й й و Ц ц و Ч ч و Ш ш و Щ щ و Ы ы و Ю ю و Я я و Ъ ъ و Ь ь.
با توجه به جدول بالا، میتوانید حروف البفای زبان روسی را با هم مقایسه کنید. خبر خوب این است که زبان روسی یکی از زبان هایی است که قوانین نوشتار و گفتار آن شبیه هم هستند، بنابراین وقتی تلفظ درست هر حرف را به خاطر سپردید، خواندن و نوشتن زبان روسی برای شما آسان خواهد بود! برای یادگیری حروف الفبای روسی صوتی میتوانید از یوتیوب و از این ویدیو کمک بگیرید.

آشنایی با کشور روسیه و زبان روسی



تفاوت شکل نوشتار در حالت دستخط و تایپی

مانند بسیاری از زبان های دنیا، دستخط افراد روسی با حروف تایپ شده این زبان تفاوت دارد. اگر در یک آموزشگاه زبان و با شرکت در کلاس حضوری یا کلاس آنلاین قصد یادگیری نوشتن حروف روسی را دارید، از استاد زبان روسی خودتان بخواهید جهت حرکت و ترتیب خطوط نوشتاری این زبان را به شما آموزش دهد. در نهایت دستخط شما باید چیزی شبیه تصویر زیر باشد:
 

نوشتن حروف روسی، آموزش زبان روسی در آموزشگاه زبان آنلایم تیکا به صورت تدریس خصوصی


امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. زبان روسی نکات خاص خود را دارد و به همین دلیل استفاده از راهنمایی های یک استاد زبان روسی به صورت تدریس خصوصی بهترین و کارآمدترین روش برای یادگیری این زبان خواهد بود.

شما علاقه مندان به یادگیری زبان روسی می توانید در آموزش زبان تیکا به صورت آنلاین و از راه دور به یادگیری زبان بپردازید . همچنین می توانید با مراجعه به پروفایل استاد زبان روسی خانم مهناز معتضدیان ضمن آشنایی با مهارت های روسی استاد در روز و ساعت دلخواه خود کلاس زبان روسی خود را رزرو کنید.

 

 

استاد خصوصی آنلاین زبان
آموزش کامل الفبای زبان روسی | آشنایی با زبان روسی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

زینب ناصری

تولید محتوا

من زینب، دانشجوی ارشد ادبیات انگلیسی و مدرس پاره وقت هستم و توی بخش های مختلف تیکا فعالم، اما مخصوصا به بلاگ و نوشتن درمورد زبان ها علاقه دارم!

نظرات