اساتید پیشنهادی:

تدریس خصوصی ترکی استانبولی، چگونه بهترین استاد را بیابیم؟

زینب ناصری
زینب ناصری
چهارشنبه, 23 شهریور 2021

دسته بندی : learning-turkish

زمان مطالعه : 4 دقیقه

تعداد بازدید : 1874

تدریس خصوصی ترکی استانبولی

آیا به یادگیری زبان ترکی استانبولی علاقه مند شده اید؟ شاید فکر می‌کنید یادگیری زبان جدیدی چون ترکی بسیار سخت و زمانبر است. در این مقاله  نگاهی همه جانبه به مزایا و معایب یادگیری زبان با کمک معلم، اپلیکیشن و یا کلاس خواهیم انداخت. هیچ راه‌حل کاملی وجود ندارد. شما باید بررسی کنید که کدام گزینه برای شما از همه مناسب‌تر است.

یادگیری زبان ترکی با استفاده از اپلیکیشن

اپلیکیشن‌های بسیار و متفاوتی وجود دارند که می‌تواند به منظور یادگیری زبان دوم از آن‌ها استفاده کنید. نسخه رایگان بیشتر آن‌ها هم در دسترس است. البته برای استفاده از اکثر این اپلیکیشن ها بهتر است تا حد متوسط بر زبان انگلیسی مسلط باشید.

اپلیکیشن محبوب بسیاری از زبان آموزان سراسر دنیا، دولینگو (Duolingo) است. چرا که با استفاده از آن می‌توانید حین لذت بردن و سرگرم‌شدن زبان بیاموزید. هیچ خبری از فلش کارت و یا تکرار مداوم دستور زبان مثل کلاس‌های آموزشی رایج وجود ندارد. در عوض، همه چیز به صورت یک بازی طراحی شده است. از ابتدا بازی را پی می‌گیرید تا کم‌کم با دادن پاسخ درست به سؤالات به مراحل بالاتر برسید. از همان اول به کمک دولینگو می‌توانید هر چهار مهارت زبانی یعنی صحبت کردن، خواندن، گوش کردن و نوشتن را تمرین کنید.

مزایا: اولین مزیت آموزش با استفاده از یک اپلیکیشن، زمان است. درس‌ها عموماً خیلی کوتاه هستند و تنها 5-10 دقیقه طول می‌کشند. این نکته به شما امکان می‌دهد تا میان فعالیت‌های روزمره خود آموختن زبان را هم جا دهید. من کسانی را می‌شناسم که از زمان مرده خود در اتوبوس یا قطار موقع رفتن با سرکار استفاده می‌کنند. برخی دیگر هم در اوقات استراحت کوتاه میان کار تمرین می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر: یادگیری زبان ترکی

چطور با دولینگو زبان ترکی یاد بگیریم؟

فارغ از اینکه چه‌قدر مشغله دارید، پیدا کردن 5-10 دقیقه در طول روز کار سختی نخواهد بود. مزیت ثانویه این جلسات آموزشی کوتاه این است که به تمرین روزانه (در مقابل جلسات بلند مدت یک بار در هفته) عادت می‌کنید. وقتی که مغز شما به صورت منظم با یک زبان تازه درگیر باشد، احتمال به خاطر سپردن مطالب بالا می‌رود.

معایب: در مقابل، آموزش با استفاده از اپلیکیشن سبب می‌شود تعهد پذیرش مسئولیت نداشته باشید. وقتی خودتان برای یادگیری از اپلیکیشن استفاده می‌کنید قرار نیست به کسی جواب پس بدهید. که می‌توانید این مشکل را با داشتن یک پارتنر زبان برطرف کنید.

یک مسئله دیگر در این مورد، این است که ممکن است برایتان سؤالاتی ایجاد شود اما کسی برای پاسخگویی در دسترس نخواهد بود. بیشتر اپلیکیشن‌ها شامل گزینه‌ای می‌شوند که با استفاده از آن می‌توانید با دیگر کاربران صحبت کنید و یا به آن‌ها پیام دهید. البته در بیشتر موارد برای استفاده از این گزینه می‌بایست کمی هزینه کنید تا نسخه کامل اپلیکیشن را داشته باشید. اما در این صورت می‌توانید سؤالات خود را بپرسید اما خب ممکن است آن‌ها پاسخ سؤال شما را ندانند. برای مثال، آیا می‌دانید چه وقت می‌بایست از who استفاده کنید و چه وقت whom؟ آیا می‌توانید برای کسی که در حال یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی است چگونه باید این مطلب را توضیح دهید؟

نهایتاً هرچقدر هم که یک اپلیکیشن خوب باشد، همیشه چیزی کم است. مثلاً برای یادگیری زبانی مثل ترکی استانبولی که الفبای متفاوتی با انگلیسی دارد یادگیری بدون کمک معلم می‌تواند چالش‌بر‌انگیز باشد. اگرچه درس‌هایی مربوط به آموزش الفبا وجود دارند، اما همچنان کمبود کمک مربی احساس می‌شود.

فارغ از اپلیکیشنی که برای آموزش انتخاب می‌کنید، همواره باید خارج از فضای آن هم به تمرین زبان بپردازید تا بتوانید برخی نکات را بهتر بیاموزید.

یادگیری زبان با کمک یک معلم

برای پیدا کردن معلم زبان می‌توانید از سایت تیکا استفاده کنید. در این وب‌سایت بیش از ده زبان مختلف توسط مدرسین کارآزموده آموزش داده می‌شوند. برای رزرو کلاس لزومی ندارد که به صورت حضوری در جلسه حاضر شوید، وقت و انرژی خود را در مسیر رفت‌ و آمد تلف کنید و نگران نداشتن برنامه کاری منظم در طول هفته باشید. کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شوند و هر ساعت از شبانه‌روز که دوست داشته باشید می‌توانید با هماهنگی مربی کلاس مناسب برنامه زمانی خود را پیدا کنید. از طرفی دیگر، هزینه کلاس‌های آنلاین به نسبت کلاس‌های حضور بسیار مقرون به صرفه‌تر هستند. در نتیجه از نظر مالی هم می‌توانید کمی صرفه‌جویی کنید. نکته دیگر این است که ابزار مورد نیاز همه دیجیتال هستند، در نتیجه شما در معرض انواع مختلف محتوا از محتوای ویدئویی و صوتی گرفته تا متنی و پادکست قرار خواهید گرفت و این مسئله به ارتباط نزدیک شما با زبان دوم بسیار کمک خواهد کرد.

همانطور که قبلاً اشاره شد، یادگیری با کمک معلم مشکلات استفاده از اپلیکیشن را نخواهد داشت. یعنی همواره کسی برای پاسخگویی به سؤالات شما در دسترس خواهد بود و همچنین می‌توانید تعهد آموزشی خود را نیز حفظ کنید. یعنی مربی از میزان پیشرفت شما و زمانی که به تمرین روزانه اختصاص می‌دهید باخبر خواهد بود و می‌بایست به کسی گزارش عملکرد خود را ارائه کنید.

روش های آموزشی و یادگیری ترکی استانبولی

هر کس روش آموزشی مختص خود را دارد. زبان‌آموزان شخصیت و سبک‌های یادگیری متفاوتی دارند. برخی با انجام کارهای دستی، برخی با گوش کردن و برخی با تصاویر راحت‌ترند و این به دلیل تنوع ذاتی آدم‌هاست که در کلاس زبان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مربی این نکته را در نظر می‌گیرد و متناسب با شخصیت و سبک آموزشی شما فعالیت‌های مختلفی را طراحی‌ می‌کند تا بتوانید بازدهی حداکثری داشته باشید. برخی ترجیح می‌دهند با شیوه‌های سنتی آموزشی پیش روند و برخی روش‌های مدرن‌تر را ترجیح می‌دهند.

هر دوی اینها را می‌توانید با مربی خود در میان بگذارید. این فرق عمده آموزش با کمک مربی و اپلیکیشن است. یک اپلیکیشن به طور اختصاصی برای شخص شما طراحی نشده و از یک تم یکسان برای همه استفاده می‌کند. هر چه اپلیکیشن کیفیت آموزشی بهتری داشته باشد سعی می‌کند تا از همه سبک‌های یادگیری در طراحی فعالیت‌هایش استفاده کند اما در نهایت همیشه بخشی از درس وجود خواهد داشت که برای شخصی شما جالب نخواهد بود.

نکته دیگر این است که مربی روند آموزشی شما را بررسی می‌کند و حواسش به مسیر طی شده هست. برای شما به عنوان یک زبان‌آموز مسیری طراحی شده و در طی راه پیشرفت شما بررسی خواهد شد. بهترین مزیت داشتن یک مربی خوب این است که او می‌تواند شما را در این مسیر به خوبی راهنمایی کند تا از حداکثر ظرفیت خود بهره ببرید. مثلاً اگر هدف شما آموختن یک زبان تازه در مدت شش ماه است. یک مربی باتجربه می‌تواند این مدت را برای شما برنامه‌ریزی کند تا به هدف خود به موقع برسید.

نهایتاً یک معلم کارکشته می‌تواند از محتوای مناسب مورد نیاز شما در مراحل مختلف یادگیری استفاده کند تا به طور منظم در ارتباط مستقیم با زبان تازه باشید و موقعیت‌های مناسب برای تمرین آن را در اختیار بگیرید. ممکن است مربی شما محتوای خود را تولید کرده باشد که در این صورت می‌توانید از آن هم استفاده کنید.

اما با این همه داشتن یک معلم خصوصی گرانتر از استفاده از یک اپلیکیشن است. همچنین شما می‌بایست خارج از فضای کلاس هم متعهد باشید و تمرین کنید.

تدریس خصوصی ترکی استانبولی در کنار یادگیری خودآموز

حالا چرا از هر دو استفاده نکنیم؟

خب. چرا که نه؟

در واقع شما به راحتی می‌توانید از هر دوی این گزینه‌ها بهره ببرید و از هم‌پوشانی مزایایشان استفاده کنید.

اما همه این‌ها به این معنی نیست که مسیر یادگیری زبان دوم بسیار ساده خواهد بود. مهم است که بپذیرید که سفر قهرمانی تازه‌ای را شروع کرده‌اید و این راه پر از سنگلاخ و مانع است اما شما از پسش بر خواهید آمد!

چالش‌های یادگیری زبان ترکی استانبولی

الفبا

اولین چالشی که انگلیسی زبان‌ها در یادگیری زبان ترکی با آن مواجه میشوند، این است که تازه متوجه می‌شوند که چقدر زبان ترکی با دیگر زبان‌ها متفاوت است. اگرچه دانستن زبان انگلیسی مسیر یادگیری زبان آلمانی یا فرانسوی را هموار می‌کند، اما این موضوع چندان به کار آموزش زبان ترکی نخواهد آمد و دلیلش هم الفبای کاملاً متفاوت این زبان است.

چطور از پسش بربیاییم؟

زبان ترکی استانبولی ممکن است که الفبای متفاوتی داشته باشد اما در واقع این موضوع می‌تواند خواندن به این زبان را ساده کند. به محض اینکه تمام صداها را آموختید، خواندن سهل می‌شود چرا که ترکی به شکل آوایی تلفظ می‌شود. اساساً هر چه می‌بینید را تلفظ می‌کنید. فقط کافی است که هر حرف را به صورت جداگانه تلفظ کنید و آن وقت پیشرفت در مهارت خواندن آغاز می‌شود.

ترتیب کلمات

نکته دیگری که ممکن است بسیاری از زبان‌آموزان را به اشتباه بیندازد، ترتیب کلمات در ترکی است که کمی عجیب می‌نماید. ترتیب کلمات در زبان انگلیسی تقریباً با بیشتر زبان‌هایی با ریشه لاتین شباهت دارد بنابراین انگار ذهن شما برای سیستم SVO (subject+verb+object) برنامه‌ریزی شده است. اما در مقابل زبان ترکی استانبولی از سیستم SOV (Subject+object+verb) پیروی می‌کند. توجه به اینکه فعل در انتهای جمله قرار می‌گیرد، برای ذهن شما در ابتدا یک چالش بزرگ است. اما از پسش برخواهید آمد.

چطورنتیجه دلخواه خود را از دوره تدریس خصوصی ترکی استانبولی بگیریم؟

راز یادگیری ترتیب کلمات در زبان ترکی این است: تمرین، تمرین، تمرین! موقع صحبت کردن به این زمان باید کاملاً با حواس جمع جملات را انتخاب کنید. سعی کنید که از فکر کردن به زبان انگلیسی و ترجمه به زبان ترکی بپرهیزید چرا که در این زمینه مشکل‌ساز خواهد شد. تنها راهی که سبب می‌شود ذهن شما سیستم SOV را پی بگیرد این است که فکر کنید و بگویید.

لغات

ترکی استانبولی زبانی است که بسیاری از لغات مدرن را از زبان انگلیسی وام گرفته. لغاتی مثل television (televizyon) و hotel (otel). با این حال، شباهت‌ها همینجا به اتمام می‌رسند. چرا که زبان ملی ترکی کلمات زیادی با ریشه مشترک و یا شکل یا صدای شبیه به انگلیسی ندارد. بنابراین یادگیری لغات تازه ترکی می‌تواند یک چالش باشد چرا که با کلمات در زبان مادری شما بسیار متفاوتند.

این یکی از مواردی است که در آن دانستن بیش از یک زبان می‌تواند به شما کمک کند. اگرچه شباهت‌های زیادی میان زبان انگلیسی و ترکی استانبولی وجود ندارد، اما کمی دانش فرانسوی می‌تواند سبب شود تا کلمات را راحت‌تر به خاطر بسپرید. بر اساس بسیاری از منابع، زبان ترکی استانبولی شامل حداقل 5000 کلمه می‌شود که از زبان فرانسوی وام گرفته شده‌اند. بنابراین اگر قبلاً فرانسوی را مطالعه کرده‌اید، در زمینه یادگیری زبان ترکی بسیار به کارتان خواهد آمد.

برای مطالعه بیشتر: 

یادگیری زبان ترکی در تیکا

ترکی بدون شک زبانی معرکه است و یادگیری صحبت کردن به این زبان سبب می‌شود تا موقعیت‌های کاری و تجاری زیادی را در اختیار داشته باشید. نگذارید تا دشواری‌های یادگیری زبان شما را دلسرد کند چرا که اگر رویکرد مناسبی برای این منظور در اختیار داشته باشید، روند آموزشی می‌تواند بسیار برایتان لذت‌بخش هم باشد.

ما در سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا توسط بهترین اساتید به شما آموزش خواهیم داد و شما را در این مسیر کمک خواهیم کرد و شما را در مسیر یادگیری زبان یاری خواهیم کرد. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با مراجعه به سایت تیکا، کلاس خود را شروع کنید.

، چگونه بهترین استاد را بیابیم؟

شما همین امروز میتوانید به سایت تیکا سر بزنید و از میان مدرسین کارآزموده زبان ترکی استانبولی مربی مورد نظر خود را انتخاب کنید و سفر خود را آغاز نمایید!

تدریس خصوصی ترکی استانبولی، چگونه بهترین استاد را بیابیم؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

زینب ناصری

تولید محتوا

من زینب، دانشجوی ارشد ادبیات انگلیسی و مدرس پاره وقت هستم و توی بخش های مختلف تیکا فعالم، اما مخصوصا به بلاگ و نوشتن درمورد زبان ها علاقه دارم!

نظرات

user-image

پارسا مهری

زبان جذاب و کارآمد

22 مرداد 2022

user-image

پریسا

کنار استفاده از اپلیکیشن از اساتید خوب شما هم کمک گرفتم و از نتیجه واقعا راضیم

22 مرداد 2022

user-image

حامد

سطح a1 ترکی استانبولی چقدر طول میکشه؟

22 مرداد 2022

user-image

افشین گلرویی

مدرک تربیت مدرس تیکا برای تدریس زبان ترکی هم مناسبه؟

21 مرداد 2022