اساتید پیشنهادی:

شرایط زبان برای مهاجرت به ترکیه چیست؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
سه‌شنبه, 20 تیر 2022

دسته بندی : Students-immigration

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 6252

شرایط زبان برای مهاجرت به ترکیه

 

ممکن است برای عده زیادی این پرسش مطرح شود که برای مهاجرت به کشور ترکیه به چه سطح زبانی نیاز دارند؟ شرایط زبان برای مهاجرت به ترکیه چیست؟ آیا می‌توان با آموختن زبان انگلیسی در این کشور زندگی کرد؟ به‌هرحال کسانی که تصمیم به مهاجرت می‌گیرند معمولاً دغدغه‌های زیادی در مورد محل زندگی جدید خود و ارتباط برقرار کردن و تعامل اجتماعی با دیگران دارند. مهارت زبانی معمولا یکی از مهمترین دلایل سد مهاجرت است.

یادگیری زبان جدید، غیرممکن نیست و حتی آموزش رایگان زبان برای مهاجرت امکان‌ذیر است. کشور ترکیه به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین نقاط گردشگری و توریستی در جهان و یکی از پیشرفته‌ترین‌ها در میانه دو قاره اروپا و آسیا، می‌تواند بهترین مقصد برای ایرانیانی باشد که قصد دارند در همسایگی کشور خودشان، به سراغ یک گزینه با امکانات رفاهی، شباهت‌های فرهنگی، اجتماعی و ... بروند.

سطح زبان موردنیاز برای مهاجرت به ترکیه

البته این که شما به چه سطح زبانی نیاز دارید بستگی به آینده شغلی، تحصیلی و اجتماعی شما خواهد داشت. در ترکیه زبان ترکی استانبولی زبان رسمی این کشور است. یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا که قواعد دستوری و نوشتاری منحصر به خود را دارد و در دسته زبان‌های ساده قرار نمی‌گیرد. مشترکات زیادی نیز بین زبان استانبولی، آذری و در مواردی فارسی وجود دارد. معمولاً ایرانیان می‌توانند با کمی تلاش و تداوم تمرین و همین‌طور استفاده از روش‌های آموزشی فشرده زبان خود را تا سطح موردنیاز برای مهاجرت تقویت کنند.

اگر چنین قصدی دارید عموماً می‌توانید با یادگیری زبان‌های ترکی سایر لهجه‌ها و گویش‌ها مانند آذری را نیز یاد بگیرید. ضمن این که دانشگاه‌های ترکیه نیز تحت نظارت سازمان آموزش عالی این کشور ارائه مفاد آموزشی را با زبان ترکی پی می‌گیرند و بیشتر سعی دارند که مهاجران را مجبور به یادگیری زبان محلی کنند. اما دانشگاه‌هایی نیز در ترکیه وجود دارد که شما در آن‌ها می‌توانید به زبان لاتین، آلمانی و فرانسه نیز تحصیل کنید و مدرک معتبر و قابل ترجمه دریافت کنید.

جهت مطالعه بیشتر: Students immigration

آزمون زبان ترکی برای مهاجرت

در کشور ترکیه برای دانشجویانی که قصد مهاجرت را دارند یک آزمون به نام یوس برگزار می‌شود. در این آزمون شما در واقع تعیین سطح انجام می‌دهید که شامل درس‌های ریاضی، هوش، هندسه و... می‌شود.

شما صرفاً برای مهاجرت به‌صورت دانشجویی و تحصیلی نیاز به سطح زبان مناسب در این کشور را دارید. در غیر این صورت اگر مایل به استفاده از دیگر روش‌های مهاجرت مانند سرمایه‌گذاری، خرید ملک و یا ازدواج و... هستید، هیچ ضرورتی ندارد که زبان رسمی این کشور را بیاموزید.

روش‌های یادگیری زبان برای مهاجرت به ترکیه

حال به این نتیجه رسیدیم که به‌هرحال بهتر است که شما برای مهاجرت به کشور ترکیه زبان بیاموزید. البته صرفاً در مواردی که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار و تجارت، تحصیل در دانشگاه و کالج‌های این کشور را دارید اجبار خواهد بود که حتماً شرط یادگیری زبان را رعایت کنید. در غیر این صورت هیچ اجباری برای این کار نیست. فراتر از این موضوع در ادامه در خصوص دو روش کلی یادگیری زبان ترکیه‌ای صحبت می‌کنیم.

البته یک دسته‌بندی دیگر هم در مورد یادگیری زبان ترکی وجود دارد که به نوع با مدرک و بدون مدرک تقسیم می‌شود. برای کسانی که قصد کاریابی و یا تحصیل در ترکیه و شهرهای آن را دارند ضروری است که مدرک زبان دریافت کنند. در غیر این صورت برای زندگی و یا حضور موقت در ترکیه نیازی به داشتن مدرک نیست. در واقع کشور ترکیه حساسیت خاصی روی مدرک تحصیلی شما درصورتی‌که خودتان نخواهید از آن استفاده کنید، ندارد.

روش‌های رایگان یادگیری ترکی

روش‌های رایگان شامل استفاده از فیلم‌ها، مستندهای ترکی، کتاب‌های الکترونیک و ایبوک خواهد بود. در این حالت آموزش، شخص به دلیل قرارگرفتن در معرض محیط مجازی که او را ناچار به کنکاش و آموختن می‌کند می‌تواند در مدت‌زمان کم‌تری به دایره لغات گسترده‌ای دست‌یافته و بهتر زبان ترکی را یاد بگیرد. البته مکالمه با شخص ترک که به فارسی نیز مسلط است، گرفتن کتاب‌های دستور از اینترنت به‌صورت پی‌دی‌اف و همین‌طور استفاده از اپلیکیشن‌های رایگان که در استورها موجود هستند نیز می‌تواند روش‌های مکمل خوبی باشد.

روش‌های پولی یادگیری ترکی

در مقابل و در بحث شرایط زبان برای مهاجرت به ترکیه، شما می‌توانید به سراغ روش‌های هزینه‌بردار برای یادگیری زبان ترکی بروید که شامل کلاس‌های فشرده‌ای خواهد بود که هم در داخل و هم در خارج از ایران برگزار می‌شود.

در این حالت شما می‌توانید به دلیل قرارگرفتن در جو و محیط آموزشی در مدت‌زمان کم‌تری زبان ترکی را با رعایت تمامی قواعد و دستورات گفتاری به‌صورت پله‌ای بیاموزید یعنی نخست کلمات کلیدی و مهم به شما آموخته می‌شود. شرایط زبان برای مهاجرت به ترکیه بخصوص در حیطه آموزش و تحصیلات نیز شما را مجاب می‌کند که حتماً به سراغ یادگیری زبان با دریافت مدرک بروید. یادگیری زبان با بسته‌های آموزشی ترکی و معلم خصوصی نیز هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارد.

مدرک‌های مهم زبان ترکی برای اقامت

چهار دسته‌بندی کلی برای زبان ترکی در نظر گرفته شده است که در ادامه به‌اختصار در مورد آن‌ها نکاتی را به شما شرح خواهیم داد. بنا به شرایط زبان برای مهاجرت به ترکیه شما برای تحصیل و یا کاریابی در مراکز دولتی این کشور باید یکی از این مدارک را دریافت کنید.

مدرک تومر

این مدرک مناسب کسانی است که قصد دارند در کشور ترکیه ادامه تحصیل دهند یا در این کشور زندگی کنند. کسانی که قصد دارند در این آزمون شرکت کنند باید بدانند که نیازی به ویزا با شرایط پیچیده و خاص ندارد.

مدرک TYS

این مدرک نیز به‌صورت چندبخشی برگزار می‌شود و در مهارت‌های آزمون شنیداری، خواندن و نوشتاری از شما تعیین سطح خواهد شد. شما با دریافت این مدرک می‌توانید وارد دانشگاه‌ها و کالج‌هایی شوید که به زبان استانبولی تدریس می‌کنند.

مدرک YOS

این مدرک نیز نیاز به دیپلم و پیش‌دانشگاهی خواهد داشت. البته در دسته‌بندی موقت قرار می‌گیرد و طی دو سال می‌توانید از اعتبار آن استفاده کنید. درصورتی‌که تابعیت کشور ترکیه را ندارید و می خواهید وارد دانشگاه‌های ترکیه شوید، می‌توانید از این مدرک نیز استفاده کنید. کسانی که درگیر موضوع شرایط زبان برای مهاجرت به ترکیه هستند، می‌توانند به سراغ مدرک YOS بروند.

مدرک ALES

در ادامه بحث شرایط زبان برای مهاجرت به ترکیه، در خصوص یکی از آزمون‌های مهم در کشور ترکیه برای اخذ مدرک زبان صحبت می‌کنیم. این آزمون مناسب کسانی است که می‌خواهند در مدارج فوق‌لیسانس و دکتری در یک‌رشته خاص در کشور ترکیه به تحصیل بپردازند. بعلاوه کسانی که به دنبال دریافت مدرک مترجمی ترکی هستند، می‌توانند به سراغ ALES بروند. البته این آزمون از دو بخش دانش ترکی و دانش ریاضی عمومی تشکیل شده است و جزو دسته‌بندی سخت‌ترین آزمون‌های ورودی در کشور ترکیه به‌حساب می‌آید. البته این میزان سختی برای کسانی که به دنبال دریافت مدارک عالی در این کشور هستند می‌توانند یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها باشد و مهاجرت تحصیلی آن‌ها را چند پله آسان‌تر کند.

برای مطالعه بیشتر: حرف اضافه ترکی استانبولی

امادگی برای مهاجرت در تیکا

موضوع یادگیری زبان ترکی و شرایط زبان برای مهاجرت به ترکیه یکی از متداول‌ترین پرسش‌هایی است که افراد پیش از اقدام به مهاجرت در مورد این کشور مطرح می‌کنند. به‌هرحال ترکیه مرزهای مشترک زیادی با ایران دارد و در همسایگی کشور ما قرار می‌گیرد. ضمن این که پل ورود به کشورهای اروپایی است. در نتیجه عده زیادی هرساله از ایران تصمیم به مهاجرت به این کشور می‌گیرند.

دراین‌بین کسانی که قصد تحصیل، حضور در کالج‌ها، مدارس و مراکز آموزشی این کشور را دارند در درجه اول باید حتماً نسبت به دریافت مدرک زبان اقدام کنند. در خصوص مدارک زبان ترکی در این مقاله به طور کامل صحبت کردیم و به این موضوع اشاره کردیم که شما برای استفاده از دیگر روش‌های مهاجرت مانند خرید ملک و سرمایه‌گذاری نیازی به یادگیری زبان ندارید.

ما در سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا توسط بهترین اساتید به شما آموزش خواهیم داد و شما را در این مسیر کمک خواهیم کرد و شما را در مسیر یادگیری زبان یاری خواهیم کرد. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با مراجعه به سایت تیکا، کلاس خود را شروع کنید.

https://tikkaa.ir/find-teachers/turkish

شرایط زبان برای مهاجرت به ترکیه چیست؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

محمدحسن ذکاوت

برای مهاجرت به جز مدرک زبان دیگه چی نیاز هست؟

25 تیر 2022

user-image

عارفه سالاریه

ممنون بابت این مطلب مفیدتون!

24 تیر 2022