اساتید پیشنهادی:

8 مرحله کاربردی برای یادگیری ساده تر دستور زبان

پرستو غفاری
پرستو غفاری
جمعه, 9 اردیبهشت 2021

دسته بندی : english-grammar

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 757

8 مرحله کاربردی برای یادگیری ساده تر دستور زبان

8 مرحله کاربردی برای یادگیری ساده تر دستور زبان

 

 

           دستور زبان چیست ؟ هنوز این مسئله برای بسیاری افراد یک راز است حتی اگر سالهای زیادی را صرف یادگیری آن کرده باشند. معمولاً آدم ها یا از آن می ترسند و یا بی توجهی می کنند. با این حال، اگر در حال یادگیری زبان هستند، لازم نیست که هیچ یک از این کارها را بکنید. برای یادگیری دستور زبان به شکلی ساده تر باید در جای درست از آن استفاده کنید.

در مراحل اولیه تسلط به یک زبان تازه، دستور زبان معمولاً دشوار به نظر می رسد. زبانهای مختلف با الگوهای دستوری مجزای خود شناخته می شوند. برای مثال، دستور زبان انگلیسی و چینی مندرین دو مفهوم کاملاً متفاوت هستند و یادگیری آنها زمانبر است. اما این نکته نباید مسئله مهمی باشد.چرا که با این همه متکلمین بومی یک زبان را بدون دانستن قواعد دستوری آن یاد میگیرند.

اگرچه زبان شفاهی حتی اگر قواعد دستوری صحیح هم در آن استفاده نشده باشد قابل فهم است، مشکل اینجاست که وقتی که لازم است یک مقاله برای وبلاگ، پستی در شبکه های مجازی و یا مطلبی برای مدرسه بنویسید، به دستور زبان صحیح نیاز خواهید داشت. حتی اگر برای محتوای نوشته خود نمره A بگیرید، برای شکل ساختار آن F خواهید گرفت. به نظر دلسردکننده می رسد، نه؟ بهتر است برای اصلاح کار خود از خدمات نوشتاری کمک بگیرید اما در نهایت تلاش برای درک مفاهیم پایه ای دستور زبان و استفاده از آن اجتناب ناپذیر است. بعلاوه، نتایج نهایی نیز بسیار رضایت بخش خواهند بود.

8 مرحله برای آنکه دستور زبان را به تنهایی به شکلی ساده بیاموزید

  1. هر تعداد که می توانید کلمه بیاموزید.

برای یادگیری ساده دستور زبان، المان اساسی هر زبان کلماتش است. یک فرهنگ لغت بگیرید (یا دانلودش کنید) و هر تعداد که می توانید لغت بیاموزید. از کلمات تازه ای که یادگرفته اید آنقدر استفاده کنید تا به یادتان بمانند. تا جایی که در استفاده از کلماتی که آموخته اید و فهمیدن حداقل نیمی از آنچه می شنوید، احساس راحتی می کنید، نگران دستور زبان نباشید.

  1. با دیگران حرف بزنید.

یک زبان شما را به بخشی از جامعه اضافه می کند. تلاش برای یادگیری آن بدون صحبت کردن با دیگران دشوار است. از هر فرصتی برای حرف زدن با مردم حتی از پشت تلفن استفاده کنید. شما در حین گوش کردن به دیگران و اینکه چگونه از کلمات استفاده می کنند دستور زبان را خواهید آموخت حتی اگر هیچ از قواعد آن ندانید. هر چه بیشتر استفاده درست از کلمات را بشنوید، بیشتر یاد می گیرید.

  1. تماشا کنید و بیاموزید.

بهترین راه برای یادگیری دستور زبان تماشای فیلم و برنامه های تلویزیونی مورد علاقه تان به آن زبان است. برای مثال، اگر به انگلیسی علاقمندید، یک سریال خوب "Big Bang Theory" است. به خصوص شخصیت Sheldon که مدام به شکلی بی محابا اشتباهات دستوری بقیه را تصحیح می کند. با این حال، به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است تعدادی اشتباهات دستوری هم در این برنامه ها وجود داشته باشد.

اینجا تعدادی فیلم و برنامه تلویزیونی را پیشنهاد می کنیم که می توانند مفید باشند. هر کدام که دوست داشتید را انتخاب کنید و به دقت گوش کنید. اگر هیچ چیز متوجه نشدید برگردید و دوباره ببینید. سعی کنید که از زیرنویس انگلیسی استفاده کنی تا به فهم لهجه های غلیظ شخصیت های فیلم به ما کمک کنند.

  1. از دیگران بخواهید شما را تصحیح کنند.

بیشتر افراد دوست ندارند که اشتباهات شما را متذکر شوند چرا که فکر می کنند ممکن است به شما بربخورد. هر وقت که لازم است از دیگران بخواهید که اشتباهات شما را تصحیح کنند تا بتوانید از آنها بیاموزید. وقتی که بخشی از حرف یا متن شما ویرایش و یا اصلاح شد، آن را با شکل اولیه اش مقایسه کنید تا متوجه اشتباهتان بشوید. از تمام اصلاحات یادداشت بردارید و تمرین کنید.

  1. جایگاه کلمه در جمله را بدانید.

حالا که کلمات زیادی را یاد گرفته اید، باید بدانید که چگونه از آنها در جمله استفاده کنید. برای این منظور باید جایگاه کلمات در جمله را بیاموزید. لازم است این نکته را در یادگیری دستورزبان در نظر داشته باشید چرا که جایگاه کلمه در جمله به شما نشان می دهد تا چگونه از آن استفاده کنید. در فهرست زیر به نقش های مختلف کلمات و توضیح آنها خواهیم پرداخت:

  • اسم- نام یک شخص، مکان و یا شیء است. اسم ها می توانند خاص باشند مثل Julia، Cambridge Universityو Iphone یا عام مثل girl –دختر-، school –مدرسه- و یا smart phone –گوشی هوشمند-.
  • ضمیر- جایگاه اسم در جمله را می گیرد. انواع مختلفی از ضمایر وجود دارند مثل ضمایر شخصی (he، She، it) ، ضمایر ملکی (mine، hers، his)، ضمایر انعکاسی (myself، herself، himself، itself) ، ضمیر متقابل (each other) ، ضمایر موصولی (that، which، whom، whose) ، ضمایر اشاره (this، that) ، ضمایر پرسشی (what، who، when)، ضمایر نکره (anyone، anything، nothing، Somebody).
  • صفت- یک اسم یا یک ضمیر را توصیف می کند. مثلاً pretty girl –دختر خوشگل-، prestigious school –مدرسه معتبر- ، gray smart phone –گوشی هوشمند خاکستری-
  • حرف تعریف- یک صفت خاص برای تعریف یک اسم مثل the (معرفه) یا a/an (نکره).
  • فعل- کلمه ای که به انجام کاری مربوط می شود، مثل jump –پریدن-، walk –راه رفتن-، speak –صحبت کردن- be –بودن-.
  • قید- یک فعل ، صفت و یا یک قید دیگر را توصیف می کند. مثل jump high –بلند بپر-، walk slowly –آرام راه برو-، very pretty –بسیار زیبا-، highly prestigious school –مدرسه بسیار معتبر-
  • حرف ربط- دو بخش از جمله را به یکدیگر مرتبط می سازد مثل and)، but)
  • حرف اضافه- موقعیت و یا جهت استفاده شده در یک اسم یا ضمیر را نشان می دهد. مثل : He went up the stairs (او از پله ها بالا رفت). یا : Julia came from school 0جولیا از مدرسه آمد).
  • حرف ندا- کلماتی که احساسات را نشان می دهند. مثل Wow، Ouch.

وقتی که سعی کنید تا موقعیت کلمات در جمله را تشخیص دهید، بهتر درک می کنید که چگونه باید برای ساخت جمله آنها را در کنار هم قرار داد. ممکن است به نظر کار زیادی برسد اما اگر آن را به صورت متداوم و به اندازه کافی انجام دهید، بعد از مدتی به فرآیندی خودکار تبدیل خواهد شد. دیگر لازم نیست حتی به آن فکر کنید.

  1. به دنبال الگوها بگردید.

وقتی که موقعیت کلمات در جمله را تشخیص دهید، الگوها به چشمتان خواهند آمد. سعی کنید که بدون بررسی یادداشت های مربوط به نکات دستوری خود آنها را تشخیص دهید. و موقع ساخت جمله از این الگوها پیروی کنید. آن وقت است که نتیجه تلاش خود را خواهید دید. نکته ای برای طرفداران جنگ ستارگان: الگوهای جملات Yoda ممکن است در زبان آلمانی صحیح باشد اما در انگلیسی نه ! به جای آن از Obi Wan الگو بگیرید.

  1. شکل های مختلف افعال را تمرین کنید.

صرف یا اشکال مختلف افعال یکی از بزرگترین چالش ها در یادگیری دستور زبان است. صرف کردن، فعل را به گونه ای تغییر می دهد که اطلاعاتی را در مورد آن به شما بدهد. این اطلاعات می تواند زمان، شخص، تعداد، منظر، صدا، حالت و یا جنسیت را شامل شود. شما احتمالاً در مورد زمان گذشته و حال و آینده افعال می دانید. اینها صرف زمانی افعال هستند.

وقتی حرف از صرف کردن به میان می آید، افعال به دو نوع تقسیم می شوند: باقاعده و بی قاعده. افعال باقاعده ساده اند چرا که از یک الگو پیروی می کنند. مثلاً فعل bake –پختن- برای صرف این فعل در زمان گذشته به سادگی به انتهای آن d اضافه می کنید. در نتیجه گذشته آن به این شکل در می آید: baked. برای صرف زمان آینده قبل از فعل will یا shall اضافه می کنید. بنابراین می شود: Will bake یا shall bake. همه افعالی که از این الگو پیروی کنند، باقاعده اند.

اما وقتی حرف افعال بی قاعده به میان می آید ممکن است مشکلاتی داشته باشید. هیچ قاعده مشخصی وجود ندارد. بنابراین لازم است که صرف هر کلمه را یاد بگیرید. برای مثال فعل گذشته take،آن طور که ممکن است حدس بزنید taked نیست بلکه جواب صحیح took  است. صرف گذشته فعل buy می شود: bought در حالیکه run می شود : ran  و ... .

با این حال، حتی با وجود افعال بی قاعده شما می توانید شکل صحیح یک فعل برای جمله را پیدا کنید، چگونه؟ تمرین. تمرین و تمرین. فهرست افعال پرکاربرد را مطالعه کنید، صرفشان کنید و با آنها جمله بسازید.

به محض اینکه فعل های زیادی را در زمان حال ساده، گذشته و آینده آموختید، می توانید حال کامل، گذشته کامل و گذشته استمراری را هم تمرین کنید.

  1. از یک اپلیکیشن استفاده کنید.

ممکن است به نظر تقلب برسد اما اپلیکیشن های تلفن همراه می توانند کمک کنند تا در هر سطحی که هستید، دستور زبان را به سادگی بیاموزید. استفاده از این اپلیکیشن ها بسیار ساده است. اگر گزینه مناسب را انتخاب کنید، شما را مرحله به مرحله در یادگیری دستور زبان پیش خواهند برد. از طریق اپلیکیشن های تلفن همراه ویژگی هایی را دریافت خواهید کرد که به شما این امکان را می دهند تا از هر روشی که دوست دارید بر دستور زبان مسلط شوید. برای مثال اپلیکیشن هایی هستند که از طریق یک راهنمای قابل دانلود این امر را ممکن می کنند و یا از طریق ارتباط برقرار کردن با دوستان جدید از کشورهای دیگر می توانید هر زبانی که دوست دارید را تمرین کنید.

چه روش های دیگری برای یادگیری آسان دستور زبان می شناسید؟

یادگیری دستور زبان یک روند طولانی است. اما لزوماً قرار نیست دشوار باشد و دلیل ندارد که در حین یادگیری به شما خوش نگذرد. می توانید با استفاده از این 8 روش دستور زبان را به سادگی بیاموزید. اما قطعاً روش های دیگری هم هستند که سبب شوند این مسیر جالب و هیجان انگیز شود. به ما بگویید که چه روشی برای شما مفید است!

 

8 مرحله کاربردی برای یادگیری ساده تر دستور زبان

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات