اساتید پیشنهادی:

نقش دستور زبان در یادگیری زبان انگلیسی

پرستو غفاری
پرستو غفاری
جمعه, 9 اردیبهشت 2021

دسته بندی : high-school-English

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 1074

نقش دستور زبان در یادگیری زبان انگلیسی

نقش دستور زبان در یادگیری زبان انگلیسی

 

 

     دستورزبان سیستم دقیق، ساختاری و معنایی یک زبان است. همه زبان ها دستور زبان دارند. هر زبانی قواعد مخصوص به خود را دارد. افرادی که به یک زبان مشترک صحبت می کنند، قادرند با هم ارتباط برقرار کنند به دلیل اینکه به صورت ناخودآگاه سیستم دستوری زبان که در واقع قواعد انتقال معنا هستند را می دانند. دانش آموزانی که انگلیسی زبان مادریشان است قواعد دستوری این زبان را می دانند. آنها تلفظ کلمات انگلیسی را تشخیص می دهند، معنی آنها را می دانند و قادرند با در کنار هم قرار دادن لغات مختلف جملات معنی دار بسازند. اگرچه، در حالیکه دانش آموزان ممکن است بتوانند به شکلی کارآمد در گفتار خود از انگلیسی استفاده کنند، برای تبدیل شدن به نویسندگان خوب نیاز به راهنمایی دارند. لازم است که بیاموزند تا چگونه دانش مفاهیم دستوری خود را از زبان شفاهی به نوشتاری منتقل کنند. در زبان شناسی ، دستور زبان مجموعه ای از قواعد ساختاری است که بر ترکیب عبارات، مجموعه اسم ها و لغات هر زبان تأثیر می گذارد. یک مطالعه نظاممند و شرح هر زبانی است و به ما کمک می کند تا بفهمیم چگونه کلمات و بخش های تشکیل دهنده شان با هم ترکیب می شوند تا یک جمله را تشکیل دهند. برخی فکر می کنند که دستور زبان صحیح انگلیسی تنها برای مدرسین اهمیت دارد و در زندگی روزمره چندان مهم نیست. این جمله قطعاً درست نیست. دستورزبان، فارغ از کشور یا زبان، شالوده برقراری ارتباط است. قواعد دستوری می تواند به زبان آموزان کمک کند که عادت اندیشیدن منطقی و واضح را در خود توسعه دهند. بعد از مطالعه دستور زبان، زبان آموزان قادر خواهند بود که موقع استفاده از زبان به شکل صحیح تری از آن استفاده کنند. بدون دستور زبان خوب، برقراری ارتباط به شکلی صریح غیرممکن خواهد بود. قواعد مناسب دستوری سبب می شود تا موقع بیان تفکرات و نظرات خود از ایجاد سوتفاهم جلوگیری کنید. فردی با مهارت دستور زبان ضعیف می تواند سبب ایجاد نظر منفی در دیگران شود. تأثیر برخورد اولیه می تواند طولانی مدت باشد و قضاوت صحیح از شخصیت یک فرد را پنهان کند. برخی افراد از دستور زبان به عنوان معیاری برای ارزیابی هوش و تحصیلات یاد می کنند. اجازه ندهید که غریبه ها بر اساس مهارت های ضعیف ارتباطی ، قضاوت منفی در مورد شما پیدا کنند. دستور زبان روند پیشرفت تسلط بر گفتار را بهبود می دهد. وقتی کسی دستور زبان را می آموزد، نظم بخشیدن به عقاید و ابراز آنها در ذهن برای او ساده تر می شود. در نتیجه، قادر خواهد بود تا با تسلط بیشتری به آن زبان صحبت کند، بخواند و بنویسد.

به طور کلی چهار مهارت زبانی پذیرفته شده است: صحبت کردن، شنیدن، خواندن و نوشتن. زبان آموزان در موقعیت های استفاده از زبان خارجی لازم است به نسبت اهداف و مقاصدشان به این مهارت ها با همین ترتیب یا با یک ترتیب دیگری مسلط شوند. برای مثال، مسئولین کنترل ترافیک هوایی باید تسلط سطح بالایی بر صحبت کردن و شنیدن داشته باشند چرا که برای انجام کارآمد و صحیح شغل خود باید از این مهارت ها به درستی استفاده کنند. بنابراین باید تمرکز بیشتری بر این دو مهارت داشته باشند: صحبت کردن و شنیدن.

دستور زبان و دانش لغوی، مهارت های زبانی به حساب نمی آیند. آنها مؤلفه های زبانی هستند که برای تسلط به هر چهار مهارت ضروری اند. شما نمی توانید بدون استفاده از دستور زبان و لغت از هیچ کدام از مهارت های زبانی استفاده کنید. دستور زبان به خودی خود هدف نیست اما وسیله ای برای رسیدن به هدف-پیشرفت تسلط بر هر چهار مهارت زبانی- است. دستور زبان ستون فقرات یک زبان است و بدون آن، یک متن چه نوشتاری باشد و چه گفتاری با برچسب های زیادی طبقه بندی می شود: ضعیف، نوشته توسط فردی بدون تحصیلات، غیرقابل درک و یا نامربوط به زبان انگلیسی. هرچه بیشتر بخوانید، دستور زبان و لغت شما پیشرفت بیشتری خواهد داشت. ممکن است فهمیدن همه چیز خسته کننده و دشوار باشد اما مرحله ای است برای پیشرفت در این مسیر نمی توانید از آن صرف نظر کنید. خواندن به شما کمک می کند تا ببینید چگونه زبان انگلیسی و دستور زبان آن عمل می کنند.

دستور زبان یکی از اصول اولیه زبان شاسی است که سیستم دستوری یک زبان را مطالعه می کند. نظام دستوری مجموعه تمام قواعدی است که چگونگی ترکیب لغات در شکل گیری گفتار را تعیین می کند. هدف دستور زبان تئوری زبان ارائه شرح تئوری نظام دستوری آن است. یادگیری دستور زبان انگلیسی و استفاده صحیح از آن زمان، انرژی و تمرین زیادی را می طلبد.

ذات دستور زبان در سایه شناخت دو سطح از زبان بهتر درک می شود. سطح محتوا و سطح نحوه ابراز. این دو سطح به یکدیگر وابسته اند. المان های دستوری زبان وحدت محتوا و ابراز و یا وحدت شکل و معنا را ارائه می دهند.

گوش کردن به دیگرانی که به درستی از انگلیسی استفاده می کنند و یا تماشای تلویزیون نیز کمک می کند. بهتر است که برنامه های مورد علاقه تان را تماشا کنید. به خاطر داشته باشید که زبان انگلیسی که در امریکا صحبت می شود با زبان مورد استفاده در انگلیس متفاوت است. برخی قواعد دستوری و املا در این دو کشور با هم فرق می کنند. مطمئن شوید که به طور منظم تمرین های دستوری کتاب اموزشی خود را انجام می دهید. برای یادگیری بهتر دستور زبان لازم است که هر نکته دستوری را آنقدر تمرین کنید تا بتوانید به راحتی از آن استفاده نمایید. تمرین ها و آزمون های آنلاین نیز می توانند کمک کنند.

بدون گذر از روند درک ناخودآگاه هیچ کس نمی تواند ادعا کند که یک زبان خارجی را به درستی آموخته است. وقتی که عادات زبان شناسی نتیجه نمی دهند، دستور زبان به عنوان یک منبع قابل اعتماد می تواند همواره به ما کمک کند. بنابراین دستور زبان برای هر دانش آموزی ضروری است. اما این روزها زبان آموزان دیدگاه ها و روش ها مختلفی دارند. آنها متوجهند که دستور زبان به مثابه چسب برای هر زبان عمل می کند و فناوری مدرن نیز با این درک همساز شده است. به عنوان مثال یک جستجوگر دستورزبان مناسب، هر آنچه که در دنیای اینترنت می نویسید را بررسی می کند تا اشتباه دستوری نداشته باشد. فناوری های شبیه این مورد نشان می دهند که ما می دانیم که برای روشنی منظورمان باید از دستور زبان دقیق استفاده کنیم اما نمی خواهیم که همه وقتمان را به نگرانی در این مورد بگذرانیم.

 

نقش دستور زبان در یادگیری زبان انگلیسی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات