اساتید پیشنهادی:

سه راه برای پیشرفت در یادگیری زبان | با این3نکته زبان را راحت تر یاد بگیرید

پرستو غفاری
پرستو غفاری
جمعه, 16 مهر 2020

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 8 دقیقه

تعداد بازدید : 5231

سه راه برای پیشرفت در یادگیری زبان | با این3نکته زبان را راحت تر یاد بگیرید

آرزو می کردید که کاش در یادگیری زبان خوب بودید؟ سه راه برای تحقق این آرزو پیش روی شماست. تا حالا به این فکر کرده اید که "خب، خیلی دوست دارم که ربان انگلیسی رو زود یاد بگیرم. اما من هیچ وقت استعدادش رو نداشتم."

ما همه دانش آموزان بسیار مستعدی را در کلاس های زبان دیده ایم که همیشه بهترین نمره ها را می گرفتند و به راحتی لغات تازه را از بر می شدند. همینطور در مورد آدم های معروف چندزبانه خوانده ایم که مثل آب خوردن زبان های تازه را فرا می گرفتند. هر کس استعدادی دارد، درسته؟ اینطور نیست که بعضی ها در یادگیری زبان خوب باشند؟

یک سورپرایز: همه می توانند در یادگیری زبان خوب باشند.

چند زبانه ها و بقیه کسانی که زبان را خیلی سریع و آسان یاد می گیرند، مالک ژن های خاص موفقیت نیستند. در حقیقت، آنها چگونگی یادگیری را فرا گرفتند. و حدس بزنید چه اتفاقی افتاده! شما هم می توانید. همه می توانند این مهارت ها را بدست بیاورند. فوت و فن یادگیری زبان انگلیسی کاملا اکتسابی است.

البته که بعضی از افراد می توانند از توانایی یادگیری زبان به صورت طبیعی تر و شهودی تر از بقیه بهره ببرند. با این حال، چیزی که باعث می شود آنها در فراگیری زبان خوب عمل کنند، ویژگی هایی است که همه ابناء بشر صاحب آنها هستند. مغز ما طوری طراحی شده که زبان های تازه و ارتباط برقرارکردن با آنها را فرابگیرد. فقط کافیست که مسیر درست را پیدا کنید. سه توصیه برای به کارگیری و پیشرفت در یادگیری زبان را در ادامه بررسی می کنیم.
 

سه راه برای پیشرفت در یادگیری زبان

حال در ادامه این مقاله به شما 3 راه برای اینکه بتوانید هرچه بیشتر در یادگیری زبان پیشرفت کنید را خواهیم گفت. 

1. یک استراتژی را در پیش بگیرید

شروع کورکورانه هر پروژه بزرگی باعث فاجعه خواهد شد. و یادگیری یه زبان تازه هم به خودی خودی یک پروژه بزرگ محسوب می شود.

زبان آموزان باتجربه برای مطالعه خود با جزئیات برنامه ریزی می کنند تا به موفقیت حداکثری برسند. این که این برنامه ریزی به چه شکل صورت بگیرد به خود زبان آموز بستگی دارد. با مداد و کاغذ یا یک تقویم دیجیتال یا تکیه کردن به شم شهودی خود که به آنها بگوید چه زمانی برای مطالعه چه بخشی بهتر است . همه اینها می توانند گزینه های مناسبی باشند.

از آنجایی که شما در پی توسعه توانایی خود و یادگیری روش های یادگیری زبان هستید، به یک برنامه تضمینی یادگیری  نیاز دارید. لازم است که هر قدم خود برای یادگیری زبان را به دقت مدیریت کنید. این قدم ها از برنامه امروز تا هدف شش ماه آینده شما را شامل می شود. آسان ترین کار برای این برنامه ریزی این است که برای خود هدف هایی را تعیین کنید.

هنوز، حرف زدن از آن راحت تر از عمل کردن است؟ درسته؟

اگر کمی مسئله را بیشتر بشکافیم، به راحتی می توانید اهداف خود را تعیین و محقق کنید.

استراتژی های کوتاه مدت و بلندمدت یادگیری زبان انگلیسی.

 

برای موفقیت های روزانه و هفتگی اهداف کوتاه مدت تعیین کنید

اهداف کوتاه مدت کلید مدیریت زمان و اولویت های شما هستند. بنابراین شما قدم های کوتاهی را که برای تحقق یک هدف بسیار بزرگ لازم است، بر می دارید. در جریان آنچه قرار است هر روز انجام بدهید، باشید. به آنچه که می خواهید هر هفته محقق کنید، فکر کنید.

شما در ابتدای راه هستید. تعیین اهداف کوتاه مدت می توانند به این شکل باشند:

تعیین زمان مشخص برای کامل کردن یک درس کتاب آموزش زبان در هر روز
یاد گرفتن 10 لغت به صورت روزانه
تعیین زمان مشخص برای تماشای یک قسمت از یک برنامه تلویزیونی به زبان مقصد
بسته به بقیه تعهدات شما، این اهداف می توانند به کوچکی صرف مدت زمان 5 دقیقه در هر روز بر روی یادگیری زبان مقصد تا صرف یک یا دو ساعت یا بیشتر باشد. هر چه که متناسب با محدوده توجه و برنامه زمانی شماست را عملی کنید. اگر متوجه شدید که به دلیل میزان زمانی که قرار است صرف کنید، برنامه روزانه خود را به خطر یا به تعویق می اندازید، از مدت زمان تعیین شده بکاهید.

برای پیشرفت در مسیر، اهداف بلند مدت تعیین کنید

اهداف بلند مدت آنهایی هستند که قرار است در سه یا شش ماه و حتی یک سال آینده محقق شوند. (اگر طولانی تر از این برنامه ریزی شوند، بسیار سخت می شوند.)

در حالیکه اهداف کوتاه مدت به شما کمک می کنند که بر روی کار روزانه خود تمرکز کنید، اهداف بلند مدت به شما کمک می کنند که نیم نگاهی به جایزه نهایی هم داشته باشید. زمانی که درگیر برنامه درسی روزانه خود، ادغام کردن زندگی روزمره با زبان مقصد هستید، ممکن است به راحتی هدف نهایی خود را فراموش کنید.

اهداف بلند مدت خود را روی کاغذ بنویسید و آنها را جایی قرار دهید که به طور مرتب ببینیدشان. اهداف بلند مدت می توانند شامل تکمیل کردن یک دوره آموزشی مشخص، (مثل یک کتاب خودآموز و یا یک برنامه یا کلاس آنلاین) باشد یا برقراری مکالمه با یک فرد بومی و یا خواندن یک رمان کامل بدون استفاده از فرهنگ لغات. اهمیتی ندارد که اهداف بلند مدت شما واقع گرایانه باشد یا نه. از طریق کوشش برای چیزی، در مورد خودتان و چگونگی یادگیریتان چیزهای زیادی می آموزید. به یاد داشته باشید که در طول مسیر می توانید اهداف خود را اصلاح کنید. هیچ چیز بر روی سنگ نگاشته نشده است. زیبایی تعیین اهداف یادگیری شخصی شما این است که  شما تنها شخصی هستید که کنترل مسیر را به دست دارید. 

2. رسانه ها را مثل یک دوست دنبال کنید

محصولات یادگیری بومی زبان به اصطلاح گندم را از پوسته آن جدا می کنند. منظور  از محصولات یادگیری بومی زبان، رسانه های بومی و منابع اصیل است. برنامه های تلویزیونی، فیلم ها، کتاب ها و چیزهایی شبیه این که برای افراد بومی که به زبان مقصد شما صحبت می کنند به همان زبان ساخته شده اند.

وقتی که خود را در معرض محصولاتی قرار می دهید که مشخصاً برای افراد بومی زبان مقصد تولید شده اند، به خصوص آنهایی که برای شما لذت بخش هستند، از اینکه یادگیری زبان چه اندازه می تواند به شکل طبیعی صورت بگیرد شگفت زده خواهید شد. احتمالاً فکر می کنید" این همان حسی است که باید تجربه کرد. اینکه به صورت طبیعی در فراگیری زبان خوب عمل کنید." نکته کلیدی برای افرادی که به نظر می رسد به صورت طبیعی در یادگیری زبان خوب عمل می کنند این است که هر قدم از روند یادگیری برای آنها لذت بخش و باارزش است. آنها عاشق کاری هستند که انجام می دهند. حالا شما نیز قرار است ذهن خود را با دوست داشتن روند یادگیری آسوده کنید.

بله، زبان سریع خواهد بود. تعداد زیادی کلمه وجود خواهد داشت که شما معنی شان را نمی دانید. با این حال، پریدن در عمق در ابتدای کار به شما کمک می کند که به سرعت مکالمه، شوخ طبعی و استفاده از لغات بومی عادت کنید. این البته به این معنی نیست که شما به استفاده از محصولات یادگیری خود بی اهمیت شوید. در واقع شما باید از تمرکز زیاد و چسبیدن به آنها دوری کنید.جهان پر از زبان آموزانی است که یک دوره آموزشی را به پایان رساندند و با افراد بومی که به زبان مقصد آنها سخن می گفتند مواجه شدند که بسیار سریع تر و عادی تر  از آنچه آنها آموخته بودند صحبت می کردند.

پس چگونه محصولات یادگیری بومی زبان را پیدا کنید؟ همه جا! بگذراید سلیقه تان شما را راهنمایی کند. به دنبال هر چه که علاقه دارید باشید مثل کمیک، رمان های رازآلود، هیپ هاپ و ...

برای پیدا کردن رسانه ها با پیشنهادات زبان آموزان در تالارهای گفتگوی آنلاین شروع کنید. آنها می توانند شما را به سمت موسیقی، فیلم و برنامه های تلویزیونی که ممکن است دوست داشته باشید، هدایت کنند. اگر موسیقی یا فیلمی در یوتیوب پیدا کردید، بخش پیشنهادات می تواند شما را برای پیدا کردن چیزهای بیشتر راهنمایی کند.

استفاده از فیلم و سریال و آهنگ برای یادگیری زبان انگلیسی


اگر در حالیکه ساختار یک دوره آموزشی را دارید و می خواهید که به محصولات بومی یادگیری زبان معرفی شوید، اپلیکیشن یادگیری انگلیسی می تواند منبع فوق العاده ای برای شما باشد. در اپلیکیشن تیکا یادگیری زبان از طریق موزیک-ویدئو، اینفوگرافیک ها  و ... را برای شما امکان پذیر می سازد.از بخش های اصلی اپلیکیشن تیکا ، بخش کالج است که زبان آموزان می توانند از صفر شروع به یادگیری زبان انگلیسی کنند و گرامرها و لغات مختلف و سطح بندی شده را بیاموزند. هر لغت در بخش عنوان ویدئوها که به صورت تعاملی است، با تعریف، صدا، عکس، مثال و غیره همراه است. زیر قسمت دیالوگ ها به متن کامل هر ویدئو دسترسی دارید و به راحتی می توانید لغات و عبارات استفاده شده در ویدئو را مرور کنید.

همینطور رسانه های بومی به زبان آموزان کمک می کنند که نسبت به اهداف بلند مدت خود مشتاق باقی بمانند. سخنرانی ها به زبان مقصد هدف نهایی شما را طی یک برنامه ثابت به شما یادآوری می کنند. و بیایید صادق باشیم. تماشا کردن کارتون یا سریال های کمدی بسیار از چسبیدن به کتابهای درسی و مطالعه چندباره شان جالب تر و لذت بخش تر است. اما برای اینکه به هدف خود برسید لازم است که همیشه با خودتان روراست باشید.

انسان ها وقتی لذت ببرند، بهتر یاد می گیرند. و بهترین زبان آموزان می دانند که چگونه از این قانون بهره ببرند. Khatzumoto از وب سایت All Japanese all the time زبان آموزان را ترغیب می کند که بی خیال رسانه های خسته کننده و کسالت بار شوند. شما تنها قادر به تماشا، گوش کردن و خواندن چیزهایی هستید که شما را هیجان زده می کنند و لذت بخش هستند. این مسئله به شما کمک می کند که انگیزه خود را از دست ندهید و شما را برای برنامه های بلند مدت تر آماده می کند.

هر گاه که یک هدف کوتاه مدت بزرگ را به سرانجام رساندید (مثلاً 5 فصل ابتدایی یک کتاب آموزش زبان را به پایان رساندید)، با اجاره کردن یک فیلم به زبان مقصد به خودتان جایزه دهید.

3. اشتیاق را پرورش دهید

همانطور که در بالا اشاره شد، نمی توانید انگیزه در یادگیری زبان را دست کم بگیرید. همراه با لذت و هیجان یادگیری زبان مقصد، این نکته بسیار اهمیت می یابد که یک رابطه احساسی با زبان بسازید.

این مسأله بسیار ساده می شود اگر در حال یادگیری زبانی هستید که به آن علاقه دارید. در حقیقت، بیشتر از هر چیز دیگری، یک علاقه ساده می تواند سوخت لازم برای پیشرفت پروژه یادگیری زبان را فراهم کند. اما اگر به دلیل التزام یا به واسطه کار در حال یادگیری زبان هستید چه؟ شما هنوز هم می توانید اشتیاق را پرورش دهید.

یادگیری زبان با آشنایی با مردم و فرهنگ ها



با مردم و فرهنگ در ارتباط باشید

در مورد فرهنگ زبان مقصد خود بیاموزید. صفحه ویکی پدیا ی مربوط به تاریخ کشور زبان مقصد خود را مطالعه کنید (حتی می توانید آن را به زبان مقصد بخوانید!). در مورد موسیقی و هنرهای سنتی فرهنگ مقصد چیزهایی یاد بگیرید. من به شنیدن موسیقی فولکلور به زبان مقصد بسیار علاقه مندم. آهنگ های سنتی قدیمی کاملاً در ارتباط با ارزش های فرهنگی هستند و معمولاً یادگرفتن متن ها چندان سخت نیست. این کار را به راحتی با جستجوی آهنگ/موسیقی سنتی زبان مقصد در وب سایت یوتیوب می توانید عملی کنید.

توضیح درجه اهمیت ارتباط داشتن با دیگران کمی سخت به نظر می رسد. ارتباطات احساسی، اشتیاق و همه اینها باعث می شود که در زبان مقصد به اهداف بلندپایه ای برسید. وقتی که شروع به شناخت بیشتر فرهنگ زبان مقصد خود می کنید، زبان به بخشی از شما و زندگی روزانه تان بدل می شود. و وقتی این اتفاق بیفتد، سرعت پیشرفتتان به طرز عجیبی زیاد می شود.

حالا سه راه برای تحقق آرزوی خود که خوب عمل کردن در یادگیری زبان بود در دستان شماست. تحقق این آرزو وابسته به استعدادی نیست که شما با آن متولد شده باشید. بهترین زبان آموزان می دانند که چگونه خود را نظم دهند و مدیریت کنند و از آنچه به آنها انگیزه می دهد، بهره ببرند.حالا که لزومی ندارد نگران استعداد خود باشید، مانعی برای رسیدن به بهترین جایگاه در یادگیری زبان برای شما وجود ندارد.

 

در سایت آموزش آنلاین زبان تیکا می توانید به صورت از راه دور زبان های مختلف را یاد بگیرید. در صفحه اساتید زبان تیکا ، زبان و استاد موردنظر خود را انتخاب کنید و در روز وساعتی که می خواهید کلاس آنلاین زبان داشته باشید. 

 

منبع: Fluentu

 

 

استاد آنلاین زبان انگلیسی
سه راه برای پیشرفت در یادگیری زبان | با این3نکته زبان را راحت تر یاد بگیرید

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات

user-image

حسین محسنیان

تشکر

9 آبان 2022

user-image

پریسا

مطالبتون بسیار کاربردی و جالب هستن

4 آبان 2022

user-image

پارسا مهری

نکته ها و راهکارها همیشه جذابه

3 آبان 2022

user-image

زهرا طهماسبی

خیلی عالیه ، بازم از این راهکارها یادمون بدین?

3 آبان 2022

user-image

الهام طالبی

خیلی مطلب مفیدی بود

3 آبان 2022