اساتید پیشنهادی:

آشنایی با آزمون های بین المللی مدرک زبان آلمانی و شرایط شرکت در آزمون ها

زینب ناصری
زینب ناصری
پنج‌شنبه, 22 مهر 2020

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 7 دقیقه

تعداد بازدید : 7656

آشنایی با آزمون های بین المللی زبان آلمانی و شرایط شرکت در آزمون ها

اگر قصد شما از مطالعه زبان آلمانی تحصیل یا مهاجرت و کار در آلمان باشد، حتما باید در یکی از آزمون های زبان آلمانی مورد تایید سفارت آلمان شرکت کنید. دریافت مدرک معتبر زبان آلمانی باعث میشود بتوانید از مزایای آن استفاده کنید. اگر هم مثل من صرفا به زبان آلمانی علاقه دارید، برنامه ریزی برای شرکت در یک آزمون زبان آلمانی میتواند حکم یک هدف تقریبا بلند مدت را برای شما داشته باشد و باعث شود سریعتر و هدفمندتر به یادگیری این زبان زیبا بپردازید!
برای سنجش توانایی خودتان در زبان آلمانی، آزمون هایی برای هر شش سطح مورد قبول اتحادیه اروپا وجود دارد. شش مرحله سطح بندی CERF را در مقالات پیشین معرفی کرده ایم، این سطح بندی بسیار مفید و کاربردی است و برای سنجش توانایی زبان آموزان و رده بندی آن ها در بسیاری از زبان ها به خصوص زبان های اروپایی کاربرد گسترده ای دارد.
در این مقاله، تمرکز اصلی ما بر آزمون های زبان آلمانی مورد قبول در خود کشور آلمان است. در مقالات آینده به آزمون های زبان آلمانی کشور اتریش و سوئیس نیز خواهیم پرداخت. انواع آزمون زبان آلمانی در ایران برگزار میشود.

آزمون های زبان آلمانی موسسه گوته

موسسه آموزش زبان گوته حدود هفتاد سال قبل و در سال 1951 تاسیس شد. دفتر مرکزی این موسسه در شهر مونیخ آلمان واقع شده است. شاید برای شما دانستن اینکه آموزشگاه زبان گوته در حقیقت یک سازمان غیرانتفاعی است که با کمک بودجه های دولت آلمان و همچنین دریافت شهریه از زبان آموزان خود اداره میشود جالب باشد. هدف موسسه گسترش زبان و فرهنگ آلمانی را در بین علاقه مندان به آن است. این موسسه در سطح جهانی به عنوان یکی از مورد قبول ترین مراجع آموزش زبان آلمانی و برگزاری آزمون های تعیین سطح شناخته شده است.
خبر خوب برای زبان آموزان و متقاضیان آزمون زبان آلمانی موسسه گوته این است که برخلاف آیلتس و تافل، این مدرک زبان تاریخ انتقضی ندارد و تا آخر عمر شما معتبر خواهد بود.
آزمون های زبان آلمانی موسسه گوته در تمام شش سطح ابتدایی یک و دو یا A1 و A2، متوسط یک و دو یا B1 و B2 و پیشرفته یک و دو یا C1 و C2 برگذار میشوند. 
گرفتن مدرک زبان آلمانی در سطح ابتدایی برای همسر و اعضای خانواده افرادی که قصر مهاجرت به آلمان را داشته باشند ضروری است.
دانشگاه های مختلف کشور آلمان، حداقل مدرک B2 و حداکثر مدرک C2 را به عنوان یکی از شروط پذیرش دانشجو از کشورهای غیر آلمانی زبان ذکر میکنند.





این آزمون ها در رده بزرگسال بالای شانزده سال، برای سنجش چهار مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و مکالمه به زبان آلمانی طراحی شده اند و دشواری هر سطح با سطح دیگر فرق دارد. تمرکز اصلی آزمون های زبان موسسه گوته بر افزایش مهارت زبان آلمانی عمومی با موضوعیت مسائل همگانی و روزمره است. آزمون های سطح B1 و C2 زبان آلمانی گوته به صورت ماژول هستند، یعنی از یونیت های مختلفی تشکیل شده اند که برای قبول شدن در آزمون باید حداقل 60 درصد نمره در هر یونیت را کسب کنید. برای قبولی در ازمون های سطوح A2، B2 و C1 موسسه زبان گوته، باید حداقل 45 درصد نمره را در سه بخش کتبی (یعنی بخش های خواندن، گوش دادن و نوشتن) دریافت کنید و از بخش مکالمه به زبان آلمانی نیز نمره حداقل 15 درصدی بگیرید. 
در سطح ابتدایی A1 نیز شما باید حداقل 35 درصد نمره در سه بخش کتبی را دریافت کنید تا مجاز به شرکت در بخش شفاهی آزمون زبان آلمانی گوته شوید. طبق اعلام موسسه زبان گوته، بخش B1 آزمون زبان آلمانی نیز به زودی به صورت ماژول و یونیتی خواهد شد بنابراین نحوه محاسبه نمره قبولی در این سطح احتمالا تغییر خواهد کرد.

آموزش زبان آنلاین تیکا

هزینه آزمون گوته به چه صورت است؟

هزینه هر بخش و هر سطح از آزمون زبان آلمانی گوته متفاوت است. بخش های ابتدایی ارزان تر هستند و از هزینه 119 یورو برای سطح A1 آغاز میشود و برای سطوحی که به صورت ماژول برگزار میشود بیشتر است و به حدود 440 یورو میرسد.

آشنایی با آزمون های بین المللی زبان آلمانی


کجا و کی میتوانید در آزمون زبان آلمانی موسسه گوته شرکت کنید؟

موسسه زبان آلمانی گوته در 98 کشور دنیا بیش از 159 شعبه دارد. در ایالات متحده 6 شعبه از این آموزشگاه و در بریتانیا دو شعبه از موسسه گوته حضور دارند. در شهر تهران نیز یک شعبه از موسسه آموزش زبان گوته وجود دارد. موسسه زبان گوته در برخی کشورها با موسسات آموزش زبان آلمانی و آموزشگاه های زبان حاضر در کشور نیز همکاری و بر روند آموزش آن ها نظارت می کند.
برای بررسی زمان شرکت در آزمون زبان این موسسه، باید به سایت موسسه به آدرس http://www.dsit.org.ir/?lang=de مراجعه کنید.

دو بخش کتبی و شفاهی آزمون زبان آلمانی گوته معمولا با فاصله 14 روز برکزار میشوند. در حال حاضر به علت شیوع بیماری کرونا، جدول زمانی برگزاری آزمون های زبان آلمانی گوته به روز نشده اند و در حال حاضر آزمونی برگزار نمیشود، اما به زودی در این مورد تمهیداتی فراهم میشود تا طبق روند سابق، امکان برگزاری چند آزمون گوته در سال فراهم شود. 
از نظر تعداد دفعات شرکت در آزمون زبان موسسه گوته، هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما میتوانید هر چندبار که دوست دارید در این آزمون زبان شرکت کنید. خبر خوب دیگر ما برای شما این است که به علت شناخته شده بودن آزمون زبان آلمانی موسسه گوته، به راحتی میتوانید منابع آموزشی بسیاری برای آمادگی برای این آزمون پیدا کنید. 

آزمون زبان آلمانی osd

این آزمون زبان توسط سفارت اتریش برگزار میشود. آزمون زبان آلمانی osd با آزمون گوته تفاوت هایی دارد و برای آمادگی برای این آزمون باید از منابع معرفی شده توسط سفارت اتریش استفاده کنید. در عین حال، در صورتی که شما به طلان آلمانی مسلط هستید میتوانید مکالمه های افراد به زبان آلمانی آموزش داده شده در موسسه گوته یا زبانی که در اتریش به کار میرود را بدون مشکل متوجه شوید. تفاوت های آزمون زبان آلمانی osd با آزمون گوته بیشتر در ساختار آزمون است.

آزمون های زبان آلمانی Telc

نام آزمون های Telc مخفف نام مدرک The European Language Certificates برای زبان های اروپایی است. دفتر مرکزی این سازمان غیرانتفاعی در فرانکفورت واقع شده است و زیر مجموعه نهاد آموزش بزرگسالان آلمان محسوب میشود. آزمون های زبان آلمانی Telc در سال 1968 برای اولین بار تحت عنوان مدرک VHS برگذار شدند و گرچه زبان آلمانی اولین زبانی بود که در این آزمون ها سنجیده میشد، بعدها هشت زبان اروپایی دیگر نیز به این موسسه پیوستند.
مدارک زبان آلمانی Telc علاوه بر شش سطح شناخته شده زبان های اروپایی، برای مقاصد خاص مانند زبان آلمانی مورد نیاز در محل کار یا تحصیل نیز مدارک خاصی را صادر میکند. برای مثال، آزمون “telc C1 Hochschule” برای سنجیدن توانایی زبان آلمانی متقاضیان ورود به دانشگاه های کشور آلمان طراحی شده است.

نحوه برگزاری آزمون زبان آلمانی Telc

آشنایی با آزمون های آلمانی


این آزمون زبان هم مانند آزمون زبان موسسه گوته، در چهار ماژول متفاوت برای چهار مهارت اصلی انجام میشود.
هر چه سطح آزمون بالاتر باشد، مدت زمان هر بخش طولانی تر میشود.
در سطح B1 و B2 دو بخش مجزا برای سنجش مهارت لغات آلمانی و گرامر آلمانی وجود دارد.
آزمون شفاهی مکالمه زبان آلمانی در گروه های کوچک برگزار میشوند، به جز سطح C2. مانند موسسه زبان گوته، آزمون زبان آلمانی Telc نیز با محوریت موضوعات روزمره و عمومی برگزار میشود.

هزینه این آزمون در سال 220 برابر با 90 یورو است و فقط باید به صورت پرداخت اینترنتی به سایت خود این آزمون پرداخت شود.

** بیشتر بخوانید ، آشنایی با 7 حقیقت جالب در مورد زبان آلمانی **

کاربرد مدرک زبان آلمانی Telc

برای درخواست شهروندی به دولت آمان، داشتن مدرک زبان آلمانی B1 ضروری است. این مدرک Zertifikat Deutsch نام دارد. 
مدرک زبان آلمانی Telc در سطح C1 که به نام Deutsch C1 Hochschule نیز شناخته میشود، توسط وزارت علوم کشور آلمان به عنوان مدرک کافی برای شرکت در دانشگاه های آلمان پذیرفته شده است.

مدرک زبان آلمانی TestDaf 

این مدرک زبان آلمانی به عنوان یک آزمون زبان تخصصی برای دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در آلمان طراحی شده است. توسط TestDaF-Institut سازماندهی شده است که مورد حمایت کنسول آموزش عالی آلمان، موسسه DAAD  و موسسه گوته است. این آزمون ها از سال 2001 تا کنون در حال برگزاری هستند. 
این آزمون تنها یک سطح دارد اما بسته به امتیازی که در آن بگیرید، در یکی از سه سطح Niveaustuefe که مطابق با سطوح 3 تا 5 یا همان B2 تا c1 استاندارد زبان های اروپایی هستند، قرار میگیرید.
در سایت TestDaF  یک آزمون تعیین سطح آنلاین وجود دارد که به شما کمک میکند سطح دانش خود از زبان آلمانی را تخمین بزنید و برای مطالعه بیشتر روی نقاط ضعف خود برنامه ریزی کنید. در این سایت همچینی منابع آموزش زبان آلمانی و نمونه سئوالات آزمون زبان TestDaF  نیز در دسترس شما قرار دارند.

روش برگذاری آزمون TestDaF  زبان آلمانی

این آزمون شامل چهار مهارت اصلی میشود و هدف از آن مهارت استفاده از زبان آلمانی در زمینه آموزش عالی و دانشگاهی است. بخش شفاهی آزمون به وسیل ضبط صدا امتیازدهی میشود و برخلاف آزمون DHS که در بخش قبل معرفی شد، هیچ بخش مجزایی برای تخمین زدن مهارت گرامر زبان آموز تعیین شده است.

آزمون زبان آلمانی TestDaF  کجا و کی برگزار میشود؟

این آزمون در بیش از 100 کشور دنیا و بیش از 170 مرکز آزمون در سراسر دنیا برگزار میشود، زیرا دفتر DAAD و موسسه آزموش زبان گوته نیز معمولا از مراکز برگزاری این آزمون محسوب میشوند.
آزمون زبان TestDaF  در هر سال 6 و به طور همزمان در سراسر دنیا برگزار میشود، بنابراین سئوالات آن در تمامی مراکز آزمون یکسان هستند. برای ثبت نام در این آزمون نیازی به درخواست برای تحصیل در دانشگاه ندارید.

هزینه این آزمون زبان آلمانی نیز برابر با 90 یورو است و تنها باید به صورت اینترنتی و با مراجعه به خود این سایت پرداخت شود.

علاوه بر آزمون های زبان آلمانی که در این مقاله معرفی شدند، آزمون های زبان آلمانی دیگری نیز هستند که در موسسات خاص یا و دانشگاه های کشور آلمان برگزار میشوند و هر مدرک نیز اعتبار خاص خود را دارد.
امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که مایلید بیشتر با زبان آلمانی آشنا شوید یا قصد آمادگی برای آزمون زبان آلمانی osd ، آزمون گوته و یا هر کدام از آموزمون های دیگر و دریافت مدرک معتبر زبان آلمانی را دارید، میتوانید یک کلاس آنلاین با اساتید زبان آلمانی سایت تیکا برگزار کنید.


با سرکت در کلاس های اقتصادی تدریس خصوصی آنلاین تیکا در زبان آلمانی بدرخشید و به راحتی به مدارک عالیه با توجه به هدف خود برسید . تیکا با دسترسی اسان به شما کمک میکند با تنها یک تلفن همراه یا لپتاپ و اینترنت به سادگی و با زمانی که شما انتخاب میکنید با بهترین و مجرب ترین اساتید ما در آموزشگاه تیکا کلاس برگزار کنید . شما میتوانید با یک جلسه آزمایشی که به صورت رایگان برای شما در نطر گرفته شده است کیفیت و بازدهی کلاس های تیکا را بسنجید.

 

 

آزمون های آلمانی
آشنایی با آزمون های بین المللی مدرک زبان آلمانی و شرایط شرکت در آزمون ها

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

زینب ناصری

تولید محتوا

من زینب، دانشجوی ارشد ادبیات انگلیسی و مدرس پاره وقت هستم و توی بخش های مختلف تیکا فعالم، اما مخصوصا به بلاگ و نوشتن درمورد زبان ها علاقه دارم!

نظرات