اساتید پیشنهادی:

تقویت اسپیکینگ آزمون تافل

خاطره محمدی
خاطره محمدی
یک‌شنبه, 22 اردیبهشت 2023

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 13 دقیقه

تعداد بازدید : 1644

تقویت اسپیکینگ آزمون تافل

اگر با هدف تحصیل و یا کار قصد یادگیری زبان را دارید، مدرک تافل مناسب است. اگر قصد دارید به زودی برای آزمون تافل آماده شوید، حتما تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه باید اسپیکینگ خود را در این آزمون تقویت کنید. شرکت در امتحان اسپیکینگ برای زبانی غیر از زبان مادری‌ شما می‌تواند چالش برانگیز و البته کمی استرس زا باشد. اما هیچ گونه نگرانی وجود ندارد به این دلیل که ما قصد داریم در این مقاله به ارائه راه‌حل‌هایی بپردازیم که شما می‌توانید با کمک گرفتن از آن‌ها اسپیکینگ خود را برای آزمون تافل تقویت کنید، پس با ما همراه شوید.

ساختار آزمون اسپیکینگ را درک کنید

بدون شک خوب شنیدن باعث بهبود  یادگیری مکالمه زبان انگلیسی می‌شود. برای اینکه بتوانید هر چه بیشتر اسپیکینگ خود را تقویت کنید باید ابتدا با ساختار این آزمون آشنا شوید تا بدانید در روز امتحان دقیقا چه کاری باید انجام دهید. برای درک بهتر شما از ساختار آزمون اسپیکینگ آن را به مراحل و وظایف متعدد زیر تقسیم بندی کرده‌ایم:

وظایف ۱ و ۲: وظایف مستقل

در وظایف یک و دو، شما باید یک سخنرانی ۴۵ ثانیه‌ای داشته باشید و ۱۵ ثانیه برای آماده سازی فرصت خواهید داشت. در این مدت زمان باید توانایی خود را برای صحبت واضح و منطقی در مورد موضوعات آشنا نشان دهید. نکته‌ای که باید توجه کنید این است که ایده‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید باید کامل از تجربه شخصی شما باشند و بهتر است از مطالب آکادمی که آموخته‌اید استفاده نکنید. در واقع هر وظایف مستقل دارای دو بخش شامل آنچه که درباره آن بحث می‌کنید و چگونگی سازماندهی ایده‌ها است. به عنوان مثال شما می‌خواهید درباره یک همکار خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ صحبت کنید. از دلایل و جزئیات برای حمایت از پاسخ خود استفاده کنید. در این مثال شما باید ابتدا درباره ویژگی‌های یک همکار خوب صحبت کنید و در جمله دوم باید بتوانید پاسخ خود را سازماندهی کنید.

برای این کار با استفاده از دلایل به طور مثال چرا فکر می‌کنید که یک ویژگی خاص می‌تواند برای همکار شما مناسب باشد؟ استفاده کنید و ایده‌های خود را مطرح کنید. اگر فقط دلیل بیاورید و هیچ اشاره‌ای به جزئیات نکنید امتیاز از دست خواهید داد. مثال دیگر این است که اگر می‌توانستید در یک جای دیگر از دنیا زندگی کنید چه مکانی را برای خود انتخاب می‌کردید؟ برای پاسخ به این سوال باید از دلایل و مثال‌هایی برای قانع کردن یا حمایت از پاسخ خود استفاده کنید. از طرفی دیگر فراموش نکنید که دلایل خودتان را مطرح کنید و مثال‌هایی برای آن بیاورید.

وظایف ۳ و ۴: وظایف یکپارچه (خواندن، گوش دادن و صحبت کردن)

در این قسمت‌ها شما می‌خواهید یک قطعه ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلمه‌ای را در مورد یک موضوع مرتبط با خود بخوانید. سپس می‌خواهید به یک قطعه گوش دهید. شما ۳۰ ثانیه برای آماده شدن و یک دقیقه برای صحبت در مورد چگونگی ارتباط خواندن و قسمت شنیداری فرصت دارید. در حین خواندن و گوش دادن، باید نکات اصلی را یادداشت برداری کنید تا بعداً در مورد ارتباط این دو بخش با یکدیگر صحبت کنید. اگر بدانید در امتحان چه انتظاری دارید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. در نتیجه بهتر است برای خواندن سریع و یادداشت برداری سریع آماده باشید و سپس گوش دهید تا نحوه اتصال دو قسمت را بررسی کنید. هر چه بیشتر با انجام کارهای امتحانی تمرین کنید، بهتر در امتحان اسپیکینگ عمل خواهید کرد.

وظایف ۵ و ۶: وظایف یکپارچه (گوش دادن و صحبت کردن)

در کار ۵ شما قرار است به مکالمه‌ای حدود ۲ تا ۳ دقیقه‌ای در مورد موضوعی مرتبط با تحصیلات آکادمیک گوش دهید. در کار ۶ بخشی از یک سخنرانی آکادمیک با همان طول را خواهید شنید. شما ۲۰ ثانیه فرصت دارید تا آماده شوید و سپس یک دقیقه در مورد نکات اصلی قطعه شنیداری صحبت کنید. این بار یک قطعه ریدینگ دریافت نمی‌کنید، اما بخش شنیداری طولانی‌تر خواهد بود. هنگام گوش دادن باید یادداشت برداری کنید تا نکات اصلی را فراموش نکنید. شما فقط باید پس از پایان گوش دادن به فایل، به این وظیفه بپردازید، اما اگر ایده‌های اصلی را یادداشت برداری کنید، هرگز اشتباه نخواهید کرد.

با معیارهای نمره دهی اسپیکینگ آشنا شوید

قدم بعدی این است که اطمینان حاصل کنید که معیارهای مربوطه را که برای ارزیابی عملکرد شما استفاده می‌شود را می‌دانید تا بتوانید مهارت‌های گفتاری را که در این آزمون مهم است، بهبود بخشید. در زیر معیارهای مهم این آزمون آورده شده است:

پاسخ به سوال: این معیار به توانایی شما در درک تکلیف و صحبت در مورد موضوع به روشی مرتبط اشاره دارد. به عنوان مثال، اگر از شما خواسته شد که دلیل و مثال بیاورید، باید این کار را انجام دهید. اگر مثال زدن را فراموش کنید یا به جای آن جزئیات ارائه دهید، امتیاز از دست خواهید داد.

قابل درک بودن: این معیار به این اشاره دارد که چقدر خوب می‌توانید درک شوید. اگر کسی بتواند به راحتی سخنان شما را درک کند، احتمالاً در این معیار امتیاز بالایی کسب خواهید کرد.

سازمان: اگر صحبت کردن شما به وضوح سازماندهی و توسعه یافته باشد، می‌توانید در این معیار امتیاز بالایی کسب کنید.

تسلط: اگر بتوانید بدون تردید و روان صحبت کنید و گفتار شما به طور طبیعی جریان داشته باشد، در بخش تسلط نمره بالایی کسب خواهید کرد.

تلفظ: اگر بتوانید صداهای کلمات و حروف را به درستی تلفظ کنید، تاکید کلمات را به درستی دریافت کنید و لحن خوبی داشته باشید، در این معیار به خوبی عمل خواهید کرد. به یاد داشته باشید، تلفظ مربوط به لهجه نیست. تقریباً همه افراد غیر بومی که زبان مادری آن‌ها انگلیسی نیست لهجه دارند و این باعث از دست دادن امتیاز شما نمی‌شود.

گرامر: این معیار به توانایی شما در استفاده از ساختارهای گرامری پیشرفته و سطح بالای دقت اشاره دارد.

واژگان: این معیار در مورد اثبات این است که شما دامنه وسیعی از واژگان دارید که می‌توانید با دقت استفاده کنید تا منظور خود را به درستی برسانید.

جهت مطالعه بیشتر:

·         تقویت لسینیگ آزمون تافل

·         تقویت رایتینگ آزمون تافل

اگر فقط زمان کوتاهی برای آماده شدن دارید وحشت نکنید

اگر زمان کوتاهی تا روز شروع آزمون تافل خود دارید به هیچ عنوان نگران نباشید، زیرا هنوز هم می‌توانید روی برخی از معیارهایی که برای ارزیابی مهارت اسپیکینگ نیاز دارید کار کنید. به طور مثال باید هر بار که یک موضوع سخنرانی را می‌خوانید در نگاه اول متوجه قسمت‌های کلیدی آن شوید و جزئیات آن را مطالعه کنید. اگر می‌خواهید بدانید که آیا متن سخنرانی شما قابل درک است می‌توانید از کسی بخواهد که به صحبت‌های شما گوش دهد. حالا این شخص می‌خواهد یک معلم خصوصی باشد یا دوست شما که به زبان انگلیسی مسلط است. این افراد باید بتوانند درک کنند که شما چه متن سخنرانی آماده کرده‌اید و آیا دارید مسیر درستی را طی می‌کند یا خیر. با این حال اگر زمان بیشتری برای امتحان تافل خود دارید می‌توانید چندین بار متن سخنرانی خود را مطالعه کرده و بیشتر بر روی کارتان تمرکز کنید. سعی کنید برای صحبت کردن و پیدا کردن موضوع مورد نظر هیچ عجله‌ای نداشته باشید.

تردید در گفتار را با عبارات طبیعی مدیریت کنید

گفتار روان گفتاری که به طور طبیعی جریان دارد چیزی است که شما در یک دوره زمانی طولانی آن را توسعه می‌دهید. سخنرانان مسلط حتی زمانی که کاملاً مطمئن نیستند چه بگویند می‌توانند کلمات خود را سریع‌ پیدا کنند. این موضوع به طور مستقیم با دایره واژگان آن‌ها مرتبط است. زیرا معمولاً وقتی نمی‌توانید کلمات خود را پیدا کنید، تردید اتفاق می‌افتد. در اینجا چند عبارت وجود دارد که می‌توانید برای بهبود تسلط خود در هنگام تردید استفاده کنید. هر زمان که احساس کردید نمی‌توانید کلمات خود را پیدا کنید از این عبارات استفاده کنید:

·         چیزی که می‌خواستم بگویم این بود که = What I was trying to say is

·         به عبارت دیگر =  In other words

·         به بیان متفاوت = To put it differently

عبارات بیشتری برای کمک به موقعیت‌های آزمایشی خاص بیاموزید

در هر امتحان اسپیکینگ، زمان محدودی برای صحبت کردن به شما داده می‌شود. یادگیری چند عبارتی که می‌توان به طور مکرر از آن‌ها استفاده کرد، به شما در تسلط و روان صحبت کردن کمک می‌کند. در اینجا چند عبارت وجود دارد که می‌توانید در آزمون اسپیکینگ تافل استفاده کنید تا به شما کمک کند نمره خوبی کسب کنید:

عباراتی برای بیان جزئیات

·         در واقع = as a matter of fact

·         نه تنها بلکه = not only…but also

·         علاوه بر این = moreover

·         به همین ترتیب = likewise

عباراتی برای ارائه دلیل

·         یکی از دلایل آن این است که = one cause for that is

·         از آنجا که  = since

·         به خاطر اینکه  = because of

·         با توجه به اینکه  = given that

عباراتی برای معرفی نکات جدید

·         علاوه بر این = moreover

·         بعلاوه = in addition to

کلمات را درست تلفظ کنید

همان‌طور که می‌دانید تلفظ کردن درست کلمات برای آزمون اسپیکینگ تافل اهمیت بسیار زیادی دارد. فردی که از شما آزمون  می‌گیرد انتظار دارد که شما بتوانید کلمات را به درستی ادا کنید. برای اینکه بتوانید روی تلفظ درست خود کار کنید می‌توانید از دستیارها و ابزارهای گوگل برای تلفظ درست استفاده کنید. شما می‌توانید تلفظ خود را با خواندن با صدای بلند یا گوش کردن به دیکشنری‌های آنلاین و سپس تلاش برای تقلید از آن‌ها بهبود ببخشید. همچنین سعی کنید هنگامی ‌که خودتان صحبت می‌کنید صدایتان را ضبط کرده و بررسی کنید که آیا به تلفظ درست نزدیک هستید یا خیر. می‌توانید این کار را با استفاده از خواندن متن پادکست‌ها و گوش دادن به پادکست‌ها برای بررسی تلفظ خود انجام دهید. همچنین استفاده از منابع دیگری مانند فیلم‌ها، سریال‌ها و... می‌تواند برای تقویت تلفظ شما مفید باشد. برخی از فلش کارت‌ها دارای جملات نمونه و همچنین کلیپ‌هایی از ویدیوهای دیگر هستند که در آن‌ها از این کلمه استفاده شده است. همچنین می‌توانید تلفظ آن را به تنهایی بشنوید یا به جملات مثالی که با صدای بلند گفته می‌شود گوش دهید. نکته مهم دیگری که باید توجه کنید این است که هر بار که کلمه جدیدی را آموزش می‌بینید ابتدا مطمئن شوید که تلفظ صحیح این کلمه را یاد گرفته‌اید. در اکثر دیکشنری‌های آنلاین که علامت بلندگوی کوچکی در کنار تعریف کلمه قرار گرفته است. برای بررسی و یادگیری هر چه بیشتر تلفظ حتماً روی آن کلیک کرده تا با تلفظ کلمات بیشتر آشنا شوید.

سیستم یادداشت برداری خود را ایجاد کنید

هنگام خواندن و یا گوش دادن به متن‌های انگلیسی و آماده کردن متن خود برای آزمون اسپیکینگ تافل بهتر است سیستم یادداشت برداری مخصوص به خود را ایجاد کنید. به این دلیل که زمان شما محدود است بنابراین نمی‌توانید جملات را به طور کامل بنویسید. در عوض باید یاد بگیرید که در هنگام خواندن و گوش دادن حتماً بر روی کلمات کلیدی تمرکز کافی داشته باشید. کلمات کلیدی اهمیت بسیار زیادی دارند به این دلیل که آن‌ها ایده‌های اصلی قسمت‌های خواندن و شنیدن را خلاصی کرده تا بتوانید از آن‌ها در آزمون اسپیکینگ خود استفاده کنید. برای مثال اگر با یادداشت برداری خیلی آشنا نیستید می‌توانید هنگام گوش دادن به پادکست‌ها و سخنرانی‌های علمی مختلف یا خواندن مقاله‌های آکادمیک این روش را تمرین کنید. یکی از ابزارهای بسیار مهمی که می‌توانید در هنگام یادداشت برداری از آن‌ها استفاده کنید، نمادها هستند. شما می‌توانید نمادهای مخصوص به خود را ایجاد کنید، با این حال ابتدا مطمئن شوید که آن‌ها را به درستی درک می‌کنید. در زیر چند ایده برای شما آورده شده است:

·         علت و معلول:

·         شباهت: =

·         تضاد:

·         دلیل: R

·         جزئیات: D

اطمینان حاصل کنید که استفاده از نمادهای خود را تا زمانی که با آن‌ها راحت نیستید تمرین کنید. اگر با آن‌ها تمرین نکنید، نمادها ممکن است شما را گیج کنند یا سرعت شما را در طول امتحان کاهش دهند. دانستن نمادهای خود به خوبی می‌تواند یادداشت برداری شما نیز را سریع‌تر و مفیدتر کند.

تقویت اسپکینگ آزمون تافل با اساتید تیکا

 برنامه‌های متعددی برای تقویت اسپکینگ شما در آزمون تافل دارد. با ثبت‌نام در کلاس‌های آنلاین آموزشگاه تیکا می‌توانید با کمک اساتید این آموزشگاه تمامی روش‌های تمرینی و تکنیک‌ها را برای تقویت اسپکینگ خود به کار ببرید. برگزاری کلاس‌های آنلاین این فرصت را به شما می‌دهد در هر زمان و شرایطی در این کلاس‌ها شرکت کرده و خود را به آمادگی بالایی برسانید.

تقویت اسپکینگ آزمون تافل با اساتید تیکا


تقویت اسپیکینگ آزمون تافل

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات