اساتید پیشنهادی:

آزمون FCE چیست؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
جمعه, 23 فروردین 2023

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 12 دقیقه

تعداد بازدید : 1222

آزمون FCE

آزمون FCE مخفف First Certificate in English است. این آزمون توسط دپارتمان زبان انگلیسی دانشگاه کمبریج به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود. آزمون اف سی ای در سطح جهانی معتبر بوده و برای اثبات یادگیری زبان انگلیسی در سطح Uper-Intermediate است. این آزمون چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هر یک از این مهارت‌ها نمره مستقلی دریافت کرده و نمره کل به‌صورت حروف انگلیسی B و A و ... نشان داده می‌شوند. آزمون FCE با نام آزمون  B2 Firstنیز شناخته می شود.

انواع آزمون FCE کدم‌اند؟

آزمون اف سی ای تنها یک نوع دارد و برای ارزیابی مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی طراحی شده است.

بخش آزمون

زمان

تعداد سؤالات

مواردی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرند

خواندن

۱ ساعت و ۱۵ دقیقه

۵۲ سؤال در ۷ بخش

خواندن و درک مطلب متن داستان، روزنامه و مجلات

نوشتن

۱ ساعت و ۲۰ دقیقه

۲ بخش

نوشتن متن‌های گوناگون مانند نامه، انشا و گزارش

شنیدن

۴۰ دقیقه

۳۰ سؤال در ۴ بخش

گوش دادن به صوت‌های مختلف و درک محتوای آن‌ها

صحبت کردن

۱۴ دقیقه

۴ بخش

دو داوطلب به‌صورت رودررو به‌صورت هم‌زمان مکالمه می‌کنند

انواع آزمون FCE

رشته‌های مختلف آزمون FCE کدم‌اند؟

متقاضیان در تمامی رشته‌های تحصیلی می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. آزمون اف سی ای با سطح B2 چارچوب مرجع مشترک اروپا برابری می‌کند و اخذ این مدرک نشان می‌دهد که فرد توانایی برقراری ارتباط مؤثر در محیط‌های انگلیسی‌زبان را دارد.FCE for schools نسخه‌ای از این آزمون است که برای دانش آموزان طراحی‌شده است.

زمان برگزاری آزمون FCE در ۲۰۲۳

آزمون اف سی ای در ایران برگزار نمی‌شود؛ اما امکان شرکت در نمونه‌های شبیه‌سازی‌شده این آزمون وجود دارد. این کار سطح آمادگی شما را برای شرکت در آزمون اصلی بالا می‌برد. شما می‌توانید در بیشتر ماه‌های سال در این آزمون شرکت کنید. معمولاً آزمون کتبی در ماه‌های مارس، می، ژوئن، اوت و دسامبر و آزمون رایانه‌ای در ماه‌های فوریه، آوریل، جولای، اوت و نوامبر برگزار می‌شود.

مراکز برگزاری آزمون FCE

مراکز برگزاری آزمون اف سی ای به دلیل تحریم در ایران وجود ندارد. برای شرکت در این آزمون می‌توانید به کشورهای همسایه ازجمله ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و امارات متحده عربی سفر کنید. بیش از ۲۸۰۰ مرکز آزمون در ۱۳۰ کشور جهان این آزمون را برگزار می‌کنند.

شرایط شرکت در آزمون FCE

یکی از شرایط اصلی شرکت در این آزمون داشتن دانش زبان انگلیسی در سطح متوسط به بالا است. این آزمون شرط سنی ندارد و همه داوطلبان برای دریافت مدرک زبان متوسط خود می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. آزمون اف سی ای هم به‌صورت کامپیوتری و هم به‌صورت کتبی برگزار می‌شود و سازمان و کشورهای زیادی در سراسر جهان مدرک این آزمون را به رسمیت می‌شناسند.

نحوه ثبت‌نام و شرکت در آزمون FCE

برای ثبت‌نام در آزمون FCE باید به سایت این آزمون مراجعه کنید. دانشگاه کمبریج دو بار در سال این آزمون را برگزار می‌کند و به افرادی که نمره حدنصاب را به دست بیاورند مدرک A تا C داده می‌شود. زمان برگزاری آزمون اف سی ای در سایت cambridgeenglish.org اعلام می‌شود. بعد از ورود به سایت گزینه Exams and tests را انتخاب کرده و وارد بخش آزمون FCE برای ثبت‌نام شوید.

هزینه آزمون FCE

هزینه ثبت‌نام در این آزمون ۱۶۰ یورو است که با توجه به خدماتی که در مرکز برگزاری به شما ارائه می‌شود تغییر می‌کند. پرداخت هزینه این آزمون تنها از طریق ویزا کارت و مستر کارت ممکن است. ازآنجایی‌که استفاده از این کارت‌ها برای شهروندان ایرانی ممکن نیست می‌توان از خدمات شرکت‌های مهاجرتی برای پرداخت هزینه استفاده کرد.

شانس قبولی در آزمون FCE

شانس قبولی در آزمون FCE برای افرادی بیشتر است که حداقل سطح متوسط به بالا را داشته باشند. همچنین شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون اف سی ای می‌تواند شما را با سؤالات و سطح این آزمون آشنا کرده و امکان قبولی را بالا ببرد.

بخش‌های مختلف آزمون FCE

آزمون FCE تمامی مهارت‌های زبان یعنی ریدینگ، گرامر، اسپیکینگ و لیسنینگ را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

این آزمون از ۴ بخش تشکیل شده است:

  • خواندن و کاربرد زبان (Reading and Use of English): این بخش از آزمون دارای ۵ قسمت و ۶۵ سؤال بوده و زمان پاسخگویی نیز ۷۵ دقیقه است. در این بخش باید متن‌های گوناگونی را با کلمات و عبارات مناسب کامل کنید. دامنه لغات، ساختار زبانی و توانایی درک مطلب در این قسمت ارزیابی می‌شود.
  • نوشتن (Writing): بخش نوشتن آزمون اف سی ای دو بخش و ۹۰ دقیقه زمان دارد. موضوع متن نوشته‌شده غیرتخصصی است و داوطلب باید دو متن را بنویسد. موضوع بخش اول اجباری است اما در بخش دوم داوطلب می‌تواند از بین سه موضوع داده‌شده یکی را انتخاب کند.
  • گوش دادن (Listening): این بخش دارای چهار قسمت و ۳۰ سؤال است و داوطلبان برای این بخش ۴۰ دقیقه زمان دارند. داوطلب ابتدا باید به فایل صوتی گوش دهد و بعد به سؤال‌ها پاسخ درست بدهد.
  • صحبت کردن (Speaking): بخش گفتاری این آزمون چهار قسمت است و توانایی داوطلب در صحبت کردن به زبان انگلیسی را ارزیابی می‌کند. بخش صحبت کردن به همراه یک یا دو داوطلب برگزار می‌شود. یک ممتحن از داوطلبین سؤال کرده و ممتحن دیگر فقط به مکالمه آن‌ها گوش می‌دهد. این بخش از آزمون به‌صورت حضوری انجام می‌شود.

منابع موردنیاز برای آمادگی آزمون FCE

آزمون FCE منابع متعددی دارد که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  1. کتاب Objective First: این کتاب را انتشارات دانشگاه کمبریج برای آمادگی در آزمون FCE منتشر کرده است. می‌توان گفت این کتاب بهترین منبع برای شرکت در آزمون است.
  2. کتاب First Trainer: این کتاب نیز یکی از منابع مهم آزمون اف سی ای است که کمکی به بالا رفتن سطح زبان شما نمی‌کند و تنها به شما کمک می‌کند تا سطح زبان خود را بسنجید.
  3. کتاب Common mistakes in first certificate and how to avoid them: این کتاب همان‌طور که از نامش پیداست اشتباهات رایج در آزمون اف سی ای را بررسی کرده است. محتوای این کتاب از تحلیل و بررسی هزاران برگه امتحانی اف سی ای به‌دست‌آمده است.
  4. کتاب Macmillan Publishing: این کتاب حاوی داستان‌هایی است که برای تقویت زبان انگلیسی مفید هستند. برخلاف کتاب‌های دیگر داستان‌های این کتاب مناسب کسانی هستند که قصد شرکت در آزمون  B2 Firstرا دارند.

نمونه سؤالات آزمون‌های برگزارشده FCE

نمونه سؤالات آزمون‌های برگزارشده FCE به شما کمک می‌کند هر چه بهتر برای آزمون آماده شوید. برای دسترسی به نمونه سؤالات آزمون می‌توانید به سایت‌های آموزشی زبان انگلیسی داخلی و خارجی مراجعه کنید. همچنین منابع این آزمون نیز حاوی نمونه سؤالات زیادی از این آزمون هستند که می‌توانند برای آمادگی هر چه بیشتر به شما کمک کنند.

شرایط مهاجرت با آزمون FCE

این آزمون برای اثبات سطح زبان بالاتر از متوسط و برای کسانی طراحی‌شده است که قصد ادامه تحصیل و یا کار در کشورهای اروپایی، آمریکا و یا استرالیا را دارند. برای مهاجرت تحصیلی با آزمون FCE باید به شرایط نمره دهی این آزمون توجه داشته باشید. نمره دهی این آزمون به شرح زیر است:

سطح

نمره خام

Grade

سطح C1

۱۸۰ تا ۱۹۰

A

سطح B2

۱۷۳ تا ۱۷۹

B

سطح B2

۱۷۲ تا ۱۶۰

C

سطح B1

۱۴۰ تا ۱۵۹

 

شرایط مهاجرت با آزمون FCE

نمرات A و B و C نمرات قبولی هستند و برای نمرات پایین‌تر از (۱۲۲ تا ۱۳۹) مدرکی صادر نمی‌شود. بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز علمی نیز تنها نمره A را پذیرش می‌کنند و برای پذیرش در دانشگاه باید نمره A را کسب کنید.

پذیرش با آزمون FCE در دانشگاه‌های کشورهای اروپایی و آمریکا

اگر در سایت دانشگاه موردنظر داشتن مدرک این آزمون درج‌شده باشد باید در آزمون اف سی ای شرکت کنید. این آزمون مانند تافل و آیلتس اعتبار جهانی دارد.

با آزمون FCE به کشورهای انگلیسی‌زبان می‌توان مهاجرت کرد.

آزمون‌های مشابه آزمون FCE برای پذیرش مشاغل مختلف

 از آزمون‌های مشابه آزمون اف سی ای می‌توان به آزمون‌های CAE، KET و آزمون GRE اشاره کرد؛ اما آزمون FCE یک مزیت نسبت به دیگر آزمون‌های مشابه دارد و آن اعتبار بالای بین‌المللی است. مدرک آزمون اف سی ای اعتبار همیشگی دارد و شما با یک‌بار شرکت در این آزمون می‌توانید برای همیشه از آن استفاده کنید.

کلاس‌های آزمون FCE در ایران

کلاس‌های آزمون FCE در حال حاضر از رونق بالایی برخوردار بوده و افراد زیادی داوطلب شرکت در این آزمون هستند. کلاس‌های آمادگی به‌صورت حضوری و آنلاین برگزارشده و منابع اصلی این آزمون به داوطلبان تدریس می‌شود. آشنایی با نمونه سؤالات آزمون از دیگر بخش‌های کلاس‌های آمادگی آزمون اف سی ای است.

جهت مطالعه بیشتر:

تجربه‌های افراد از آزمون FCE

تجربه‌های افراد از آزمون FCE نشان می‌دهد که این آزمون در مقایسه با آزمون‌های تافل و آیلتس مزایا و معایبی دارد. این آزمون در کشور ما برگزار نشده و شرکت در آن با مشکلاتی همراه است. از مزایای این آزمون اعتبار همیشگی مدرک آن و از معایب اصلی آن امکان رد شدن در این آزمون است. این در حالی است که در آزمون آیلتس نمره داوطلب به او اعلام می‌شود.

اساتید آمادگی آزمون FCE تیکا

با انتخاب اساتید تیکا برای آمادگی زبان FCE می‌توانید به‌صورت آنلاین از خانه یا محل کار، خود را برای آزمون آماده کرده و سؤالات خود را از اساتید مطرح کنید. اساتید آموزشگاه آنلاین زبان تیکا با آشنایی با منابع آزمون به خوبی می‌توانند شما را برای قبولی در این آزمون یاری کنند.

کلاس‌های آمادگی آزمون FCE در تیکا

کلاس‌های آمادگی آزمون FCE آموزشگاه زبان تیکا  یک مزیت مهم دارد و آن بهره‌گیری از اساتید حرفه‌ای و باتجربه در این زمینه است. کلاس‌های آمادگی آزمون FCE در تیکا به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. این کلاس‌ها به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های چهارگانه خود را برای شرکت در این آزمون تقویت کنید. آشنایی با نمونه سؤالات آزمون و برطرف کردن نقاط ضعف داوطلبین از دیگر مزایای این کلاس‌ها است.

آزمون FCE چیست؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پریسا

خیلی کامل بود. ممنون

25 فروردین 2023

user-image

عارفه سالاریه

با مدرک این آزمون میشه مهاجرت کرد؟

23 فروردین 2023