اساتید پیشنهادی:

آزمون Tolimo چیست؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
شنبه, 24 فروردین 2023

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 13 دقیقه

تعداد بازدید : 1140

آزمون TOLIMO

آزمون تولیمو یکی از آزمون‌ معتبر بین‌المللی  است که برای تعیین سطح زبان انگلیسی انجام می شود. که توسط سازمان سنجش طراحی و برگزار می‌شود. TOLIMO مخفف عبارت انگلیسی Iranian Measurement Organizations Test Of Language by the است. معنی این عبارت آزمون زبان انگلیسی سازمان سنجش آموزش کشور است که برای متقاضیان ورود به مقطع دکترای غیرپزشکی برگزار می‌شود. افرادی که قصد دارند در مقطع دکترا به تحصیل بپردازند با گرفتن نمره خوب از این آزمون می‌توانند شانس قبولی خود را بالا ببرند. داشتن مدرک تولیمو برای افرادی که می‌خواهند از بورسیه تحصیل در خارج از کشور استفاده کنند نیز الزامی است.

زمان برگزاری آزمون  تولیمو در سال ۱۴۰۱

طبق اعلام سازمان سنجش دوره ۱۷۹ تا ۲۰۱ آزمون تولیمو در فروردین تا اسفند سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد. این آزمون هرماه ۲ بار و در روزهای سه‌شنبه برگزار می‌شود. آدرس محل برگزاری و شماره صندلی معمولاً ۴۸ ساعت قبل از آزمون به داوطلب اعلام می‌شود.

مراکز برگزاری آزمون TOLIMO

مکان برگزاری آزمون تولیمو در تهران و چند شهرستان است. دانشگاه شهید بهشتی تهران، سازمان سنجش آموزش کشور، مرکز سنجش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کانون زبان ایران و موسسه آموزش عالی آزاد اندیشه معین برخی از مراکز برگزاری این آزمون در تهران هستند. تولیمو در شهرهای اصفهان، یزد، کرمان، مشهد، ارومیه، تبریز، آمل و جزیره قشم نیز برگزار می‌شود.

شرایط شرکت در آزمون تولیمو

طبق اعلام سازمان سنجش شرایط سنی برای شرکت در این آزمون وجود ندارد و تمامی داوطلبینی که مدرک دیپلم دارند می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. دامنه نمره کل این آزمون بین ۳۱۰ تا ۶۷۷ است. نمرات بالاتر از ۶۰۰ در دسته عالی، بین ۵۲۰ تا ۵۹۹ در دسته نمرات خوب و نمرات بین ۴۸۰ تا ۵۱۹ در دسته نمرات ضعیف قرار می‌گیرند. بخش نوشتاری نمره جداگانه دارد و نمره آن بین ۱ تا ۶ است و در کنار نمره کل نوشته می‌شود. اگر داوطلب در آزمون غائب باشد نمره کل و نمره بخش نوشتن صفر درج می‌شود. آزمون تولیمو نمره منفی ندارد و نتیجه آزمون تا دو سال اعتبار دارد.

آزمون تولیمو در حال حاضر به‌صورت الکترونیکی نیز برگزار می‌شود. تفاوتی که آزمون کاغذی با آزمون الکترونیکی دارد این است که در آزمون با رایانه، داوطلب باید بخش نوشتاری را از طریق کیبورد تایپ کند. همچنین در بخش شنیدن، فاصل صوتی از طریق هدفونی که در اختیار داوطلب قرار دارد پخش می‌شود.

نحوه ثبت‌نام و شرکت در آزمون TOLIMO

ثبت‌نام آزمون تولیمو از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌شود. بعد از ثبت‌نام و پرداخت هزینه یک کد ره‌گیری به شما داده می‌شود و تاریخ و محل آزمون برای شما قابل‌رؤیت است. توجه داشته باشید مهلت ثبت‌نام در آزمون تولیمو ۴۰ روز قبل از برگزاری آزمون است و بعدازآن مهلت ثبت‌نام به پایان می‌رسد. آدرس سایت برای ثبت‌نام sanjesh.org است.

هزینه آزمون تولیمو

هزینه ثبت‌نام در آزمون تولیمو ۲۱۸۷۰۰ تومان است. بهتر است ثبت‌نام خود را به روزهای پایانی موکل نکنید. ازآنجایی‌که برگزاری آزمون رایانه‌ای نیاز به تجهیزات و فضای کافی دارد درصورتی‌که ظرفیت محل برگزاری تکمیل شود دیگر امکان ثبت‌نام وجود نخواهد داشت. امکان پس گرفتن هزینه آزمون وجود ندارد اما اگر به هر دلیل نمی‌توانید در آزمون شرکت کنید تا ۵ روز قبل از آزمون، تاریخ آزمون خود را تغییر دهید. کارنامه تولیمو ۸ تا ۱۲ روز بعد از آزمون از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

شانس قبولی در آزمون تولیمو

شانس قبولی در آزمون تولیمو برای افرادی بیشتر است که با آمادگی کامل در این آزمون حاضر شوند و در کلاس‌های آمادگی این آزمون شرکت کنند. قبولی در این آزمون با نمرات خوب شانس شما را برای استخدام در شرکت‌های دولتی و خصوصی بالا می‌برد.

بخش‌های مختلف آزمون تولیمو

آزمون تولیمو به‌صورت کتبی و الکترونیکی برگزار می‌شود. آزمون کاغذی دو دفترچه دارد که یکی از آن‌ها حاوی سؤالات تشریحی و دفترچه دیگر حاوی سؤالات تستی است. دفترچه تشریحی حاوی یک سؤال است که شما باید جواب آن را در همان دفترچه بنویسید و پاسخ‌نامه جداگانه‌ای داده نمی‌شود. مدت‌زمان این بخش ۳۰ دقیقه است. بخش تشریحی شباهت زیادی به آزمون نوشتن آیلتس و آزمون جی آر ای دارد و توانایی شما را در نوشتن یک مقاله علمی به زبان انگلیسی نشان می‌دهد.

بخش دوم آزمون تولیمو سؤالات تستی است. این قسمت ۱۴۰ سؤال تستی دارد و از سه بخش تشکیل‌شده است. پاسخ سؤالات تستی باید در پاسخنامه وارد شود.

·         بخش ساختار و نوشتار زبانی (Structure and Written Expression): این بخش ۴۰ سؤال دارد و زمان پاسخگویی ۳۰ دقیقه است.

·         بخش درک مطلب (Reading Comprehension): این بخش ۵۰ سؤال دارد و زمان پاسخگویی آن ۵۵ دقیقه است.

·         بخش درک مطلب شنیداری (Listening Comprehension): این بخش ۵۰ سؤال دارد و زمان پاسخگویی ۳۰ دقیقه است. یک متن به زبان انگلیسی تنها یک‌بار از طریق بلندگو پخش می‌شود و شما یک‌بار فرصت دارید به آن گوش دهید. بعد از تمام شدن متن باید به سؤالات پاسخ درست بدهید.

منابع موردنیاز برای آمادگی آزمون TOLIMO

آزمون تولیمو منابعی دارد که برای آمادگی هر چه بیشتر بهتر است آن‌ها را مطالعه کنید. اغلب این منابع در دسترس و قابل تهیه هستند. در ادامه به معرفی منابع این آزمون می‌پردازیم.

1-     کتاب ۵۰۴ واژه: این کتاب یکی از منابعی است که می‌تواند سطح آمادگی شما را برای تمامی آزمون‌ها بالا ببرد. کلمات این کتاب از لغاتی هستند که در مکالمات روزمره، رادیو، تلویزیون و مطبوعات کاربرد زیادی دارند.

2-     کتاب واژگان ضروری تافل: این کتاب نیز حاوی لغات زیادی است که علاوه بر آزمون تافل برای آزمون تولیمو نیز مناسب است. این کتاب ویرایش‌ها و چاپ های متعددی دارد که بهتر است آخرین ویرایش آن را تهیه کنید.

3-     کتاب هزار و صد واژه بارونز: این کتاب منبع مشترک آزمون‌های تافل، تولیمو و GRE است. این کتاب برای مطالعه شما برنامه‌ریزی دقیقی را ارائه کرده است که اگر مطابق با آن پیش بروید در ۴۶ هفته می‌توانید تمام لغات را یاد بگیرید.

4-     کتاب پنج هزار واژه آکادمیک: این کتاب می‌تواند بعد از مطالعه کتاب‌های قبلی به‌مرور کلمات و واژه‌ها به شما کمک کند. این منبع نیز علاوه بر آزمون تولیمو برای آزمون‌های تافل، آیلتس و MSRT مناسب است.

نمونه سؤالات آزمون‌های برگزارشده تولیمو

نمونه سؤالات آزمون‌های برگزارشده تولیمو از طریق کلاس‌های آمادگی این آزمون و سایت‌های آموزش زبان در دسترس شما قرار دارد. مطالعه این نمونه سؤالات می‌تواند آمادگی شما را برای آزمون بالا ببرد.

شرایط مهاجرت با آزمون TOLIMO

شرایط مهاجرت با آزمون تولیمو کمی با آزمون‌های زبان دیگر متفاوت است. این آزمون تنها در دانشگاه‌ها و مؤسسات داخلی اعتبار دارد و برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های بین‌المللی باید در آزمون‌هایی مانند تافل و آیلتس شرکت کنید. همچنین این آزمون تمامی مهارت‌های زبانی ارزیابی نمی‌کند اما در مقایسه با آزمون‌های بین‌المللی هزینه کمتری دارد.

پذیرش با آزمون تولیمو در دانشگاه‌های کشورهای خارجی

همان‌طور که گفته شد آزمون تولیمو برای پذیرش در دانشگاه‌های خارجی کاربردی ندارد اما شرکت در این آزمون مزایای زیر را دارد:

·         اعزام به خارج از کشور و استفاده از بورسیه تحصیلی دانشگاه‌ها و سازمان‌ها

·         اخذ امتیاز برای ورود به دوره دکترای تخصصی (غیرپزشکی)

·          اخذ امتیاز برای دانشجویان دکترای تخصصی در دفاعیه و آزمون جامع

·          اخذ امتیاز برای متقاضیان شرکت در مصاحبه به‌عنوان هیئت‌علمی

·         مورد تائید برخی از سفارت‌های خارجی ازجمله ایتالیا

·         استخدام در برخی از شرکت‌های دولتی مثل شرکت نفت

براس مطالعه بیشتر در مورد "آزمون PTE" روی عنوان کلیک کنید.

با آزمون تولیمو به کدام کشورها می‌توان مهاجرت کرد؟

آزمون تولیمو یک آزمون داخلی است و در سطح بین‌المللی اعتبار کمی دارد. این آزمون تنها برای برخی از کشورها مانند ایتالیا معادل‌سازی می‌شود. به این شکل که داوطلبینی که نمره بالاتر از ۶۰۰ کسب کنند می‌توانند برای پذیرش از دانشگاه‌های این کشور اقدام کنند.

آزمون‌های مشابه آزمون تولیمو برای پذیرش در مقطع دکترا

آزمون‌های مشابه آزمون تولیمو برای پذیرش در مقطع دکترا زیاد هستند. آزمون msrt یا mche یکی از آزمون‌های داخلی مشابه آزمون تولیمو است. این آزمون توسط وزارت علوم برگزارشده و نتیجه آن سه تا چهار روز بعد از برگزاری روی سایت قابل‌مشاهده است. این آزمون بخش نوشتن جداگانه ندارد و نمره قبولی در آن ۵۰ به بالا است.

کلاس‌های آزمون تولیمو در ایران

آزمون تولیمو در ایران نزدیک به ۷ سال قدمت دارد و در این مدت استقبال خوبی از این آزمون صورت گرفته است. کلاس‌های آزمون تولیمو در ایران به‌صورت حضوری و آنلاین برگزارشده و حل نمونه سؤالات آزمون‌های قبلی و یادگیری لغات و گرامر از محورهای اصلی این کلاس‌ها است.

تجربه‌های افراد از آزمون TOLIMO

تجربه‌های افراد از آزمون تولیمو نشان می‌دهد شرکت در کلاس‌های معتبر آمادگی آزمون تولیمو نقش مهمی در موفقیت در این آزمون دارد. بسیاری از داوطلبان سطح سؤالات را سخت ارزیابی کرده‌اند. همچنین در بخش گوش دادن، فایل صوتی تنها یک‌بار پخش می‌شود و در این مدت باید کاملاً حواس خود را جمع کنید تا به‌خوبی به سؤالات این بخش پاسخ دهید.

کلاس‌های آمادگی آزمون تولیمو در تیکا

کلاس‌های آمادگی آزمون تولیمو در آموزشگاه زبان تیکا به‌صورت خصوصی برگزار می‌شوند. این کلاس‌ها می‌توانند مهارت‌های چهارگانه شما را تقویت کرده و برای آزمون تولیمو به آمادگی بالایی برسانند. برای رزرو کلاس مناسب با شرایط و سطح زبان خود می‌توانید در جلسات مشاوره با اساتید شرکت کرده و کلاس مناسب خود را انتخاب کنید.

اساتید آمادگی آزمون تولیمو در تیکا باتجربه و آشنایی کامل با منابع این آزمون می‌توانند شما را به سطح بالای آمادگی برسانند. کافی است سری به صفحات معرفی اساتید زده و استاد موردنظر خود را انتخاب کنید. جلسه اول معمولاً به‌صورت رایگان برگزارشده و به شما کمک می‌کند استاد موردنظر خود را انتخاب کنید.

کلاس‌های آمادگی آزمون تولیمو در تیکا


آزمون Tolimo چیست؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پریسا

خیلی عالی بود. ممنون از شما

25 فروردین 2023

user-image

زهرا طهماسبی

امکانش هست چند تا از اساتید خوبتون برای این آزمون بهم معرفی کنید؟

25 فروردین 2023

user-image

عارفه سالاریه

عالی بود

25 فروردین 2023