اساتید پیشنهادی:

آزمون IMAT چیست؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
یک‌شنبه, 25 فروردین 2023

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 13 دقیقه

تعداد بازدید : 1258

آزمون IMAT

آزمون IMAT آزمون تحصیل رشته پزشکی به زبان انگلیسی در ایتالیا است.IMAT مخفف عبارت International Medical Admission Test است و افرادی که قصد دارند در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا تحصیل کنند باید در این آزمون شرکت کنند. نمره قبولی در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و به تعداد شرکت کنندگان و میانگین نمرات بستگی دارد.

دوره‌های پزشکی به زبان انگلیسی در ۱۳ دانشگاه ایتالیا وجود دارد و وزارت علوم ایران، مدرک ۱۲ دانشگاه را مورد تائید قرار می‌دهد. آزمون IMAT از سال ۲۰۱۲ برگزار می‌شود و متقاضیان زیادی از اتحادیه اروپا و خارج از آن در این آزمون شرکت می‌کنند. خوب است بدانید ۷۰ درصد ظرفیت تحصیل به زبان انگلیسی در رشته پزشکی در کشور ایتالیا مختص متقاضیان از اتحادیه اروپا است و تنها ۳۰ درصد از ظرفیت به افراد خارج از اروپا تعلق می‌گیرد. همین مسئله باعث می‌شود رقابت سختی برای کسب نمره قبولی این آزمون وجود داشته باشد.

انواع آزمون IMAT کدم‌اند؟

آزمون آیمت تنها یک نوع دارد و برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی در رشته‌های پزشکی و تحصیل به زبان انگلیسی طراحی‌شده است. اگر قصد ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی در ایتالیا را دارید این آزمون تنها راه برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا است. توجه داشته باشید برای پذیرش در رشته داروسازی یک آزمون اختصاصی دیگر برگزار می‌شود که شباهت زیادی با آزمون آیمت دارد.

زمان برگزاری آزمون IMAT در سال ۲۰۲۳

آزمون آیمت سالی یک‌بار و معمولاً اوایل سپتامبر یا نیمه شهریورماه برگزار می‌شود. ثبت‌نام برای آی مت نیز معمولاً در تیرماه انجام می‌شود. زمان پیش ثبت‌نام برخی از دانشکده‌های پزشکی ایتالیا در فصل بهار است و بهتر است قبل از ثبت‌نام برای آزمون، مراحل پیش ثبت‌نام خود را انجام دهید. دانشگاه‌های پزشکی خصوصی ایتالیا آزمون آیمت مختص خود را دارند که معمولاً در ماه‌های مارس تا ژوئن برگزار می‌شود و ثبت‌نام آن نیز از دسامبر تا ژوئن است.

مراکز برگزاری آزمون IMAT

نکته مهمی که در هنگام ثبت‌نام آزمون IMAT باید به آن توجه کرد محل برگزاری این آزمون است. آزمون آیمت در ایران برگزار نمی‌شود اما ۲۰ مرکز برگزاری در سراسر جهان دارد. شرکت‌کنندگان ایرانی در آی مت معمولاً یکی از کشورهای ترکیه، امارات یا آذربایجان را برای آزمون انتخاب می‌کنند. توجه داشته باشید که هر مرکز برگزاری، ظرفیت مشخصی دارد بنابراین ثبت‌نام خود را به‌روزهای پایانی موکول نکنید.

شرایط شرکت در آزمون IMAT

برای شرکت در آزمون آی مت شرط سنی وجود دارد. شما باید حداقل ۱۷ سال سن داشته و مدرک دیپلم نیز داشته باشید. همچنین باید در یکی از زبان‌های ایتالیایی یا انگلیسی مدرک داشته و توانایی خود را به اثبات برسانید. نوع مدرک و نحوه اثبات آن به دانشگاه و رشته انتخابی بستگی دارد. بعد از قبولی در آزمون آی مت ایمیلی از دانشگاه انتخابی شما ارسال‌شده و تمامی مراحل ثبت‌نام و ارائه مدارک توضیح داده می‌شود.

نحوه ثبت‌نام و شرکت در آزمون IMAT

ثبت‌نام آزمون آی مت از طریق سایت Universality انجام می‌شود. برخی از دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا از داوطلب می‌خواهند برای احراز هویت از طریق پرتال ثبت‌نام، پیش ثبت‌نام انجام دهند. همچنین لازم است فرم‌های مورد درخواست دانشگاه را پر کنید. بعدازاین مرحله باید هزینه‌های مربوط به ثبت‌نام آزمون را پرداخت کنید تا نام شما برای آزمون در لیست متقاضیان قرار گیرد.

هزینه آزمون آی مت

هزینه ثبت‌نام در آزمون آیمت ۱۳۰ یورو است که باید در هنگام ثبت‌نام پرداخت کنید. ازآنجایی‌که پرداخت هزینه‌ها تنها با کارت‌های اعتباری بین‌المللی ممکن است می‌توانید برای پرداخت هزینه‌ آزمون به دفاتر گردشگری و خدمات مهاجرت مراجعه کنید. ثبت‌نام در دانشگاه‌های خصوصی ممکن است هزینه‌های دیگری نیز داشته باشد.

شانس قبولی در آزمون IMAT

بدون شک تسلط کافی به زبان انگلیسی و دروس تخصصی در سطح دبیرستان می‌تواند شانس قبولی شما را در این آزمون بالا ببرد. دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ایتالیا که دوره‌های پزشکی را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند نیاز به مدرک آیلتس دارند. ارائه مدرک آیلتس با نمره بالا می‌تواند شانس قبولی در آزمون و پذیرش در دانشگاه پزشکی را بالا ببرد. داشتن نمره ۶ الی ۶.۵ برای قبولی در این آزمون به شما کمک می‌کند.

آیلتس بگیریم یا تافل؟

بخش‌های مختلف آزمون آی مت

آزمون آی مت شامل سؤالات تخصصی و عمومی است. در جدول زیر تعداد سؤالات هر بخش آورده شده است.

موضوع

تعداد سؤالات

بیولوژی

۱۸

شیمی

۱۲

ریاضی

۴

فیزیک

۴

اطلاعات عمومی

۱۲

هوش و منطق

۱۰

مجموع

۶۰

آزمون IMAT، ۶۰ سؤال ۵ گزینه‌ای دارد. برای پاسخ به این سؤالات ۱۰۰ دقیقه زمان دارید. این آزمون حداکثر ۹۰ نمره دارد و حداقل نمره برای قبولی در اکثر دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا نمره ۵۰ است. هر پاسخ درست ۱٫۵ نمره داشته و هر پاسخ اشتباه ۰٫۴ امتیاز منفی دارد. اگر به سالی پاسخ ندهید امتیاز منفی به شما داده نمی‌شود. آزمون IMAT دو بخش اصلی دارد. بخش اول شامل سؤالات عمومی و بخش دوم شامل سؤالات تخصصی است. قسمت اول آزمون آی مت ۱۰ سؤال منطق و ۱۲ سؤال اطلاعات عمومی دارد. در این بخش مهارت‌های عمومی حل مسائل، تجزیه‌وتحلیل، استدلال و استنتاج و اطلاعات عمومی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بخش دوم آزمون IMAT شامل سؤالات تخصصی است. زیست‌شناسی، شیمی، ریاضی و فیزیک دروس اصلی این بخش هستند.

منابع موردنیاز برای آمادگی آزمون IMAT

مطالعه منابع موردنیاز برای آمادگی آی مت شانس شما را برای قبولی در آزمون بالا می‌برد. در انتخاب منبع مناسب باید دقت کافی داشته باشید زیرا این آزمون منابع گسترده و متنوعی دارد. کتاب‌های دروس شیمی و بیولوژی کمبریج معروف‌ترین منابع آزمون آی مت هستند. برای آمادگی هر چه بیشتر بهتر است تمامی منابع به زبان انگلیسی مطالعه شود. برخی از منابع مهم آزمون آی مت شامل موارد زیر است:

  • زیست‌شناسی سلولی و مولکولی (Cell and Molecular Biology)
  • شیمی عمومی (General Chemistry)
  • فیزیولوژی انسانی (Human Physiology)
  • ژنتیک پزشکی (Medical Genetics)
  • هوش و منطق (Critical Thinking skills)

نمونه سؤالات آزمون‌های برگزارشده آی مت

نمونه سؤالات آزمون‌های برگزارشده آی مت در سایت‌های معتبر آموزشی و کلاس‌های آمادگی آزمون در اختیار شما قرار می‌گیرد. بسیاری از سایت‌های دانشگاهی نیز نمونه سؤالات این آزمون را به‌صورت رایگان ارائه می‌کنند. بررسی و مطالعه نمونه سؤالات آیمت در سال‌های گذشته سطح آمادگی شما را برای آزمون به میزان قابل‌توجهی بالا می‌برد.

شرایط مهاجرت با آزمون IMAT

پذیرش با آزمون آی مت در دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا مزایای زیادی دارد. اگر قصد دارید در مقاطع فوق‌لیسانس و دکترا در این کشور ادامه تحصیل داده و پذیرش بگیرید داشتن نمره قبولی این آزمون ازجمله مدارک مورد درخواست از شما خواهد بود. قبولی در آزمون آیمت فرصت‌های شغلی زیادی بعد از اتمام دانشگاه برای شما ایجاد خواهد کرد و باعث پیشرفت شغلی شما می‌شود.

مهاجرت با آزمون IMAT

۱۲ دانشگاه پزشکی در ایتالیا برای پذیرش به آزمون آی مت نیاز دارند که ۱۰ دانشگاه دولتی هستند. در ادامه نام این دانشگاه‌ها آورده شده است.

  1. دانشگاه پاویا
  2. دانشگاه میلان
  3. دانشگاه باری
  4. دانشگاه بولونیا
  5. دانشگاه تورین
  6. دانشگاه ساپینزا روم
  7. دانشگاه تورورگاتا
  8. دانشگاه ناپل فدریکو
  9. دانشگاه لوئیجی وان ویتلی
  10. دانشگاه بیکوکا میلان

با آزمون آی مت

یادگیری زبان در تیکا

به کدام کشورها می‌توان مهاجرت کرد؟

آزمون آی مت تنها مختص دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی ایتالیا است. اخذ نمره بالا در این آزمون مزایای زیادی برای شما خواهد داشت. قبولی در این آزمون برای استخدام بعد از فارغ‌التحصیلی در شرکت‌های برتر ایتالیا به شما کمک می‌کند. همچنین این آزمون معتبر برای دریافت Fund مؤثر است.

آزمون‌های مشابه آزمون IMAT برای پذیرش پزشکی در ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا آزمون‌های متعددی برای پذیرش برگزار می‌کنند؛ اما پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی ایتالیا تنها با شرکت در آزمون آیمت ممکن است.

کلاس‌های آزمون آیمت در ایران

کلاس‌های آزمون IMAT در ایران به‌صورت کاملاً تخصصی توسط مؤسسات مختلف برگزار می‌شود. این کلاس‌ها هم در ایران و هم خارج از کشور برگزار می‌شود. به‌عنوان‌مثال کالج‌های مجارستان دوره‌های آمادگی این آزمون را برگزار می‌کنند. کلاس‌های آمادگی آزمون آی مت معمولاً یک طرح یا نقشه جامع برای موفقیت شما دارند. کمک گرفتن از مشاوران و اساتید این حوزه برای انتخاب منابع و برنامه‌ریزی درسی قبولی شما را تضمین خواهد کرد.

تجربه‌های افراد از آزمون آی مت

تجربه‌های افراد از آزمون آیمت نشان می‌دهد شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون، مطالعه نمونه سؤالات سال‌های قبل و داشتن سطح بالای زبان انگلیسی می‌تواند باعث موفقیت در این آزمون شود. حضور به‌موقع سر جلسه امتحان و حفظ آرامش نیز برای قبولی در این آزمون به شما کمک می‌کند.

اساتید آمادگی آزمون IMAT تیکا

اساتید آمادگی آزمون آیمت آموزشگاه زبان تیکا ضمن آشنایی با منابع این آزمون به شما کمک می‌کنند آمادگی خود را برای آزمون به بالاترین سطح ممکن برسانید. کلاس‌های آنلاین تیکا به صورت ۲۴ ساعته برگزارشده و این امکان را به شما می‌دهد که از خانه یا محل کار در این کلاس‌ها شرکت کنید. رزومه و سوابق همه اساتید برای انتخاب بهتر در سایت تیکا درج شده است.

کلاس‌های آمادگی آزمون آی مت در تیکا

کلاس‌های آمادگی آزمون آیمت در تیکا به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. این کلاس‌ها به افراد کمک می‌کند تا در هر مکان و با هر توانایی مالی در این کلاس‌ها شرکت کرده و آمادگی خود را برای آزمون بالا ببرند. بهره‌گیری از اساتید حرفه‌ای و باتجربه و استفاده از منابع اصلی در کلاس‌های آمادگی آزمون آیمت در تیکا، قبولی شما را تضمین می‌کند.

آزمون IMAT چیست؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

زهرا طهماسبی

چه جالب سوال ها ، پنج گزینه ایه

28 فروردین 2023

user-image

زهرا اخوان

استادی که مکالمه به زبان ایتالیایی به صورت فشرده آموزش بده دارید؟

28 فروردین 2023

user-image

الهام طالبی

خیلی مطالب مفیدی بود، شما استاد مرتبط هم دارید؟ برای رشته های غیر پزشکی مثل پرستاری هم کاربرد داره؟

28 فروردین 2023