اساتید پیشنهادی:

آزمون gmat چیست؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
پنج‌شنبه, 22 فروردین 2023

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 0 دقیقه

تعداد بازدید : 677

آزمون gmat

اگر به فکر تحصیل در خارج از کشور هستید حتماً نام آزمون gmat به گوشتان خورده است. آزمون gmat مخفف Graduate Management Admission Test است و یک آزمون تخصصی برای تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مدیریت، اقتصاد، تجارت و بازرگانی و MBA است. برخی از دانشگاه‌ها در کشورهای آمریکای شمالی، اروپا و آسیا این آزمون را برای پذیرش نیاز دارند.

آزمون gmat را بشناسید

این آزمون در حال حاضر یکی از معتبرترین ابزارهای سنجش توانایی ذهنی و فردی متقاضیان شرکت در این دوره‌ها محسوب می‌شود. بسیاری از مؤسسات و دانشگاه‌ها نمره آزمون جی مت را به‌عنوان یک امتیاز برای جذب دانشجو در نظر می‌گیرند. به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت این آزمون به‌اندازه سایر آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس، تافل و GRE اعتبار و اهمیت دارد.

تعداد دفعات مجاز شرکت در آزمون gmat در یک سال

۵ بار

تعداد دفعات مجاز شرکت در آزمون gmat در طول عمر

۸ بار

فاصله زمانی برای شرکت بین دو آزمون gmat

۱۶ روز

فرمت آزمون

CAT یا Computer Adaptive test

هزینه شرکت در آزمون

۲۵۰ دلار آمریکا

سطح آزمون

آزمون بین‌المللی

نحوه برگزاری آزمون

تستی و از طریق کامپیوتر

آزمون gmat را بشناسید

انواع آزمون gmat کدم‌اند؟

آزمون gmat تنها یک نوع و مدل دارد و برای سنجش هوش، دانش ریاضی و سطح معلومات شما است. بیشتر سؤالات تحلیلی و استدلالی است و تسلط کافی به زبان انگلیسی از شرایط اصلی شرکت در این آزمون است. برای شرکت در این آزمون باید به سایت دانشگاه موردنظر مراجعه کرده و میزان نمره قبولی و موردپذیرش دانشگاه را بررسی کنید.

رشته‌های مختلف آزمون gmat کدم‌اند؟

آزمون gmat برای پذیرش در رشته‌های مدیریت، اقتصاد، تجارت و بازرگانی و MBA طراحی شده است. این آزمون به‌صورت تستی برگزارشده و مهارت‌های زبانی، تحلیلی و محاسباتی فرد را موردسنجش قرار می‌دهد. افرادی که در این آزمون نمره بالایی کسب کنند شانس حضور در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مدیریت را به دست می‌آورند.

زمان برگزاری آزمون gmat ۲۰۲۳

هیچ زمان مشخصی برای ثبت‌نام و شرکت در آزمون gamt وجود ندارد. داوطلب می‌تواند هرزمانی که آمادگی داشت در آزمون ثبت‌نام کرده و در آن شرکت کند. امکان برگزاری این آزمون به حضوری آنلاین نیز وجود دارد.

مراکز برگزاری آزمون gmat

آزمون gmat یک آزمون تستی است که از طریق کامپیوتر برگزار می‌شود. هیچ مرکز مشخصی برای برگزاری آزمون gmat در ایران وجود ندارد و متقاضیان برای شرکت در این آزمون باید به یکی از کشورهای همسایه مانند گرجستان، آذربایجان، ترکیه، امارات، بحرین یا ارمنستان بروند. هزینه اخذ ویزا و سفر نیز به عهده داوطلب است.

شرایط شرکت در آزمون gmat

 آزمون gmat برای فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی و افراد بالای ۲۱ سال مناسب است اما درواقع هیچ محدودیت سنی ندارد.

  • برای شرکت در آزمون gmat باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید.
  • اگر فردی نمره کامل یعنی ۸۰۰ را کسب کند برای شرکت مجدد در این آزمون باید ۵ سال صبر کند.
  • برای شرکت در این آزمون باید سطح متوسط یا پیشرفته زبان را داشته باشید.
  • نتایج آزمون معمولاً ۲۱ روز بعد از برگزاری آزمون اعلام می‌شود.

نحوه ثبت‌نام و شرکت در آزمون gmat

برای ثبت‌نام در آزمون جی مت باید به سایت www.mba.com مراجعه کرده و در سایت ثبت‌نام کنید. بعد از ایجاد یک پروفایل کاربری می‌توانید تاریخ و محل آزمون خود را تعیین کنید. آزمون GMAT بین ساعت ۸ صبح تا ۲: ۳۰ بعدازظهر برگزار می‌شود.

هزینه آزمون gmat

هزینه ثبت‌نام در آزمون gamt، ۲۵۰ دلار آمریکا است و می‌توانید نتیجه آزمون را به ۵ دانشگاه ارسال کنید. اگر یک هفته قبل از تاریخ شرکت در آزمون درخواست خود را کنسل کنید تا ۸۰ دلار از پول ثبت‌نام را پس می‌گیرد. در غیر این صورت هزینه ثبت‌نام به شما برگردانده نمی‌شود. امکان تغییر تاریخ آزمون و محل برگزاری آن نیز ممکن است. هزینه این کار ۵۰ دلار است. درصورتی‌که بخواهید نتیجه آزمون را به بیش از ۵ دانشگاه ارسال کنید برای هر دانشگاه اضافه باید ۲۸ دلار پرداخت کنید.

شانس قبولی در آزمون gmat

شانس قبولی در آزمون gmat با شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون بالاتر می‌رود. معمولاً نمره ۶۰۰ به بالا در این آزمون یک نمره رقابتی محسوب شده و شانس قبولی و پذیرش در دانشگاه مقصد را بالا می‌برد. البته به یاد داشته باشید در کنار نمره خوب باید یک رزومه قوی، توصیه‌نامه، تجربه و سابقه کاری مناسب داشته و در آزمون و مصاحبه ورودی نیز موفق شوید.

بخش‌های مختلف آزمون gmat

بخش‌های مختلف آزمون gmat شامل موارد زیر است:

  • توانایی نگارش تحلیلی (Analytical Writing Assessment: AWA)
  • توانایی تحلیل یکپارچه Integrated Reasoning (IR))
  • توانایی تحلیل اعداد و ارقام و محاسبات ریاضی (Quantitative reasoning)
  • مهارت تحلیل زبانی (verbal Reasoning)

بخش‌های مختلف آزمون

تعداد سؤالات

نوع سؤالات

مدت‌زمان

امتیاز

نوشتن یک متن تحلیلی و منطقی

یک موضوع

یک متن تحلیلی

۳۰ دقیقه

۰ تا ۶

بخش تحلیل یکپارچه

۱۲ سؤال چندبخشی

تحلیل از روی نمودار، از روی جدول و ...

۳۰ دقیقه

۱ تا ۸

تحلیل عددی و محاسباتی

۳۱ سؤال

تحلیل داده‌های عددی، جبر و هندسه و ارزیابی مهارت فرد در حل مسئله

۶۲ دقیقه

۰ تا ۶۰

تسلط به زبان انگلیسی

۳۶ سؤال

۱۲ سؤال درک مطلب ۱۰ سؤال انتقادی ۱۴ سؤال اصلاح جمله

۶۵ دقیقه

۰ تا ۶۰ امتیاز

بخش‌های مختلف آزمون

  1. بخش نوشتن یک متن تحلیلی: در این بخش به شما نیم ساعت مهلت داده می‌شود تا توانایی خود را برای نوشتن یک متن تحلیلی نشان دهید.
  2. بخش تحلیل یکپارچه: این قسمت ۱۲ سؤال چندبخشی داشته و داوطلب ۳۰ دقیقه زمان دارد. در این قسمت سؤالات تحلیلی و استدلالی و چند سؤال تحلیلی از روی نمودار و جدول و چارت از داوطلب پرسیده می‌شود.
  3. بخش محاسباتی و تحلیلی: این قسمت درباره سنجش توانایی فرد برای پاسخ به سؤالات ریاضی و جبر و هندسه و ... است.
  4. تسلط به زبان انگلیسی: در این قسمت توانایی فرد در تسلط به زبان انگلیسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. درک مطلب، پیدا کردن اشتباهات و تحلیل متن از بخش‌های مختلف این آزمون است.

منابع موردنیاز برای آمادگی آزمون gmat

منابع و کلاس‌های حضوری و آنلاین متعددی برای آمادگی آزمون gmat وجود دارد. تعدادی از منابع به‌صورت کتاب در دسترس داوطلبان قرار دارند که در مؤسسات مختلف برای شرکت در این آزمون تدریس می‌شوند.

  • GMAT official Guide 2021
  • Manhattan prep GMAT strategy guide set
  • Kaplan GMAT complete 2020
  • Power score verbal Trilogy Bible
  • Veritas perp Complete GMAT course
  • GMAT for dummies 2020

دوره‌های آنلاین متعددی نیز برای آمادگی آزمون GMAT برگزار می‌شود که البته رایگان نبوده و در حدود ۲۰۰ تا ۷۰۰ دلار هزینه‌دارند. برخی از دوره‌ها شامل موارد زیر است:

  • E- GMAT
  • veritas prep
  • Manhattan prep
  • Economist GMAT tutor
  • Magoosh
  • EMPOWER gmat

نمونه سؤالات آزمون gmat های برگزارشده

نمونه سؤالات آزمون GMAT های برگزارشده به‌صورت رایگان در سایت‌های بسیاری قابل دانلود است. همچنین سایت mba.com دوره‌های رایگان آمادگی برای آزمون دارد که شامل پادکست و امتحانات تمرینی است.

شرایط مهاجرت با آزمون gmat

در حال حاضر بیش از ۱۱۴ کشور در سراسر جهان آزمون GMAT را برای ورود به رشته‌های مدیریت و MBA درخواست می‌کنند. دانشگاه‌های معتبر زیادی از دانشگاه‌های آمریکا، استرالیا، کانادا و برخی از دانشگاه‌های آسیا با نمره آزمون جی مت اپلای می‌کنند.

پذیرش با آزمون gmat در دانشگاه‌های کشورهای مختلف

اگر قصد دارید در مقاطع فوق‌لیسانس، دکترا و بالاتر در آمریکا و ۱۱۴ کشور جهان ادامه تحصیل بدهید قطعاً یکی از مدارکی که باید اخذ کنید GMAT است. نمره قبولی با توجه به رشته و دانشگاه متفاوت است. به‌عنوان‌مثال دانشگاه‌های برتر آمریکا اغلب نمره بالاتر از ۷۰۰ را برای رشته MBA می‌خواهند.

با آزمون gmat به کدام کشورها می‌توان مهاجرت کرد؟

همان‌طور که گفته شد آزمون gmat برای دانشگاه و رشته‌های زیادی شرط اصلی قبولی و پذیرش است. کشورهای هنگ‌کنگ، کره جنوبی و سنگاپور در آسیا ازجمله کشورهایی هستند که با نمره این آزمون پذیرش دارند. کشورهای فرانسه، کانادا، استرالیا و آمریکا نیز یکی از شرایط اصلی پذیرش خود را با نمره gmat تعیین می‌کنند.

آزمون مشابه آزمون gmat برای پذیرش در رشته‌های مدیریت و تجارت

آزمون gmat شباهت‌هایی یا آزمون Gre دارد. هر دو این آزمون‌ها برای شرکت در دورهای تحصیلات تکمیلی طراحی شده‌اند. آزمون gre حالت عمومی داشته و برای بیشتر رشته‌های تحصیلی کاربرد دارد این در حالی است که آزمون جی مت تنها برای رشته‌های بازرگانی و مرتبط با کسب‌وکار است. به‌هرحال قبل از پذیرش از دانشگاه موردنظر باید شرایط و نوع آزمون موردپذیرش در دانشگاه را بررسی کنید.

کلاس‌های آزمون gmat در ایران

کلاس‌های آزمون gmat در حال حاضر در مؤسسات زبان معتبر زیادی برگزار می‌شود. امکان برگزاری این دوره‌ها به‌صورت آنلاین و حضوری وجود دارد و افرادی که در شهرهای دیگر نیز حضور دارند دغدغه‌ای برای شرکت در این کلاس‌ها ندارند. اغلب کتاب The Official GMAT Guide به همراه نمونه سؤالات آزمون‌های قبلی برای آمادگی هر چه بیشتر و شرکت در آزمون به متقاضیان تدریس می‌شود. برای شرکت در این دوره‌ها بهتر است سطح زبان B2 یا C1 داشته باشید.

تجربه‌های افراد از آزمون gmat

به‌طورکلی طبق اعلام موسسه GMAC افرادی که نمره ۶۰۰ تا ۶۹۰ را کسب کرده‌اند به‌طور میانگین ۸۰ ساعت زمان برای آمادگی خود اختصاص داده‌اند. افرادی که نمره بالاتر از ۷۰۰ داشته‌اند بیش از ۹۰ ساعت برای آمادگی آزمون وقت گذاشته‌اند. این نکته را به یاد داشته باشید که این آزمون تحلیلی و استدلالی بوده و حفظ مطالب کمک چندانی به قبولی در آزمون نمی‌کند. طبق تجربه افراد شرکت‌کننده در این آزمون تسلط بالا به زبان انگلیسی، آشنایی با مفاهیم ریاضی پایه و مهارت کافی در آنالیز و تحلیل مطالب می‌تواند در قبولی مؤثر باشد.

جهت مطالعه بیشتر: آیلتس بگیریم یا تافل؟

کلاس‌های آمادگی آزمون gmat در تیکا

جهت آمادگی آزمون gmat با اساتید آموزشگاه زبان تیکا همراه شوید. با برقراری تماس با قسمت پشتیبانی سایت تیکا میتوانید برای شروع آزمون آیلتس مشاوره بگیرید و از یک جلسه آزمایشی رایگان با مدرسین بین المللی تیکا بهره ببرید. اگر علاقه مند به تحصیل در کلاسهای آمادگی gmat در آکادمی تیکا هستید می توانید برای اطلاعات بیشتر ازهمین الان با ما در تماس باشید.

کلاس‌های آمادگی آزمون gmat در تیکا

آزمون gmat چیست؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پریسا

کلاس آمادگی این آزمون رو برگزار میکنید؟

25 فروردین 2023

user-image

زهرا اخوان

استاد مسلط برای این آزمون میشه بهمون معرفی کنید ؟

18 فروردین 2023

user-image

پارسا مهری

gmat، انلاین کجا تدریس میشه؟

17 فروردین 2023

user-image

الهام طالبی

درسته، ممنون

15 فروردین 2023