اساتید پیشنهادی:

آزمون GRE

خاطره محمدی
خاطره محمدی
جمعه, 16 فروردین 2023

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 13 دقیقه

تعداد بازدید : 793

آزمون GRE

آزمون GRE مخفف عبارت Graduate Record Examination است و برای سنجش مهارت‌های زبانی، ریاضی و منطق، درک مطلب و توانایی مقاله‌نویسی شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود. برخی از مراکز معتبر علمی در سراسر جهان برای جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نمره این آزمون را از دانشجویان درخواست می‌کنند. سطح سؤالات چندان سخت نیست اما دانشجو باید قادر باشد تمام مطالب ریاضی را به  زبان انگلیسی و به‌صورت تحلیلی بیان کند که همین مسئله باعث سختی آزمون GRE می‌شود. متقاضیان می‌توانند به‌صورت نامحدود در این آزمون شرکت کنند و نمره خود را به‌صورت رایگان برای چهار مرکز دانشگاهی ارسال کنند.

انواع آزمون GRE کدم‌اند؟

آزمون جی آر ای دو نوع دارد. GRE General و GRE Subject دو نوع مختلف این آزمون هستند که در نحوه برگزاری و محتوای سؤالات با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. هیچ‌یک از دو آزمون نمره منفی نداشته و نمره نهایی تنها بر اساس پاسخ‌های درست داده می‌شود.

  • آزمون جی آر ای جنرال (GRE General): این آزمون به‌صورت کاغذی و کامپیوتری برگزار می‌شود و بیشتر در ایران به‌صورت کامپیوتری است.
  • آزمون جی آر ای موضوعی (GRE subject): این آزمون برای سنجش توانایی زبانی افراد در زمینه‌های مختلف علمی و دانشگاهی برگزار می‌شود. نمره این آزمون بین ۲۲۰ تا ۹۰۰ بوده و هر پاسخ درست ۱۰ امتیاز دارد. این آزمون فقط به‌صورت کاغذی برگزار می‌شود.

رشته‌های مختلف آزمون GRE کدم‌اند؟

آزمون GRE موضوعی برای رشته‌های زیر برگزار می‌شود:

  • فیزیک
  • روانشناسی
  • شیمی
  • ریاضیات
  • زیست‌شناسی
  • ادبیات انگلیسی

زمان برگزاری آزمون GRE ۲۰۲۳

آزمون GRE جنرال تقریباً در تمامی طول سال برگزار می‌شود اما آزمون GRE موضوعی تنها در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و آوریل برگزار می‌شود. مدت‌زمان برگزاری آزمون جی آر ای عمومی ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه است.

مراکز برگزاری آزمون GRE

در حال حاضر تنها چند مرکز که از سوی سازمان سنجش معرفی‌شده‌اند آزمون جی آر ای را در ایران برگزار می‌کنند. بعد از ثبت‌نام اطلاعات خود را به مجری آزمون ارسال کنید تا شما را در تاریخ معین‌شده برای آزمون ثبت‌نام کنند.

سازمان سنجش، موسسه علمی فرهنگی معرفت، علامه سخن و مجتمع آموزشی امیر بهادر مؤسساتی هستند که این آزمون را در تهران برگزار می‌کنند. تمامی مراحل ثبت‌نام به‌صورت آنلاین بوده و نیازی به مراجعه حضوری به سازمان سنجش یا مؤسسات برگزاری آزمون نیست.

شرایط شرکت در آزمون GRE

برای شرکت در آزمون جی آر ای باید ابتدا برای این آزمون ثبت‌نام کنید. موسسه ETS نمره این آزمون را تا ۵ سال معتبر می‌داند اما برخی از دانشگاه‌های نمره آزمون را کمتر از ۵ سال معتبر می‌دانند. آزمون جی آر ای برای پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا اعتبار دارد و برخلاف دیگر آزمون‌ها نحوه پذیرش با این آزمون در دوره‌ها، رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف متفاوت است.

یکی از شرایط اصلی شرکت در این آزمون داشتن مدرک لیسانس است. شرط دیگر داشتن مدرک زبان در سطح متوسط (B2) یا پیشرفته (C1) است. سطح B2 معادل آیلتس۵.۵ تا ۷ بوده و سطح پیشرفته معادل آیلتس ۷.۵ تا ۸ است.

نحوه ثبت‌نام و شرکت در آزمون GRE

برای ثبت‌نام آزمون جی آر ای در ایران باید به سایت سازمان سنجش به آدرس ets.sanjesh.org مراجعه کنید. بعد از ثبت‌نام و تکمیل اطلاعات فردی، باید نوع آزمون، تاریخ برگزاری، مرکز مجری آزمون و شماره‌حساب بانکی را مشخص کنید. در مرحله بعد پیامکی دریافت می‌کنید که هزینه آزمون و کد پیگیری در آن درج‌شده است. بعد به درگاه بانکی هدایت می‌شوید تا هزینه آزمون را پرداخت کنید. هزینه ثبت‌نام به‌حساب شرکت‌های برگزارکننده آزمون‌های بین‌المللی واریز می‌شود.

هزینه آزمون GRE

هزینه شرکت در هر دو نوع آزمون GRE تقریباً یکسان و در حدود ۲۰۵ دلار آمریکا است. اگر بعد از ثبت‌نام بخواهید زمان و مکان آزمون را تغییر دهید برای هرکدام باید ۵۰ دلار بپردازید. اگر از آزمون انصراف دهید تنها نیمی از هزینه ثبت‌نام یعنی حدود ۱۰۰ دلار به شما برگردانده می‌شود.

شانس قبولی در آزمون GRE

شانس قبولی در آزمون GRE به میزان مطالعه و آمادگی شما بستگی دارد. شرکت‌ در کلاس‌های آمادگی آزمون جی آر ای شانس شما را برای قبولی بالا می‌برد.

بخش‌های مختلف آزمون GRE

در آزمون جی آر ای عمومی نمره داوطلبان عددی بین ۲۶۰ تا ۳۴۰ است. علاوه بر یک نمره بین ۰ تا ۶ نیز برای نگارش تحلیلی داده می‌شود.

بخش‌های مختلف آزمون GRE

بخش‌های مختلف آزمون جی آر ای عمومی شامل موارد زیر است:

  • ارزیابی نگارش تحلیلی (Analytical Writing Assessment): نمره این بخش بین ۰ تا ۶ و با افزایش ۰.۵ نمره‌ای است.
  • استدلال کلامی (verbal reasoning): نمره این بخش بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ است.
  • استدلال محاسباتی (Quantitative reasoning): نمره این بخش بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ است.

بیشتر دانشگاه‌ها در بخش‌های کلامی و محاسباتی نمره بین ۱۵۰ تا ۱۵۵ و در بخش نگارش نیز حداقل ۳.۵ را قبول دارند. نمرات بین ۱۶۰ تا ۱۶۵ جز نمرات بالای آزمون محسوب می‌شوند.

منابع موردنیاز برای آمادگی آزمون GRE

برای آمادگی آزمون جی آر ای منابع متعددی به‌صورت چاپی در دسترس است که مدام به‌روزرسانی می‌شوند. برخی از این منابع شامل موارد زیر است:

  • The Official Guide to the GRE Revised General Test
  • Essential Words for the GRE
  • GRE Analytical Writing: Solutions to the Real Essay Topics
  • Official GRE Quantitative Reasoning Practice Questions
  • GRE Math Prep Course
  • ۵ Lb. Book of GRE Practice Problems
  • GRE Prep by Magoosh
  • Algebra GRE Strategy Guide
  • GRE Geometry
  • ۵۰۰ GRE Math Flash Cards
  • GRE Number Properties
  • GRE Quantitative Comparisons & Data Interpretation

نمونه سؤالات آزمون GRE برگزارشده آزمون GRE

نمونه سؤالات آزمون جی آر ای در سایت رسمی این موسسه و سایت‌های اینترنتی موجود است.

شرایط مهاجرت با آزمون GRE

دانشجویانی که قصد دارند با نمره آزمون جی آر ای از دانشگاه‌های آمریکای شمالی پذیرش بگیرند باید به چند نکته توجه داشته باشند:

  • برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش با نمره آزمون جی آر ای حداقل نمره را اعلام می‌کنند. به‌عنوان‌مثال میانگین نمره بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ باشد و بر همین اساس درخواست را پذیرش می‌کنند. به همین دلیل تا حدنصاب نمره را نگرفته‌اید نمره آزمون خود را نباید ارسال کنید.
  • برخی دیگر از دانشگاه‌ها حداقل نمره را برای قبولی اعلام نمی‌کنند؛ اما آنچه مشخص است هر چه نمره شما در آزمون GRE بیشتر باشد شانس پذیرش شما بیشتر خواهد بود.

پذیرش با آزمون GRE در دانشگاه‌های کشورهای مختلف

پذیرش با آزمون GRE در دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف ممکن است. برای دریافت اطلاعات درباره رشته و نمره لازم برای پذیرش به سایت دانشگاه موردنظر مراجعه کنید. درصورتی‌که در کنار نمره آزمون جی آر ای گزینه Optional قرار دارد داشتن نمره اجباری نیست اما داشتن نمره قبولی در پذیرش مؤثر است.

برخی از مؤسسات معتبر بین‌المللی و نمره جی آر ای مورد درخواست در جدول زیر آمده است.

نام موسسه یا دانشگاه

نمره GRE برای رشته MBA

دانشگاه پنسیلوانیا

۱۶۲ تا ۱۶۷

دانشگاه هاروارد

۱۶۳ تا ۱۶۸

دانشگاه کلمبیا

۱۶۱ تا ۱۶۶

دانشگاه استنفورد

۱۶۳ تا ۱۶۸

دانشگاه ماساچوست

۱۶۱ تا ۱۶۶

دانشگاه تورنتو

۱۶۰ تا ۱۶۵

دانشگاه آلبرتا

۱۵۳ تا ۱۶۰

دانشگاه بریتیش کلمبیا

۱۶۰ تا ۱۶۵

HEC پاریس

۱۶۰ تا ۱۶۵

دانشگاه کمبریج

۱۶۰ تا ۱۶۵

پذیرش با آزمون GRE در دانشگاه‌های کشورهای مختلف

با آزمون GRE به کدام کشورها می‌توان مهاجرت کرد

آزمون GRE بیشتر برای پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا موردنیاز است. برخی از دانشگاه‌های اروپایی نیز برای پذیرش نمره این آزمون را درخواست می‌کنند. کشورهایی مانند استرالیا، انگلستان، هند، کانادا، بلژیک، هنگ‌کنگ و بلژیک نیز با نمره این آزمون پذیرش می‌کنند.

آزمون GRE های مشابه آزمون GRE برای پذیرش مشاغل مختلف

یکی از آزمون‌های مشابه آزمون جی آر ای، آزمون GMAT است. این دو آزمون برای پذیرش در دوره‌های کارشناسی ارشد هستند. تفاوتی که این دو آزمون دارند این است که آزمون جی مت تنها برای رشته‌های مربوط به تجارت و اقتصاد و بازرگانی است. این در حالی است که آزمون جی آر ای به‌صورت عمومی و برای رشته‌های زیادی موردنیاز است.

جهت مطالعه بیشتر: آیلتس بگیریم یا تافل؟

کلاس‌های آزمون GRE در ایران

در حال حاضر کلاس‌های آمادگی آزمون GRE در مؤسسات معتبر آموزشی برگزار می‌شود. این دوره‌ها شامل کتاب‌های کمک‌آموزشی و نمونه سؤالات رسمی این آزمون است. برای شرکت در این دوره‌ها بهتر است سطح متوسط یا پیشرفته زبان را داشته باشید.

تجربه‌های افراد از آزمون GRE

طبق تجربه افراد شرکت‌کننده در آزمون جی آر ای، شرکت در آزمون کاغذی بهتر از آزمون کامپیوتری است. در آزمون کاغذی بازگشت به سؤالات قبلی ممکن نیست و کامپیوتر درجه سختی سؤالات را مطابق با پاسخ‌های قبلی تنظیم می‌کند. شرکت در کلاس‌های آمادگی این آزمون در آموزشگاه‌های معتبر نیز برای قبولی مؤثر و مفید است.

برای مطالعه بیشتر: آزمون gmat چیست؟

کلاس‌های آمادگی آزمون GRE در تیکا

آزمون GRE توسط موسسه ETS و نمایندگان مجاز این شرکت در ایران برگزار می‌شود. پذیرش در برخی از دانشگاه‌های کانادا، آمریکا و استرالیا با نمره این آزمون انجام می‌شود. اگر به مطالعه مطالب آموزشی علاقمندید، به وبلاگ موسسه آموزش زبان تیکا مراجعه کنید.

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات