اساتید پیشنهادی:

آزمون SAT چیست؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
جمعه, 16 فروردین 2023

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 12 دقیقه

تعداد بازدید : 650

آزمون SAT

خیلی از افراد علاقه‌مند به تحصیل در کشور ترکیه در مقطع کارشناسی هستید، باید برای سنجش سطح علمی و دریافت مجوز ورود به دانشگاه در یک آزمون ورودی بسیار مهم شرکت کنید. این آزمون ورودی SAT یا آزمون ست نام دارد. شرکت در این آزمون الزامات و شرایط خاص خود را دارد که اگر تمایل دارید در آن شرکت کنید باید حتماً با این شرایط از قبل آشنایی کامل داشته باشید. مزیتی که این آزمون دارد این است که در طول سال چندین بار برگزار می‌شود و اعتبار مدرک آن در کشورهایی مانند کانادا، آمریکا، ترکیه و... مورد تایید است. در این مقاله می‌خواهیم بیشتر درباره آزمون SAT صحبت کنیم.

انواع آزمون SAT کدم‌اند؟

در گذشته آزمون ست دو نوع آزمون SAT و آزمون SAT Subject داشت که داوطلبان می‌توانستند در یکی از این آزمون‌ها و یا در هر دو آزمون شرکت کنند. اما امروزه آزمون SAT Subject یا تخصصی به طور کامل حذف شده است و تنها آزمون ست هر سال چندین بار برگزار می‌شود. نکته‌ مهم این است که آزمون یوس در کنار آزمون ست برای قبول شدن در دانشگاه‌های برتر ترکیه و برخی از بورسیه‌های تحصیلی کشور ترکیه کاربرد زیاد دارد. انتخاب اینکه دوست دارید در کدام آزمون شرکت کنید، کاملاً به هدف و سطح زبان شما بستگی دارد. به این دلیل که آزمون یوس به سطح زبان ترکی بالایی احتیاج دارد.

زمان برگزاری آزمون SAT ۲۰۲۳

زمان برگزاری آزمون SAT در سال ۲۰۲۳ به شرح زیر است:

  • ۲۶ آگوست ۲۰۲۳
  • ۷ اکتبر ۲۰۲۳
  • ۴ نوامبر ۲۰۲۳
  • ۲ دسامبر ۲۰۲۳

تمام مراکزی که در آن‌ها آزمون ست برگزار می‌شود از ساعت ۷:۴۵ صبح باز شده و درب‌ها رأس ساعت ۸ صبح بسته می‌شوند. اگر دیر به جلسه آزمون رسیدید و یا نتوانستید آن روز در جلسه امتحان حاضر شوید می‌توانید برنامه‌ریزی خود را برای تاریخ‌های دیگر برگزاری آزمون انجام دهید.

مراکز برگزاری آزمون SAT

در حال حاضر از ۳۵ مرکز برای برگزاری آزمون سطح رونمایی شده است. ازجمله مهم‌ترین مراکز عبارت‌اند از:

  • دانشگاه آتیلیم
  • مدرسه بین‌المللی HUDA
  • مدرسه بین‌المللی IHSAN
  • دبیرستان ISIKKENT
  • دانشگاه علوم کاربردی ISPARTA
  • مدرسه بین‌المللی استانبول
  • دانشگاه فنی OSTIM
  • مدرسه بین‌المللی SAFIR

شرایط شرکت در آزمون SAT

شرایط شرکت در آزمون SAT

خوشبختانه هیچ‌گونه شرایط خاصی برای شرکت در آزمون ست وجود ندارد؛ بنابراین هر کسی می‌تواند در این آزمون ثبت‌نام کرده و در آن شرکت کند. به این دلیل که این آزمون فقط برای سنجش میزان آمادگی برای ورود به دانشگاه‌های معتبر استفاده می‌شود. اما به دلیل محدودیت اعتباری که مدرک این آزمون دارد بهتر است در شرایط سنی شرکت کنید که در مدت اعتبار آزمون امکان ورود به دانشگاه را داشته باشید.

نحوه ثبت‌نام و شرکت در آزمون SAT

برای شرکت در آزمون ست شما باید ابتدا یک پروفایل شخصی در سایت  collegeboard.org برای خود بسازید. سپس فرم درخواست را پر کرده و تاریخ آزمون را رزرو کنید. در نهایت هزینه مورد نظر را پرداخت کنید. به ‌طور معمول مدت ثبت‌نام تقریباً ۴ هفته قبل از شروع برگزاری آزمون‌ها است. برای اینکه اجازه حضور در محل آزمون را داشته باشید باید حتماً کارت ورود به جلسه خود را به مسئولان ارائه دهید. بدون داشتن این کارت نمی‌توانید در آزمون شرکت کنید و از طرفی دیگر کارت شما باید کاملاً با مشخصاتتان همخوانی داشته باشد. این کارت باید عکس‌دار، معتبر و بدون تاریخ انقضا باشد. نام کامل شما باید بر روی کارت نوشته شده باشد. نوشته‌های کارت کاملاً خوانا و واضح باشند. همچنین از ارائه فتوکپی کارت یا کارت الکترونیکی خودداری کنید، زیرا باید کارت اصلی را ارائه دهید.

هزینه‌ آزمون SAT

هزینه ثبت‌نام و شرکت در آزمون ست در کشور ترکیه ۱۰۹ دلار است. اما اگر قصد دارید در بخش مقاله این آزمون نیز شرکت کنید و هزینه آن ۱۱۷ دلار خواهد بود.

شانس قبولی در آزمون SAT

برای اینکه شانس قبولی در آزمون ست را به دست آورید، باید حداقل ۱۱۰۰ امتیاز از کل ۱۶۰۰ امتیاز و حداقل ۶۶۰ امتیاز از ۸۰۰ امتیاز آزمون ریاضی را به دست آورید. در نهایت شرکت‌ کنندگانی که نمرات آن‌ها این مقدار و حتی بالاتر از آن باشد اجازه تحصیل در دانشگاه را کسب خواهند کرد.

بخش‌‌های مختلف آزمون SAT

آزمون ست مانند دیگر آزمون‌های استاندارد جهان از بخش‌های مختلفی تشکیل ‌شده است. به ‌طور معمول سؤالات این آزمون در دو بخش مطرح می‌شوند و هرکدام از آن‌ها ۴۰۰ تا ۱۶۰۰ امتیاز دارند. بخش‌های آزمون ست عبارت‌اند از:

بخش خواندن

در بخش خواندن درباره درک شما از متن سؤالاتی پرسیده می‌شود. تمامی سؤالات بخش خواندن، تستی و چند گزینه‌ای هستند. ساختار تست‌های این بخش شامل نمودارها، متن‌ها و جدول‌ها است. این بخش ۵۲ سوال چند گزینه‌ای دارد و شما باید زمان خود را صرف خواندن پاراگراف‌های علمی، ادبی و... کنید.

آزمون نوشتن و زبان

بخش نوشتن و زبان در آزمون ست از شما می‌خواهد که خواندن، پیدا کردن اشتباهات و نقاط ضعف و رفع خطاها را انجام دهید. این بخش از ۴۴ سوال چند گزینه‌ای تشکیل ‌شده است که شامل مهارت در ویرایش، معنی لغات و گرامر است.

آزمون ریاضی

بخش ریاضی در آزمون SAT یکی از مهم‌ترین بخش‌های این آزمون محسوب می‌شود. این بخش آزمون مبتنی بر مدل‌سازی، استفاده از علم جبر و روش‌های ریاضی، حل مسئله، استفاده از استراتژی‌ها و... است. بیشتر سوالات چند گزینه هستند، اما بخش دیگری از آن دارای سؤالات تشریحی است. بخش ریاضی به دو قسمت محاسبه با ماشین‌حساب و بدون ماشین‌ حساب تقسیم می‌شود. تعداد سؤالات بخش ریاضی ۵۸ سوال چند گزینه‌ای است که در پاسخ دادن به ۳۸ سوال می‌توانید از ماشین‌ حساب استفاده کنید. در این بخش موضوعات دیگر ریاضی مانند مثلثات و هندسه نیز مطرح می‌شود. زمانی که برای بخش ریاضی در نظر گرفته شده ۸۰ دقیقه است.

بخش مقاله آزمون

بخش مقاله از شما می‌خواهد که از مهارت‌های تجزیه ‌و تحلیل، نوشتن و خواندن خود به‌ درستی استفاده کنید. این قسمت از آزمون کاملاً اختیاری است، اما پاسخ دادن به سؤالات آن برای اخذ پذیرش در برخی از دانشگاه معتبر جهان ضروری است. برای پاسخ به سؤالات این بخش ۵۰ دقیقه زمان دارید. از طرفی دیگر در بخش مقاله از فرد شرکت‌کننده نمی‌خواهند که درباره یک موضوع خاص بنویسد و یا تجربه شخصی خود را درباره آن موضوع مطرح کند، بلکه در این بخش یک پاراگراف در اختیار فرد شرکت‌ کننده قرار داده می‌شود و از او می‌خواهند تا تحلیل کند نویسنده چه استدلالی درباره این موضوع داشته است.

منابع موردنیاز برای آمادگی آزمون SAT

منابعی که برای آمادگی در آزمون ست می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید عبارت‌اند از:

  • کتاب SAT reading
  • کتاب SAT Premium
  • کتاب SAT official Study Guide
  • آمادگی آزمون با BARRON’S SAT 2400
  • کتاب Critical Guide to SAT
  • کتاب Master The SAT 2015
  • کتاب SAT reading workbook
  • کتاب ریاضی ۲ ویژه آزمون SAT
  • کتاب SAT total prep 202

نمونه سوال‌های برگزارشده آزمون SAT

نمونه‌ای از سوالات برگزارشده آزمون ست:

Paleontologists are using modern technology to gain a greater understanding of the distant past. With the aid of computed tomography (CT) scanning and 3-D printing, researchers are able to create accurate models of prehistoric fossils. 1 These models have expanded

1

At this point, the writer is considering adding the following sentence.

Fossils provide paleontologists with a convenient way of estimating the age of the rock in which the fossils are found.

Should the writer make this addition here?

A) Yes, because it supports the paragraph’s argument with an important detail.

 B) Yes, because it provides a logical transition from the preceding sentence.

C) No, because it is not directly related to the main point of the paragraph.

D) No, because it undermines the main claim of the paragraph. CONTIN

شرایط مهاجرت با آزمون SAT

بسیاری از کسانی که در آزمون ست شرکت می‌کنند در نهایت این هدف را در نظر دارند که به کشور دیگری برای ادامه تحصیل مهاجرت کنند. اگر متقاضی ورود به یکی از زمینه‌های تحصیلی مانند پرستاری یا علوم پزشکی هستید یکی از راه‌هایی که می‌توانید با آن به کشورهای دیگر مهاجرت کنید، شرکت در آزمون SAT است. البته کسب حداقل نمره قبولی این آزمون در کشورها و دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. در ادامه بیشتر کشورها و دانشگاه‌های پذیرنده این آزمون را بررسی خواهیم کرد.

پذیرش در دانشگاه‌ها با آزمون SAT

از آنجایی‌ که خوشبختانه آزمون ست مورد قبول بسیاری از موسسات و دانشگاه‌های معتبر جهان است؛ بنابراین خیال شما می‌تواند از وضعیت پذیرش در این دانشگاه‌ها در صورت کسب نمره قبولی خوب راحت باشد. ازجمله این دانشگاه عبارت‌اند از:

  • پلی تکنیک سنگاپور
  • دانشگاه ملی سنگاپور
  • دانشگاه کوئینزلند
  • دانشگاه ملی استرالیا
  • موسسه آموزش عالی بولتون
  • دانشگاه استون
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه ایالتی میشیگان
  • دانشگاه پنسیلوانیا
  • دانشگاه تگزاس
  • دانشگاه فنی Nanyang

با آزمون SAT به کدام کشورها می‌توان مهاجرت کرد؟

اگر در این آزمون نمره قبولی خوبی کسب کنید و قصد مهاجرت داشته باشید می‌توانید به کشورهایی مانند کانادا، آمریکا، استرالیا، اسپانیا و... مهاجرت کنید. در حال حاضر کشور آمریکا با بیش از ۴۰۰۰ موسسه آموزشی و کالج در رأس لیست کشورهایی است که نمره قبولی آزمون ست را می‌پذیرند. انگلستان با داشتن ۱۲۵ موسسه و کالج در رتبه دوم قرار دارد و سپس هند، کانادا، ژاپن، استرالیا، اتریش و مکزیک در این لیست قرار داده می‌شوند.

کلاس‌های آمادگی آزمون SAT در تیکا

اگر قصد دارید هر چه سریع‌تر خود را برای شرکت در آزمون ست و کسب نمره قبولی بالا آماده کنید، می‌توانید در کلاس‌های آمادگی آزمون ست در آموزشگاه تیکا ثبت‌نام و شرکت کنید. آموزشگاه تیکا برای کسانی که قصد مهاجرت، تدریس و یا تقویت زبان خود را دارند و می‌خواهند در مهم‌ترین آزمون‌های پذیرش دانشگاه شرکت کنند اساتید مجربی در اختیار دارد که برای افزایش سرعت یادگیری خود می‌توانید از کلاس‌های خصوصی اساتید مورد نظر خود نیز استفاده کنید و با کمک این اساتید خودتان را به طور کامل برای شرکت در این آزمون آماده کنید. اگر به مطالعه مطالب آم

یادگیری زبان در تیکا
آزمون SAT چیست؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پریسا

مراکز برگزاری این آزمون کجا هستن؟

25 فروردین 2023

user-image

پارسا مهری

ممنون میشم مطالب بیشتری در مورد این سری ازمون ها به اشتراک بگذارید

17 فروردین 2023

user-image

زهرا اخوان

استادی که به طور تخصصی برای آزمون ست تدریس کنه بهم معرفی میکنید؟

16 فروردین 2023

user-image

الهام طالبی

آزمون ست برای چه رشته هایی هست؟

15 فروردین 2023