اساتید پیشنهادی:

تقویت لیسنینگ آزمون تافل

خاطره محمدی
خاطره محمدی
دوشنبه, 9 اردیبهشت 2023

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 12 دقیقه

تعداد بازدید : 1073

تقویت لیسنینگ تافل

یادگیری زبان یک مسئله است و تقویت هرکدام از مهارت های زبان مسئه ای دیگر. آزمون تافل یکی از آزمون‌های معتبر بین‌المللی است و بخش لیسنینگ آن به اعتقاد اکثر شرکت‌کنندگان یکی از سخت‌ترین بخش‌های این آزمون است. تقویت لیسنینگ آزمون تافل و پاسخ‌دهی درست به سؤالات این بخش تا حد زیادی می‌تواند موفقیت شما را در این آزمون تضمین کند. در بخش لیسنینگ تافل باید به ۲۸ سؤال پاسخ دهید که حداکثر ۲۸ نمره یا امتیاز دارد. این همان نمره خام شما است که به امتیاز ۱ تا ۳۰ تبدیل می‌شود. برای تقویت لیسنینگ تافل تکنیک‌ها، روش‌ها و منابع متعددی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آزمون تافل چیست؟

آزمون تافل TOEFL مخفف عبارت Test of English as a Foreign Language بوده و یکی از معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی است. این آزمون در سراسر جهان به رسمیت شناخته‌شده و می‌توان از مدرک آن برای انواع مهاجرت‌های تحصیلی و کاری استفاده کرد. نمره آزمون تافل در بیش از ۹۰۰۰ دانشگاه جهان پذیرفته‌شده و این ویژگی تافل را به آزمونی پرطرفدار در سراسر جهان تبدیل کرده است.

آزمون تافل از چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی تشکیل‌شده است. این چهار مهارت شامل ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ است. بخش اول آزمون شامل ریدینگ یا خواندن است و ۶۰ تا ۸۰ دقیقه زمان دارد. بخش لیسنینگ بخش دوم این آزمون را تشکیل می‌دهد و ۶۰ تا ۹۰ دقیقه زمان دارد. در این بخش باید به ۶ تا ۹ فایل صوتی گوش‌داده و به ۳۴ تا ۵۱ سؤال پاسخ دهید. اکثر شرکت‌کنندگان این تصور را دارند که بخش لیسنینگ به لهجه آمریکایی است این در حالی است که تجربه نشان می‌دهد سایر لهجه‌ها نیز در این بخش به کار می‌رود؛ بنابراین برای تمرین باید روی تمامی لهجه‌ها کار کرد.

بخش مکالمه آزمون تافل ۲۰ دقیقه زمان می‌برد و شما باید به ۶ سؤال مستقل و تلفیقی پاسخ دهید. سؤالات تلفیقی با توجه به قسمت‌های ریدینگ و لیسنینگ مطرح می‌شوند. بخش رایتینگ نیز شامل دو سؤال است. سؤال اول تلفیقی و برگرفته از بخش‌های قبل است و سؤال دوم مستقل است. در قسمت دوم شما باید درباره موضوع درخواستی انشایی بنویسید.

بدون شک خوب شنیدن باعث بهبود  یادگیری مکالمه زبان انگلیسی می‌شود.

منابع مفید برای تمرین Lisening تافل

بخش لیسنینگ تافل قسمت دوم آزمون و بعد از بخش خواندن یا ریدینگ است. فایل‌های صوتی این بخش شامل سخنرانی‌ها، گفت‌وگوی آکادمیک، مکالمه روزمره و ... است. بخش گوش دادن در آزمون تافل بسیار فشرده بوده و از نظر بسیاری از شرکت‌کنندگان سخت‌ترین بخش آزمون به‌حساب می‌آید؛ بنابراین بهتر است برای آمادگی هر چه بیشتر از چند ماه قبل خود را برای آزمون آماده کنید. گوش دادن به فایل‌های صوتی شما را برای روبه رو شدن با چالش‌های این بخش ازجمله صحبت به لهجه عامیانه، سرعت بالای مکالمات و عدم تکرار فایل برای بار دوم آماده می‌کند. بالا بردن دایره واژگان یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای تقویت لیسنینگ آزمون تافل است.

یکی از راه کارهای آماده شدن برای بخش لیسنینگ تافل مطالعه منابع این آزمون به صورت چاپی و آنلاین است. منابع آنلاین این مزیت را دارند که دسترسی به فایل‌های صوتی را برای شما آسان می‌کنند. در ادامه به معرفی چند منبع معتبر برای تقویت لیسنینگ تافل می‌پردازیم:

·         ExamEnglish TOEFL Listening: این سایت علاوه بر اینکه منابع خوبی برای تمرین لیسنینگ دارد راه‌کارهای مفیدی نیز برای نحوه تمرین لیسنینگ به شما ارائه می‌کند.

·         دوره آنلاین OpenCulture: این سایت نیز دربردارنده دوره‌های آنلاین، سخنرانی و گفتگوهای متنوع است. شما می‌توانید از بین فایل‌های صوتی موضوعات موردعلاقه خود را انتخاب کرده و به آن‌ها گوش دهید. این سخنرانی‌ها مربوط به اساتید دانشگاه‌های معتبر آمریکا ازجمله هاروارد و MIT است.

·         Stanford on iTunes: این سایت مجموعه‌ای رایگان از فایل‌های صوتی است که توسط اساتید دانشگاه استنفورد تهیه شده است. تمامی سخنرانی‌ها با موضوعات آکادمیک بوده و برای تقویت لیسنینگ آزمون تافل مناسب هستند.

·         ManyThings.org: این سایت کلیپ‌های متنوع و مختلفی را با زمان‌بندی گوناگون در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به متن پادکست‌ها درک خود از فایل‌های صوتی را بسنجید.

·         iHeartRadio: مجموعه‌ای از ایستگاه‌های رادیویی که دسترسی شما به فایل‌های صوتی به‌صورت آنلاین در موضوعات مختلف را فراهم می‌کند. اغلب ایستگاه‌ها مربوط به کشور آمریکا بوده و برای تمرین لهجه آمریکایی مناسب است. موضوعات مطرح شده در رادیو تنوع زیادی داشته و برای تقویت لیسنینگ بسیار مناسب است.

·         BBC World Service: برنامه رادیویی بی‌بی‌سی از سراسر جهان در دسترس است و برای تمرین لهجه بریتانیایی به شما کمک می‌کند.

·         TED Talks: مجموعه‌ای از سخنرانی‌های جالب، سرگرم‌کننده و بعضاً عجیب که توسط متخصصان در زمینه‌های گوناگون از سراسر جهان به‌صورت صوتی و ویدئویی تهیه شده است. بحث‌ها کوتاه و بلند هستند و بسته به زمان خود می‌توانید به آن‌ها گوش دهید.

برای مطالعه بیشتر: آشنایی با همه آزمون های زبان انگلیسی | کدام آزمون زبان را شرکت کنم؟

روش‌های تمرین برای تقویت لیسنینگ تافل

قبل از اینکه تمرین‌های خود را برای تقویت لیسنینگ تافل شروع کنید بهتر است درباره بخش لیسنینگ تافل مطالعه‌ای داشته باشید. تا حد ممکن سعی کنید به سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای آکادمیک برای تمرین این بخش گوش دهید. همچنین روی بالا بردن گنجینه لغات خود مخصوصاً کلماتی که درباره زندگی روزمره دانشجویی است کار کنید. به این نکته توجه داشته باشید که اغلب بحث‌ها و سخنرانی‌های آزمون تافل درباره موضوعات سیاسی، علمی و رسمی است و صحبت‌های روزمره کمتر در بخش لیسنینگ مطرح می‌شوند.

روش تمرین برای تقویت لیسنینگ تافل بهتر است مفرح باشد. یکی از بهترین روش‌ها گوش دادن به برنامه‌های رادیو است. برنامه‌های رادیو با موضوعات متنوعی تهیه می‌شوند و در هر زمان و مکانی در دسترس قرار دارند. گوش دادن به رادیو می‌تواند شما را تا حد زیادی با لهجه‌های مختلف زبان انگلیسی آشنا کند. اگر گوش دادن به رادیو برای شما خسته‌کننده است می‌توانید از ویدئو برای تقویت لیسنینگ تافل خود استفاده کنید. ویدئو به علت داشتن تصاویر سرگرم‌کننده تمرین کردن را از حالت یکنواختی بیرون می‌آورد.

تکنیک‌های تقویت لیسنینگ تافل

برای تقویت لیسنینگ آزمون تافل تکنیک‌های متعددی وجود دارد؛ اما قبل از اینکه به این تکینک ها و روش‌ها بپردازیم باید بدانیم برای تقویت لیسنینگ به چه مهارت‌هایی نیاز داریم. برخی از این مهارت‌ها به شرح زیر است:

·         درک موضوع بحث و سخنرانی

·         تسلط به عبارت‌ها و واژه‌ها

·         توانایی درک مطلب کلی گفتگوها و مکالمه‌ها

·         آشنایی با لهجه‌های مختلف زبان انگلیسی (آمریکایی، بریتانیایی، استرالیایی، نیوزلندی)

·         توانایی یادداشت‌برداری مؤثر. این توانمندی از آن جهات مهم است که فایل صوتی در آزمون تافل تنها یک‌بار پخش می‌شود.

برای رسیدن به این مهارت‌ها و اخذ نتیجه عالی از آزمون تافل می‌توانید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید:

1-     شناخت و اطلاعات کافی از آنچه در انتظار شما است. برای این کار حتماً نمونه سؤالات سال‌های قبل را مطالعه کنید تا با سبک سؤالات و نوع فایل‌های لیسنینگ آشنا ‌شوید. آزمون ماک تافل در این مسیر به شما کمک می‌کند.

2-     در حین گوش دادن به فایل‌های صوتی نوت برداری کنید؛ زیرا فایل‌ها تنها یک‌بار برای شما پخش خواهد شد. نوت های خود را با استفاده از کلمات کلیدی متن خلاصه‌نویسی کنید. در واقع با این تکنیک محیط آزمون را برای خود بازسازی کنید.

3-     پاسخ‌های سؤالات را به‌دقت بخوانید. گزینه‌های هر سؤال را به‌دقت بخوانید و سعی کنید تفاوت‌های ظریف گزینه‌ها را بفهمید.

4-     برای پاسخ به سؤالات زمان‌بندی داشته باشید. در هنگام تمرین لیسنینگ مانند آزمون واقعی به زمان‌بندی دقت داشته باشید سعی کنید چند دقیقه زودتر به سؤالات پاسخ دهید تا امکان مرور داشته باشید.

5-     به‌صورت فعال انگلیسی گوش دهید. همیشه و در همه حال به رادیو، آهنگ، پادکست و ... به زبان انگلیسی گوش دهید تا هر چه بیشتر مهارت لیسنینگ شما تقویت شود.

لینک مفید:

o       آزمون زبان تافل چه سئوالاتی دارد؟

o       تاثیر اسپکینگ بروی لسینینگ

تقویت لیسنینگ تافل با اساتید تیکا

برای تقویت لیسنینگ تافل خود می‌توانید در کلاس‌های خصوصی و آنلاین آموزش زبان آنلاین تیکا ثبت‌نام کنید. آموزشگاه تیکا با کمک اساتید باتجربه به شما کمک می‌کند تا مهارت لیسنینگ خود را ارتقا داده و نمره بالایی از این بخش بگیرید. رزومه تمامی اساتید در سایت موجود است و برای آشنایی بیشتر می‌توانید با استاد موردنظر خود کلا

تقویت لیسنینگ آزمون تافل

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

خانم امجدی

لیسنینگ تافل رو تو 3 ماه میشه به نمره 90 رسوند؟

20 اردیبهشت 2023