اساتید پیشنهادی:

تاثیر لیسنینگ بر اسپیکینگ

خاطره محمدی
خاطره محمدی
جمعه, 8 دی 2022

دسته بندی : Learning-Language-Techniques

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 1191

تاثیر لیسنینگ بر اسپیکینگ

 برای برقراری ارتباط با مردم در سطح بین‌المللی، نیاز به  یادگیری زبان است. یک زبان مشترک و محبوب که مردم به استفاده از آن در مکالمات روزمره تمایل زیادی داشته باشند. زبان انگلیسی تمام این ویژگی‌ها را دارد و در حال حاضر مردم زیادی در جهان به آن مسلط هستند.

در مورد زبان انگلیسی،کسب ۴ مهارت الزامی است که عبارت‌اند از اسپیکینگ، رایتینگ، لیسنینگ و ریدینگ. اکثر افرادی که به تازگی آموزش این زبان را شروع کرده‌اند، در تلفظ کلمات مشکل دارند. که این مورد به اسپیکینگ مربوط می‌شود.

 هدف از نگارش این مقاله، بحث و گفتگو در مورد تقویت اسپیکینگ است. قصد داریم به شما بگوییم که تقویت لیسنینگ چطور می‌تواند باعث پیشرفت شما در تلفظ درست لغات شود. اگر این موضوع مورد علاقه شماست، در ادامه همراه ما باشید و خواندن  این مقاله مفید را اصلا از دست ندهید.

اهمیت آزمون لیسنینگ برای تقویت اسپیکینگ

 مهارت صحبت کردن

بدون شک خوب شنیدن باعث بهبود  یادگیری مکالمه زبان انگلیسی می‌شود. برای آموزش زبان انگلیسی در مرحله اول باید یاد بگیرید خوب بشنوید. هیچکس نمی‌تواند ادعا کند بدون این‌که شنونده خوبی باشد، مهارت‌های زبانی خود را تقویت کرده است. از یکی از سه راه زیر می‌توانید به تقویت اسپیکینگ بپردازید.

۱) توجه کامل به لحن گوینده و تلفظ کلمات

۲) افزایش دایره لغات و فراگرفتن دستور زبان انگلیسی

۳) درک مفهوم جملاتی که گوینده بر زبان می‌آورد

 طبیعتا هر فردی وقتی برای اولین بار یک زبان بیگانه  می‌شنود، کلمات را به صورت واضح درک نمی‌کند . اما اگر مکرراً کلمات زبان بیگانه را بشنوید و به تلفظ آنها توجه کنید سریعتر در آموزش پیشرفت خواهید کرد. این امر نیازمند تلاش و تمرین مستمر است.

تقویت اسپیکینگ و بهبود این مهارت صحبت کردن

یکی از راه های خوبی که برای تقویت مهارت اسپیکینگ وجود دارد و بسیاری از افراد از آن غافل هستند گوش دادن به انواع مختلف پادکست هاست. اکثر افرادی که این پادکست‌ها را تهیه می‌کنند، تلفظ کلمات را به صورت واضح انجام می‌دهند. آنها افراد عادی هستند و در این زمینه آموزش زیادی ندیده‌اند.  بنابراین، می‌توانید به خوبی متوجه شوید که از چه کلماتی در گفتار خود استفاده می کنند.

تقویت اسپیکینگ از یک راه دیگر هم امکان دارد و آن گوش دادن به مصاحبه‌های تهیه شده به زبان انگلیسی است. گوش دادن به  مصاحبه‌ها فواید زیادی دارد و باعث می‌شود شما تفاوت گویش خودمانی و جدی را متوجه شوید. گوش دادن به مکالمه‌های تاک‌شو و مصاحبه‌های شبانه و موارد دیگر از این دست که به صورت خودمانی انجام می‌شوند، نقش به‌سزایی  در بهبود مهارت شما خواهند داشت.

تماشای اخبار، فیلم و سریال را اصلا فراموش نکنید

اگر قصد دارید یک فیلم خارجی تماشا کنید حتما آن را با زبان اصلی ببینید. درست است که تماشای فیلم با زیرنویس فارسی کار شما را راحت می کند اما این اشتباه را مرتکب نشوید.

دیدن فیلم با زبان اصلی به شما کمک می‌کند که با سرعت هرچه تمام به تقویت اسپیکینگ بپردازید و در این زمینه به پیشرفت چشمگیری دست پیدا کنید.

هنگام تماشای فیلم با دقت به تلفظ لغات گوش کنید و  کلماتی را که متوجه نمی شوید یادداشت کنید. اگر احساس کردید که مفهوم بخشی  از فیلم را نمی‌فهمید، تماشای آن را متوقف کرده و معنای آن کلمات را  پیدا کنید. می‌توانید این‌کار را از طریق دیکشنری انجام دهید. دیکشنری آکسفورد را تهیه کرده و در مواقعی که حس کردید لازم است، به آن مراجعه کنید.

دایره لغات خود را گسترش دهید و اصطلاحات جدید یاد بگیرید.

استعداد افراد مختلف در یادگیری زبان متفاوت است. مثلا بعضی از افراد مهارت بصری فوق العاده بالایی دارند. این گروه با نگاه کردن به عکس‌ها و تصاویر می‌توانند معنای آنها را به خاطر بسپارند. دسته دیگر کسانی هستند که از طریق شنیدن بیشتر می‌توانند معنی کلمات را به‌خاطر بسپارند. به این افراد توصیه می‌شود که بیشتر آهنگ‌های انگلیسی گوش کنند. این گروه می‌توانند یک دفتر بردارند و لغات جدید را داخل آن نوشته و هرروز  تعدادی از این لغات  را به خاطر بسپارند. با مرور زمان متوجه خواهند شد که معنی تعداد زیادی از کلمات انگلیسی را می‌دانند.

به افرادی که ترجیح می دهند از طریق دیدن، کلمات جدید را یاد بگیرند توصیه می‌شود که از طریق سایت‌های معروفی مثل ،Quizlet StudyBlue و GoConqr اقدام نمایند.

برای یادگیری زبان انگلیسی از منابع درست استفاده کنید. چون این منابع هستند که به شما کمک می‌کنند به صورت همزمان مهارت لیسنینگ خود را بهبود ببخشید. همین امر به تقویت اسپیکینگ نیز کمک می‌کند.

استفاده از تکنیک پنج گام روش موثری است

به احتمال زیاد تا به حال اسم تکنیک پنج گام را نشنیده اید اما ما قصد داریم در این مقاله آن را به طور کامل به شما توضیح دهیم.

تکنیک پنج گام باعث می‌شود که شما کلمات جدیدی را یاد بگیرید.  همین امر باعث تقویت اسپیکینگ خواهد شد. این تکنیک از پنج گام مختلف تشکیل شده است که تمام آنها را به ترتیب برای شما توضیح خواهیم داد. اگر در این راه یک نرم افزار مناسب داشته باشید که بتواند تلفظ صحیح کلمات را برای شما بیان کند همه چیز به درستی پیش خواهد رفت.

گام نخست، گوش دادن به فایل صوتی، بدون دیدن متن

این فایل می‌تواند در رابطه با موضوعات مختلفی باشد. سعی کنید از محتوایی استفاده کنید که به نظر شما جذاب باشد و بتوانید تا پایان به آن گوش کنید. بهتر است فایل صوتی انتخابی  کمتر از ۴  و بیشتر از ۱۵ دقیقه نباشد. اگر فایل بیشتر از ۱۵ دقیقه باشد، ممکن است از گوش دادن به آن خسته شوید. با تمرکز کامل به محتوای فایل صوتی گوش کنید و به متن آن نگاه نیندازید.

گام دو، فایل صوتی را بیشتر از یک‌بار گوش کنید.

فایل صوتی را برای بار دوم گوش کرده و سوالات احتمالی را بر روی یک تکه کاغذ بنویسید. این سوالات شامل بخش‌هایی است که متوجه منظور گوینده فایل نشده‌اید. گوش دادن چند‌باره به فایل مهارت لیسنینگ شما را تقویت خواهد کرد.

گام سه، خواندن متن

شما در این مرحله باید دوباره متن را بخوانید. آیا در این مرحله توانایی پاسخ به سوالات را دارید؟

در گام ۳، تقویت اسپیکینگ انجام می‌شود. و لیسنینگ نقش زیادی در بهبود این مهارت ایفا می‌کند.

گام چهار، به صورت همزمان به فایل گوش دهید و متن را بخوانید.

انجام این گام به شما کمک می‌کند تا مهارت لیسنینگ و ریدینگ را  به صورت همزمان ارتقا دهید‌‌.

گام پنج، فقط به فایل صوتی گوش دهید

در گام پنجم باید برای آخرین بار به فایل صوتی که در اختیار دارید، گوش کنید. طبیعتا باید این دفعه خیلی بیشتر از دفعات قبل متوجه کلمات و تلفظ آن‌ها شوید. اما اگر هنوز هم لغاتی وجود دارند که ذهنتان را درگیر می‌کنند، هیچ اشکالی ندارد. آن کلمات را یادداشت کرده و در اولین فرصت برای یاد گرفتن معنی یا تلفظ آن‌ها اقدام کنید.

جهت مطالعه بیشتر: چطور با لهجه انگلیسی صحبت کنیم؟

یادگیری زبان در تیکا

صدای خودتان را در حین خواندن جملات انگلیسی ضبط کنید. این‌کار باعث می‌شود  تلفظ  کلمات را به صورت درست  انجام دهید و باعث بهتر شدن مهارت  لیسنینگ می‌شود. در عین حال پیدا کردن نقاط ضعف،  برای تقویت اسپیکینگ مفید خواهد بود.

YouGlish یکی از سایت‌های مشهور است که به شما کمک می‌کند تلفظ درست کلمات را پیدا کنید. هدف از نگارش این این مقاله، پیشرفت در زمینه  اسپیکینگ با استفاده  از لیسنینگ بود. اگر زبان‌آموز هستید و این مسئله ذهنتان را درگیر کرده است، روش های ذکر شده در مقاله را برای تقویت مهارت‌های خود حتما  امتحان کنید.

ما در سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا توسط بهترین اساتید به شما آموزش خواهیم داد و شما را در این مسیر کمک خواهیم کرد و شما را در مسیر یادگیری زبان یاری خواهیم کرد. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با مراجعه به سایت تیکا، کلاس خود را شروع کنید.

یادگیری زبان در تیکا

تاثیر لیسنینگ بر اسپیکینگ

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

زهرا طهماسبی

یه استاد خوب برای مکالمه که فشرده آموزش بده بهم معرفی می‌کنید لطفاً ؛ برای مهاجرت می‌خوام ?

11 دی 2022

user-image

پارسا مهری

خیلی جالب بود مرسی

11 دی 2022

user-image

الهام طالبی

مگه بهم ربط دارن؟ چ جالب

10 دی 2022