اساتید پیشنهادی:

بهترین سبک یادگیری زبان با توجه به نوع شخصیت شما

پرستو غفاری
پرستو غفاری
دوشنبه, 4 بهمن 2020

دسته بندی : language-learning

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 8172

بهترین سبک یادگیری زبان با توجه به نوع شخصیت شما

آیا تیپ شخصیتی 16 نوع شخصیتی (معروف به تست شخصیت شناسی MBTI- Myers-Briggs ) را داده اید؟ آیا حالا در لحظه "این دقیقاً خود منه" قرار گرفتید و ویژگی های شخصیتی خود را به صورت دقیق بررسی کرده اید؟ زندگی عاطفی شما مقابل چشمانتان تصویر شده، زندگی حرفه ای تان در مغزتان ثبت شده و نقاط قوت و ضعف خود را دریافته اید. حالا وقت یادگیری زبان با توجه به تیپ شخصیت شماست.

شاید کمی در مورد دقت نتایج تردید دارید، (که اگر نباشید جای تعجب است) اما هنوز هم بسیار تحت تأثیر قرار گرفته اید. و برای دانستن بیشتر سر از پا نمی شناسید. به راستی  تایپ های MBTI ممکن است تا حد زیادی برای شناخت خودتان مفید باشد.

بر اساس بینشی که از تست 16 نوع شخصیتی روش Myers-Briggs دریافت شده به نتایجی رسیده ایم.

یادگیری زبان با توجه به تیپ شخصیت

به نسبت ویژگی های شخصیتی که از این آزمون دریافته ایم، می توانید به نتایجی ارزشمند در مورد سبک یادگیری خود برسید.

چرا که وقتی حرف از فعالیت هایی مثل یادگیری یک زبان جدید می شود، همیشه دانستن اینکه چه روشی بهتر عمل می کند، به شما کمک خواهد کرد.

با بینشی که از نتایج این آزمون شخصیت شناسی دریافتیم، می توانیم به این گروه بندی برسیم:

- درونگرا، برونگرا
- حسی، شهودی
- منطقی، احساسی
- قضاوتگر، ادراکی

حالا ما می توانیم رویکرد مناسبی به یادگیری زبان با توجه به تیپ شخصیت داشته باشیم.

بنابراین منتظر چه هستید؟ شروع کنید به تفسیر نتایج آزمون شخصیت شناسی تا در مورد سبک یادگیری خود برای یادگیری زبان های متفاوت در کمترین زمان چیزهایی را دریابید.

تحلیلگران
 

حال به توضیح دسته تحلیل گران می پردازیم و شما را با زیر مجموعه ای از آن آشنا می کنیم. 

شخصیت آنالیزگر در تست آزمون شخصیت


معمار (INTJ-A / INTJ-J)

معماران: آنها جواهراتی کمیاب و توانا هستند. متفکرین تحلیلگر و عمیق به راحتی الگوها را پیدا می کنند بنابراین تمایل دارند که ساختارهای دستوری زبان را در مدت زمان معمول بیاموزند.

به دلیل اشتیاق پرشوری که به تسلط واقعی به زبان (و جلوگیری اشتباهات لپی در طول مسیر) دارند، گاهی دچار وسواس در درک جزئیات بی اهمیت می شوند. این جزئیات می توانند مربوط به افعال بی قاعده باشند یا اصطلاحات یا استثنائات عمومی قواعد.

حالا معماران چگونه به بهترین شکل یاد میگیرند؟ یادگیری زبان با توجه به تیپ شخصیت معمار یعنی سلف استادی. ترجیح می دهند که خودشان مطالعه کنند. دلیلش بخشی به درونگرایی آنها برمی گردد چرا که آنها ترجیح می دهند تا بدون مزاحمت بر روی چیزی تمرکز کنند. اما همچنین آنها کمالگرا نیز هستند بنابراین وقتی که کنترل کامل بر برنامه درسی خود داشته باشند بهترین نتیجه را دریافت می کنند.

منطقی (INTP-A / INTP/T)

در حالیکه این متفکرین که به وقایع با دید کلی نگاه می کنند، برای درک ویژگی های یادگیری زبان جدید زمان زیادی را تنهایی سر می کنند، آنچه منطقی ها نیاز دارند برقراری مکالمه با یک متکلم بومی است.

به دلیل اینکه فارغ از آنچه آنها به شما می گویند، منطقی هایی که موقع یادگیری پا پس می کشند، به یک تخته صدا نیاز دارند. –کسی که به آنها کمک کند تا از انزوای ذهنی خود بیرون بیایند و از دانش خود به خوبی استفاده کنند.

بزرگترین نقطه قوت منطقی ها چیست؟ آنها می توانند نظم و قواعد زبانی را حتی در خواب پیدا کنند و فی البداهه شروع به صحبت نمایند. فقط کافیست که تلاش کنند و اجازه ندهند که تمایلشان به غوطه وری در افکار آنها را از تمام کردن جملات باز دارد.




 

اساتید زبان تیکا

فرمانده (ENTJ-A / ENTJ-T)

فرماندهان پر از کاریزما و اعتماد به نفس هستند. ویژگی هایی که موقع یادگیری زبان بسیار مفید خواهند بود. آنها معتقدند که تسلط بر هیچ المان زبانی –چه به راحتی اضافه کردن تعدادی عبارت بانمک به دایره لغاتشان باشد یا به پیچیدگی درک وجه شرطی به زبان اسپانیایی- غیرممکن نخواهد بود با این توضیح که شما زمان، صبر و ابزار مناسب را در اختیار داشته باشید.

حالا، بخشی از این فرمول داشتن ابزار مناسب شامل تمرین کردن با دیگران می شود. چرا که هیچ فرماندهی هنگام پذیرفتن موقعیتی که در آن می تواند از مهارت های خود در زندگی واقعی استفاده کند، خجالت زده نمی شود.

اگرچه آنها باید مطمئن شوند که استانداردهای بالایشان مانع پیشرفت نشود. وسواس دقت گاهی سبب می شود که از اشتباه کردن بترسند. اما در حقیقت اشتباه کردن در راستای ارتقا مهارت های زبانی امری اجتناب ناپذیر است.
 

مناظره کننده (ENTP-A / ENTP-T)

درست شبیه هر پروژه جالب دیگری، مناظره کنندگان به برنامه یادگیری زبان با ذوق حمله می کنند. برخلاف ترجیحشان به اشتباه نکردن، آنها از تمرین مهارت های زبان جدید با دیگران لذت می برند (به صورت فی البداهه وارد مکالمه می شوند و از این شکل تمرین بیشتر از یک دیالوگ از پیش تعیین شده لذت می برند). به شکل ایده آل بیشترین میزان لذت وقتی حاصل می شود که با کسی تمرین کنند که سطح زبانی بالاتری داشته باشند.

مناظره کنندگان تمایل و استعدادی طبیعی در شناخت الگوها دارند. بنابراین می توانند از پس پیچیده ترین قواعد دستوری زبان نیز بر بیایند.

البته متمرکز باقی ماندن موقع تلاش برای یادگیری زبان برای آنها چالش بزرگی است. علاقه زیاد آنها به فتوحات چالش برانگیز به این معنی است که آنها ممکن است که چندین پروژه را همزمان آغاز کنند و برای اختصاص زمان و توجه کافی به پروسه یادگیری زبان برای رسیدن به سطح تسلط بر آن دچار مشکل شوند.

دیپلمات ها
 

حال به توضیح دسته دیپلمات ها می پردازیم و شما را با زیر مجموعه ای آن آشنا می کنیم .

شخصیت دیپلمات درآزمون شخصیت شمناسی در این تصویر شخصیت های MBTI دیپلمات را میبینید.




وکیل مدافع (INFJ-A / INFJ-T)

وکیل مدافعان مشتاق و بااراده خود را به تمامی وقف تعهدشان می کنند. بنابراین اگر ذهن خود را بر یادگیری زبان تنظیم کرده باشند، آن را دنبال خواهند کرد. به خصوص اگر دلیلشان برای یادگیری شامل کمک کردن یا برقراری ارتباط با کسی باشد که برایشان مهم هستند.

و درحالیکه یک شم ذاتی برای درک ساختار جمله دارند و از اشتباه کردن ترسی ندارند، همچنان ترجیح می دهند که زمان زیادی را به تنهایی صرف مطالعه کنند. نه به این خاطر که آنها از بودن در کنار دیگران لذت نمی برند، به این دلیل که وکیل مدافعان قبل از تمرین با افراد دیگر نیاز به تمرین ذهنی دیالوگ در ذهن خود دارند.

توصیه نهایی برای مطالعه: وکیل مدافع ها باید همواره به یاد داشته باشند که زیاد به خودشان فشار نیاورند. گاهی لازم است به یاد بیاورند که ساعات زیادی در طول روز وجود دارد که باعث نشود زیادی خودشان را خسته کنند.
 

میانجی (INFP-A / INFP-T)

این خوش بین های ابدی و بخشنده های سخاوتمند موقع یادگیری یک زبان ترجیح می دهند که تنها یا حداکثر با گروه بسیار کوچکی از افراد مطالعه نمایند.

به دلیل اینکه این گونه افراد توسط احساسات و اشتیاقشان برای انجام درست کارها هدایت می شوند، برای موفقیت در مسیر یادگیری به یک انگیزه نوع دوستانه نیاز خواهند داشت.

به محض اینکه این انگیزه را پیدا کردند، خود را وقف یادگیری خواهند نمود. خیلی سریع پیشرفت می کنند و الگوهای قواعد را پیدا می کنند و مستقیماً وارد ایجاد مکالمه با زبانی مناسب می شوند بدون اینکه نگران کیفیت مکالمه خود باشند.
 

پروتاگونیست - قهرمان داستان (ENFJ-A / ENFJ-T)

به عنوان کسانی که برای رهبری زاده شده اند، پروتاگونیست ها علاقه دارند تا به صورت گروهی بیاموزند. آنها که درک بسیار خوبی دارند، ساختارهای دستوری تکرارشونده و بخش پایانی افعال را خیلی راحت یاد میگیرند و نگران اشتباهات لپی شان در مسیر تسلط به زبان نخواهند بود. یادگیری زبان با توجه به تیپ شخصیت ENFJ یعنی یادگیری مثل یک قهرمان!

اما نوسان عزت نفس در آنها می تواند گاهی مانع شود به جای اینکه کمکی کند. آنها به صورت مداوم در حال تلاش برای رسیدن به ایده آل هستند و گاهی کمتر از انتظار خود عمل می کنند. در نتیجه ساعات بسیاری را صرف تمرین مکالمات در ذهن خود می کنند.




 

آموزش زبان آنلاین تیکا

مبارز (ENFP-A / ENFP-T)

مسلح به رویاهای بزرگ و ایده های بزرگتر، مبارزینی که تصمیم یادگیری زبان دوم را دارند، خود را تماماً در خدمت مطالعه شان قرار می دهند.

آنها سعی می کنند معاشر افرادی باشند که شبیه آنها علاقه وافری به یادگیری زبان دارند و به دنبال راه های خلاق و هوشمندانه ای برایمنابع یادگیری زبان و نگه داشتن گروه در کنار هم باشند.

همچنین آنها اهمیتی نمی دهند که صحبت کردنشان به نظر مسخره بیاید که بدین معنی است که مشتاقانه وارد مکالماتی تمام عیار با متکلمین بومی زبان می شوند.

اگرچه در مدت زمان طولانی تر، مبارزین باید به خاطر داشته باشند که یادگیری زبان یک ماراتن است نه دو سرعت! با تمایل به فروریختن به دلیل فشار زیاد و فکر کردن زیادی به مسائل، این گونه از افراد باید به خاطر داشته باشند که وقتی صحبت از یادگیری یک زبان می شود آهستگی و پیوستگی سبب پیروزی است.

نگهبانان
 

حال به توضیح دسته نگهبانان می پردازیم و شما را با زیر مجموعه ای آن آشنا می کنیم .

شخصیت نگهبان در آزمون تست شخصیت


آمایشگر (ISTJ-A / ISTJ-T)

شما همواره می توانید روی یک آمایشگر حساب کنید که تمام تلاش خود را برای یادگیری زبان به کار بگیرند. به دلیل احساس غروری که از انجام کارها می کنند، این گونه از افراد توجه متمرکز خود را صرف تکمیل تمرین ها و آزمون ها خواهند کرد.

با یک رویکرد دقیق و همه جانبه، به جای اتکا به کمک دیگران، نیاز دارند تا خود را در یک اتاق حبس کنند تا بهترین نتیجه را به دست آورند.

در حالی که دست و پنجه نرم کردن استقامت آنها با آزمودن المان های یک زبان یکی از نقاط قوتشان است، برای پیشرفت سریعتر، آمایشگران گاهی لازم است که به خود یادآوری کنند که زمان کمتری را صرف جزئیات نمایند و زمان بیشتری را به درک تصویر کلی اختصاص دهند.

یادگیری زبان با توجه به تیپ شخصیت مدافع (ISFJ-A / ISFJ-T)

تعهد نام دیگر همه مدافعین است. بنابراین وقتی حرف از امر خطیر یادگیری به میان می آید، این گروه شخصیتی تا پایان به برنامه متعهد خواهد بود.

اگرچه این گونه از افراد به عنوان یک درونگرا به شدت اجتماعی هستند، موقع مطالعه کردن زبان مخصوصا لغات ترجیح می دهند در یک اتاق ساکت به تنهایی تمرین کنند. اما اگر یک دوست، همکار یا فامیل در یادگیری دچار مشکل بشود و از آنها بخواهد که با هم مطالعه کنند، هرگز در بیرون آمدن از انزوا و کمک کردن تردیدی به خود راه نمی دهند.

و با اینکه مدافعین می پذیرند که ممکن است اشتباهاتی داشته باشند، باید بدانند که نباید این اشتباهات اعتماد به نفس آنها را تحت الشعاع قرار دهد. فقط کافی است که کمی بیشتر تمرین کنند و دوباره تلاش نمایند.



 

اساتید زبان تیکا

مدیر اجرایی (ESTJ-A / ESTJ-T)

مدیران اجرایی عاشق هر چیزی هستند که از قواعد خاصی پیروی می کند. نظم برای گوش هایشان مثل موسیقی می ماند. بنابراین یادگیری چیزهایی مثل فهرست های طولانی لغات برای یادگیری و تکرار کردن صرف افعال برایشان بسیار لذت بخش است.

این گونه افراد به شدت تحت تأثیر علاقه شان به معاشرت کردن هستند و ترجیح می دهند که فرآیند یادگیری زبان را در میان گروه طی کنند.

تنها مانع اصلی یادگیری آنها خودشان هستند. آنها به شدت به نظر دیگران اهمیت می دهند بنابراین موقع شروع یک مکالمه پیش بینی نشده ممکن است خجالت زده شوند مگر اینکه در مورد آنچه می خواهند بگویند برنامه ریزی کرده باشند.

کنسول –دیپلمات (ESFJ-A / ESFJ-T)

در فرآیند یادگیری زبان دیپلمات ها که عموماً در مدرسه لیدرهای محبوب یا بازیکان خط حمله بودند، به حمایت و تأیید همه جانبه دیگر نیازمندند.

آنها که به شدت منطقی و توانا هستند در گروه پیشرفت می کنند و همه ابزار لازم برای آنچه برای ذهنشان تنظیم شده را در اختیار دارند. تنها کافی است که مراقب باشند تا اشتباهات آنها را ناامید نکند.

دیپلمات ها بیشتر از هر چیز لازم است که مطمئن باشند که موقع امتحان کردن و استفاده کردن از مهارت های زبانی مسخره نخواهند شد و مورد انتقاد قرار نخواهند گرفت.

تایپ های MBTI: کاوشگران

حال به توضیح دسته کاوشگران می پردازیم و شما را با زیر مجموعه ای آن آشنا می کنیم.
 

 نوع شخصیت کاوشگر در آزمون شخصیت شناسی


هنرمند (ISTP-A / ISTP-T)

آنها حلال مشکلاتی هستند که دید خوبی برای تشخیص جزئیات دارند، هنرمندان از نشستن و بررسی المان های مختلف زبان و ارتباط بخش های مختلف به یکدیگر لذت می برند. آنها تا زمانی که درک و انجام تک تک بخش ها و تمرین ها بی عیب و نقص انجام نشوند، از پا نمی نشینند.

یادگیری زبان با توجه به تیپ شخصیت هنرمندان : آن ها به صورت مداوم به دنبال هیجان و تنوع هستند. به این معنی که از صرف زمان برای مطالعه کتاب های درسی خشک نتیجه ای نمی گیرند.

این نکته مهم است. بنابراین هنرمندان روتین زندگی خود را برای تجربه مبتکرانه تغییر می دهند. در نتیجه اگر راه های مختلفی را برای یادگیری زبان اسپانیایی، یادگیری زبان فرانسوی یا یادگیری زبان آلمانی تجربه کنند کسل نمی شوند و کار را رها نمی نمایند.

 یادگیری زبان با توجه به تیپ شخصیت ماجراجو (ISFP-A / ISFP-T)

 آنها نفر اول در صف پیمودن راه های بکر و آخرین نفر در متعهد ماندن به هر چیز طولانی مدت هستند. به این معنی که در ابتدا ، ماجراجویان بسیار مشتاق یادگیری زبانند اما علاقه ای به متعهد بودن به یک برنامه آموزشی نظام مند ندارند.

اما با این حال به خود امکان تغییر و آزادی ترکیب کردن چیزها را می دهند و ذات بی خیالشان سبب می شود که در مسیر یادگیری خیلی سریع قدم بردارند. 

همچنین مطالعه کردن مستقل آزاری نمی رساند. و البته خوب است که حمایتی داشته باشند که به آنها اطمینان دهد که در مسیر درستی حرکت می کنند.

کارآفرین (ESTP-A / ESTP-T)

کارآفرینان: آنها محبوب ترین آدم ها در مهمانی و عزیزترین فرد اطرافیان نزدیکشان و مشهورترین مخالفین قواعد هستند.

این گونه افراد مشتاق یادگیری زبانند. با این توضیح که می توانند همراه با دیگران یاد بگیرند و موقعیت های کافی برای مرکز توجه بودن در اختیار دارند. یادگیری زبان با توجه به تیپ شخصیت بسیار سرگرم کننده خواهد بود. به دلیل اینکه آنها بسیار مشاهده گر و ادراکی هستند، مهارها را به راحتی از بین می برند و سعی می کنند که در ارتباط با متکلمین بومی از اصطلاحات و عباراتی که آموخته اند استفاده نمایند.

اما به صورت طبیعی با بخش های زمانبر تر و بزرگتر زبان مثل ساختار جمله و دستور زبان دچار مشکل هستند. کارآفرین ها این حقیقت که مسیر تسلط بر زبان دشوار یا طولانی است را به راحتی نمی پذیرند. چالش بزرگ آنها که بی صبری خود را کنترل کنند و بری رسیدن به سطح تسلط در زبان استقامت به خرج دهند.

بازیگر (کسی که دیگران را سرگرم می کند) – (ESFP-A / ESFP-T)

"همه دنیا صحنه نمایش است." این جمله برای افرادی با این تیپ شخصیتی کاملاً درست است. صرف نظر کردن از موقعیتی که در آن جایی را فرماندهی کنند برای این گونه افراد غیرمحتمل است و آنها برای شکوفایی و پیشرفت در یک زبان جدید بدون استثنا به دیگران نیاز دارند.

به محض اینکه معاشرین مناسبی پیدا کنند، بسیار از تمرین صحبت کردن –و البته به صورت بالقوه شکست خوردن- و استفاده از جملات منسجم خوشحال می شوند. مادامی که بهترین امکان در اختیارشان باشد، خشنود هستند.

اینگونه افراد تنفری نسبت به فعالیت های تکراری احساس می کنند. در نتیجه روش های سنتی یادگیری لغت یا صرف افعال آنها را سرگرم نخواهد کرد. بازیگران لازم است که رویکرد خود به یادگیری با روش های تازه و مبتکر را برای ادامه دادن مسیر حفظ کنند.
 

یادگیری باید لذت بخش باشد.در پلتفرم آموزش آنلاین زبان تیکا می توانید در هر زمان و هر مکانی در کلاس آنلاین خود شرکت کنید . کافیست در صفحه اساتید زبان ، استاد موردنظر خود را انتخاب کنید و در روز و ساعتی که می خواهید در کلاس زبان آنلاین خود شرکت کنید. از آنجایی که کلاس های آنلاین به صورت خصوصی هستند تمرکز کلاس و استاد بر روی مهارت های مورد نیاز زبان آموز است و روش های کاربردی را نیز برای یادگیری لغات خواهید آموخت.

منبع: Bussu



اساتید زبان تیکا
بهترین سبک یادگیری زبان با توجه به نوع شخصیت شما

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات

user-image

رکسانا آبدیده

من تیپ شخصیتیمESFP هست اما اعتماد به نفس صحبت کردن ندارم

9 اردیبهشت 2022