اساتید پیشنهادی:

چگونه لغات آلمانی را یاد بگیریم؟ | 3 راه برای یادگیری لغات زبان آلمانی

نیکی مهدی
نیکی مهدی
یک‌شنبه, 14 آذر 2020

دسته بندی : vocabulary

زمان مطالعه : 6 دقیقه

تعداد بازدید : 8636

چگونه لغات آلمانی را یاد بگیریم؟ | 3 راه برای یادگیری لغات زبان آلمانی

در این مقاله از سری مقاله های یادگیری زبان آلمانی می خواهیم 3 استراتژی برای یادگیری لغات زبان آلمانی را با هم بررسی کنیم تا زبان آموزان بتوانند با استفاده از این روش ها به بهترین نحو لغات کلمات آلمانی خود را تقویت کنند.

میخواهید بتوانید به خوبی آلمانی صحبت کنید؟ آیا آنطور که باید به واژگان تسلط ندارید؟ شما به انواع صفات برای کلمات تسلط دارید؛ یا قرار گرفتن اسم در مقابل فاعل در جملات؟ مثل خوردن یک تکه کیکه.

اما آیا هنگامی که نوبت به ساخت جملات واقعی با دستور زبان درست میرسد واژگان کلیدی را گم نمیکنید؟ این مطالب برای زبان آموزانی در سطح متوسط و پیشرفته است که قصد دارند دایره لغات خود را ارتقا دهند و واژگان خود را بسازند. البته این به آن معنا نیست که این مطالب برای افراد مبتدی مفید نیست،بلکه آن ها نیز میتوانند بعد از کوباندن میخ مقدمات و اصول اساسی،از این مطالب به خوبی استفاده کنند. در اینجا میتوانید ایرادات و ضعف هایتان در قسمت واژگان را شناسایی کرده و برطرفشان کنید. آماده اید که سطح زبان آلمانیتان را از خوب به عالی برسانید؟؟

 

دانش خود را در یادگیری لغات زبان آلمانی زیاد کنید: 3 استراتژی کلاسیک که واقعا کار میکنند

برای یادگیری سریع تر لغات زبان آلمانی پیشنهاد می کنم این 3 استراتژی را مدنظر داشته باشید.

1- کلمات جدید را به دایره لغات خود اضافه کنید

کاملا واضح است که با یادگیری لغات جدید میتوانید سطح زبان خود را ارتقا دهید. و اما چگونه میتوان لغات جدید یاد گرفت و آنها را به لغات از پیش دانسته و چیز های مورد علاقه مرتبط کرد؟ در اینجا کلمه ی"مرتبط"نقش بسیار کلیدی دارد. نباید کلمه ای را به طور اتفاقی از لغت نامه پیدا کرده و آن را به خاطر بسپارید،برای مثال اگر ماشین نداشته و علاقه ای به ماشین ندارید،نباید برای شروع لغاتی مرتبط با قطعات ماشین را یاد بگیرید و اگر از آشپزی و پخت و پز متنفرید،مجبور نیستید بلافاصله دستورالعمل آشپزیMaultaschen را ترجمه کنید. اجازه دهید هر اتفاقی در وقت و زمان مناسب خودش رخ دهد. مثلا وقتی که به آلمان سفر میکنید یا با دوستان آلمانی زبان خود گپ میزنید،دیگر نیازی نیست که نگران یادگیری بسیاری از لغات آلمانی باشید زیرا خود به خود و در شرایط مناسب آن کلمه را یاد خواهید گرفت.

مقاله پیشنهادی : 7 روش یادگیری خودآموز زبان آلمانی!

به خلاء های موجود در نوشتار و گفتار خود توجه کنید

روش های زیادی برای فهمیدن چیزی که نمیدانید وجود دارد. سعی کنید 15 وسیله ای که در اطرافتان وجود دارد را به همراه جنسیت و حالت جمع آنها نام ببرید،اگر این کار برایتان آسان بود هر یک را با جزئیات توصیف کنید. آیا میتوانید فقط از کلمه ی "کتاب" به عبارت"کتاب قطور و قدیمی با صفحات چرمی و برجسته چرمی"برسید؟ یا اینکه باید دو کلمه ی برجسته و چرمی رو در لغت نامه جستجو کنید؟ عبارت بالا در زبان آلمانی به این صورت نوشته میشود: “das dicke, alte buch mit ledereinband und farbig hervorgehobnen seiten”
در مورد شغل و تحصیلات خود،بدون کمک گرفتن از دیگران و کاملا صادقانه ، یک ایمیل به زبان آلمانی بنویسید و آن را برای ما ارسال کنید. شاید کلماتی مثل schuler یا sekraterin (دبیر زن) را از قبل برای توصیف خود آموخته باشید،اما تلاش کنید تا از کلمات بیشتری برای توصیف خود استفاده کنید. برخلاف مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم،شما میتوانید در وسط یک گفتگو و یا امتحان از کلمه ای مثل "معلم"به جمله ی"استاد دانشگاهی که به طور همزمان روی استاد شدن من و وبلاگ نویسی کار میکند"برسید. که این جمله به زبان آلمانی میشود:hochschulbeauftragte,die nebenbei auf masterniveau studiert und bloggt همچین اگر با کمک گرفتن از کسی آن ایمیل را ارسال کردید،به پاسخی که داده اید توجه کنید.اگر کلماتی نا آشنا برایتان وجود دارد،به آن توجه کنید. همچنین اگر کلماتی وجود دارند که در متن ،معنی آن ها را متوجه میشوید اما به تنهایی قادر به تشخیص معنیشان نیستید،آن کلمات را نیز یادداشت کنید. این تفاوت چیزی است که زبان شناسان و معلمان زبان میتوانند آن را واژگان فعال و منفعل شما بنامند. همه این ها به آن معناست که از کدام کلمات میتوانید در جملات استفاده کنید و یا معنی کدام کلمات را میتوانید فقط از طریق شنیدن تشخیص دهید. تبدیل واژگان به حالت فعال از مهم ترین اهداف شما در صحبت کردن و نوشتن متن است.
 

روش های یادگیری لغات زبان آلمانی



کلمات جدیدی را در موسیقی،فیلم ها و کتاب ها جستجو کنید

همانطور که قبلا هم گفتم،خواننده و شنونده ای منفعل نباشید. هنگام خواندن،گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم به زبان آلمانی،قطعا با کلماتی مواجه میشوید که معنی آن را نمیدانید و این یک امر کاملا طبیعی است،مهم این است که با آن کلمات چگونه مواجه میشوید.اجازه ندهید که این کلمات از یک گوشتان وارد و از گوش دیگری خارج شوند،بلکه بار ها و بار ها مرورشان کنید و حتی یک ثانیه را هم برای یاد گرفتن نکات جدید از دست ندهید.
 

2- به جزئیات با عمق بیشتری توجه کنید

قبلا هم به این موضوع اشاره کردم که در دنیای واقعی ممکن است کلماتی مثل کتاب و معلم جزئیات آنچنانی را در بر نداشته باشند اما در اینجا میخواهیم روی کلماتی با جزئیات بیشتر که از قبل نیز معنیشان را میدانستید کار کنیم،تا بتوانید به معانی مختلف آن کلمه در متون مختلف پی ببرید.

به دنبال مترادف و متضاد باشید

بیایید بگوییم که شما واقعا روی یادگیری زبان آلمانی متمرکز شده اید. متون مقدماتی آلمانی زبان دارای کلمات متضادی مثل:fleissig و faul(سخت کوش و تنبل)هستند،بنابراین ممکن است معنی این کلمات را از قبل بدانید.همچنین ما میتوانیم شما را strebsam(بلند پروازانه) یا zielstrebig(هدف گرا) بنامیم و همکلاسی های کمتری شما را träge(بیکار) و nachlässig(سهل انگار)مینامند. به نظرتون جالب نیست؟؟ آلمانی های بومی اغلب برای بیان ایده های مشابه،کلمات مختلفی را میشناسند.برای تسلط بیشتر،باید این تنوع در زبان را به عنوان یک هدف اصلی در نظر بگیرید. یک لغت نامه یا اصطلاحنامه خوب،همیشه شما را در مسیر درستی راهنمایی میکند. پیشنهاد می کنم مقاله آیا یادگیری آلمانی دشوار است؟ را بخوانید.

به معانی توجه کنید

 همانطور که میدانید من قبلا شما را "zielstrebig" (هدف گرا)نامیدم،اما اگر این فداکاری شما را به "Overachiever"(استیل) تبدیل کند چه میکنید؟ مرز بین hartnäckig (سرسخت) و dickköpfig (سر خوک) را از کجا ترسیم کنیم؟؟ یاد گرفتن لیست دقیقی از کلمات مترادف خطرناک است زیرا کلماتی که دقیقا مترادف هم باشند بسیار نادر هستند. کلمات مختلف ممکن است معنای کلی یکسانی داشته باشند اما دارای مفاهیم مثبت و منفی متفاوتی باشند. اگر خواهان استفاده درست از آنها هستید،باید حس درون هر کلمه را درک کنید.

 

استاد آنلاین زبان آلمانی

 

Duden دوست شماست!

در آلمان،Duden عملا مترادف "لغت نامه" است. شانسی که آوردید این است که ما در عصر اینترنت زندگی میکنیم،بنابراین همه چیز به صورت رایگان در دسترس شماست. اگر برای بار سوم به zielstrebig نگاه کنیم، Duden تعریفی به شما ارائه میدهد که شامل لیستی از:کلمات مترادف،تلفظ کلمات،جدولی کامل از صفات و بسیاری از موارد دیگر میباشد. شاید هنوز آمادگی لازم برای استفاده از لغت نامه آلمانی به جای آلمانی-انگلیسی را نداشته باشید اما به مرور زمان ،با پیشرفتی که میکنید،این امر اهمیت بیشتری پیدا میکند. یک فرهنگ لغت دو زبانه در ترجمه یک متن ساده به شما کمک میکند مگر اینکه تمامی کلمات مو به مو ترجمه شوند،اما در کل با کمک این لغت نامه نمیتوانید به معنی مهم کلمات دست پیدا کنید.
 

آموزش آنلاین زبان آلمانی با اساتید زبان



 


3- همه را به خاطر بسپار

این توضیحی کاملا جامع در مورد چگونگی ردیابی کلمات جدید است،اما پیدا کردن آنها لزوما مشکل نیست و یاداوری شان مهم است. با این حال،چگونه میتوانیم این کلمات را در واژگان فعال شما حفظ کنیم؟این استراتژی ها مکمل استفاده اصیل از زبان هستند. مطمئنا باید در صورت امکان سعی کنید تا از کلمات خود در نوشتن متون و مکالمات واقعی استفاده کنید.

خودکار و کاغذ

این قدیمی ترین روش در مدرسه از زمان های قدیم است اما هنوز هم جواب میدهد. دفتری تهیه کرده و در آن لغات را به همراه معنیشان یادداشت کنید. طبق مطالعات دانشمندان،یادداشت کردن چیزی به شما کمک میکند که آن مطلب را راحت تر به ذهن بسپارید؛این به آن معنا نیست که برای به خاطر سپردن هر چیز،لازم است که 500 بار از روی آن بنویسید،بلکه میگویم نوشتن یکی از ابزار مهم یادگیری و به خاطر سپردن چیزی است. بنابراین درست کردن فلش کارت های آموزش زبان نیز،علی رغم قدیمی بودن روش خوبی است.به این صورت که در یک طرف کارت لغت آلمانی را نوشته و در طرف دیگر آن ،ترجمه اش را بنویسید.حال،سعی کنید تا به ترجمه ی کلمه نگاه کرده و زبان آلمانی آن را به یاد بیاورید.این کار به شما کمک میکند تا لغات آلمانی بیشتری را در ذهن خود فعال کنید. اگرچه ممکن است روش های آسان تر دیگری برای فعال کردن کلمات در ذهن وجود داشته باشند،اما این روش نیز بسیار کاربردی و تاثیرگذار است. اگر به دنبال یک چالش جدی هستید، لغت آلمانی را در یک طرف کارت و توضیحی کامل از آن به زبان آلمانی را نیز در طرف دیگر کارت بنویسید.همانطور که قبلا هم گفتیم،یک لغت نامه ی تک زبانه آلمانی به شما در نوشتن این تعاریف کمک میکند. در این صورت میتوانید زبان انگلیسی را پشت سر گذاشته و به زبان آلمانی نیز مسلط شوید.

 

برنامه های آموزش زبان آلمانی

اگر روش های قدیمی آموزش باعث فرار شما از یادگیری میشوند،نترسید! راه حل هایی برای حل این مشکل وجود داره. ممکن است به نظر نیاد اما لغت نامه ی دو زبانه آنلاین مورد علاقه من dc.cc نام دارد که دارای یک مدرس داخلی برای واژگان است؛به اینصورت که اگر به دنبال کلمه ای انگلیسی یا آلمانی میگردید،میتوانید بعد از سرچ روی آن کلیک کرده و در یک فلش کارت دیجیتال ذخیره اش کنید.سپس میتوانید هر زمان که خواستید به فولدر مورد نظر رفته و کلماتی را که ذخیره کرده اید،مطالعه کنید. همچنین این لغت نامه با گرفتن آزمون هایی،به شما در طرز صحیح نوشتن کلمات کمک میکند. بنابراین به احتمال زیاد،دیر یا زود نیازمند یک دیکشنری دو زبانه انگلیسی-آلمانی هستید؛پس چرا از لغت نامه ای استفاده نکنید که به جای ترجمه راحت، بتواند به شما آموزش نیز بدهد؟

یکی دیگر از لغت نامه های مورد علاقه دانشجویان زبان،Anki نام دارد.شما میتوانید این برنامه را روی کامپیوتر و یا تلفن همراه خود نصب کرده و از آن برای مرور واژگان فرار از ذهن استفاده کنید.این برنامه مشابه برنامه ی dc.cc است؛با این تفاوت که Anki دارای کلمات سخت تری نسبت به dc.cc است؛همچنین dc.cc به شما برای مرور کلمات،یک برنامه ی زمانی ارائه میدهد تا در بازه های زمانی مشخص،آن کلمه را مرور کرده و به خاطر بسپارید.
 

برنامه آموزش زبان آلمانی به صورت آنلاین



Mosalingua برنامه ای است که مرتبا با برنامه ای دیگر به نام SRS قابل تنظیم است و به کمک آن همه چیز را پیش میبرد؛اما این باعث میشود که هنگام مطالعه مطالبی به زبان بومی،به راحتی و بدون کوچک ترین تلاشی،بتوانید ترجمه ی آن ها را جستجو کرده و برای خودتان فلش کارت های مخصوص تهیه کنید؛علاوه بر اینها،با MosaLingua Web میتوانید به یک کتاب خانه ویژه دارای محتوایی معتبر برای مرور دسترسی پیدا کنید؛همچنین فلش کارت هایی که برای خود تهیه میکنید به صورت خودکار،خود را با اپدیت برنامه هم گام سازی میکنند تا بتوانید به راحتی از آن ها استفاده کنید. گسترش دایره لغات پایانی ندارد؛حتی در زبان مادریتان نیز کلماتی وجود دارند که هنوز معنی شان را نمیدانید و نیاز به آموختنشان دارید. اما این قسمت،بخش سرگرم کننده آموزش و همچنین نشانگر روش صحیح یادگیری است و همون جایی است که شما گندم را از جو و نوزادان"Buch" را از بزرگسالان"das dicke,alte buch mit Ledereinband und farbig hervorgehobnen Seiten " جدا میکنید. ما به شما استراتژی و روش انجام این کار را آموختیم،حال جلو رفته و با انجام تکرار و تمرین به آن مسلط شوید!   

در سایت آموزش آنلاین زبان تیکا می توانید به صورت آنلاین و از راه دور زبان آلمانی را بیاموزید و در روز و ساعت موردنظر خود با بهترین اساتید آلمانی کلاس آنلاین داشته باشید. 


منبع: FluentU

 

استاد زبان آنلاین

 

چگونه لغات آلمانی را یاد بگیریم؟ | 3 راه برای یادگیری لغات زبان آلمانی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

نیکی مهدی

تولید محتوا

سلام به همه دوستان و زبان آموزان عزیز،نیکی مهدی هستم،۱۹ سالمه و به موسیقی،ورزش، هنر و زبان علاقه مندم. رشته ی دانشگاهیم مترجمی زبان آلمانیه و تمام سعیم اینه که این زبان رو به ساده ترین روش به دیگران آموزش بدم.

نظرات

user-image

نام کاربری شما

خوب

24 تیر 2022

user-image

نام کاربری شما

خوب

24 تیر 2022