اساتید پیشنهادی:

مهاجرت از طریق تحصیل

خاطره محمدی
خاطره محمدی
سه‌شنبه, 12 دی 2022

دسته بندی : Students-immigration

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 549

مهاجرت تحصیلی

امروزه مهاجرت به کشورهای مختلف بسیار رواج پیدا کرده است. هرکس دلایل خاص خود را برای مهاجرت دارد. روش­های بسیار زیادی برای مهاجرت وجود دارد و لی شاید بتوان گفت مهاجرت تحصیلی یکی از از ایمن­ترین، بهترین و البته شاید دشوارترین روش­ها برای مهاجرت به یک کشور باشد.

اگر قصد مهاجرت به خارج را دارید، بهتر است از قبل به فکر یادگیری زبان برای زندگی در کشور خارجی باشید. برای مهاجرت تحصیلی شما ابتدا باید اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی (Apply)  از موسسه آموزشی مدنظرتان در کشور مقصد باشید. لازمه اخذ پذیرش تحصیلی داشتن مدارک و شرایط خاصی است. پس از اخذ پذیرش تحصیلی نوبت به دریافت ویزای تحصیلی می­رسد که دریافت آن نیز نیازمند ارائه مدارک مربوطه است. در این مقاله ما تمامی این موارد را پوشش داده­ایم.

مهاجرت یا اپلای تحصیلی چیست؟

درخواست برای پذیرش تحصیل در یک کشور خارجی یا اپلای (Apply)، فرایندی است که هر فرد که قصد ادامه تحصیل به عنوان دانش­آموز یا دانشجو را در یکی از کشورهای خارجی دارد، باید طی کند. یک از مهم­ترین بخش­های این فرایند اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی است.

برای مطالعه بیشتر: مهاجرت تحصیلی

اولین قدم در

مهاجرت تحصیلی

 

پیش از هر چیز دیگری لازم است تا شما مقطع تحصیلی، رشته و به طورکلی هدفتان از تحصیل در یک کشور خارجی را مشخص کنید. پس از آن که هدفتان را تعیین نمودید، باید متناسب با علاقه و نیاز خود کشور موزدنظر و دانشگاه مطلوبتان را انتخاب کنید. یک فاکتور مهم که بهتر است در انتخاب دانشگاه در نظر داشته باشید، توان علمی آن است؛ بنابراین علاقه داشتن صرفا کافی نیست. در مرحله بعدی مهم­ترین چیز در نظر گرفتن توانایی مالی است، شما باید از پس هزینه­هایی که در ادامه توضیح خواهیم داد بر بیایید. در مرحله آخر نیز به جمع­آوری مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید.

ویزای تحصیلی

پس از آن که درخواست اپلای شما به عنوان یک دانش­آموز یا دانشجو از سوی کشور مقصدتان تایید شد شما موظف به دریافت ویزای تحصیلی هستید. ویزای تحصیلی در حقیقت نوعی مجوز برای تحصیل، زندگی، تردد و احتمالا کار در کشور مقصد است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید هر فرد از سن 4 سالگی می­تواند اقدام به دریافت ویزای تحصیلی کند. ویزای تحصیلی انواع مختلفی دارد که عبارت هستند از:

  1. ویزای دانش­آموزی: که برای ادامه تحصیل دانش­آموز در مقطع متوسطه یا دبیرستان صادر میگردد.
  2. ویزای دانشگاه (دانشجویی): این ویزا برای ادامه تحصیل در دانشگاه موردنظر صادر می­شود.
  3. ویزای آموزشی: اگر قصد دارید در یک برنامه آموزشی شرکت کنید، باید برای دریافت این ویزا اقدام نمایید.

شرایط لازم برای اخذ ویزای تحصیلی

شرایط برای اخذ ویزای تحصیلی متناسب با کشور و نوع موسسه تحصیلی که انتخاب می­کنید متفاوت است؛ اما یک سری از شرایط اولیه میان همه کشورها مشترک است. این شرایط به شرح زیر هستند:

  • اگر قصد مهاجرت تحصیلی در مقطع دبستان یا دبیرستان را دارید از سن 5 سالگی و تا قبل از 18 سالگی فرصت دارید. باید توجه داشته باشید چنانچه والدین شهروندی کشور مقصد را نداشته باشند، هزینه تحصیل فرزندان حتی در مدارس دولتی رایگان نخواهد بود. همچنین والدین باید اقامت دائم کشور موردنظر داشته باشند.
  • به عنوان یک متقاضی برای ادامه تحصیل در یک کشور شما باید توان مالی لازم برای تحصیل را داشته باشید. شما باید بتوانید شهریه سالانه موسسه آموزشی موردنظر و همچنین هزینه‌های زندگی خود همچون هزینه مکان اقامت، هزینه خوراک، وسایل لازم برای تحصیل و غیره را تامین نمایید. هزینه‌ها متناسب با کشور و موسسه آموزشی متفاوت هستند.
  • برای تحصیل در مقطع‌های مختلف دانشگاهی شما موظف هستید، دیپلم خود را به همراه ریزنمرات موردنیاز و همچنین مدرک تحصیلی مقطع قبلی در دانشگاه را مجددا به همراه ریزنمرات ارائه کنید. مدارک تحصیلی شما باید به زبان کشور مقصد ترجمه شوند.
  • برای پذیرش در مقطع کارشناسی در یک موسسه آموزشی در خارج از کشور، معدل شما باید باید حداقل ۱۵ باشد. برای مقطع ارشد و دکتری نیز داشتن معدل حداقل ۱۶ ضروری است. البته ناگفته نماند که اعداد گفته شده ممکن است متناسب با نوع دانشگاه کمی متفاوت باشند.
  • ارائه مدرک زبان معتبر نیز یکی دیگر از شروط مهم برای پذیرش در موسسات آموزشی کشور مقصد است. نمره مدرک زبان شما نیز بسیار مهم است و باید قابل قبول باشد. برای مثال داشتن نمره آیلتس حداقل ۶ تا ۶.۵ برای کشورهای مطرح در زمینه مهاجرت لازم و ضروری است. کشورهایی نیز وجود دارند که نمره ۵.۵ را نیز می‌پذیرند.
  • حداقل سن موردنیاز برای پذیرش در مقاطع دانشگاهی ۱۸ سال و حداکثر ۳۵ الی ۴۰ سال است.
  • فرد متقاضی باید بداند که برای تحصیل در هر مقطع تحصیلی نباید بین دو مقطع تحصیلی وی فاصله وجود داشته باشد و اگر هم فاصله‌ای هست باید قابل توجیه باشد.

مدارک لازم برای اپلای تحصیلی

  1. مدارک لازم برای اخذ پذیرش:

  • مدارک شناسایی و هویتی و گواهی عدم سو پیشینه به صورت ترجمه‌شده
  • مدارک مقاطع تحصیلی قبلی به صورت ترجمه‌شده به همراه ریزنمرات مربوطه
  • ارائه مدرک زبان معتبر با نمره قابل‌ قبول
  • ارائه پاسپورت
  • ۲ تا ۵ قطعه عکس پرسنلی استاندارد
  • تکمیل فرم درخواست برای پذیرش تحصیلی در موسسه آموزشی موردنظر
  • پرداخت هزینه مربوط به ثبت‌ نام موسسه آموزشی(application fee)
  • ارائه مدارک برای اثبات داشتن تمکن مالی
  • ارائه انگیزه‌نامه (SOP)
  • ارائه نمودن Cover Letter برای اعتبار بیشتر پرونده تحصیلی
  • ارائه توصیه‌نامه برای تحصیل در مقطع اشد و دکترا
  • ارائه مدرک رزومه تحصیلی یا کاری
  • ارائه اسناد مربوط به پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی
  • برای افراد زیر ۱۸ سال که قرار است یکی از والدین او را در کشور موردنظر همراهی کند ارائه مدرک کاستودین و گاردین الزامی است.
  1. مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی:

  • مدارک شناسایی و هویتی و ترجمه آن‌ها
  • ارائه گواهی سو پیشینه
  • ارائه پاسپورت با اعتبار زمانی کافی
  • ارائه مدارک تحصیلی ترجمه‌شده به همراه ریز نمرات به سفارت کشور مقصد (در صورت لزوم)
  • ارائه مدرک دال بر پذیرش تحصیلی از سوی موسسه آموزشی مربوطه
  • ارائه فرم‌های تکمیل شده برای هزینه ویزا و سفارت
  • ارائه مدرک دال بر داشتن تمکن مالی برای شهریه تحصیل و سایر هزینه‌های زندگی
  • ارائه مدرک ترجمه‌شده رزومه کاری
  • ارائه رسید پیش‌پرداخت و ثبت نام در موسسه آموزشی موردنظر
  • ارائه مجدد انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، مدرک زبان و مقالات پژوهشی در صورت لزوم

مراحل لازم برای مهاجرت تحصیلی

پس از آن که شرایط لازم برای مهاجرت تحصیلی را دارا بودید و مدارک لازم را نیز تهیه نمودید، نوبت می‌رسد به تشریح مراحل لازم برای مهاجرت که در ادامه بررسی کرده‌ایم:

مرحله یک: آماده کردن مدرک تحصیلی

سعی کنید در هنگام تحصیل تا جایی که می‌توانید نمرات بالایی در دروس تخصصی رشته‌تان کسب نمایید. پس از اینکه فارغ‌التحصیل شدید برای آزادسازی مدرک تحصیلی خود به همراه ریزنمرات اقدام کنید.

مرحله دو: دریافت مدرک زبان معتبر

زبان کشوری را که قصد دارید در آن به ادامه تحصیل بپردازید به خوبی یاد بگیرید. سپس در یک آزمون معتبر برای اخذ مدرک زبان کشور موردنظر شرکت کنید.

مرحله سه: انتخاب رشته موردنظر، مقطع تحصیلی و موسسه آموزشی

متناسب با مقطع تحصیلی قبلی خود یک رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایید. برای انتخاب موسسه آموزشی حتما در مورد موسسات مختلف در کشورهای مختلف تحقیق کنید و سپس اقدام کنید.

مرحله چهار: ترجمه مدارک

تمامی مدارک موردنیاز شما برای دانشگاه کشور مقصد باید به زبان همان کشور ترجمه شود.

مرحله پنج: اخذ پذیرش تحصیلی

مرحله شش: اخذ ویزای تحصیلی

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

در انتخاب کشور مناسب برای ادامه تحصیل باید به چند نکته توجه کنید:

  • میزان هزینه تحصیل و زندگی در کشور موردنظر
  • شرایط زندگی، رفاه، حقوق بشر، فرهنگ، مردم و ....
  • توان علمی موسسات آموزشی کشور موردنظر
  • بازار کار رشته تحصیلی شما در کشور مقصد

مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا

همانطور که حتما خودتان هم می‌دانید کانادا کشور بسیار مهاجرپذیری است. نزدیک به ۱۰۲ دانشگاه در کانادا وجود دارد؛ اما متاسفانه تعداد محدودی از آن‌ها دولتی هستند. این نظام آموزشی بسیار قدرتمندی دارد و رنکینگ دانشگاه‌های این کشور بالا است. مدارکی که از دانشگاه‌های کانادا دریافت خواهید کرد در جهان بسیار معتبر هستند.

مهاجرت تحصیلی به کشور استرالیا

استرالیا کشور کوچک و کم جمعیتی است. این کشور نیز همچون کانادا بسیار مهاجرپذیر است. نکته قابل توجه درمورد این کشور این است که هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور بسیار پایین است. زبان این کشور انگلیسی است و همین موضوع نیز این کشور را برای متقاضیان بسیار محبوب کرده است. این کشور نظام آموزش قدرتمندی دارد و دانشگاه‌های این کشور جز بهترین دانشگا‌ه‌ها در جهان است.

مهاجرت تحصیلی به کشور امریکا

کشور آمریکا کشوری است با بیشترین پیشرفت در دانش و تکنولوژی. این کشور رتبه اول در پذیرش دانشجویان بین‌المللی را دارد. بهترین دانشگاه‌های دنیا در این کشور واقع شده اند. البته هزینه‌های تحصیل در این کشور بسیار بالا است. البته ناگفته نماند که اخذ پذیرش تحصیلی در این کشور نیازمند صلاحیت علمی بسیار بالایی است.

مهاجرت تحصیلی به کشور انگلیس

کشور انگلیس نیز یکی دیگر از بهترین کشورها برای ادامه تحصیل است. دانشگاه‌های این کشور نیز جز بهترین دانشگاه‌ها در جهان هستند. متاسفانه باید بگوییم هزینه‌های تحصیل در این کشور نیز بالا است. جدای از هزینه‌های بالا این کشور از نظر کیفیت زندگی، موقعیت‌های شغلی، امنیت شغلی و ... از سطح بالایی برخوردار است.

جهت مطالعه بیشتر: انواع روش های مهاجرت

یادگیری زبان در تیکا

همان­طور که ملاحظه نمودید اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه­ها و موسسات آموزشی معتبر در جهان کار نسبتا دشواری است. علاوه بر تهیه مدارک مربوطه و داشتن مدرک زبان معتبر با نمره بالا، شما باید از لحاظ سطح علمی نیز در سطح بالایی باشید. در این مقاله سعی کردیم تا جای ممکن تمامی نکات مربوط به مهاجرت تحصیلی را برایتان شرح دهیم.

ما در سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا توسط بهترین اساتید به شما آموزش خواهیم داد و شما را در این مسیر کمک خواهیم کرد و شما را در مسیر یادگیری زبان یاری خواهیم کرد. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا با مراجعه به سایت تیکا، کلاس خود را شروع کنید.

یادگیری زبان با تیکا

مهاجرت از طریق تحصیل

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

زهرا طهماسبی

موسسه مهاجرتی معتبری رو میشناسین بهمون معرفی کنید که مجوز داشته باشه؟

13 دی 2022

user-image

الهام طالبی

اپلای کردن پروسش چیه؟

12 دی 2022