اساتید پیشنهادی:

محل اسکان تحصیل در ترکیه

خاطره محمدی
خاطره محمدی
دوشنبه, 2 بهمن 2022

دسته بندی : immigration

زمان مطالعه : 0 دقیقه

تعداد بازدید : 560

محل اسکان تحصیل در ترکیه

دانشجویان خارجی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند و در دانشگاه‌های ترکیه پذیرش تحصیلی گرفته‌اند، برای محل اسکان خود در طول دوران تحصیلی انتخاب‌های متعددی دارند. دانشجویانی که در دانشگاه‌های ترکیه به تحصیل مشغول هستند، می‌توانند در خوابگاه‌های دانشگاه که در داخل محوطه دانشگاه قرار دارند، اسکان داشته باشند. علاوه بر این متقاضیان می‌توانند در خوابگاه‌های دولتی که توسط مؤسسه آموزش عالی و مؤسسه خوابگاه‌ها (KYK) اداره می‌شود، اقامت داشته باشند. گزینه سوم هم استفاده از خوابگاه‌های خصوصی یا اجاره آپارتمان‌هایی است که در نقاط مختلف ترکیه وجود دارند. در این مقاله قصد داریم به معرفی محل‌های اسکان تحصیلی در کشور ترکیه بپردازیم.

انواع خوابگاه‌های دانشجویی در ترکیه 

اگر قصد تحصیل در خارج دارید، کشور ترکیه را انتخاب کنید. پیشرفت چشمگیری سیستم آموزشی و دانشگاه‌ها در کشور ترکیه باعث شده که افراد زیادی متقاضی تحصیل در کشور ترکیه باشند. سیستم آموزشی این کشور تفاوت چندانی با سیستم آموزشی اروپا ندارد. از طرفی امکان تحصیل هم به زبان ترکی و هم به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های این کشور فراهم شده است. نام دانشگاه‌های این کشور در لیست بهترین دانشگاه‌های دنیا به چشم می‌خورد.

هزینه کم تحصیل در کشور ترکیه یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده متقاضیان تحصیل در این کشور افزایش یابند. به عنوان یک دانشجوی خارجی لازم است که حتماً شرایط اسکان و محل اقامت خود را در کشور ترکیه بررسی نمایید و اطمینان حاصل کنید که با شرایط مالی شما منافات نداشته باشد. شهریه خوابگاه‌ها و اقامتگاه‌های دانشجویی در کشور ترکیه بر اساس اینکه در چه نوع دانشگاه و در چه شهری تحصیل می‌کنید، متفاوت است.

انواع خوابگاه‌های دانشجویی و مکان‌های اسکان تحصیلی در کشور ترکیه به شرح زیر هستند:

  1. خوابگاه‌های دولتی(KYK)
  2. خوابگاه‌های وقفی
  3. خوابگاه‌های خصوصی
  4. آپارتمان‌های اجاره‌ای (مسکن جوانان)

 

خوابگاه‌های دولتی (KYK) در ترکیه

خوابگاه‌های دولتی در کشور ترکیه توسط بنیاد KYK که زیرمجموعه وزارت جوانان ترکیه است، اداره می‌شود. هزینه این خوابگاه بسیار مقرون‌به‌صرفه است و برای همه دانشجویان تقریباً ۲۰۰ تا ۳۵۰ لیر در ماه هزینه بر می‌دارد.

 

مزایای خوابگاه‌های دانشجویی دولتی 

  • تأمین وعده‌های غذایی با قیمت مناسب (هزینه صبحانه ۳ لیر و هزینه ناهار ۶ لیر)
  • امکان دسترسی به اینترنت رایگان
  • ارائه سرویس تمیزکاری و خشک‌شویی به صورت کاملاً رایگان
  • ارائه مشاوره‌های روان‌شناختی و اجتماعی به دانشجویان
  • امکان دعوت و میزبانی از میهمان به مدت ۱۰ روز

 

معایب خوابگاه‌های دانشجویی دولتی

  • بالا بودن ظرفیت هر اتاق (اتاق‌ها معمولاً ۸ نفره هستند.)

خوابگاه‌های وقفی در ترکیه

این خوابگاه‌ها همان گونه که از نامشان پیدا است توسط خیرین ساخته شده‌اند. ‌ این خوابگاه‌ها از سوی سازمان اوقاف مذهبی در ترکیه نظارت می‌شوند. این خوابگاه‌ها هم میزبان دانشجویان ترکیه و هم میزبان دانشجویان خارجی هستند.

 

مزایای خوابگاه‌های وقفی

  • وجود نظم و قوانین سختگیرانه در این خوابگاه‌ها.
  • پذیرش دانشجویان در این خوابگاه‌ها از طریق مصاحبه انجام می‌شود.
  • همه دانشجویان با هر گونه جهت‌گیری سیاسی می‌توانند در این خوابگاه‌ها اقامت داشته باشند.
  • این خوابگاه‌ها در سه شهر استانبول، آنتالیا و ازمیر وجود دارند.
  • تأمین وعده‌های غذایی برای دانشجویان

معایب خوابگاه‌های وقفی

  • خدمات اینترنت ارائه نمی‌دهند.

خوابگاه‌های خصوصی در ترکیه

این خوابگاه‌ها از سوی شرکت‌های خصوصی در ترکیه اداره می‌شود. خوابگاه‌های خصوصی از لحاظ تأمین رفاه و آسایش در بین سایر مکان‌های اقامت در ترکیه، بهترین هستند. خدماتی که این خوابگاه‌ها ارائه می‌دهند به شرح زیر است:

  • تأمین وعده‌های غذایی اصلی (صبحانه به صورت رایگان و شام و ناهار همراه با هزینه)
  • ارائه سرویس اینترنت
  • ارائه سرویس تمیزکردن اتاق‌ها و خشک‌شویی
  • وجود اتاق‌های مطالعه و استراحت به صورت مجزا

آپارتمان‌های اجاره‌ای (مسکن جوانان)

امکان اقامت برای دانشجویان بومی و خارجی و افرادی که مشغول به کار هستند در این آپارتمان‌ها وجود دارد. اسامی برخی از معروف‌ترین مناطقی که در استانبول آپارتمان‌های دانشجویی اجاره می‌دهند عبارت‌اند از:

  • فاتح
  • آکسارای
  • تکسیم

مزایای مسکن جوانان

  • هزینه اجاره این آپارتمان‌ها در مقایسه با هزینه مسکن معمولی در ترکیه بسیار ارزان است.
  • اجاره شامل هزینه آب، برق، گاز و اینترنت است.

 

معایب مسکن جوانان

  • نبود امنیت؛ متأسفانه کلاه برداری و سرقت توسط افراد ناشناس در این آپارتمان‌ها رخ می‌دهد.
  • این آپارتمان‌ها گاهی بهداشتی نیستند و نظافت بر عهده ساکنان آن است.
  • متأسفانه، در این آپارتمان‌ها حریم خصوصی رعایت نمی‌شود و اتاق‌ها حداقل ۴ نفره هستند.

هزینه مسکن جوانان

هزینه مسکن جوانان در ترکیه به تفکیک مناطق به شرح زیر است:

منطقه

قیمت

اسن یورت

۸۵۰ لیر در ماه

آوجیلار

۹۰۰ لیر در ماه

باشاک شهیر

۱۱۰۰ لیر در ماه

بی اغلو

۱۵۰۰ لیر در ماه

ترابزون

۴۰۰ تا ۵۰۰ لیر در ماه

اسکی شهیر

۵۵۰ تا ۷۰۰ لیر در ماه

بورسا

۵۰۰ تا ۸۰۰ لیر در ماه

کوچائلی

۵۰۰ تا ۶۰۰ لیر در ماه

 

شایط خوابگاه‌های دولتی و دانشگاهی در ترکیه

تقریباً تمام خوابگاه‌های دولتی و دانشگاهی در کشور ترکیه به تفکیک جنسیت هستند. ظرفیت اتاق‌ها متغیر است و میزان شهریه نیز متناسب با تعداد افراد داخل اتاق ممکن است کم یا زیاد شود.

خوابگاه‌های خصوصی نیز معمولاً در اطراف دانشگاه‌ها هستند. امکاناتی که در این خوابگاه‌ها ارائه می‌شود معمولاً نسبت به خوابگاه‌های دولتی بیشتر است؛ اما به مراتب هزینه بیشتری نیز باید پرداخت کنید. این خوابگاه‌ها همچنین برای افرادی که برای اشتغال به ترکیه مهاجرت کرده‌اند نیز مناسب است.

تحصیل در ترکیه

در سال‌ها اخیر شاهد بوده‌ایم که کشور ترکیه در زمینه‌های بسیاری پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. این روزها اما تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به ویژه در رشته‌های مهندسی، پزشکی و بازرگانی و مالی متقاضیان زیادی دارد. ایرانیان زیادی وجود دارند که خواهان تحصیل در این کشور هستند. هزینه کم تحصیل در این کشور، قرارگرفتن این کشور در همسایگی ایران، مکان‌های اسکان متنوع، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های این کشور و ... از جمله مهم‌ترین مواردی است که باعث شده دانشجویان ایرانی خواهان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور باشند.

یادگیری زبان قبل از مهاجرت در تیکا

خوشبختانه امکانات اقامت در کشور ترکیه بسیار متنوع است. برای اقامت در این کشور در طول دوران تحصیلی خود 4 گزینه پیش روی شما است. برای اسکان در این کشور می‌توانید از خوابگاه‌های درون محیط دانشگاه، خوابگاه‌های دولتی زیر نظر وزارت جوانان ترکیه، خوابگاه‌های خصوصی و مسکن جوانان استفاده کنید. هر کدام از موارد نام‌برده‌شده مزایا و معایب خود را دارند. از لحاظ میزان هزینه خوابگاه‌های دولتی و دانشگاهی، هزینه کمی دارند و امکانات نسبتاً مطلوبی را نیز ارائه می‌دهند. خوابگاه‌های خصوصی نیازمند صرف هزینه بالاتری هستند؛ اما امکانات بسیار خوبی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. گر به مطالعه مطالب آموزشی علاقمندید، به وبلاگ موسسه آموزش زبان تیکا مراجعه کنید.

محل اسکان تحصیل در ترکیه

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات