اساتید پیشنهادی:

6 راه برای حفظ اراده ی یادگیری زبان

علیرضا اختیارزاده
علیرضا اختیارزاده
پنج‌شنبه, 29 مرداد 2019

دسته بندی : german-story

زمان مطالعه : 6 دقیقه

تعداد بازدید : 7258

6 راه برای حفظ اراده ی یادگیری زبان انگلیسی

اراده مهم ترین عاملیه که مشخص میکنه در یادگیری زبان دوم موفق خواهید شد یا نه. اراده هست که باعث میشه قسمت هایی از زبان که ممکنه علاقه ای نداشته باشید یاد بگیرید یا بعد از یه روز سخت کاری وقتی رو به یادگیری زبان اختصاص بدید.

برای انجام هر کاری، به دست آوردن اراده آسون ولی نگه داشتنش سخته.

در مراحل اولیه یادگیری زبان، شما سرشار از اشتیاق و خوش بینی هستید. اما با سخت تر شدن کار این اشتیاق میتونه به سرعت ناپدید بشه و جاش رو به ناامیدی بده.

پس چطور اراده مون رو حفظ کنیم؟

اراده با داشتن یه نقشه برای عملکرد و به وجود آوردن روتین به وجود میاد و روتینی که ادامه پیدا کنه کم کم به عادت تبدیل میشه. شکستن عادت کار سختیه. هدف نهایی این هست که یادگیری برای شما به یک عادت تبدیل شه. عادتی که در زمان های پر مشغله هم همراهتون بمونه. نکات زیر به شما کمک میکنه که برای یادگیری انگیزه پیدا کنید و بهتون یاد میده چطور این انگیزه رو حفظ کنید.پس با ما همراه باشید تا 6 راه حفظ اراده ی یادگیری زبان را برای شما شرح دهیم.


1. اهداف دست یافتنی انتخاب کنید

برای خودتون یک هدف انتخاب کنید و دنبالش کنید.سعی کنید هدف های واقع گرایانه و دست یافتنی داشته باشید. یک مثال از چنین هدفی اینه که مثلا "هر روز سه لغت جدید انگلیسی یاد بگیرم." این هدف دست یافتنی هست چون حتی تو روزایی که سرتون شلوغه میتونید زمانی رو بهش اختصاص بدید. باید اهدافی انتخاب کنین که حتی در روزهایی که انگیزه کافی ندارید قادر به انجامش باشید. در روز های اول که انگیزه بالایی دارین ، ممکنه بتونین به هدف های بلندپروازانه برسید اما در مدت زمان طولانی تر این کار امکان پذیر نیست. نرسیدن به هدف های تعیین شده میتونه انگیزتون رو به میزان زیادی کاهش بده. یادتون باشه انگیزه شما باید هر جور که شده حفظ بشه.


2. هر روز تمرین کنید

تقویت مکالمه و یادگیری زبان انگلیسی یا یادگیری لغات زبان و امثالهم! کاری نیستش که آدم دو هفته یه بار انجام بده و انتظار داشته باشه اتفاق خاصی بیفته! تلاش کنید هر روز تا حدی که میتونید زمانی رو به یادگیری زبان انگلیسی اختصاص بدید. مقدار کمی کار روزانه میتونه در مدت زمان طولانی نتایج قابل توجهی داشته باشه. هر روز در یک زمان خاص تمرین کنید. حتی اگر به این معنی باشه که صبح ها یک ساعت زودتر از خواب بیدار بشید یا یک ساعت زودتر به محل کار برسید. این کار باعث به وجود اومدن یک روتین میشه که در مدت زمان طولانی تر یک عادت رو بوجود میاره. یه عادت نهادینه تره و میتونه به راحتی برای همیشه حفظ بشه.


3. پیشرفت هاتون رو ثبت کنین و به خودتون پاداش بدین

وقتی به یک نقطه خاص از کار رسیدین، به خودتون پاداش بدین.وقتی 21 روز هدفتون رو کامل کردین، برای مثال خودتون رو به شامی که دوست دارین دعوت کنین یا لباسی رو که مدت هاست چشمتونو گرفته بخرید. هدفتون رو تصویرسازی کنید. یه تقویم بخرید و روش با علامت X هر روزی که هدف روزانه تون کامل میشه رو علامت بزنین.

دور روزهایی که قراره پاداش بگیرین خط بکشید. نگاه کردن به تقویمی که پر از X های قرمزه موفقیتتون رو دو چندان جلوه میده. فقط مراقب باشین که پاداشتون دور موندن از هدف نباشه هر چقدرم که وسوسه بشید!

یادگیری خودآموز انگلیسی در خانه نیازمند برنامه ریزی منظم است.


4. زمانتونو تو اینترنت تلف نکنید!

زمان یادگیری زبان خارجی وقتیه که انگیزه دارید. شما لپ تاپتونو روشن میکنین، کتاب هاتون رو آماده میکنین. بزن بریم.

بعد فک می کنید:

چطوره اول پیامامو چک کنم .

یک ساعت بعد میبینین اینستاگرامتون رو چک کردین. یه پلی لیست آهنگ جدید درست کردین و5 تا ویدیو تو یوتیوب نگاه کردین و نیم ساعته دارین با دوستتون چت میکنین .

این یک ساعته کامل بود که میتونستین به جاش تمرین گرامر انگلیسی حل کنید، روی تلفظتون کار کنید، چند تا کلمه جدید یاد بگیرید.هر کاری غیر از این که وقتتون رو تو اینترنت تلف کنید.

در دنیایی که مدت تمرکز هر فرد حدود 9 ثانیه است،خیلی سخت میشه روی کاری که باید انجام بشه تمرکز کرد.

خیلی خوب میشه اگه بتونیم خودمون رو کنترل کنیم. اما گاهی اوقات هم میشه یه مقدار کمک گرفت.

اگر میبینید که سریع تمرکزتون رو از دست میدید، میتونید یکی از اکستنشن ها مثل StayFocused برای مرورگرکروم یا گوشیتون نصب کنید. این برنامه زمان استفاده از سایت هایی که تعیین میکنین رو محدود میکنه. مثلا اگر مدت 20 دقیقه در روز برای اینستاگرام تعیین کنید، اگر از این مدت بیشتر بشه به شما اجازه ورود به سایت رو نمیده.

(اگرم بخواین از کروم حذفش کنین تو پروسه ی حذف یه پیامایی میده که از خودتون خجالت میکشین که میخواین حذفش کنین!)

حفظ اراده یادگیری خودآموز زبان انگلیسی


5. زبانی که برای آموزش یاد گرفتید رو به جنبه های مختلف زندگی تعمیم بدید

علاقه به فرهنگ  یک کشور یادگیری زبانش رو بسیار آسون تر میکنه. در اکثر موارد زندگی در یک کشور باعث یاد گرفتن زبانش میشه اما حتی بجز این هم راه هایی هست که بدون ترک کشورتون با یک زبان زندگی کنید.

غذای اون کشور رو امتحان کنید، دستورش رو در اینترنت پیدا کنید.اگر بیرون غذا میخورین، رستوران هایی که غذای اون کشور رو سرو میکنن پیدا کنید و اونجا غذا بخورید.
خواننده ها و گروه هایی که به اون کشور تعلق دارن پیدا کنید و سعی کنید به اون ها گوش بدید.
برنامه های تلویزیونی مورد علاقتون رو با زیرنویس یا دوبله اون زبان تماشا کنید.خودتون رو با چیزهایی که از اون زبان دوست دارین احاطه کنین و این باعث میشه تشویق بشید و اون زبان رو روان تر صحبت کنید.


6. مقدار پیشرفتتون رو اندازه گیری کنید

ممکنه سخت باشه که پیشرفتتون در یادگیری زبان انگلیسی رو ثبت کنید. هدف امروزتون ممکنه این باشه که یک مبحث گرامر رو بخونید، اما اگر چشم انداز درستی از مقدار پیشرفت و مطالبی که میخواید یاد بگیرید نداشته باشین، انگیزه شما به شدت پایین میاد.

اپلیکیشن آموزش زبان تیکا با بهترین متد آموزشی زبان انگلیسی درس هارو برای شما رو نقشه نشون میده شما همیشه میدونین چه مقدار از راه رو اومدین و چقدر راه مونده. تیکا برای شما اهداف روزانه تعیین میکنه و پیشرفت روزانه تون رو ثبت میکنه . همچنین با تمرین هایی که اخر هر فصل داره شما رو ارزیابی میکنه تا مطمعن بشید برای یادگیری درس جدید اماده هستید یا نه.

نتیجه گیری نهایی: یاد گرفتن یک زبان سخته و زمان هایی هست که دوست دارید کامل تسلیم شید.با رعایت نکاتی که در مقاله بالا اومده و استفاده از اپ تیکا میتونید انگیزتون رو حفظ کنید و ریسک کنار گذاشتن زبان رو به حداقل برسونید.انگیزه کلید موفقیت در یادگیری زبان است و با انگیزه و برنامه ی درست، میتونید به هر چی میخواید برسید.

پس اگه تصمیم به یادگیری زبان گرفتید با آموزشگاه آنلاین زبان همراه شوید.

یادتون باشه: تنها چیزی که باعث بازداشتن شما از یادگیری زبان انگلیسی میشه خودتون هستید!

آیا شما هم راه حلی برای حفظ انگیزه  تو یادگیری زبان سراغ  دارید؟ با ما در قسمت نظرات به اشتراک بزارید.

 

 

استاد زبان آنلاین-تدریس خصوصی
6 راه برای حفظ اراده ی یادگیری زبان

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

علیرضا اختیارزاده

تولید محتوا

علیرضا اختیارزاده هستم، سوپروایزر اپلیکیشن و آکادمی تیکا. کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران و دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان دانشگاه تهران. با زبان انگلیسی بزرگ شدم و از قبل از ورود به دانشگاه تدریس زبان رو شروع کردم. همیشه سعی من بر این بوده که بتونم خلاقانه ترین روش هارو برای یادگیری زبان ارائه کنم و کاری رو بکنم که کسی قبل از من نکرده. تو اوقات فراغتم گیتار میزنم و یوتیوب میبینم!

نظرات

user-image

پویان رادفر

مثل همیشه عالی

4 مهر 2022

user-image

پریسا

تمرین مداوم واقعا تاثیرگذاره

28 شهریور 2022

user-image

الهام طالبی

خوب بود

28 شهریور 2022