اساتید پیشنهادی:

آزمون زبان تافل چه سئوالاتی دارد؟ بخش اول

علیرضا اختیارزاده
علیرضا اختیارزاده
یک‌شنبه, 24 آبان 2019

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 7 دقیقه

تعداد بازدید : 4399

آزمون زبان تافل چه سئوالاتی دارد؟ بخش اول

آزمون های زبان زیادی وجود دارند که میتوانید از مدارک آنها برای اپلای کردن به مشاغل و دانشگاه های خارج از کشور و یا حتی برای اعتبار بخشی به رزومه تان استفاده کنید؛ که یکی از مهم ترین و معتبرترینِ این آزمون ها آزمون تافل است.

 

آزمون زبان تافل چه سئوالاتی دارد؟

برای آماده شدن برای آزمون تافل ابتدا باید با الگوی آزمون آشنا شوید: باید بدانید ساختار آزمون چگونه است و به خوبی  زبان را آموزش دیده باشید، در این مقاله با ما همراه باشید تا یاد بگیریم چگونه در این آزمون زبان انگلیسی موفق شویم  یکی از این روش ها این است که بدانید چه نوع سوالاتی پرسیده می شود و در نهایت چگونه می توان نمره بالایی کسب کرد.


آزمون تافل iBT چیست؟

آزمون TOFEL iBT آزمونی ۴ ساعته، کامپیوتری و ۴ بخشی است: Reading, Listening, Speaking, Writing. مدرک تافل را نمیتوانید از آموزشگاه زبان کسب کنید و نیاز به مراجعه به مراکز تخصصی برگزاری آزمون تافل دارید.

در هر بخش تمرکز بر یکی از مهارت های اصلی است و بعضی سوالات هم به استفاده از مهارت های مختلف نیاز دارد.

 

هر بخش زمان بندی مشخصی دارند. شما همیشه ۲۰ دقیقه برای Speaking و ۵۰ دقیقه برای Writing زمان دارید اما در بخش Listening و Reading  مدت زمان متفاوت است؛ به این دلیل که بعضی سوالات بی امتیاز یا برای گیج کردن شما هستند. بخش Reading   تا۸۰  دقیقه طول می کشد و بخش Listening چیزی حدود ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می کشد. شما نمی دانید کدام سوالات برای رد گم کنی هستند پس زمان زیادی به فکر کردن روی هر سوال اختصاص ندهید. در نهایت شما ۱۰ دقیقه استراحت بین بخش Listening و Speaking دارید. این زمان اجباری است و شما باید در این زمان استراحت کنید. ممکن است شما به وقت استراحت دیگری نیاز داشته باشید اما در آن زمان ها شما اجازه استراحت کردن ندارید.

در قسمت های مختلف امتحان شما می توانید نکته برداری کنید.در این قسمت، مسئول امتحان برگه و قلم در اختیار شما قرار می دهد. همچنین یک هدست و میکروفون برای گوش دادن به ویدیو ها و ضبط کردن صدای خود دریافت می کنید. هر بخش ۳۰ امتیاز و امتیاز کل از ۱۲۰ خواهد بود.

حالا به ساختار بخش های مختلف تافل نگاه می کنیم.


بخش Reading یا درک مطلب

اولین بخش در آزمون تافل iBT بخش Reading است. همانطور که در قسمت قبل گفته شد زمان این بخش متفاوت است. اگر سوالات رد انحرافی نداشته باشید امتحان ۶۰ دقیقه و دارای ۳۶-۴۲ سوال است. اگر سوالات رد انحرافی داشته باشید ۸۰ دقیقه خواهد بود و شامل ۴۸-۵۶ سوال است. وظیفه اصلی شما این است که متن را بخوانید و به سوالات پاسخ دهید. متون طولانی و حدود ۷۰۰ کلمه هستند. شما معمولا ۳ تا ۴ متن دریافت می کنید که هر کدام درباره موضوعات مختلف آکادمیک، از تاریخ و هنر تا علمی و روان شناسی است. هر متن میتواند ۱۲ تا ۱۴ سوال داشته باشد. زمان شما برای پاسخ به سوالات هر بخش محدود است؛ پس بهتر است که زمانتان را به خوبی مدیریت کنید. نمره خوب برای این بخش بستگی به آن که برای کجا درخواست می دهید متفاوت است ولی معمولا نمره بالای ۲۲ نمره‌ی قابل قبولی محسوب می‌شود.

انواع سوالات بخش درک مطلب

سه نوع سوال برای این بخش وجود دارد: چهار گزینه ای، جایگذاری جملات و ترتیب گذاری جملات. هر کدام را یک به یک بررسی خواهیم کرد.

۱. سوالات چهار گزینه‌ای تافل

 بیشتر سوالات این بخش چهار گزینه ای هستند و به ازای هر سوال یک نمره دریافت خواهید کرد. برای این نوع سوالات ممکن است معنی یک لغت انگلیسی یا سوالاتی درباره محتویات متن از شما پرسیده شود.

۲. سوالات جایگذاری جملات در تافل

شما با هر متن یک سوال جمله گذاری که ۱ نمره دارد مواجه می‌شوید. این سوال همیشه سوالِ دو تا مانده به آخر است.

با این سوال، شما یک جمله جدید و چهار مکان ممکن برای جاگذاری آن جمله خواهید داشت. وظیفه شما این است آن جمله را در جایی که مناسب تر است قرار دهید.

۳. ترتیب گذاری جملات

این بخش یکی از منحصر به فرد ترین سوالات آزمون تافل است. این بخش از شما می خواهد با کلیک کردن بر جملات  و کشیدن آن ها در جایی که باید قرار بگیرند نکات اصلی متن را در یک چارت یا خلاصه مرتب کنید. همینطور که در مثال پایین هم مشاهده می‌کنید، تعدادی از جملات جزو پاسخ نیستند و باید آنها را نادیده بگیرید. در هر متن یک نوع از این سوالات وجود دارد که همیشه در انتها می آید.

همچنین این تنها بخش است که در آن هر سوال ۲ تا ۳ نمره دارد؛ به این معنا که اگر قسمتی را اشتباه جواب دهید امتیاز کامل را دریافت نکرده و فقط بخشی از نمره را دریافت می کنید.


مدیریت زمان در پاسخگویی reading

زمان این بخش از آزمون زبان حدود ۶۰-۸۰ دقیقه است اما از آن جا که این زمان بین متن ها و سوالات تقسیم نشده خودتان باید زمان را مدیریت کنید تا در انتها وقت کم نیاورید. این بهترین راه برای تقسیم زمان است:

 

حدود ۲۰ دقیقه برای هر متن و سوالاتش اختصاص دهید. به طور ایده آل شما ۵ دقیقه صرف خواندن متن و ۱۵دقیقه صرف پاسخ دادن به سوالات خواهید کرد (به عبارتی ۱ دقیقه برای هر سوال). دقت کنید که بعضی سوالات مثلا سوالات خواندن برای پاسخ دادن زمان بیشتری لازم دارند در حالی که بقیه سوالات وقت کمتری از شما می‌گیرند. سعی کنید خود را به روال ۱ دقیقه برای هر سوال عادت دهید تا به این شکل وقت اضافی روی یک سوال نگذارید و عقب نمانید.


روش پاسخ دادن به سئوالات تافل را انتخاب کنید

برای آن که بتوانید بهترین نمره را بگیرید قبل از آزمون روش خود برای جواب دادن به سوالات را پیدا کرده و از همان روش استفاده کنید. 

چندین روش وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید:

ابتدا متن را کامل بخوانید.(روش پیشنهادی)

نگاه اجمالی به متن انداخته و سپس به سوالات پاسخ دهید.

به سوالات پاراگراف به پاراگراف پاسخ دهید.

ابتدا سوالات را بخوانید. (پیشنهاد نمی شود)

به طور کلی بهترین راه این است که ابتدا متن را به طور کامل بخوانید. اگر این روش را انتخاب کنید، برای هر متن بیشتر از ۵ دقیقه وقت نگذارید. توجه داشته باشید این روش مخصوص کسانی است که از سطح زبان بالاتری برخوردارند.

در نهایت، روشی که برای شما بهتر کار می کند را انتخاب کنید. برای این کار قبل از امتحان هر چهار روش را امتحان کرده و روشی که  از آن بیشترین نمره را کسب کرده‌اید انتخاب کنید.

 

روی سئوالات سخت تافل نمانید

فرمت این بخش به شما این اجازه را می دهد که به بعضی سوالات پاسخ نداده و دوباره به آن ها برگردید. به این شکل شما جلو رفته و به سوالات جواب می دهید حتی اگر جواب بعضی سوالات را بلد نباشید. همچنین شما وقت زیادی را برای جواب دادن به یک سوال سخت هدر نمی دهید. فقط به یاد داشته باشید که سوالاتی که به آنها پاسخ نداده اید را دوباره مرور کنید. بهتر است جواب هیچ سوالی را خالی نگذارید. چون این امتحان نمره منفی ندارد می توانید یک پاسخ را تصادفی انتخاب و وارد کنید.

با کلیک روی این تصویر می توانید بعد از انتخاب زمان و زبان مد نظر، با یک استاد کلاس رزرو کنید.

 

بخش Listening آزمون زبان تافل

مانند بخش Reading مدت زمان این بخش و سوالات آن به دلیل وجود سوالات رد گم کنی و گیج کننده متفاوت است. این بخش از حدود ۶۰ دقیقه با ۳۴ سوال تا ۹۰ دقیقه با ۵۱ سوال طول می‌کشد. 

بخش Listening مهارت های شنیداری زبان شما را می سنجد. در کل شما به ۴ تا ۶ لکچر و ۲ تا ۳ مکالمه گوش می دهید. هر بخش صوتی حدود ۳ تا ۵ دقیقه است و شامل ۶ سوال است. هر مکالمه حدود ۳ دقیقه طول می کشد و ۵ سوال دارد. همچنین شما هر فایل صوتی را فقط یک بار می شنوید.

شما در این بخش ممکن است صدای یک یا چندین نفر را بشنوید. همچنین با آنکه لهجه آمریکایی لهجه اصلی است ممکن است  با لهجه های دیگری هم روبرو شوید.

نمره نهایی شما مجموع نمره ها است که به به نمره ای از ۰ تا ۳۰ تبدیل می شود. نمره خوب بسته به دانشگاهی که قصد رفتن به آن را دارید متفاوت است اما معمولا نمره بالای ۲۱ نمره خوبی محسوب می شود.
 

نوع سوالات Listening تافل

سه نوع سوال در این بخش وجود دارد: چهارگزینه ای، چند جوابی، و بازپخش. که انواع این سوالات را بررسی خواهیم کرد.

چهارگزینه ای:

این نوع سوال رایج ترین نوع سوال در بخش Listening است. هر سوال چهارگزینه ای یک نمره‌ی  دارد و فقط  یکی از آنها درست است.

چند جوابی:

در سوال نوع دوم که شبیه سوال چهار گزینه ای است شما باید از بین ۴ گزینه بیشتر از یک گزینه را انتخاب کنید (به جای لوزی با مربع نشان داده می شود.) صد البته صورت سوال مشخص می‌کند که چند گزینه را باید انتخاب کنید.(معمولاً دو) شما برای هر جواب درست ۱ نمره دریافت می کنید. در این قسمت امتیاز به این صورت است که باید همه گزینه های درست را انتخاب کنید تا نمره به شما داده شود و اگر فقط یکی از گزینه ها را انتخاب کنید بخشی از نمره به شما تعلق نمی گیرد.
 

سوالات باز پخش listening تافل

در این قسمت شما به بازپخش بخشی از فایل صوتی گوش داده و بعد به سوال چند گزینه ای پاسخ می دهید. مانند بقیه بخش ها این قسمت هم یک امتیاز  دارد.


نکاتی برای پاسخ دادن به سوالات بخش Listening تافل

در این جا ۳ نکته اساسی برای گرفتن بالاترین نمره از این بخش را به شما آموزش می دهیم.

۱. از listening تافل یادداشت برداری کنید

در این بخش شما به فایل صوتی گوش داده و به سوالات مربوطه پاسخ خواهید داد اما قسمت سخت این بخش این است که شما هر فایل را فقط یک بار خواهید شنید (بجز سوالات بازپخش) و برعکس سوالات Reading که میتوانید بعضی از ان ها را جا انداخته  و دوباره به آن ها بازگردید. به همین دلیل است که نکته برداری هنگام شنیدن در این بخش بسیار مهم است. به این صورت شما به نکات اصلی متن توجه بیشتری کرده و می دانید چه کسی چه چیزی را گفته و می توانید راحت تر به سوالات پاسخ دهید.

۲. به سوالات بازپخش تافل توجه ویژه ای داشته باشید

سوالات بازپخش متفاوت هستند به این شکل که می توانید به بخشی از فایل صوتی دوباره گوش دهید. چون جواب سوال در آن قسمت خاص از فایل است حتما به آن قسمت به طور خاص توجه کنید. حتی اگر بیشتر آن قسمت را به یاد دارید یا یادداشت برداری کرده اید، باز هم به سوالات توجه کنید تا نکته ای را از قلم نیاندازید. جواب این سوال به طور خاص در همین بخش فایل است و نیازی نیست به قسمت های دیگر فایل که در بخش قبلی پخش شده مراجعه کنید.

۳. سوالات را بخوانید و به دقت پاسخ دهید.

در بخش Listening، امکان خالی گذاشتن سوالات و بعدا پاسخ دادن به آنها وجود ندارد، پس همه سوالات را بخوانید و هم زمان به آنها پاسخ دهید.اولین جوابی که به نظرتان درست می آید را انتخاب نکنید، زمانی را به فهمیدن کامل سوال اختصاص دهید و بعد جوابی که درست تر و واضح تر است را انتخاب کنید. اگر جوابی هست که به نظر درست می آید اما پاسخ سوال را نمی دهد حواستان باشد که آن را انتخاب نکنید!

 

بخش استراحت تافل: 

شما در میانه‌ی آزمون ۱۰ دقیقه استراحت دارید. که اجباریست و در این زمان حتماً باید استراحت کنید!

بهتر است در این زمان بلند شوید و کمی راه بروید و نرمش کششی انجام دهید تا خستگی و کمر درد، در بخش بعدی امتحان روی عملکردتان اثر منفی نگذارد، حتی اگر چندان هم خسته نیستید!

برای مطالعه ی قسمت دوم این مقاله و نکات مربوط به بخش مکالمه (Speaking) و بخش نوشتاری (Writing) میتوانید به بخش های دیگر مرکز یادگیری زبان رایگان تیکا مراجعه کنید.

آموزشگاه آنلاین زبان تیکا نیز با استید چهارده زبان در خدمت شماست.

 

 

سامانه آموزش زبان آنلاین تیکا
آزمون زبان تافل چه سئوالاتی دارد؟ بخش اول

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

علیرضا اختیارزاده

تولید محتوا

علیرضا اختیارزاده هستم، سوپروایزر اپلیکیشن و آکادمی تیکا. کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران و دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان دانشگاه تهران. با زبان انگلیسی بزرگ شدم و از قبل از ورود به دانشگاه تدریس زبان رو شروع کردم. همیشه سعی من بر این بوده که بتونم خلاقانه ترین روش هارو برای یادگیری زبان ارائه کنم و کاری رو بکنم که کسی قبل از من نکرده. تو اوقات فراغتم گیتار میزنم و یوتیوب میبینم!

نظرات

user-image

کیمیا هاشمی

ببخشید یه سئوال میخوای بری کره بخوای آزمون تافل بدی برای کره حتما باید مدرک انگلیسی داشته باشی؟؟

14 آذر 2020