اساتید پیشنهادی:

آزمون زبان تافل چه سوالاتی دارد؟ بخش دوم

علیرضا اختیارزاده
علیرضا اختیارزاده
یک‌شنبه, 24 آبان 2019

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 7 دقیقه

تعداد بازدید : 4364

آزمون زبان تافل چه سوالاتی دارد؟ بخش دوم

در قسمت اول سوالات آزمون تافل در مورد فرمت کلی آزمون تافل و همینطور نکاتی در مورد بخش درک مطلب (Reading) و (Listening ) مطرح کردیم. در قسمت دوم این مقاله به دو مبحث دیگر یعنی مکالمه و نوشتار میپردازیم تا توانسته باشیم پاسخ کاملی به سوال آزمون تافل چه سوالاتی دارد بدهیم.


بخش Speaking آزمون تافل

حالا وقت استفاده از میکروفون است! بخش مکالمه یا اسپیکینگ با وجود اینکه به عقیده ی اکثریت سخت ترین و  ترسناک ترین! بخش بنظر میرسد، کوتاه ترین بخش این آزمون است و فقط ۲۰ دقیقه طول می کشد. در این بخش شما باید به سوالات ۶ بخش پاسخ دهید. دو بخش اول، بخش‌های مستقل هستند که از شما می خواهند ۴۵ ثانیه نظرتان را راجع به موضوعات معمول بیان کنید. چهار بخش بعدی که قسمت های ترکیبی هستند، از شما می خواهند ۶۰ ثانیه در مورد متن‌ها و کلیپ‌های صوتی صحبت کنید. آمادگی برای هر آزمون زبان انگلیسی زمان میبرد.

امتیاز دهی بخش Speaking با بخش Reading و Listening متفاوت است. به هر بخش امتیازی بین ۰ تا ۴ تعلق می گیرد. این امتیازات سپس خلاصه شده و به امتیاز نهایی بین ۰ تا ۳۰ تبدیل می شوند. امتیاز خوب در این بخش بستگی به دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید دارد اما معمولا بالای ۲۲ امتیاز خوبی به حساب می آید.


نوع سوالات بخش Speaking آزمون تافل

هر کدام از قسمت های بخش Speaking آزمون تافل متفاوت بوده اما به طور کلی می توان آن ها را به دو بخش اصلی تقسیم کرد: مستقل و ترکیبی.

سوالات مستقل speaking تافل

بخش مستقل یا قسمت های ۱ و ۲ بر روی موضوعات که با آن ها آشنایی دارید تمرکز دارند. برای قسمت ۱ شما باید یکی از چند گزینه داده شده را انتخاب کنید و برای قسمت ۲ شما باید یکی از دو گزینه را انتخاب کنید.

برای هر دو بخش شما یک راهنما را خوانده و سپس ۱۵ ثانیه وقت دارید تا پاسخ خود را آماده کنید. موقع صحبت کردن شما باید نظرات خود را پشتیبانی کرده و مثال‌ها و دلایل گوناگون بیاورید.

در این قسمت مروری بر دو بخش مستقل خواهیم داشت.

سوالات آزمون تافل



سئوالات ترکیبی Reading و Listening تافل

بخش ترکیبی یا قسمت های ۳ تا ۶، از شما می خواهند مهارت های Reading و Listening  را با مهارت های   Speaking ترکیب کنید .بخش ۳ و ۵ بر موقعیت های دانشگاهی تمرکز دارند و بخش ۴ و ۶ بر موضوعات آکادمیک تمرکز می کنند.

برای قسمت های ۵ و ۶، شما باید به یک کلیپ صوتی گوش داده و سپس به یک سوال درباره آن پاسخ دهید. کلیپ صوتی معمولا ۲ دقیقه هستند و شما ۲۰ ثانیه وقت دارید تا جواب های خود را آماده کرده و ۶۰ ثانیه وقت دارید تا صحبت کنید. در بخش ۵ و ۶ متنی وجود ندارد.

در این قسمت مروری بر سوالات بخش ترکیبی خواهیم داشت.

سوالات و بخش های آزمون تافل



روش پاسخگویی به سوالات بخش Speaking 


۱. نکات مهم پاسخ speaking را یادداشت کنید

چون در بخش speaking فقط یک بار فرصت صحبت کردن دارید، شما باید شما باید ایده های شفاف و سازماندهی شده ارائه دهید تا نمره بالایی کسب کنید. بنابراین بهترین کار این است تا از برگه چرک نویس خود استفاده کنید و ایده هایی که میخواهید بازگو کنید را بنویسید. شما در هر بخش ۱۵ تا ۳۰ ثانیه برای آماده شدن وقت دارید پس از این زمان به نفع خود استفاده کرده و ۲ تا ۳ نکته مهم و یکی دو مثال برای پشتیبانی از آن بنویسید .در این قسمت نیازی به جزئیات اضافه ندارید. این کار باعث می شود افکار خود را سازماندهی کرده و تعداد مکث ها را هنگام صحبت کردن کاهش دهید.

۲. از بخش reading و listening یادداشت بردارید

در قسمت های ۳ و ۴ شما باید بخوانید و گوش دهید، در حالی که در بخش ۵ و ۶ شما باید فقط گوش دهید. چون شما هر متن را فقط یک بار می خوانید و هر فایل صوتی را یک بار گوش می دهید، حتما  به طور دقیق از هر بخش نکته برداری کنید.هر بخش از ۱۰۰ کلمه تشکیل می شود پس این بخش ها طولانی نیستند و به آسانی می توان از آنها نکته برداری کرد. اما شما فقط ۴۵ تا ۵۰ ثانیه برای خواندن هر بخش زمان دارید، پس به جای یادداشت برداری در پایان، همانطور که می خوانید از نکات مهم یادداشت برداری کنید. مدت زمان هر فایل متفاوت است اما معمولا چیزی بین ۱ تا ۲ دقیقه است. نکات مهم هر فایل را بنویسد، این که هر کس چه می گوید و هر پیشنهاد یا هر تصمیمی که گرفته می شود.

۳. بلند صحبت کنید

در بخش صحبت کردن تافل معمولا شما با بقیه افرادی که در اتاق هستند همزمان در یک اتاق که محل برگزاری بخش مکالمه آزمون زبان است صحبت می کنید. این ممکن است باعث شود اتاق از میزان عادی پر سرو صدا تر باشد و صدای شما در میکروفون به وضوح شنیده نشود. در نتیجه در این بخش همیشه بلند صحبت کنید. در میکروفون داد نزنید. بلکه صدای خود را کمی بلند کنید و با همان درجه صدا که موقع ارائه دادن استفاده می کنید صحبت کنید. در نهایت، اگر مصححان چیزی را که شما گفتید نفهمند شما امتیاز از دست خواهید داد. .به علاوه، فراموش نکنید که واضح و با سرعت طبیعی صحبت کنید. شما می توانید این مهارت ها را با ضبط کردن صدای خود قبل از اجرای آزمون تمرین کنید تا ببینید آیا صدا یا کلمه ای هست که در تلفظ آن مشکل دارید یا نه.

  

ساختار آزمون زبان تافل: بخش Writing 

در نهایت شما به آخرین بخش تافل یعنی Writing می رسید. در این بخش شما باید ۲ مقاله بنویسید (یک مقاله ترکیبی و یک مقاله مستقل یا آزاد) برای این کار شما ۵۰ دقیقه زمان دارید ۲۰ دقیقه برای مقاله اول و ۳۰ دقیقه برای مقاله دوم.

در مقاله ها بر اساس معیاری بین ۰ تا ۵ امتیاز داده می شود. امتیاز هر دو بخش با هم جمع شده و سپس امتیازی از ۳۰ به شما داده می شود.  نمره خوب این بخش هم بر اساس دانشگاهی که برای آن اقدام می کنید متفاوت است اما معمولا نمره بالای ۲۲ نمره خوبی محسوب می شود.


نوع سوالات بخش Writing

در این بخش شما باید دو مقاله بنویسد: ترکیبی و مستقل.

بخش ترکیبی writing آیلتس

اولین مقاله، مقاله ترکیبی است. برای اولین بخش، شما ۳ دقیقه وقت دارید تا یک متن آکادمیک ۳۰۰ کلمه ای را بخوانید. سپس شما به یک کلیپ حدودا ۲ دقیقه ای از یک سخنرانی گوش داده و بعد یک مقاله می نویسید که توضیح دهد سخنرانی و متن چگونه یکدیگر را پشتیبانی یا زیر سوال می برند.شما ۲۰ دقیقه وقت دارید تا آماده شوید و پاسخ خود را بنویسید. شما در مدت زمان نوشتن می توانید به متن نگاه کنید و مقاله شما باید چیزی حدود ۱۵۰ تا ۲۲۵ کلمه باشد.

به یاد داشته باشید که در این بخش شما ایده شخصی خود را نمی نویسید (با وجود اینکه در بخش مستقل که بعد از این بخش توضیح داده می شود شما این کار را انجام می دهید.)

بخش مستقل writing تافل

دومین بخش از Writing نوشتن مقاله ای مستقل است. بر خلاف بخش ترکیبی در این بخش شما متن یا کلیپ صوتی برای گوش دادن ندارید و تنها چیزی که وجود دارد یک سوال است.

سوال بر روی موضوعی که با آشنا هستید تمرکز کرده و ایده شما را در رابطه با آن می پرسد. شما ۳۰ دقیقه وقت دارید تا تصمیم گرفته و مقاله ای حدود ۳۰۰ کلمه بنویسید.


روش پاسخگویی به Writing تافل


۱. برای مقاله خود یک طرح کلی داشته باشید

شما برای بخش ترکیبی ۲۰ دقیقه و برای بخش مستقل ۳۰ دقیقه وقت دارید. ولی از همه این زمان برای نوشتن استفاده نکنید. به جای آن از اولین دقایق هر بخش برای نوشتن یک طرح کلی برای نوشتن مقاله خود استفاده کنید. لیستی از ۲ یا ۳ نکته مهم که میخواهید توضیح دهید نوشته و برای اثبات هر کدام مثال ها و دلایل کافی داشته باشید.

با این حال زمان زیادی را برای نوشتن طرح نگذارید. پیشنهاد می شود حداکثر ۳ دقیقه برای طرح مقاله ترکیبی و ۵ دقیقه برای مقاله مستقل صرف کنید.

۲. از کلیپ صوتی نکته برداری کنید نه متن

برای بخش ترکیبی، شما یک متن آکادمیک را خوانده و سپس به یک سخنرانی در مورد همان مطلب گوش می دهید. اما چون متن را هنگام نوشتن دوباره می توانید بخواهید نیازی به نکته برداری از آن نیست. به جای آن فقط روی خواندن متن تمرکز کرده و از کلیپ صوتی یادداشت برداری کنید.

شما فایل صوتی را فقط یک بار می شنوید، پس حتما به نکات مهمی که گفته می شود به دقت توجه کرده و رابطه اش را با چیزی که در متن وجود دارد بررسی کنید.

۳. استدلال ساده ای برای writing خود انتخاب کنید

در قسمت مستقل،  زمان خود را برای پشتیبانی از ایده خود هدر ندهید. اگر دفاع از ایده شما سخت است،  طرفی که آسان تر است را انتخاب کنید. به عبارت دیگر اشکالی ندارد ایده جدیدی از خود ارائه دهید. شما از روی اینکه حقیقت را می گویید یا نه ارزیابی نشده بلکه از اینکه ایده های خود را چگونه استدلال می کنید  ارزیابی می شوید. بنابراین اگر برای طرفی که از آن حمایت میکنید استدلال درستی ندارید طرف آسان تر را انتخاب کنید و به ایده هایی برای پشتیبانی از آن فکر کنید.

 

در این مقاله سعی کردیم نکاتی کاربردی برای زبان آموزانی که قصد گرفتن مدرک تافل را دارند بیان کنیم. با وجود اینکه این نکات قطعا میتواند به امتیاز نهایی شما در این آزمون کمک کند، اما در نهایت باید توجه داشته باشید که همانطور که نمیتوانید با نکات کنکوری و بدون دانش کافی، در کنکور رتبه بالایی کسب کنید، باید این را هم در نظر داشته باشید که این نکات تافل، به تنهایی نمیتوانند جبران کننده ی کاستی های احتمالی در دانش شما از زبان انگلیسی داشته باشند؛ بلکه این نکات برای هرچه بهتر پیاده سازی دانش فعلی شما هستند و در نهایت مهمترین فاکتور روی نمره نهایی شما تلاش و پشتکاری است که در طول سال ها صرف یادگیری زبان کرده اید.

با آموزشگاه آنلاین زبان تیکا  سطح زبان خود را ارتقا دهید.

 

استاد زبان انگلیسی
آزمون زبان تافل چه سوالاتی دارد؟ بخش دوم

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

علیرضا اختیارزاده

تولید محتوا

علیرضا اختیارزاده هستم، سوپروایزر اپلیکیشن و آکادمی تیکا. کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران و دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان دانشگاه تهران. با زبان انگلیسی بزرگ شدم و از قبل از ورود به دانشگاه تدریس زبان رو شروع کردم. همیشه سعی من بر این بوده که بتونم خلاقانه ترین روش هارو برای یادگیری زبان ارائه کنم و کاری رو بکنم که کسی قبل از من نکرده. تو اوقات فراغتم گیتار میزنم و یوتیوب میبینم!

نظرات