اساتید پیشنهادی:

آشنایی با آزمون زبان ترکی استانبولی TÖMER و TYS

زینب ناصری
زینب ناصری
Invalid date, Invalid date Invalid date Invalid date

دسته بندی : turkish-placement-test

زمان مطالعه : 7 دقیقه

تعداد بازدید : 7712

آشنایی با آزمون زبان ترکی استانبولی  TÖMER و TYS

در این مقاله قصد داریم با آزمون های زبان ترکی استانبولی آشنا شویم . شاید مدت زمان گرفتن مدرک ترکی استانبولی برای شما هم یک سئوال باشد. طول دوره آمادگی شما بستگی به آزمون مد نظرتان و هدف شما دارد. شما باید سطح اولیه خودتان را بدانید. همچنین در این مقاله با آزمون TOMER و بعد از آن با TYS آشنا می شویم. با مراحل برگزاری هر آزمون و نکات شرکت در آزمون های زبان ترکی استانبولی آشنا می شویم.

آزمون آنلاین تعیین سطح ترکی استانبولی

شرکت در یک آزمون تعیین سطح استاندارد اهمیت زیادی در برنامه ریزی شما برای گرفتن مدرک ترکی استانبولی دارد. سایت آزمون آنلاین تعیین سطح ترکی استانبولی از طریق این لینک قابل دسترسی است. به طور کلی اگر سطح شما A1 که اولین سطح آشنایی با یم زبان است باشد، به حدود یک و نیم سال مطالعه برای موفقیت در آزمون تومر یا TYS نیاز دارید.

آزمون زبان TOMER تومر چیست؟  

آزمون زبان ترکی تومر یا TÖMER مخفف عبارت  Istanbul Turkish Language Learning Center است. نکات و اخبار تومر را میتوانید در تیکا دنبال کنید.
قبولی در این آزمون برای شهروند ترکیه شدن ضروری است. به علاوه مدرک TÖMER همان مدرکی است که دانشگاه از شما درخواست میکند. برای پذیرش در دانشگاه باید حداقل امتیاز معادل سطح B1 در زبان ترکی را دریافت کرده باشید.
این آزمون در شش سطح CEFR برگذار میشود.
در پایان هر سطح از آزمون زبان ترکی استانبولی تومر،  عملکرد داوطلبین مورد ارزیابی یا امتحان نهایی قرار میگیرد. این بخش شامل چهار مهارت اساسی یعنی درک مطلب، درک شنیداری،  مکالمه به زبان ترکی استانبولی،  مهارت نوشتن و مهارت های تکمیلی دستور زبان میشود.
براساس وب سایت رسمی آنکارا تست تومر، دوره های آموزش زبان ترکی استانبول یا در دوره های فشرده (1 ماه ، 2 ساعت) یا به طور منظم (6 ماه ، 2 ساعت) ارائه می شوند. البته شرکت در این دوره ها در ایران برای زبان آموزان ترکی به صرف تر خواهد بود. برای آشنایی با اساتیدی که میتوانند شما را به طور تخصصی برای آزمون تومر آماده کنند، به بخش ترکی استانبولی سایت مراجعه کنید. 

 

 

آزمون تسلط بر زبان ترکی استانبولی TYS

آزمون تعیین سطح و تسلط بر زبان ترکی Turkish Proficiency Exam که به هر دو نام TYS و TPE شناخته میشود، آزمون زبانی است که توسط مرکز امتحان موسسه یونس امره برای سنجش توانایی ارتباط برقرار کردن متقاضیان به زبان ترکی برگزار میشود. این آزمون مطابق با چارچوب مشترک مرجع اروپایی زبان ها یا همان استاندارد CEFR برگزار میشود. آزمون TPE به منظور ارزیابی مهارت زبان افرادی که ترکی را به عنوان یک زبان خارجی یا بومی یاد می گیرند تهیه شده است. هدف مرکز امتحان موسسه یونس امره از ایجاد آزمون TPE، معرفی یک آزمون استاندارد شناخته شده بین المللی برای زبان ترکی است، تا از این طریق ثبت نام / پذیرش دانش آموزان خارجی را در موسسات آموزشی ترکیه تسهیل شود.
آزمون TPE زبان ترکی از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا نه تنها با تسهیل روند ثبت نام، به جذب دانشجویان خارجی به ترکیه کمک می کند، بلکه ارزیابی و ثبت نام/ پذیرش این دانشجویان را با ارائه ابزاری مؤثرتر برای ارزیابی تسهیل می کند.

 

استاد آنلاین زبان

 

تاریخچه و نحوه  آزمون TYS

نقش دیگر TPE به عنوان یک آزمون بین المللی شناخته شده برای زبان ترکی، استاندارد سازی آموزش زبان ترکی به غیر ترک زبانان است، تا آموزش هایی که توسط مؤسسات مختلف آموزش ترک در خارج از ترکیه انجام میشوند اعتبار پیدا کنند. بنابراین استفاده از مدرک TPE تفاوت بین برنامه های تدریس موسسات مختلف در خارج از کشور و آموزش های دریافت شده توسط دانشجویان در دوره ها و موسسات مختلف را کاهش می دهد.
پس از جلسه هماهنگی انجام شده در شورای آموزش عالی ترکیه (Yüksek Öğretim Kurumu ، یا YÖK) در تاریخ 6 اکتبر 2011 ، یک برنامه کلی برای آموزش زبان ترکی استانبولی ارائه شد. این برنامه به عنوان راهنمایی برای توسعه TPE در نظر گرفته شده بود، و برای اولین بار در موسسه یونس امره یک کارگروه متشکل از کارشناسان میدانی از وزارت آموزش ملی ، و دانشگاهیان دانشگاه TÖMERs در دانشگاه های آنکارا ، Ege ، Gazi و Hacettepe از آن استفاده کردند.
 پس از این کار ، "کارگاه TPE" بین 4 تا 8 فوریه 2013 در آنکارا برگزار شد. این کارگاه با مشارکت هماهنگ کنندگان آموزش و پرورش از YETCC (مربیان زبان ترکی استانبولی از TÖMERs دانشگاههایی که با موسسه یونس امره برای تهیه TPE همکاری می کنند) انجام شد. در این کارگاه ، مطالعات نظری و کاربردی با موضوعاتی چون "تکنیک های آماده سازی سؤال آزمون زبان" و "ارزیابی و نمره دهی" انجام شد. برنامه و آزمون ها توسط نویسندگان سؤال بانکی TPE (متشکل از شرکت کنندگان در کارگاه که در بالا توضیح داده شد) برای مرکز آزمون موسسه یونس امره بر اساس این مدل تهیه شدند. سپس این آزمونها توسط کارشناسان ارزیابی و ارزیابی در مرکز آزمون کنترل و نهایی شدند.

نمونه سئوالات TYS

برای به دست آوردن نمونه سئوالات آخرین آزمون های برگزار شده، باید به فروم های شرکت کنندگان سابق این آزمون مراجعه کنید. نمونه سئوالات TYS به رایگان در اختیار علاقه مندان و متقاضیان قرار میگیرد.
 

آموزش آنلاین زبان ترکی استانبولی
 

نحوه اجرای آزمون TPE

اولین اجرای TPE در سطح بین المللی در 24 تا 25 ماه مه 2013 در 10 کشور جهان انجام شد. این کشورها عبارتند از کوزوو ، آلبانی ، مصر ، ایران ، جمهوری آذربایجان ، ژاپن ، جورجیا ، بوسنی هرزگوین ، بلژیک و قزاقستان. TPE برگزار شد. در حال حاضر این آزمون زبان ترکی استانبولی در 29 کشور دنیا اجرا میشود.

آزمون زبان ترکی TPEکه در حال حاضر در قالب آزمون کاغذی انجام می شود ، مهارت های خواندن ، گوش دادن ، نوشتن و مکالمه به زبان ترکی استانبولی شرکت کنندگان را ارزیابی می کند.
این تست سه بار در سال در ماه های ژانویه، مِی و سپتامبر اجرا میشود. آزمون زبان ترکی استانبولی TYS به طور هم زمان در مراکز آموزش زبان یونس امره در سراسر دنیا برگزار میشود.

محتوای آزمون زبان ترکی استانبولی TYS

TPE یک تست 180 دقیقه ای است. بخش اول آزمون زبان ترکی استانبولی 105 دقیقه طول می کشد و شامل تست های خواندن و گوش دادن است. آزمون خواندن دارای شش متن و 40 سؤال چند گزینه ای است و آزمون گوش دادن دارای شش قسمت و 30 سوال چند گزینه ای است. بعد از استراحت 15 دقیقه ای ، جلسه دوم 60 دقیقه طول می کشد و شامل دو فعالیت نوشتن به زبان ترکی استانبولی است.

در بخش اول از داوطلب خواسته میشود قسمت مفقود شده را در یک متن تکمیل کند یا یک فرم را پر کند، یا یک دادخواست بنویسد، یا اینکه مطلبی را خلاصه کند، یا اطلاعات را در یک جدول / تصویر / گرافیکی در مدت 20 دقیقه تفسیر کند. 
در بخش دوم آزمون نوشتن به زبان ترکی استانبولی، از داوطلب خواسته میشود مقاله خود را در مدت 40 دقیقه بر اساس یک موضوع مشخص بنویسد. بعد از 15 دقیقه استراحت دیگر ، جلسه سوم 15 دقیقه طول می کشد و شامل دو کار مکالمه است. اولین بخش، یعنی بحث مستقل ، مستلزم آن است که شرکت کننده در آزمون ایده های خود را درباره یک موضوع خاص مطرح و به طور خلاصه درباره آن صحبت کند. برای انجام این کار ، شرکت کننده حداقل یک و حداکثر سه دقیقه فرصت دارد و 5 دقیقه فرصت دارد تا در کل کار را انجام دهد. 
در بخش دوم که با صحبت کردن چهره به چهره با یک آزمون گیرنده انجام میشود، داوطلب باید به سوالات درمورد یک موضوع معین پاسخ دهد. او حدود 10 دقیقه فرصت دارد تا مکالمه زبان ترکی را در این بخش انجام دهد.
 

آزمون زبان ترکی استانبولی، آزمون TPE و تومر TOMER

 

نحوه نمره دادن به آزمون زبان TYS

نمرات آزمون زبان ترکی استانبولی TYS از 100 داده میشوند. هر متقاضی برای قبولی در این آزمون زبان باید حداقل 50 درصد نمره را در هر بخش کسب کند. سطح مدرک شما بسته به نمره شما تعیین میشود. برای گرفتن مدرک بالای متوسط B2 در زبان ترکی استانبولی، باید حداقل نمره 55 الی 70 را کسب کنید. برای گرفتن مدرک پیشرفته  C1  زبان ترکی استانبولی باید امتیاز بین 71 تا 88 را کسب کنید. بالاترین سطح مدرک زبان TSV یا مدرک سطح C2 به افرادی داده میشود که نمره بالای 88 را در این آزمون کسب کنند.
کاندیداهای موفق بسته به نمره آنها ، گواهینامه مهارت ترکیه را در سطح B2 ، C1 ، C2 دریافت می کنند. متقاضیانی که این گواهینامه را دارند هنگام ورود به کالج در ترکیه ، از کلاس های مقدماتی ترکیه معاف می شوند. علاوه بر این ، افرادی که می خواهند زبان ترکی استانبولی را تدریس کنند یا به عنوان یک راهنمای تور یا به عنوان مترجم رسمی کار کنند، معمولاً برای اثبات مهارت های زبانی خود موظف به دریافت مدرک آزمون زبان ترکی استانبولی هستند. 

هزینه آزمون تسلط بر زبان ترکی استانبولی TYS

هزینه آزمون زبان ترکی استانبولی در کشورهای مختلف متفاوت است. طبق وبسایت turkcesinavi میتوانید قیمت دقیق آزمون زبان TYS را برای هر سال و هر کشور را مشاهده کنید:
در حال حاضر هزینه این آزمون در ایران برابر با 100 دلار آمریکا است.
داشتن گواهینامه تسلط بر زبان ترکی استانبولی مزیت بزرگی برای افراد جویای شغل در ترکیه محسوب میشود.  با توجه به اینکه هزینه این آزمون در خود کشور ترکیه و بر اساس نرخ 200 لیر برابر با 29 دلار خواهد بود، شاید سفر به ترکیه و شرکت در این آزمون در مرکز اصلی برای شما به صرفه تر باشد! و در کنار شرکت در آزمون زبان ترکی استانبولی بتوانید از نقاط گردشگری های این کشور همسایه نیز بازدید کنید. البته قبل از هر نوع سفر بین المللی بهتر است حداقل یک سال صبر کنید تا شیوع بیماری کاهش پیدا کند.
 

در این مقاله سعی کردیم تمام جنبه های آزمون های ترکی استانبولی را بررسی کنیم . با تاریخچه هر آزمون ، بخش های مختلف آزمون تومر و TYS  و هزینه آزمون های ترکی استانبولی آشنا شدیم. شما علاقه مندان به یادگیری زبان ترکی استانبولی می توانید در سایت آموزش زبان آنلاین تیکا به صورت مجازی و از راه دور به یادگیری زبان ترکی بپردازید. کافیست از میان استاد زبان ترکی استانبولی ، مدرس موردنظر خود را انتخاب کنید و در روز وساعت دلخواه خود در کلاس آنلاین زبان شرکت کنید.


 

 

استاد آنلاین گرامر انگلیسی

آشنایی با آزمون زبان ترکی استانبولی TÖMER و TYS

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

زینب ناصری

تولید محتوا

من زینب، دانشجوی ارشد ادبیات انگلیسی و مدرس پاره وقت هستم و توی بخش های مختلف تیکا فعالم، اما مخصوصا به بلاگ و نوشتن درمورد زبان ها علاقه دارم!

نظرات