اساتید پیشنهادی:

آزمون زبان ترکی استانبولی تومر در دوران کرونا

پرستو غفاری
پرستو غفاری
پنج‌شنبه, 12 آبان 2021

دسته بندی : placement-tests

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 2270

آزمون زبان ترکی استانبولی تومر در دوران کرونا

آزمون از راه دور زبان ترکی یا Uzaktan Turkce Sınavı (UTS) یک آزمون اینترنتی ارزیابی و تعیین سطح زبان ترکی است. این آزمون برای شرایط کرونا به صورت اینترنتی برگزار می‌شد. این آزمون توسط دانشکده زبان ترکی و تحقیقات زبان‌های خارجی و مرکز درخواست (TOMER) طراحی و توسعه یافته است.

این آزمون مهارت‌های زبان ترکی و دانش بزرگسالانی که زبان ترکی را به عنوان یک زبان خارجی آموخته‌اند، ارزیابی می‌کند.

این آزمون دارای 6 بخش است- خواندن، دستورزبان/ساختار، تعامل شفاهی، مهارت شنیدن، نوشتن و صحبت کردن به زبان ترکی استانبولی است.

سطوح آزمون زبان ترکی استانبولی UTS یا آزمون تومر از راه دور

  • سطح A2: ابتدایی
  • سطح B1: متوسطه
  • سطح C1: پیشرفته

ساختار آزمون UTS

همانطور که گفته شد آزمون شامل 6 بخش خواندن، شنیدن، دستور زبان، تعامل شفاهی، سخنوری و نوشتن می‌شود. بخش مربوط به مهارت‌های خواندن، شنیدن و دستورزبان هر کدام شامل 27 سؤال و 9سؤال برای هر سطح می‌شود. بخش مربوط به صحبت کردن برای هر سطح یک سؤال خواهد داشت. بخش نوشتاری دارای سه موضوع مختلف است که داوطلبین آزمون می‌بایست برای یکی از آن موضوعات متنی بنویسد. بخش تعامل شفاهی شامل 15 سؤال می‌شود یعنی برای هر سطح داوطلب باید به 5 سؤال پاسخ دهد.

  • زمان کل: 195 دقیقه
  • تعداد کل سؤالات: 27

بخش مربوط به مهارت شنیدن: این بخش شامل یک آزمون شفاهی و برقراری چند مکالمه می‌شود. یک فایل صوتی دوبار پخش می‌شود و داوطلبین می‌بایست به آن گوش کنند و بر اساس آن به سؤالات پاسخ دهند.

  • نوع سؤالات: چندگزینه‌ای
  • تعداد کل سؤالات: 27
  • در سطح ابتدایی: 9 سؤال
  • در سطح متوسطه: 9 سؤال
  • در سطح پیشرفته: 9 سؤال

بخش گرامر آزمون UTS یا آزمون تومر از راه دور


دستورزبان / ساختار: این قسمت شامل سؤالاتی است که براساس ویژگی‌های دستوری و نحو زبان ترکی طراحی شده‌اند. شما باید برای این بخش از آزمون زبان ترکی Tomer درک خوبی از نحوه ساخت جملات این زبان داشته باشید.

  • مدت زمان: 20 دقیقه
  • نوع سؤالات: چندگزینه‌ای
  • تعداد کل سؤالات: 27
  • در سطح ابتدایی: 9 سؤال
  • در سطح متوسطه: 9 سؤال
  • در سطح پیشرفته: 9 سؤال

بخش درک مطلب آزمون UTS یا آزمون تومر از راه دور

مهارت خواندن: این بخش شامل چند متن نوشتاری می‌شود و داوطلب می‌بایست آنها را بخواند و درک کند و بر اساس آن به تعدادی سؤال پاسخ دهد. هر متن 3 سؤال خواهد داشت.

  • مدت زمان: 40 دقیقه
  • نوع سؤالات: چندگزینه‌ای
  • تعداد کل سؤالات: 27
  • در سطح ابتدایی: 9 سؤال
  • در سطح متوسطه: 9 سؤال
  • در سطح پیشرفته: 9 سؤال

بخش شفاهی و مکالمه آزمون ترکی استانبولی Tomer

بخش تعامل شفاهی: این بخش شامل چند سؤال شفاهی می‌شود و داوطلبین بایستی شفاهاً به آنها پاسخ دهند. این قسمت از آزمون در واقع توانایی درک داوطلب را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. داوطلبین لازم است تا به تعامل شفاهی که ممکن است در یک مکالمه در دنیای واقعی هم رخ دهد، پاسخ دهند. دایره لغات داوطلب، دستور زبان، لحن و تلفظ او هنگام صحبت کردن و میزان تسلط او مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

  • تعداد کل سؤالات: 27
  • در سطح ابتدایی: 5 سؤال
  • در سطح متوسطه: 5 سؤال
  • در سطح پیشرفته: 5 سؤال

مهارت سخنوری: این قسمت شامل سؤالات تصویری و متنی می‌شود و داوطلبین می‌بایست که به شکل شفاهی به آنها پاسخ دهند. در این بخش توانایی داوطلب به تسلط او بر ارائه یک سخنرانی خوب سنجیده می‌شود. ساختار درست جملات، انتخاب کلمات و عبارات در این ارزیابی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

  • تعداد کل سؤالات: 3
  • در سطح ابتدایی: 1 سؤال
  • در سطح متوسطه: 1 سؤال
  • در سطح پیشرفته: 1 سؤال

مهارت نوشتاری در آزمون تومر آنلاین

مهارت نوشتن: در این بخش، داوطلب می‌بایست تا با استفاده از ساختاری دستوری مناسب، و دایره لغات خوب یک متن نوشتاری را ایجاد کند. استفاده از ساختارهای دستوری، لغات، علائم سجاوندی و املا و استحکام و درستی جملات و توانایی در القای طرزفکر خود و موضوع متن در ارزیابی متن مورد بررسی قرار می‌گیرند.

تعداد سؤالات: 1 سؤال

ارزیابی آزمون UTS

81 سؤال ابتدایی مربوط به مهارت‌های خواندن، شنیدن و بخش ساختارها توسط نرم‌افزار مربوطه ارزیابی خواهد شد.

اما ارزیابی بخش‌های مربوط به صحبت کردن و نوشتن و تعامل شفاهی به شکل دستی در مرکز صورت می‌گیرد.

نتایج و نمرات آزمون

نمره‌دهی آزمون زبان تعیین سطح بخش‌های مربوط به مهارت‌های خواندن، دستورزبان و شنیدن بلافاصله بعد از آزمان انجام می‌شود. داوطلبین می‌توانند نمرات بخش‌های مربوط به تعامل گفتاری، نوشتن و صحبت کردن را بعد از گذشت سه روز کاری از روز آزمون دریافت نمایند.

مدرک: داوطلبینی که در آزمون پذیرفته شده‌اند، تا 20 روز بعد از روز آزمون می‌توانند مدرک سطح ابتدایی A2 ، سطح متوسطه B1 را دریافت کنند. برای سطح پیشرفته C1 دیپلم UTS از طریق پست به آدرس داوطلبین ارسال خواهد شد.

شرایط برگزاری آزمون تومر در مراکز آزمون در دوران کرونا طبق قوانین هر کشور تعیین میشود.


قوانین آزمون TOMER

چه کسانی می‌توانند در این آزمون آنلاین شرکت کنند؟

هرکس که قصد تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی ترکیه و یا اقدام برای دریافت بورس تحصیلی را دارد و همچنین افرادی که به دلایل کاری برنامه سفر به ترکیه را دارند، می‌توانند برای ارزیابی سطح مهارت‌های زبان ترکی خود در این آزمون شرکت نمایند.

 دریافت مدرک TOMER

برای شرکت در آزمون می‌بایست هزینه آن را واریز نمایید. بعلاوه مدارک فرستاده شده شما می‌باست تأیید شوند.

هزینه آزمون TOMER

شرکت در این آزمون آنلاین 150 دلار هزینه دارد. برای هزینه پرداختی شما یک رسید الکترونیکی برایتان ارسال خواهیم کرد. توصیه می‌شود تا داوطلبین آزمون تا بعد از روز آزمون رسید را نگه دارند.

بخش‌های آزمون:

مهارت شنیدن و درک زبان


در این بخش تعدادی سؤال چندگزینه‌ای درک زبانی و مهارت‌های شنیداری شما را ارزیابی خواهند کرد.

مهارت خواندن و درک زبان


در این بخش تعدادی سؤال چندگزینه‌ای مهارت‌های خواندن و درک زبانی شما را می‌سنجند.

صحبت کردن


این بخش شامل دو تمرین می‌شود. مکالمه دونفره و یک سخنرانی شفاهی

مکالمه دونفره: در این قسمت داوطلبین می‌بایست به یک فایل صوتی گوش کنند و به شکل شفاهی به سؤالات پاسخ دهند.

سخنرانی شفاهی: در این بخش داوطلبین می‌بایست که با دیدن منابع بصری و متنی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، به سؤالات پاسخ دهند. جواب سؤالات بایستی 3-5 دقیقه ادامه داشته باشد.

مهارت نوشتن


این قسمت مهارت‌های نوشتاری داوطلب را ارزیابی می‌نماید.

دستور زبان

در این بخش مهارت‌های دستوری زبان ترکی داوطلب از طریق تعدادی سؤال چندگزینه‌ای سنجیده می‌شود.

مدرک پذیرش برای آزمون:

مدرک پذیرش برای شرکت در این آزمون یک مدرک برای آزمون رقابتی زبان ترکی است که به داوطلبینی که روند ثبت‌نام را طی کرده‌اند و با موقثیت تأیید شده‌اند، تعلق می‌گیرد . داوطلبین می‌بایست این مدرک را به همراه کارت شناسایی معتبر یا پاسپورت خود در روز آزمون با خود داشته باشند.

مدارک

این آزمون آنلاین براساس چارچوب CEFR طراحی شده و به پنج سطح A1/A2 (مبتدی)، B!/B2 (متوسطه)، C(پیشرفته) تقسیم می‌شود. داوطلبین می‌توانند در هر سطح دلخواه در آزمون شرکت کنند و مدرک آن سطح را دریافت نمایند (A1/A2، B1/B2، C1).

عوامل موفقیت در آزمون

کارت گزارش آزمون همراه با توضیح در مورد سطح داوطلب (A1-A2-B1-B2-C) در اختیار او قرار خواهد گرفت. اگر داوطلب قصد دریافت مدرک را دارد، می‌بایست در آزمون مطابق مدرک خود شرکت نماید. حداقل نمره‌ای که داوطلب می‌بایست دریافت کند، در سطح مبتدی (A1-A2) ،در سطح متوسطه (B1-B2) و پیشرفته (C1) 55% است. همچنین می‌بایست در آزمون‌های سطح B2 و C1 حداقل 50% نمره هر مهارت را نیز کسب کنید. بخش‌های مربوط به مهارت‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

خواندن و درک زبان (یک بخش برای خواندن و دستورزبان)، مهارت شنیدن و درک زبان، صحبت کردن (مکالمه دونفره و سخنرانی) و نوشتن.

مدت زمان در دسترس بودن

مدارک این آزمون تا دو سال بعد از تاریخ امتحان اعتبار دارند.

گزارش آزمون

داوطلبین می‌توانند گزارش نتایج آزمون خود را از طریق ورود به سایت با نام کاربری و رمز عبور خود با جزئیات (جواب‌های درست و نادرست، تاریخچه نمرات و ...) دریافت کنند.

درخواست برای بازبینی نتایج

داوطلبین می‌توانند بعد از دریافت نتایج آزمون خود برای بازبینی آنها درخواست خود را ثبت نمایند. آنها می‌بایست که درخواست خود را به همراه یک عریضه به آدرس info@turkcestan.com بفرستند. مسئولین مرکز آزمون دادخواست را ارزیابی خواهند کرد و پاسخش را از طریق ایمیل به آنها اطلاع می‌دهند.

یادگیری زبان ترکی در تیکا

امیداوریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد آزمون های زبان و تعیین سطح، با مجله تیکا همراه باشید.

اساتید آموزشگاه آنلاین تیکا

 

آزمون زبان ترکی استانبولی تومر در دوران کرونا

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات