اساتید پیشنهادی:

بازار کار در ایتالیا و هزینه های زندگی آن چگونه است؟

زینب ناصری
زینب ناصری
شنبه, 15 بهمن 2021

زمان مطالعه : 7 دقیقه

تعداد بازدید : 3658

کار در ایتالیا

افراد زیادی از سراسر دنیا قصد مهاجرت و زندگی در ایتالیا را دارند. کشوری با طبیعتی بی نظیر، جاذبه های تاریخی و فرهنگی متمایز و پیشرو در هنر، صنعت مد، غذا و موسیقی است. بازار کار و هزینه زندگی در ایتالیا نیز در این مقاله مطرح میشوند.

این کشور که نقشه آن شبیه به چکمه است، در فهرست مقاصد پرطرفدار در وب سایت های گردشگری در صدر جای دارد. این نکته چندان تعجب آور نیست چرا که ایتالیا کشوری همه چیز تمام! با ترکیبی معرکه از دنیای باستان و جامعه مدرن.

مزایای زندگی و کار در ایتالیا

اگر قصد مهاجرت و کار در ایتالیا را دارید، لازم است که مهارت های تخصصی و درک کاملی از زبان این کشور را داشته باشید. با توجه به پیشرو بودن کشور ایتالیا در زمینه اهمیت تاریخی و مد و فرهنگ، زندگی و کار در آن سبب می شود که از آب و هوای آفتابی، مناظر بی نظیر، معماری الهام بخش و غذای خوب لذت ببرید. این کشور محل تولد خودروی لامبورگینی و بسیاری از خودروهای لاکچری دیگر است.

در تعطیلات می توانید از شهرهای هنری مثل فلورانس با مجسمه های میکل آنژ و جیامبولینیا دیدن کنید و یا قصرهای گوتیک و کانال های ونیز را تحسین نمایید. همچنین می توانید از جاذبه های معرکه رم لذت ببرید. شما میتوانید در یکی از کافه های لذت بخش آن استراحت کنید. در دیگر روزها سری به بوتیک های لباس میلان بزنید و یا به ناپل شهر پیتزا سفر کنید.

جاذبه های سبک زندگی مدیترانه، به دلیل رقابت زیاد برای کسب شغل خواهید دید که پیدا کردن کار برای انگلیسی زبانان بسیار دشوار خواهد بود. کارگران خارجی که می توانند ایتالیایی حرف بزنند و مهارت ها، مدارک و تجربه لازم را کسب کرده اند، اما هنوز می توانند در شهرهای بزرگی چون فلورانس، میلان، جنوآ و پایتخت (رم) کار پیدا کنند.

مقاله مرتبط: 5 دلیل برای یادگیری زبان ایتالیایی

وضعیت کشور پس از کرونا و واکسن های تایید شده

همه گیری ویروس کرونا قطعاً تأثیر بزرگی بر اقتصاد ایتالیا که همچنان درگیر مشکلات خاص خود است، گذاشت. ایتالیا طبق گزارش صندوق بین المللی پول هشتمین اقتصاد بزرگ دنیاست اما به شکلی گسترده بر تولید و صنایع خدماتی وابسته است. اولین نکته برای مهاجرت و کار در ایتالیا، تهیه ویزا است. برای گرفتن ویزا شما باید یکی از واکسن های زیر را بزنید:

  • Comirnaty Pfizer-BioNTech by BioNTech Manufacturing GmbH
  • Spikevax, formerly Moderna by Moderna Biotech Spain, SL
  • Vaxzvria, formerly AstraZeneca by AstraZeneca Ab
  • Janssen (Johnson & Johnson) by Janssen – Cilag International NV

واکسن آسترازنکا در لیست بالا موجود ذکر شده است. در حال حاضر واکسن سینوفارم هنوز توسط اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته نشده است.

مهاجرت به کشور ایتالیا و واکسن های مجاز کرونا.


آیا گرفتن اجازه کار همراه در ایتالیا آسان است؟

اجازه کار همراه به شخصی که خود دانشجو نباشد و جز خانواده فرد دانشجو باشد داده میشود. گرفتن اجازه کار نیاز به طی مراحل اداری لازم دارد. عدم ثبات سیاسی و اقتصادی سبب شده که نرخ بیکاری دورقمی شود (پیش بینی می شود که در سال 2020 به نرخ 11.1% و در سال 2021 به 11.3% برسد-Statista.com).

تضاد میان شمال و جنوب قابل توجه است –شمال ایتالیا صنعتی تر و توسعه یافته تر است و به فراوانی شرکت های خصوصی شهرت دارد در حالیکه جنوب بسیار به کشاورزی و مزرعه داری متکی است. بد نیست بدانید که اکثریت جمعیت 60.5 میلیون نفری این کشور در شمال ساکنند. فارغ التحصیلان جاه طلب شانس بهتری برای پیدا کردن کار در شهرهای شمالی و شهرهایی مثل میلان، تورین و جنوآ دارند.

بعلاوه، از آنجایی که 63 میلیون مسافر هر ساله به ایتالیا می آیند تا از جاذبه های آن دیدن کنند، پیدا کردن کار موقت و قراردادهای کوتاه مدت در صنعت گردشگری بسیار ساده تر از استخدام ثابت در دیگر بخش هاست.

شغل های محبوب فارغ التحصیلان:

  • خودرو
  • فرآورده های شیمیایی
  • مهندسی
  • بیمه
  • مخابرات

بیشتر ایتالیایی های بومی بالای سی سال به انگلیسی مسلط نیستند. بنابراین بدون دانستن زبان پیدا کردن امنیت شغلی بسیار نامحتمل خواهد بود. از طرفی دیگر، مهارت صحبت کردن به زبان انگلیسی در گردشگری و آموزش مهم است. به همین دلیل شغل هایی مثل آموزش انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی در دسترس خواهند بود.

شغل های خدماتی و درآمد در ایتالیا

بخش خدماتی با تمرکز اصلی بر عمده فروشی، خرده فروشی و حمل و نقل بر اقتصاد تسلط دارد. به دلیل تولید کالاهای لوکس مثل لباس، ماشین و مبلمان، صنعت مسئول بخش بزرگی از بازده اقتصادی ایتالیاست. در زمینه کشاورزی، ایتالیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شراب، روغن زیتون و میوه است. حداقل حقوق کارگر در ایتالیا حدود 7 یورو در ساعت خواهد بود.

تعداد شرکت های چند ملیتی در ایتالیا ممکن است از دیگر کشورهای اروپایی کمتر باشد. با این حال، این لیست شامل برندهای قوی خودروسازی ایتالیایی مثل فراری و لامبورگینی و همینطور برندهای لباس گوچی، پرادا، ورساچه و آرمانی می شود.

 موقعیت های شغلی عموماً در فضای آنلاین و از طریق مراکز کاریابی تبلیغ می شوند. شما می توانید در ایتالیا در این وب سایت ها به دنبال موقعیت های شغلی بگردید:

نیازمندی های بازار کار در ایتالیا

چشم انداز متخصصین داده بازار کار اتحادیه اروپا موارد زیر را به عنوان بخش هایی که نیازمند نیروی کار هستند معرفی نموده :

  • مشاغل مربوط به سلامت
  • متخصصین حرفه ای ICT
  • متخصصین حرفه ای بازاریابی، خلاقیت و طراحی
  • مشاغل STEM
  • معلمین حرفه ای

این مؤسسه همچنین بر روند رشد استخدام در زمینه های مختلف بین سالهای 2018 تا 2030 نگاهی داشته و پیش بینی کرده که حدود یک چهارم نیاز کلی در زمینه خدمات اجرایی و پس از آن خدمات درمانی و اجتماعی و خدمات حرفه ای خواهد بود.

زندگی در ایتالیا نسبت به بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا هزینه کمتری دارد.


چگونه در ایتالیا کار پیدا کنیم؟

برخلاف استفاده گسترده جهانی از اینترنت، شبکه ارتباطی خانواده و دوستان همچنان یکی از روش های مؤثر پیدا کردن کار در این کشور است.

بنابراین اگر در ایتالیا باشید، پیدا کردن کار آسانتر خواهد بود چرا که می توانید به صورت مستقیم وارد ارتباطات شوید. اگر شما هم اکنون استخدام شرکتی در ایتالیا هستید، می توانید در مورد موقعیت های اعزام ممکن پرس و جو نمایید.

اگر امکان آن وجود ندارد، سعی کنید که تعدادی فرم استخدام پر کنید چرا که در ایتالیا مشاغل زیادی تبلیغ نمی شوند. اگر می خواهید این راه را ادامه دهید، مطمئن شوید که به اندازه کافی تحقیق کرده اید و فرم استخوام خود را برای شخص مناسب در سازمان ارسال می کنید.

برای موقعیت های شغلی تبلیغ شده، فرم های استخدام به صورت آنلاین پر می شوند و با رزومه و نامه ای به منظور اقدام برای دریافت موقعیت شغلی می بایست همراه شود. تمام فرم های استخدام باید به زبان ایتالیایی باشند مگر اینکه خلاف آن اعلام شده باشد. برای صرفه جویی در زمان، مدارک تحصیلی و آکادمیک خود را ترجمه کنید.

شما باید انتظار یک روند زمان بر را داشته باشید که عموماً شامل مجموعه ای از مصاحبه ها و آزمون های روان سنجی می شود.

شغل های فصلی 

از آنجایی که گردشگری صنعتی بسیار بزرگ در ایتالیا است، کار موقت به راحتی پیدا میشود. مشاغل فصلی بسیاری در بار، هتل و رستوران وجود دارند. شما می توانید در کمپ های تابستانی یا تفریحگاه ها کار پیدا کنید و اگر در این مسیر مهارت های مربوطه را کسب کرده اید، می توانید در پیست های اسکی ارتفاعات آلپ در ایتالیا نیز موقعیت شغلی بیابید.

بخش کشاورزی نیز مشاغل تابستانی موقتی را ارائه می دهد مثل برداشت میوه و دیگر فعالیت های بیرونی.

اگر در زمینه نگهداری از کودکان تجربه دارید، می توانید به عنوان au pair (کسی که در ازای غذا و جای خواب کار خانه و نگهداری از بچه را انجام می دهد) مشغول شوید.

پیدا کردن شغل فصلی در کشور ایتالیا ساده است/


تقویت زبان همراه با کار در ایتالیا

مادامی که برای کار کردن به صورت رایگان ذخیره مالی کافی داشته باشید، کار داوطلبانه راهی معرکه برای گسترش مهارت و یادگیری یک زبان تازه خواهد بود. کار داوطلبانه در تقویت رزومه شما هم مؤثر است و امکان برقراری شبکه ارتباط با دیگر افراد را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

افراد 17 تا 30 سال، می توانند کار داوطلبانه در خارج از کشور با سپاه همبستگی اروپا (European Solidarity Corps) را هم بررسی کنند. در این برنامه شما می توانید در ورزش و فعالیت های بیرون از خانه، آموزش، هنر و موسیقی یا دیگر فعالیت های فرهنگی مشارکت داشته باشید.

ایتالیا یکی از کشورهای اتحادیه اروپاست که این موقعیت های شغلی داوطلبانه که بین 2 هفته تا 12 ماه ادامه می یابند را ارائه می دهد. برای اطلاعات بیشتر به این وب سایت مراجعه کنید: https://www.erasmusplus.org.uk/volunteer-abroad

مشاغل آموزشی

مدرسین زبان انگلیسی در ایتالیا بسیار مورد نیاز هستند. البته رقابت در این زمینه بسیار شدید است. اکثر مشاغل مرتبط به تدریس در شهرهای بزرگی مثل رم، فلورانس و میلان در دسترس هستند. موقعیت های دیگری نیز در سراسر کشور وجود دارند.

شما می توانید در مدارس دولتی، مدارس خصوصی زبان، دانشگاه ها و یا در شرکت هایی که قصد آموزش زبان به پرسنل خود را دارند مشغول به کار شوید. داشتن مدرک TESOL میتواند مزیت مهمی برای شما باشد.

شما می توانید برای تحصیل و کسب مدرک تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (TEFL) ثبت نام کنید . در حالیکه برخی موقعیت های شغلی مرتبط با تدریس انگلیسی نیازمند کسب مدرک کارشناسی در این رشته هستند.

استخدام معلمین معمولاً  از اوایل بهار یا سپتامبر/اکتبر آغاز می شود.

برای اطلاع از جزئیات مختص ایتالیا به https://www.tefl.org/tefl-jobs-centre/countries/tefl-jobs-in-italy/ مراجعه کنید. برای دریافت فهرست مدارس زبان در ایتالیا نیز به https://www.eslbase.com/schools/italy نگاهی بیندازید.

 برنامه British Council’s English Language Assistants نیز در این زمینه به شما کمک میکند.

کارآموزی در شرکت های ایتالیایی

 ایتالیایی ها ارزش زیادی برای شبکه ارتباطی خود قائل هستند. در ایتالیا محل کار جای مناسبی برای ایجاد ارتباطات با دیگر افراد در این کشور است. یک دوره کارآموزی نیز می تواند برای بهبود مهارت های زبانی شما گزینه بسیار خوبی باشد.

دوره های کارآموزی در ایتالیا معمولاً بین سه تا شش ماه طول می کشند. این دوره ها بین افرادی که در زمنیه های همچون کسب تجربه کاری در صنعت لباس، معماری و هنر هستند، بسیار محبوبند.

دوره های کارآموزی و مشاغل تابستانی در زمینه های زیر در دسترس هستند:

  • AIESEC UK – یک سازمان جوان که دوره های کارآموزی متمرکز بر حرفه را برای دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان ارائه می دهد.
  • GoAbroad.com- یک موتور جستجوی آنلاین برای دوره های کارآموزی جهانی
  • IAESTE- دوره های آموزشی در زمینه های علمی، مهندسی، فناوری و هنرهای کاربردی (می توانید از طریق وب سایت British Council در پاییز برای آنها اقدام کنید.
  • Internship Italy- یک مؤسسه استخدامی برای دانشجویان که با بیش از 500 شرکت در سراسر اروپا کار می کند.

ویزاهای ایتالیایی

ایتالیا جزو شنگن است. اگر شما شهروند کشوری عضو اتحادیه اروپا یا اهل نروژ، ایسلند و یا لیختن اشتاین هستید، به مجوز کار در ایتالیا نیاز ندارید. با این حال، برای اقامت طولانی تر از 90 روز در این کشور باید برای گرفتن اقامت در شهرداری محلی (comune) خود اقدام نمایید. در این مرکز در مورد مدارک مورد نیاز و فرم مربوطه به شما مشاوره خواهند داد. 

شهروندان غیر اروپایی هم به ویزا و هم به مجوز اقامت و کار نیاز خواهند داشت. در هنگام اقدام برای آن ها می بایست طبق دستورالعمل رفتار کنید. فرم درخواست ویزا را به صورت کامل پر کنید. یک پاسپورت معتبر، عکس های پاسپورتی جدید و مدارک مکمل بسته به نوع ویزای درخواستی را تحویل دهید.

مدارک زبان

در بیشتر موراد، توانایی صحبت کردن به زبان ایتالیایی در سطح عالی برای داشتن امنیت شغلی الزامی است. تسلط به زبان ایتالیایی زندگی در این کشور را بسیار ساده تر خواهد کرد. بسیاری از مردم این کشور انگلیسی نمی دانند. زبان انگلیسی بیشتر در مناطق گردشگری و شهرهای بزرگ و کمتر در مناطق روستایی مورد استفاده قرار می گیرد.

تحصیل در یک دوره زبان ایتالیایی به شما کمک می کند تا زبان را بیاموزید و مهارت های زبانی را تا حد استاندارد بهبود بخشید.

لیست اساتید زبان های ایتالیایی، انگلیسی و آلمانی.

چگونه مدارک خود را برای کارفرما توضیح دهید

مدارک بریتانیایی کاملا با شکل ایتالیایی شان تطابق دارند. بنابراین خیلی راحت توسط کارفرماها شناخته و پذیرفته می شوند. می تواند در مورد مقایسه مدارک بین المللی با بررسی این لینک اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

هزینه زندگی در ایتالیا

صرف وقت با خانواده جنبه مهمی از فرهنگ ایتالیایی است. نیروی کار در این کشور برای حفظ تعادل میان کار و زندگی شخصی تلاش می کند. هزینه زندگی در ایتالیا نسبت به اتحادیه اروپا خیلی بالا نیست. بر اساس آمار ایتالیایی ها به طور متوسط کمتر از 36 ساعت در هفته کار می کنند و حداکثر ساعت کاری هفتگی در این کشور 40 ساعت بعلاوه 8 ساعت اضافه کاری است.

از آنجایی که کار می بایست ساختارمند باشد، شما به صورت معمول از دوشنبه تا جمعه 8-9 صبح تا 1 بعدازظهر کار می کنید. برای ناهار 1-2 ساعت وقت آزاد خواهید داشت و سپس از 3 تا 6-7 عصر ادامه می دهید.

تمام کارمندان مجازنند که حداقل 4 هفته مرخصی باحقوق داشته باشند و 12 روز از تعطیلات عمومی استفاده کنند.

مالیات حقوق دریافتی محدوده ای شامل 23% برای درآمدهای بالای 15000 یورو و 43% برای درآمدهای بیش از 75001 یورو دارند.

به دلیل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در تاریخ 31 ژانویه سال 2020 این اطلاعات احتمالاً تغییر خواهند کرد. لطفاً برای کسب اطلاعات به روز به منابع رسمی مراجعه کنید.

یادگیری زبان در تیکا

در نهایت آیا کار در این کشور ایده خوبی است؟ پاسخ این سئوال به روحیه شما بستگی دارد. اگر در زمینه های کاری که در بالا ذکر شده مهارتی دارید و برای ماجراجویی آماده اید، ایتالیا را به شما توصیه میکنیم! برای آشنایی با شرایط کاری و بازار کار سایر کشورها با مجله آموزش زبان رایگان تیکا همراه باشید.

یادگیری ایتالیایی در تیکا
بازار کار در ایتالیا و هزینه های زندگی آن چگونه است؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

زینب ناصری

تولید محتوا

من زینب، دانشجوی ارشد ادبیات انگلیسی و مدرس پاره وقت هستم و توی بخش های مختلف تیکا فعالم، اما مخصوصا به بلاگ و نوشتن درمورد زبان ها علاقه دارم!

نظرات

user-image

محمدحسن ذکاوت

شرایط کار در زمینه مارکتینگ به چه صورت هست؟

25 تیر 2022

user-image

حسین محسنیان

ایتالیا ارزون تره یا اسپانیا؟

20 تیر 2022

user-image

عارفه سالاریه

عالی و کاربردی مثل همیشه!

20 تیر 2022