اساتید پیشنهادی:

مهاجرت از طریق ویزای همراه

خاطره محمدی
خاطره محمدی
جمعه, 2 فروردین 2023

دسته بندی : immigration

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 822

ویزای همراه

بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر امکانی را برای مهاجرین فراهم کرده‌اند تا مهاجران از د.وری خانواده رنج نکشند. این کشورها ویزایی تحت عنوان ویزای همراه ارائه می‌نمایند که برای خانواده متقاضی صادر می‌شود. در این مقاله به بررسی ویزای همراه و نحوه درافت آن خواهیم پرداخت.

ویزای همراه چیست؟

مهاجرت کاری درواقع نوعی مجوز است که تنها برای وابستگان درجه یک متقاضیانی که قصد مهاجرت کاری یا تحصیلی دارند، از سوی کشور مقصد صادر می‌گردد. این ویزا به متقاضی و خانواده‌اش اجازه می‌دهد تا در کشور مقصد با یکدیگر زندگی کنند. این ویزا درواقع باعث افزایش روحیه مهاجران خواهد شد که دوری از خانه و خانواده برایشان سخت و طاقت‌فرسا است. آن دسته از افرادی از طریق مختلف به یک کشور دیگر مهاجرت کرده و موفق به اخذ اقامت دائم در کشور مقصد شده‌اند، می‌توانند این ویزا را برای اقوام درجه یک خود دریافت کنند.

ویزای همراه انواع مختلفی را شامل می‌شود. شرایط دریافت ویزای همراه برای کشورهای مختلف، متفاوت است. ویزای همراه تنها به وابستگانی اعطا می‌شود که نسبت نزدیکی با فرد اصلی دارند؛ بنابراین ویزای همراه به دوست یا اقوام درجه‌دو تعلق نمی‌گیرد. 

انواع ویزای همراه

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره نمودیم، ویزای همراه دو نوع مختلف دارد که عبارت هستند از:​

  1. ویزای همراه دائمی
  2. ویزای همراه موقت

در ادامه به شرح و بررسی هر یک می‌پردازیم:

ویزای همراه دائم

این ویزا به بستگان متقاضیانی که اقامت دائم دارند، اعطا می‌شود. ویزای همراه برای اقوام درجه یک یعنی همسر و فرزندان زیر هجده سال تا بیست و یک سال صادر می‌شود. افرادی که ویزای همراه دائمی دارند، می‌توانند در مشور مقصد به کار و تحصیل بپردازند. علاوه بر این فرد دارای ویزای همراه دائمی می‌تواند به کشورهایی که سفر به آنها به ویزا نیاز ندارد نیز سفر کند.

ویزای همراه موقت

ویزای موقت به بستگان متقاضیانی اعطا می‌شود که از طریق تحصیل یا کار اقدام به مهاجرت کرده‌اند. به عبارت دیگر اشخاصی که هر یک از ویزاهای تحصیلی، دانشجویی، کاری و انتقالی را دارند، امکان اخذ ویزای همراه برای اقوام درجه یک آنها فراهم می‌شود. در برخی از کشورها با دریافت ویزای همراه امکان کار پاره‌وقت به سورت غیررسمی فراهم می‌شود.

ویرای همراه به چه کسانی اعطا می‌شود؟

ویرای همراه به چه کسانی اعطا می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید به آن توجه کنیم این است که ویزای همراه به چه افرادی تعلق می‌گیرد. دقت کنید که تعداد کسانی که می‌توانند ویزای همراه را اخذ کنند محدود است؛ یعنی هر شخصی که به یک کشور خارجی سفر می‌کند، نمی‌تواند خانواده و بستگان خود را با ویزای همراه، با خود ببرد. برای مثال فردی را در نظر بگیرید که با ویزای توریستی اقدام به سفر به سایر کشورها نموده است، چنین فردی نمی‌تواند بستگان درجه یک خود را با ویزای همراه با خود به سفر ببرد. به این ترتیب یکی شروط اصلی برای اخذ ویزای همراه داشتن اقامت بیش از شش ماه (در برخی موارد بیش از نه ماه) در کشور موردنظر است. همچنین به طور کلی ویزای همراه تنها برای افراد زیر صادر می‌شود:

  1. همسر متقاضی

یکی از اشخاصی که می‌تواند ویزای همراه دریافت کند، همسر متقاضی است که در حال زندگی با او است. در برخی از کشورها برای نامزد فرد متقاضی نیز ویزای همراه صادر می‌شود به شرطی که حداقل ۶ ماه با یکدیگر زندگی کرده باشند.​

  • فرزندان خانواده

از جمله دیگر افرادی که ویزای همراه به آنها تعلق می‌گیرد، فرزندان خانواده هستند، به شرطی که ازدواج نکرده باشند. شرایط سنی فرزندان برای کشورهای مختلف متفاوت است، برای مثال برخی کشورها تنها به فرزندان زیر ۱۸ سال ویزا می‌دهند و برخی دیگر به فرزندان زیر ۲۵ سال. البته توجه کنید ویزای همراه تنها زمانی به فرزندان اعطا می‌شود که پدر و مادر وی بتوانند اثبات نمایند که تا ۲ سال توانایی پرداخت مخارج وی را دارند.

  • فرزندخوانده

اگر متقاضی کودکی را به سرپرستی گرفته باشد، می‌تواند با ارائه اسناد و مدارک لازم برای او نیز پیرای همراه دریافت کند.​

  • پدر و مادر

ویزای همراه برای پدر و مادر متقاضی تحت شرایط خاصی صادر می‌گردد. اگر شخص بتواند ثابت کند که والدینش از لحاظ روحی و مالی به او وابسته هستند، می‌تواند ویزای همراه بگیرد.

شرایط لازم برای اخذ ویزای همراه

شرایط کشورهای مختلف برای صدور ویزای همراه متفاوت است؛ اما برخی قوانین در همه کشورها مشترک هستند که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم:​

  • داشتن پاسپورت معتبر برای متقاضی و همراهان او الزامی است‌.
  • اثبات داشتن تمکن مالی کافی برای پرداخت مخارج وابستگان الزامی است.
  • ارائه رزومه کاری برای افرادی که از طریق ویزای کاری اقدام می‌نمایند.
  • ارائه مدارک معاینه پزشکی همراهان ضرورت دارد.
  • ارائه فرم‌های تکمیل شده درخواست ویزای همراه.
  • ارائه مدارک دال بر رابطه همسری یا فرزندی.

مراحل درخواست ویزای همراه

مراحل درخواست ویزای همراه به شرح زیر است:

  1. ثبت درخواست پذیرش برای کشور موردنظر

پیش از هر کاری، متقاضی باید اقدام به ثبت درخواست پذیرش برای کشور موردنظرش نماید. برای ثبت درخواست باید مبلغی پرداخت شود که این مبلغ برای کشورهای مختلف، متفاوت است. مرحله ثبت درخواست اغلب برای تمامی ویزاها از جمله ویزای تحصیلی، کاری و سرمایه‌گذاری یکسان است. در هنگام ثبت درخواست بهتر است نام و مشخصات همراهان خود را نیز وارد نمایید.​

  • ارائه مدارک

پس از آنکه با درخواست پذیرش شما موافقت شد، باید اسناد و مدارک لازم را متناسب با نوع ویزایی که اخذ می‌کنید جمع‌آوری کرده و ارائه نمایید.

  • مراجعه به سفارت

در این مرحله باید از سفارت کشور مقصد برای مصاحبه وقت قبلی بگیرید. در مصاحبه حضوری شما باید با جزئیات کامل از اهداف خود برای مهاجرت صحبت کنید. همچنین باید دلیل بردن همراه را نیز به‌صورت کاملاً واضح شرح دهید.

هزینه دریافت ویزای همراه

هزینه دریافت ویزای همراه بستگی به کشور مقصد دارد؛ برای مثال هزینه دریافت ویزای همراه در کشورهای اروپایی از صد تا دویست دلار متغیر است. در این میان کشورهایی وجود دارند که هیچ هزینه‌ای برای صدور ویزای همراه دریافت نمی‌کنند.

کشورهایی که ویزای همراه می‌دهند

در این بخش نام کشورهایی را ذکر می‌کنیم که ویزای همراه صادر می‌کنند:

  • سوئد
  • دانمارک​
  • سوئیس
  • کانادا
  • آلمان
  • فرانسه
  • انگلیس
  • چین
  • کره جنوبی
  • استرالیا
  • اسکاتلند

جهت مطالعه بیشتر:

سخن پایانی

مجدداً تأکید می‌کنیم که ویزای همراه تنها برای بستگان نزدیک متقاضی صادر می‌شود. ویزای همراه دو نوع موقت و دائم دارد که نوع موقت آن برای افرادی که از طریق تحصیل یا کار اقدام به مهاجرت کرده‌اند مناسب است و نوع دائم آن نیز مخصوص کسانی است که در کشور مقصد اقامت دائم دارند. در این مقاله سعی کردیم شرایط و مدارک لازم برای اخذ ویزای همراه را به طور کامل شرح دهیم.

اگر به مطالعه مطالب آموزشی علاقمندید، به وبلاگ موسسه آموزش زبان تیکا مراجعه کنید.

یادگیری زبان در تیکا

مهاجرت از طریق ویزای همراه

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پارسا مهری

برای جلسه ازمایشی باید چیکار کنم؟؟؟؟؟؟

17 فروردین 2023

user-image

زهرا اخوان

چقدر جالب بود تا حالا نشنیده بودم مرسی از اطلاعات خوبتون

13 فروردین 2023

user-image

حسین محسنیان

کار مهاجرتی انجام میدین؟

12 فروردین 2023

user-image

الهام طالبی

عالی بود و مفید

9 فروردین 2023