اساتید پیشنهادی:

چگونه رزومه خود را برای اپلای تقویت کنیم؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
پنج‌شنبه, 1 فروردین 2023

دسته بندی : immigration

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 1466

رزومه تحصیلی

اگر قصد مهاجرت دارید، آیا رزومه خود را آماده کرده اید؟ رزومه تحصیلی، مدرک مهمی است، که شما باید به دانشگاه مقصدتان ارائه دهید، تا مسئولین دانشگاه، از طریق آن از سطح توانایی، استعداد و سوابق تحصیلی‌تان آگاه شوند. این مدرک برای اخذ پذیرش و یا کسب بورسیه‌های رقابتی و علمی، بسیار حائز اهمیت است، بنابراین باید تا حد امکان به تقویت رزومه خود بپردازید.

بخش‌های اصلی رزومه تحصیلی یا CV شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سوابق تحصیلی
  • سوابق شغلی و سابقه تدریس
  • سوابق و علایق پژوهشی و چاپ کتاب
  • جوایز و افتخارات
  • مهارت‌های مختلف مثل زبان و غیره
  • عضویت در انجمن‌های علمی و ارائه کنفرانس
  • علایق و سرگرمی

در ادامه به توضیح این موارد خواهیم پرداخت.

معرفی CV یا سی وی

CV (یا همانCurriculum Vitae) مشابه رزومه است. شما برای مهاجرت تحصیلی و اپلای کردن، ابتدا باید یک CV حرفه‌ای و کامل داشته باشید. CV معمولا جامع‌تر و طولانی‌تر از یک رزومه معمولی است. رزومه‌های معمولی جهت معرفی مختصر اشخاص به کار رفته و معمولا کوتاه هستند؛ اما CV معرف سوابق و توانایی‌های یک فرد، بطور کامل‌تر و مفصل‌تری است.

چگونگی تقویت رزومه تحصیلی برای اپلای

چگونگی تقویت رزومه تحصیلی برای اپلای

برای داشتن رزومه تحصیلی حرفه‌ای‌ و پربار، دو روش وجود دارد، که منجر به تقویت چشمگیر رزومه شما خواهد شد، اول اینکه سطح خودتان را در زمینه‌های گوناگون، نسبت به قبل بالاتر ببرید و دومین روش، ارائه بهتر از خودتان در همان سطحی که هستید، خواهد بود. برای بالاتر بردن سطح خود باید مهارت‌هایی جدید بیاموزید، می‌توانید شروع به نگارش مقالات ISI کنید، البته سوابق تحقیقاتی را با نوشتن مقاله، حتی یک مقاله Review که در یک کنفرانس ساده داخلی (با نمایه بین المللی) چاپ شود، هم می‌توان تقویت کرد.

در وبینارهای آموزشی آنلاین تخصصی شرکت کنید. در یک دانشگاه، بطور موقت مشغول به تدریس شوید. زبان‌های جدیدی بیاموزید، کار با نرم‌افزار‌های مرتبط با رشته خود را یاد بگیرید.

اما اگر برای اقدام به اپلای و البته تقویت رزومه تحصیلی خود، عجله دارید، باید از اصول نگارش یک رزومه حرفه‌ای که نشان دهنده همه نقاط قوت شما باشد و نقاط ضعفتان را کمرنگ سازد، استفاده کنید. بسیاری از دانشگاه‌ها، دستورالعمل‌های ویژه‌ای دارند، که باید از آن‌ها پیروی کنید.

اصول کلی نگارش رزومه برای اپلای

ساختار منظم و استاندارد برای نوشتن رزومه بسیار مهم خواهد بود. تمپلیت‌های ویژه‌ای برای رزومه یا CV موجود است. دقت کنید که همه موارد را صریح و خلاصه بنویسید و از زیاده‌گویی بپرهیزید، در این زمینه نیازی به جملات ادبی ندارید. به تیتر، علائم نگارشی و فونت مناسب، و بطورکلی ظاهر رزومه بسیار توجه کنید.

یک رزومه تحصیلی بدون ساختار و نامرتب، مهارت آکادمیک و پژوهشی شما را ضعیف جلوه خواهد داد. طولانی بودن رزومه، برای هیئت بررسی‌کننده خوشایند نیست. سعی کنید بهترین سوابق خود را بنویسید. برای سوابق شغلی نیز از آخرین مورد شروع کنید.

به وضوح و خوانایی رزومه خود توجه کافی داشته باشید، در دو طرف صفحه حاشیه گذاشته و به تراز کردن متن خود دقت کنید. بلافاصله بعد از درج نام خود با فونت درشت، اطلاعات تماس را وارد کرده و یادتان باشد در اطلاعات تماس موارد غیر ضروری همچون آدرس صفحه شخصی‌تان در اینستاگرام را ننویسید.

در رزومه تحصیلیتان، نیازی به عکس ندارید و بهتر است لینک به شبکه‌های اجتماعی شخصی، مانند حساب فیس‌بوکتان را نیز فراموش کنید. از خط کشیدن زیر نوشته‌ها یا ایتالیک کردن آن‌ها بپرهیزید. برای تأکیدکردن، می‌توان فونت بخش مورد نظر را بولد یا ضخیم‌تر کرد. ترتیب زمانی مقالات بطور معکوس است یعنی مقاله‌های جدیدتر، بالاتر نوشته می‌شوند. همچنین ذکر کنید که مقاله شما در کدام مرحله است، این مراحل شامل، ارسال‌شده، بررسی‌شده و پذیرفته‌شده برای چاپ و... می‌شود.

موارد ضروری، برای نگارش یک رزومه استاندارد

همانطور که گفتیم رزومه در معرفی هرچه بهتر شما و جلب توجه اساتید و دانشگاه‌ها بسیار مهم است، بنابراین رزومه شما باید بطور حرفه‌ای نگارش شود و ضروری است، که برای نوشتن رزومه به موارد زیر دقت کنید:

اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی شما شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، شماره تماس، آدرس ایمیل و آدرس وبسایت شخصی شما (در صورت وجود) شده و معمولا این اطلاعات، با فونتی بزرگتر نوشته می‌شوند.

سوابق تحصیلی

فهرستی از دوره‌های تحصیلی، تاریخ‌های فارغ‌التحصیلی و رتبه‌های بدست آمده در یک مقطع تحصیلی خاص، در این بخش ذکر می‌شود.

سابقه شغلی

سوابق شغلی مرتبط با رشته تحصیلی‌ شما، شامل موارد گپ تحصیلی، کارآموزی، شغل‌های پاره‌وقت، تجربیات تحقیقاتی و دوره‌های کوتاه مدتی که خارج از کشور گذارنده‌اید می‌شود، این موارد را در بخش سوابق شغلی و حرفه‌ای عنوان کنید. همچنین اگر در یک موسسه سابقه تدریس داشته‌اید، این را نیز حتما به سوابقتان اضافه کنید، زیرا این موضوع قطعا در ارتقای رزومه شما موثر است.

در نوشتن CV بازه زمانی، باید تقریبا یکپارچه شود، یعنی اگر فاصله زمانی‌ای بیشتر از 6 ماه بین مقاطع تحصیلی شما وجود دارد، با بیان سوابق کاری آن را پوشش دهید.

مقالات

اگر مقاله‌ای را منتشر کرده‌اید و درواقع در ژورنال‌های بین‌المللی، روزنامه‌ها، وبلاگ‌ها و خبرنامه‌ها مقاله‌ای مرتبط با رشته تحصیلی خود چاپ کرده‌اید، این موضوع برای ارتقای رزومه شما بسیار مفید خواهد بود.

جوایز و افتخارات

دستاوردها، جوایز و تقدیرنامه‌های مهم و ارزشمند شما در این گروه قرار خواهند گرفت.

مهارت‌ها

یادگیری مهارت‌های گوناگونی مثل مدارک زبان (مانند تافل، آیلتس و GRE)، مهارت‌ در کامپیوتر و تسلط به نرم‌ افزارها و... نیز می‌تواند در تقویت رزومه شما برای اپلای موثر باشد. این نرم ‌افزارها می‌توانند هم نرم افزارهای عمومی مثل آفیس و غیره، و هم نرم افزارهای تخصصی مرتبط با رشته شما باشند.

کنفرانس و نگارش کتاب

ارائه کنفرانس، انجام فعالیت‌های مرتبط و عضویت در گروه‌های علمی و تحقیقاتی نیز جز مواردی است، که می‌توانید به آن‌ها اشاره کنید. نگارش و چاپ کتاب هم از فعالیت‌های کمک کننده و بسیار موثر است. توجه کنید که شما می‌توانید تصویر مدارک دریافت شده از کنفرانس‌هایی که در آن شرکت کرده‌اید را در وبسایت خود قرار دهید، اما در رزومه، از این تصاویر استفاده نکنید.

معرف‌ ها

برای تقویت رزومه تحصیلی، غالبا اطلاعاتی درباره ۳ تا ۵ معرف درج می‌شود و توصیه نامه‌های اساتید و افراد معتبر عنوان می‌گردد. باید تمام اطلاعات تماس معرف، نام کامل و مؤسسه آموزشی محل فعالیتشان، نوشته شود. مطمعن شوید که معرف شما، حتما برایتان معرفی‌نامه خواهد نوشت.

سرگرمی‌ها و علایق

سرگرمی‌ها می‌توانند به طورمستقیم یا غیرمستقیم به رشته تحصیلی شما مرتبط باشند، و نشان دهنده اشتیاق شما برای ادامه تحصیل و فعالیت در آن رشته خواهند بود. می‌توانید از فعاليت هنرى خود نیز بنويسيد، این موارد می‌توانند واقعا مهم و تاثیر گذار باشند.

نکات کلی برای تقویت رزومه برای اپلای

نکات کلی برای تقویت رزومه برای اپلای

در رزومه خود، نکاتی را ذکر کنید که ویژگی خاص شماست. برای نوشتن از سوابق تحصیلی، نگارش را از آخرین مدرک تحصیلی شروع کنید. شرکت در دوره‌های آنلاین سازمان‌های بین المللی معتبر، به تقویت رزومه شما کمک خواهد کرد.

به این مورد نیز باید اشاره کنیم که شما یک کاور لتر خواهید داشت، که درواقع این همان نامه حمایتی (Cover Letter) و بیانیه شخصی (Personal Statement) استدلالی است، برای توضیح اینکه چرا شما برای شغل یا موقعیت تحصیلی مورد نظر، مناسب هستید. همچنین توجه داشته باشید که انطباق رزومه، با پوزیشن تحصیلی در هر رشته و کشور بسیار مهم است.

جهت مطالعه بیشتر:

سخن نهایی

در رزومه شما، سوابقی همچون دانشگاه‌هایی که در آن‌ها تحصیل کرده‌اید و معدل مقاطع تحصیلیتان غیرقابل تغییر خواهند بود، اما روش‌هایی وجود دارد که به تقویت رزومه شما می‌انجامد و باعث پربارتر شدن و در عین حال کمرنگ‌تر شدن نقاط ضعف نیز خواهد شد. به نمونه رزومه‌های استاندارد بین المللی دقت کنید، این نمونه‌ها شاید بتوانند کمی مسیر را برایتان روشن‌تر سازند، البته هر فرد با توجه به شرایط و توانایی‌ها و خواسته‌های خود باید به تقویت رزومه و نگارش آن بپردازد.

حتی اگر معدل خوبی ندارید، می‌توانید از همین حالا برای تقویت رزومه خود تلاش کنید. در مرکز آموزش رایگان آکادمی آنلاین تیکا می توانید مطالب موردنیاز برای یادگیری زبان را مطالعه کنید.

یادگیری زبان در تیکا

چگونه رزومه خود را برای اپلای تقویت کنیم؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پارسا مهری

مقالاتتون عالیه

17 فروردین 2023

user-image

زهرا اخوان

دوره فشرده مکالمه انگلیسی هم به صورت گروهی برگزار می‌کنید دوباره؟

13 فروردین 2023

user-image

حسین محسنیان

مرسی از محتوای خوبتون

12 فروردین 2023

user-image

الهام طالبی

رزومه حرف اول رو میزنه تو کیفیت مهاجرت کاری کاملا درسته، ممنون از مطلب مفیدتون

9 فروردین 2023