اساتید پیشنهادی:

آیا تحصیل پزشکی بدون مدرک زبان در خارج ممکن است؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
سه‌شنبه, 29 اسفند 2022

دسته بندی : immigration

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 3810

تحصیل پزشکی

اگر شما علاقمند به مهاجرت و تحصیل در رشته‌های پزشکی در خارج از کشور هستید، شاید این سوال شما نیز باشد، که آیا این امر بدون ارائه مدرک زبان نیز ممکن است یا خیر؟

بله، در بسیاری از دانشگاه‌های خارج از کشور، می‌توانید بدون مدرک زبان به تحصیل در رشته پزشکی بپردازید. اما قطعا باید با شناخت کامل قدم در این مسیر بگذارید. بطور مثال می‌توان گفت، خوشبختانه در اکثر دانشگاه‌های اروپا این امکان وجود دارد، اما کیفیت و شرایط تحصیل در کشورها و دانشگاه‌های مختلف اروپا متفاوت است. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که مدارک دانشگاه‌های پزشکی «خارج از اتحادیه اروپا و EEA» در سراسر دنیا، از اعتبار کافی برخوردار نیست!

تحصیل پزشکی بدون مدرک زبان در اروپا

مهاجرت تحصیلی با چالش های زیادی همراه است که مهمترین آن زبان است. در دانشگاه‌های معتبر اروپا، رشته پزشکی بر اساس علم روز دنیا تدریس می‌شود، دوره‌های پزشکی در اروپا، در دانشگاه‌های گوناگون، متفاوت است؛ دانشجویان بین المللی، عموما در گروه‌هایی 10 تا 12 نفره مشغول تحقیق و مطالعات خواهند شد، پس تسلط به زبان انگلیسی، باعث برقراری ارتباط بهتر با اعضای گروه خواهد شد.

بنابراین توجه داشته باشید، با اینکه تحصیل در رشته‌های پزشکی، در کشورهایی مانند ایتالیا، بدون مدرک زبان نیز امکان پذیر است، اما آشنایی مطلوب با زبان انگلیسی، برای رفع نیازهای اولیه و ارتباط با دیگران، می‌تواند مهم تلقی شود.

دوره‌های دانشگاهی ثبت شده توسط فهرست جهانی دانشکده‌های پزشکی (WDOMS)، شورای پزشکی عمومی (GMC) و شورای دندانپزشکی عمومی (GDC)، بیان می‌کنند که دانشجو بعد از تحصیل در رشته‌های پزشکی یا دندانپزشکی، می‌تواند به کشور خود برگردد و به عنوان پزشک، مشغول به کار شود.

از امتیازات تحصیل در اروپا این است که دانشجویان به عنوان بخشی از مدرک فارغ التحصیلی، اولین دوره آموزشی خود را، در دانشکده‌های پزشکی می‌گذرانند. در انگلستان، غالبا دانشجویان پزشکی، ابتدا دوره‌ای 5 ساله را به پایان رسانده و پس از آن باید دو سال نیز در بیمارستان‌ها دوره FY1 و FY2 را بگذرانند.

دوره‌های آموزشی تحصیل پزشکی در اروپا

دوره‌های آموزشی تحصیل پزشکی در اروپا

دوره‌ها و برنامه‌هایی که یک دانشجوی پزشکی در اروپا خواهد گذراند، بطور کلی عبارتند از:

مرحله پیش بالینی: این مرحله چهار ترم (یعنی دو سال) طول می‌کشد و دانشجو با اصول اصلی علوم زیستی و پزشکی آشنا می‌شود. پایان این دوره، اولین آزمایش مجوز پزشکی، انجام می‌شود.

مرحله بالینی دوم: طول این مرحله اصلی، شش ترم و یا سه سال بوده، که شامل آموزش سخنرانی، سمینار، دوره‌های عملی، کارآموزی و… است.

مرحله عملی: این مرحله، یک دوره آموزش بالینی دارد که دانشجو را با جنبه‌های عملی جراحی، پزشکی داخلی و... آشنا خواهد کرد و تجربه کاری را نیز برای دانشجویان بین الملل فراهم کرده، تا از آن‌ها پزشکی حرفه‌ای بسازد.

آزمون دولتی: اگر دانشجو بخواهد در اروپا بماند، جهت تکمیل مدرک پزشکی در اروپا، باید در آزمون دولتی پذیرفته شود. در واقع این آزمون، یک تست استاندارد ملی است، که دانشجو بعد از قبولی در آن و گذراندن معاینه، می‌تواند جهت اخذ مجوز پزشکی اقدام کند و پس از آن به عنوان پزشکی معتبر، در اروپا مشغول به کار شود. بطور کلی ممکن است بلافاصله یا پس از مدتی، پزشک عمومی تصمیم به ادامه تحصیل بگیرد، که این پروسه تحصیل بر اساس هدف، بین پنج تا شش سال طول می‌کشد.

بهترین دانشگاه های اروپایی در رشته پزشکی

در این قسمت می‌توانید، نام چند دانشگاه‌ معروف اروپایی را که در آن‌ها اخذ مدرک زبان، جز شرایط فرعی است، مشاهده کنید.

دانشگاه تورورگاتا در ایتالیا

دانشگاه سملوایز در مجارستان

دانشگاه سگد در مجارستان

پاول جوزف سافاریک در اسلواکی

نکات کلی در باره تحصیل پزشکی در اروپا

در حقیقت تسلط به زبان انگلیسی و یا زبان کشور مقصد، سبب ارتباط بهتر با افراد، رفع نیاز شخصی، تسلط بر دروس و… خواهد شد و موضوع مهم‌تر این است که تسلط بر زبان انگلیسی برای کسب موفقیت در آزمون ورودی پزشکی اروپا و مصاحبه حضوری آزمون ضروری است.

در دانشگاه‌های اروپایی بهتر است، داوطلب، دارای معدل دیپلم 15 به بالا باشد. بیشتر دانشگاه‌های پزشکی که به مدرک زبان نیاز ندارند، دارای آزمون ورودی مخصوصی هستند. شما می‌توانید رشته پزشکی را، در اکثر دانشگاه‌های اروپا، با شهریه‌هایی مقرون به صرفه بخوانید. هزینه تحصیل در کشورهایی مثل ایتالیا، مجارستان و… بسیار کم است.

محبوب ترین کشورها برای تحصیل پزشکی بدون مدرک زبان

در این قسمت به معرفی تعدادی از معروف‌ترین کشورهایی، که در آن‌ها امکان تحصیل پزشکی بدون مدرک زبان وجود دارد می‌پردازیم.

رشته پزشکی در چین

در بین کشورهایی که شرایط سختی برای پذیرش دانشجوی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی ندارند، چین یکی از بهترین گزینه‌هاست؛ دانشگاه‌های چین، آزمون ورودی نداشته و نیازی به مدرک زبان هم ندارند، همچنین مدرک این دانشگاه‌ها مورد تأیید وزارت بهداشت ایران است. آموزش در دانشگاه‌های پزشکی کشور چین به زبان انگلیسی انجام می‌گیرد.

رشته پزشکی در روسیه

در روسیه نیز، برای تحصیل در رشته پزشکی به ارائه مدرک زبان و شرکت در آزمون ورودی نیاز نخواهید داشت؛ در این کشور، زبان تدریس رشته پزشکی، دو زبان انگلیسی و یا روسی است و برای تحصیل به زبان روسی، قبل از دوره اصلی، باید یک دوره «پادفک» بگذرانید، که به عنوان دوره پیش پزشکی روسیه هم معروف شده است. در این دوره، به شما هم یک سری دروس مرتبط و هم زبان روسی تدریس می‌شود. تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در روسیه، به گذراندن دوره پیش پزشکی نیازی ندارد و یک سال کوتاه‌تر خواهد بود.

رشته پزشکی در گرجستان

در کشور گرجستان هم می‌توان، بدون داشتن مدرک زبان، پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی بخوانید. زبان تحصیل انگلیسی بوده و دانشگاه‌های پزشکی این کشور آزمون ورودی ندارند و همچنین دارای محدودیت سنی برای پذیرش داوطلبان هم نیستند. کافیست به حد نیاز، برای درک مطالب آموزشی و برقراری ارتباط با اساتید و همکلاسی‌ها با زبان انگلیسی، روسی یا گرجی آشنا باشید.

رشته پزشکی در ارمنستان

شرایط ارمنستان، حدودا شبیه گرجستان است و دوره‌های پزشکی آن هم به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند و دانشگاه‌ها از شما مدرک زبان نمی‌خواهند. آزمون ورودی ندارد و فقط باید برخی مدارک تحصیلی لازم را ارائه دهید.

رشته پزشکی در آذربایجان و بلغارستان

آذربایجان و بلغارستان هم برای پذیرش رشته پزشکی، نیازی به مدرک زبان ندارند. همچنین آذربایجان آزمون ورودی ندارد، اما در بلغارستان باید در آزمون ورودی شرکت کرده و قبول شوید.

رشته پزشکی در ایتالیا

در ایتالیا برای اپلای کردن به مدرک زبان نیاز نخواهید داشت، اما تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در ایتالیا (Study medicine in English in Italy) حدودا هزینه‌های بالایی دارد.

رشته پزشکی در ترکیه

یکی از کشورهای مناسب برای تحصیل پزشکی بدون مدرک زبان، ترکیه است، زبان تدریس در دانشگاه‌های دولتی ترکیه، ترکی است، اما شما می‌توانید در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه، به زبان انگلیسی شروع به تحصیل کنید.

رشته پزشکی در لهستان

زبان تدریس در برخی از دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی کشور لهستان، انگلیسی است و  بدون ارائه مدرک زبان انگلیسی و تنها با آشنایی با این زبان، امکان تحصیل در این دانشگاه‌ها وجود دارد. دانشگاه‌های کشور لهستان در میان کشورهای اروپایی از اعتبار خاصی برخوردار بوده و یکی از مزیت‌های اصلی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در این کشور، آموزش به زبان انگلیسی است.

رشته پزشکی در چک

در دانشگاه‌های جمهوری چک رشته‌هایی نظیر پزشکی، داروسازی و دندان‌پزشکی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. البته تحصیل به زبان انگلیسی در جمهوری چک رایگان نیست. اما شما بدون مدرک زبان آیلتس و یا تافل می‌توانید در آزمون ورودی تعیین سطح زبان، در هر دانشگاه شرکت کنید.

شرایط کلی برای تحصیل پزشکی بدون مدرک زبان

شرایط کلی برای تحصیل پزشکی بدون مدرک زبان

از شرایط کلی تحصیل پزشکی، در خارج از کشور و بدون مدرک زبان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانشجو اهل کشوری انگلیسی زبان باشد.

مدارک آموزش مقطع قبلی او به زبان انگلیسی باشد.

دانشجو توانایی مکالمه به زبان انگلیسی را داشته باشد.

برای تحصیل رشته پزشکی بدون مدرک زبان، آزمون ورودی دیگری در بعضی از دانشگاه‌های خارجی برگزار می‌شود، که OMAT (آزمون پذیرش پزشکی در خارج از کشور) نامیده می‌شود. این آزمون برای دانشجویان آسیایی که متقاضی تحصیل در رشته MBBS در خارج از کشور هستند و قصد دارند  بدون آیلتس اقدام کنند، مفید خواهد بود.

گاهی شما می‌توانید به جای ارائه مدرک و نمرات آیلتس، مدرک دیگری را ارائه دهید، که واجد شرایط بودن شما را جهت درخواست ویزا اثبات کند. با این روش تحصیل پزشکی بدون مدرک زبان نیز در بسیاری از کشور‌ها همچون فرانسه و آلمان نیز امکان پذیر خواهد بود.

جهت مطالعه بیشتر:

سخن پایانی

اگر شما مدرک زبانی، مانند آیلتس و تافل ندارید، می‌توانید برای رشته پزشکی اپلای کنید، اما در نظر داشته باشید که برای رفع نیازهای خود در خارج از ایران، درک دروس و شرکت در آزمون‌های ورودی برخی دانشگاه‌ها، قطعا به آشنایی مناسبی با زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد نیاز خواهید داشت.

در مرکز آموزش رایگان آکادمی آنلاین تیکا می توانید مطالب موردنیاز برای یادگیری زبان را مطالعه کنید.

آیا تحصیل پزشکی بدون مدرک زبان در خارج ممکن است؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پارسا مهری

چه جالب

17 فروردین 2023

user-image

زهرا اخوان

چه جالب ، دیگه چه رشته هایی رو میتونیم بدون مدرک زبان در اروپا بخونیم ؟

11 فروردین 2023

user-image

الهام طالبی

داریم مگه؟ ولی خب بهر حال برای زندگی و ارتباط با آدمها زبان لازمه

9 فروردین 2023