اساتید پیشنهادی:

محبوب ترین رشته ها برای مهاجرت تحصیلی کدامند؟

خاطره محمدی
خاطره محمدی
Invalid date, Invalid date Invalid date Invalid date

دسته بندی : immigration

زمان مطالعه : 5 دقیقه

تعداد بازدید : 5475

بهترین رشته ها برای اپلای

در شروع اقدام به مهاجرت و اپلای جهت ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی، اولین قدم شما انتخاب رشته مناسب است. پس از آن باید با کشوری که شرایط مناسب برای تحصیل و همچنین آینده شغلی خوبی برای رشته مورد نظر شما داشته باشد، آشنا شوید. قطعا علاقه شما به رشته‌ای که انتخاب می‌کنید فاکتور بسیار مهم و تعیین کننده‌ای خواهد بود، اما با توجه به شرایط موجود، برای انتخاب بهترین رشته‌های تحصیلی، جهت مهاجرت تحصیلی  در دانشگاه‌های خارج از کشور، باید مسایلی همچون شانس اخذ پذیرش، هزینه تحصیل، نیازهای کشورهای مختلف و ... را نیز در نظر بگیریم.

بهترین رشته ها برای اپلای آمریکا

در آمریکا رشته‌های بسیار متنوعی وجود دارند، که شانس بیشتری برای اخذ بورسیه خواهند داشت، در این کشور رشته‌های مهندسی پرطرفدار بوده و دارای شانس بالاتری برای پذیرش و فاند هستند. اگر بخواهیم بطور جزیی‌تر به  دسته بندی بهترین رشته‌ها برای تحصیل در آمریکا بپردازیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

بهترین رشته‌های علوم پایه: آمار، ریاضیات کاربردی، زمین شناسی و ژئوفیزیک، اقتصاد، فیزیک، علوم زمین، اقیانوس شناسی

بهترین رشته های مهندسی: مهندسی نفت، مهندسی هسته‌ای، مهندسی پزشکی، مهندسی متالوژی، مهندسی عمران، مهندسی هوافضا، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی معدن، مهندسی سازه، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر یا IT

بهترین رشته های پزشکی: بیوشیمی، دندانپزشکی، زیست شناسی مولکولی، کاردرمانی، فیزیوتراپی پرستاری، داروسازی، دستیاری پزشکی

بهترین رشته های مدیریت: مدیریت مالی، تحلیل‌گر مالی، مهندسی صنایع، حسابداری

 

بهترین رشته ها برای اپلای در اروپا

بهترین رشته ها برای اپلای در اروپا

برای مهاجرت تحصیلی به اروپا، ابتدا باید شرایط ویژه کشورهای اروپایی را بشناسید و ارزیابی کنید. در اروپا دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی، نسبت به مقاطع دیگر، دشوارتر است. همچنین کشورهای مختلف اروپایی دارای شرایط متفاوتی برای هر رشته هستند.

رشته‌های مهندسی

غالبا بیشتر رشته‌های مهندسی برای اپلای مناسبند، اما میزان رقابت در این رشته‌ها هم بالا است. با این وجود رشته‌هایی مثل مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک و مشتقات، مهندسی آي‌تی و مهندسی شیمی شانس زیادی برای اپلای دارند.

رشته‌های علوم پزشکی

رشته‌های پزشکی‌ای همچون پزشک عمومی، پرستاری، دندانپزشکی، طب اورژانس، همه‌گیر شناسی، دکتر پوست و دکتر غدد، شانس بالاتری برای اپلای دارند. گاهی برای دانشجوی متقاضی ادامه تحصیل در رشته پزشکی، آزمون ورودی، تبدیل به یک مساله نگران کننده خواهد شد. فرانسه و قبرس کشورهایی هستند که این آزمون ورودی را ندارند.

رشته علوم پایه

با وجود اینکه در ایران شرایط شغلی خوبی برای رشته‌های علوم پایه وجود ندارد، اما این رشته‌ها برای مهاجرت به اروپا، جز انتخاب‌های خوبی به حساب می‌آیند. در این شاخه، بهترین رشته‌های تحصیلی جهت اپلای برای اروپا عبارتند از: ریاضیات پایه، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و آمار.

رشته های هنری

عکاسی، مجسمه‌سازی، رقص، طراحی داخلی، طراحی مد، موسیقی و تولید موسیقی و انیمیشن از بهترین رشته‌های هنری برای اپلای بوده و بهترین کشورها نیز برای این رشته‌ها فرانسه، ایتالیا، هلند و یونان هستند.

رشته علوم انسانی

از شاخه علوم انسانی، رشته مدیریت در تمام زیرشاخه‌ها، کسب و کار، مارکتینگ، دیجیتال مارکتینگ و مانند آن‌ها انتخابی بسیار خوب برای اپلای بوده و آینده شغلی مناسبی هم دارند. مدیریت از بهترین رشته‌ها برای اپلای در کشورهای آلمان، انگلستان و فرانسه است. مدیریت MBA برای اپلای و کسب درآمد در همه دنیا، بخصوص دانمارک و اسپانیا بسیار مناسب است. انتخاب رشته روابط بین‌الملل هم جهت اپلای برای بلژیک، آلمان، فرانسه تصمیم خوبی خواهد بود. همچنین کارشناسی ارشد اقتصاد، در هلند، انگلستان و لیتوانی شانس خوبی دارد. کارشناسی ارشد در تجارت بین الملل آینده کاری خوبی در آلمان و انگلستان و ایتالیا دارد.

رشته علوم کامپیوتر و مهندسی آی تی

از میان رشته‌های پر طرفدار و محبوب می‌توان رشته کامپیوتر، نرم‌افزار و سخت‌افزار را نام برد و بهترین کشورها برای این رشته آمریکا، هلند و فنلاند هستند. مهندسی شبکه و آی تی یک رشته پرطرفدار برای اقدام به اپلای در خارج از کشور است. کشورهایی نظیر آلمان، ترکیه، روسیه و جمهوری چک مقاصد بسیار خوبی برای دانشجویان این رشته هستند.

رشته زیست شناسی، رشته‌های پزشکی و علوم بهداشت

رشته زیست شناسی برای اپلای در انگلستان، سوئد و نروژ انتخاب مناسبی است و آینده خوبی دارد. برای علاقمندان به تحصیل در رشته‌های پزشکی و علوم بهداشت نیز، کشورهای سوئد، انگلستان و اسپانیا شرایط خوبی فراهم آورده‌اند.

رسانه و ارتباطات جمعی

مطالعات رسانه ای از بهترین رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های خارجی است، که شامل زیرشاخه‌های فیلم سازی، تدوین، روزنامه نگاری و تبلیغات می‌شود. در اروپا دانشگاه‌های بسیار خوبی برای تحصیل در این رشته وجود دارد، مانند: دانشگاه آمستردام، هلند و دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن، انگلستان

بهترین رشته ها برای اپلای در کانادا

کانادا یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای دانشجویان بین‌المللی است، که از نیروهای متخصص استقبال می‌نماید. برای کشور کانادا نیز، همچون اکثر کشور‌ها رشته‌های مهندسی گزینه‌های بسیار مناسب، با شانس بالا و شرایط خوب هستند. البته تعداد زیاد داوطلبان ممکن است کمی شرایط پذیرش را دشوار سازد. بهترین رشته‌های مهندسی در تمام مقاطع برای کشور کانادا مهندسی معماری، مهندسی کامپیوتر، مهندسی محیط زیست، مهندسی عمران، هوش مصنوعی و مهندسی مکانیک است.

در میان رشته‌های پزشکی نیز پزشک عمومی، داروسازی، روانپزشکی، مامایی، دندانپزشکی گزینه‌های مناسبی هستند. همچنین برای رشته‌های علوم انسانی، مدیریت و بازرگانی، جز بهترین انتخاب‌ها خواهند بود. البته ام بی ای MBA، حسابداری، جامعه‌شناسی، مدیریت پروژه، زبان‌شناسی، حقوق بین‌الملل، روابط عمومی و حقوق نیز در این گروه، شرایط خوبی دارند. رشته‌های هنری (بویژه رشته طراحی لباس) برای اپلای در کانادا انتخاب خوبی هستند، همچنین رشته‌هایی مانند: طراحی گرافیک، انیمیشن و تصویرسازی نیز شرایط خوبی دارند.

موارد مهم برای انتخاب محبوب ترین رشته ها

موارد مهم برای انتخاب محبوب ترین رشته ها

در این بخش به بررسی مهمترین فاکتورهای موثر در دسته بندی رشته‌های محبوب برای مهاجرت تحصیلی در کشورهای مختلف خواهیم پرداخت.

شانس اخذ پذیرش و محبوبیت

در مورد شانس اخذ پذیرش، مواردی مثل سن، مقطع تحصیلی، سطح و نمره زبان و توان مالی شما نقش اساسی خواهند داشت. شاید بتوان گفت که رشته‌های مهندسی، تجارت، مدیریت، وکالت و پزشکی شانس بالاتری برای اخذ پذیرش و بورسیه دارند. همچنین شما باید رشته‌های محبوب در کشورهای مورد نظرتان را پیدا کنید. مثلا در ایتالیا هنر و معماری رشته‌های محبوبی هستند.

هزینه‌ تحصیل و امکان اخذ فاند

هزینه تحصیل به کشور مقصد شما وابسته است، در برخی کشورها هزینه تحصیل در رشته‌هایی نظیر رشته پزشکی، بسیار بالاتر از سایر رشته‌هاست و در کشورهای زیادی هزینه تحصیل در رشته‌ مهندسی از بقیه رشته‌ها پایین‌تر است. بطورکلی شرایط خوب برای دریافت بورسیه در مدیریت هزینه‌ها موثر است. برخی رشته‌ها دارای شرایط بسیار خوبی برای دریافت فاند و فول فاند هستند اما اخذ فاند تحصیلی، برای اکثریت رشته‌های علوم پزشکی مثل پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و... بسیار دشوار خواهد بود. البته این موضوع هم به کشور مقصد مرتبط خواهد بود.

سختی دروس

دقت کنید که شما باید درس‌ها را به زبان دیگری غیر از زبان مادری بخوانید، پس سختی درس و مطالب آموزشی را نیز باید در نظر گرفت.

درآمد و آینده شغلی

رشته‌هایی وجود دارد که هم تحصیل در آن‌ها هزینه کمتری دارد، و هم آینده شغلی و مالی خوبی خواهند داشت، از این دسته می‌توان، خلبانی، مدیریت، هتلداری، فناوری اطلاعات، گردشگری و رشته‌های مهندسی را نام برد.

نکات کلی درباره محبوب ترین رشته ها برای مهاجرت تحصیلی

برای اقدام به اپلای، مرتبط بودن رشته مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارای اهمیت زیادی است. اولویت‌بندی رشته‌های محبوب، در هر کشوری متفاوت است. برای مثال سوئد یکی از کشورهای پیشرفته اروپاست، که به محیط زیست اهمیت زیادی داده و رشته‌های تحصیلی مربوط به این موضوع دارای شرایط خوبی هستند. بهترین رشته‌ها در سوئد عبارتند از: فناوری مهندسی علوم کامپیوتر، علوم‌انسانی مطالعات محیطی، حقوق، مطالعات فرهنگی، معماری، ریاضیات.

از بهترین رشته‌ها برای مهاجرت به کشور انگلیس، رشته‌های بازرگانی، مهندسی، علوم انسانی، STEM یا علوم فناوری، مهندسی و ریاضیات است. تجزیه و تحلیل کسب و کار، کامپیوتر، MBA و امور مالی، تجارت بین‌المللی و حسابداری، حقوق، مدیریت، معماری و ساخت و ساز، مد و طراحی داخلی را می‌توان نام برد. در کشور آلمان  هم به عنوان یک کشور صنعتی، رشته‌های مهندسی و فنی همچون طراحی خودرو، شانس بیشتری دارند. و یا در استرالیا، رشته‌های مدیریت کسب و کار، علوم پزشکی و زیرشاخه‌های آن، معماری و رشته‌های مهندسی بخصوص عمران، کامپیوتر، زمین‌شناسی و محیط زیست، معدن، نفت، شیمی، برق، مکانیک و… از رشته‌های محبوب برای دانشجویان هستند. برای مهاجرت تحصیلی به کره جنوبی به عنوان یک کشور پیشرفته در زمینه اقتصادی نیز، رشته‌های ارتباطات، زبان‌های خارجی، موسیقی، رشته‌های مهندسی و علوم پزشکی، از بهترین و پرطرفدارترین رشته‌ها برای مهاجرت به این کشور محسوب می‌شوند.

جهت مطالعه بیشتر:





سخن نهایی

گرفتن پذیرش همراه با فاند از دانشگاه‌های جهان به ویژه در مقاطع ارشد و دکترا، می‌تواند یک شانس بزرگ برای دانشجویان مایل به ادامه تحصیل در خارج از کشور باشد. برای اینکار باید با شناخت و آگاهی کامل نسبت به رشته‌ها و کشورها و شرایط مخصوص هرکدام، قدم در این مسیر مهم بگذارید، تا به نتایج مطلوبتان برسید.

در مرکز آموزش رایگان آکادمی آنلاین تیکا می توانید مطالب موردنیاز برای یادگیری زبان را مطالعه کنید.

یادگیری زبان در تیکا

​​

محبوب ترین رشته ها برای مهاجرت تحصیلی کدامند؟

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

خاطره محمدی

تولید محتوا

خاطره محمدی هستم و دنیا رو با واژگان لمس می‌کنم. چند ساله که حوزه‌های مختلف رو با کلمات روایت می‌کنم. کتاب‌های ادبی، موزیک، فیلم و برنامه‌های آشپزی بیشترین علاقه‌مندی‌های من هستند. هنوز هم بعد از دیدن فیلم‌های پلیسی-معمایی تصمیم می‌گیرم وقتی بزرگ شدم، کارٱگاه بشم.

نظرات

user-image

پارسا مهری

عالی و مفید

17 فروردین 2023

user-image

زهرا طهماسبی

چه اطلاعات خوبی بود ممنونم میتونم با دید بهتری انتخاب رشته کنم

11 فروردین 2023

user-image

الهام طالبی

بسیار عالی و مفید بود مرسی

9 فروردین 2023