اساتید پیشنهادی:

آلمانی اتریشی

پرستو غفاری
پرستو غفاری
پنج‌شنبه, 18 فروردین 2021

زمان مطالعه : 10 دقیقه

تعداد بازدید : 4035

آلمانی اتریشی

آلمانی اتریشی

 

 

     اگر در حال یادگیری آلمانی هستید، پس احتمالاً در مورد تفاوت زبان آلمانی در کشور آلمان و دیگر کشورهای آلمانی زبان کنجکاوید. مخصوصاً اگر دوستانی دارید که انواع مختلف این زبان ها صحبت می کنند.

آلمانی اتریشی یا Österreichisches Deutsch  یکی از انواع استاندارد آلمانی تحت تأثیر گویش های آلمانی جنوبی و یا بایرنی است. بیش از 98% جمعیت اتریش به آلمانی صحبت می کنند که زبان رسمی این ملت محسوب می شود.

اگرچه آلمانی اتریشی آسانتر از به عنوان مثال آلمانی سوئیسی فهمیده می شود، همچنین تفاوت های بسیاری وجود دارد.

این پست تفاوت های قابل توجه میان این دو گونه زبان را بررسی می نماید. و به شما کلمات و عبارات ضروری برای برقراری ارتباط مثل یک اتریشی زبان بومی را می آموزد.

چه در وین هستید و چه در ساللزبورگ و یا هر جای دیگر، برای فهمیدن آلمانی اتریشی و تحت تأثیر قرار دادن دوستان خود آماده شوید.

در ضمن، اگر تازه یادگیری آلمانی را شروع کرده اید و قصد دارید تا بدون دست و پاگیری دستور زبان در آن پیشرفت کنید پس من German Uncovered را پیشنهاد می کنم که شما را از سطح مبتدی تا تسلط به زبان راهنمایی می کند.

آلمانی اتریشی چیست؟

اول از همه باید بررسی کنیم که اصلاً نوع اتریشی آلمانی چه هست؟

آلمانی اتریشی که به عنوان آلمانی استاندارد اتریشی (ASG)، آلمانی عالی اتریشی، Österreichisches Standarddeutsch، یا Österreichisches Hochdeutsch  شناخته می شود نوعی از زبان آلمانی است که در کشور اتریش صحبت می شود.

تغییرات کوچکی در لغت، دستور زبان و اصطلاحات زبان آلمانی اتریشی را از آلمانی استاندارد متمایز می کند. اما تلفظ میان این زبان ها چندان فرقی نمی کند. بنابراین ممکن است از خود بپرسید که آیا این زبان در اتریش متفاوت است؟

آیا زبان آلمانی در اتریش متفاوت است؟

به شکل رسمی، آلمانی اتریشی تقریباً مشابه آلمانی استاندارد است. از طرفی دیگر زبان شفاهی آلمانی اتریشی چندین گویش مختلف دارد که برخی از آنها ساده تر از بقیه هستند. بسیاری از این تفاوت ها شامل لغات و اصطلاحات می شوند.

زبان آلمانی (و انگلیسی) به عنوان زبان های چندمحوری (pluricentric) شناخته می شوند که یعنی آنها شامل چند تفاوت رسمی می شوند. اگر انگلیسی بریتانیایی را با انگلیسی آمریکایی مقایسه کنید، می توانید تفاوت میان آلمانی استاندارد و آلمانی اتریشی را بهتر درک نمایید.

اما این دگرگونی چگونه پدیدار شد؟ بیایید نگاهی کوتاه به تاریخ آن داشته باشید.

پیشینه کوتاهی از آلمانی اتریشی

شکل گیری استانداردهای زبان شناسی برای آلمانی اتریشی به قرن 18 ام باز می گردد. وقتی که حضور در مدرسه در سال 1774 اجباری شد، دولت استانداردهای زبانی اجرایی را ایجاد کرد.

در طول سالها، آلمانی نوشتاری در اتریش تحت تأثیر گویش های بایرنی و آلمانی (Alemannic) قرار داشت. این گوناگونی ها در زبان تا با امروز به اتریشی ها یک جور احساس استقلال و فردیت اعطا کرده و سبب شده تا زبان آلمانی در اتریش ویژگی هایی منحصربفرد داشته باشد.

بیایید در بخش بعدی نگاهی گذرا به این لهجه ها و گویش ها داشته باشیم.

گویش های اتریشی و لهجه های منطقه ای

به نسبت منطقه، شما با لهجه ها و گویش های مختلفی مواجه خواهید شد. گویش های اتریشی-بایرنی مثل موارد زیر برخی از پرکاربردترین اشکال زبان آلمانی هستید که خواهید شنید:

  • اتریشی-بایرنی مرکزی
  • آلمانی وینی
  • اتریشی-بایرنی جنوبی
  • Vorarlbergisch یا آلمانی عالی

گویش های آلمانی بالا همچنین در گفتگوهای روزمره به نسبت پرکاربرد هستند. علاوه بر این گویش ها، شما می توانید لهجه های منطقه ای دشوارتر را نیز پیدا کنید.

برخی از این انواع گوناگون شامل کلماتی می شوند که به دلیل تأثیر مهاجرین از زبانهای رومنس غیر ژرمنی نشأت می گیرند.

حالا که حرف کلمات به میان آمد بیایید به تفاوت های لغات در این زبان ها بپردازیم.

تفاوت های لغوی در اتریش

موقع یادگیری زبان آلمانی اتریشی، لغات بهترین جا برای شروع است.

وقتی که با اتریشی ها حرف می زنید، چند تفاوت لغوی کلیدی میان این زبان با آلمانی استاندارد وجود دارد.

دستورزبان آلمانی اتریشی

خب حالا که به برخی از این تفاوت ها میان لغات تسلط یافتید، بیایید دستورزبان را بررسی کنیم.

خبر خوش این است که بسیاری از جوانب دستور زبان آلمانی اتریشی از انواع مختلفی از قواعد آلمانی استاندارد پیروی می کنند.

بنابراین با چیزی اساساً متفاوت رو به رو نخواهید شد.

10 عبارت ضروری آلمانی اتریشی

حالا احتمالاً برای چند اصطلاح و عبارت عامیانه اتریشی آماده اید.

زبان اتریشی چندین اصطلاح منحصربفرد مختص این کشور را داراست. برای برقراری ارتباط با مردم بومی این کشور لازم است که عبارات زیر را بیاموزید.

Aufgewärmt ist nur ein Gulasch gut

 

موقع ترجمه این اصطلاح بدین معنی است: "تنها آش گولاش (کنایه از چیز درهم و برهم) بعد از دوباره گرم شدن مزه خوبی می دهد." اتریشی ها از این اصطلاح استفاده می کنند تا به دوستان خود یادآوری کنند شروع رابطه دوباره با پارتنر قبلی نمی تواند ایده خیلی خوبی باشد.

Bist du deppert!

 

این عبارت دو معنی متفاوت دارد. این جمله می گوید: "چه احمقی!" که گفتنش به یک آلمانی به احتمال زیاد بسیار توهین آمیز خواهد بود. با این حال، اتریشی ها از این عبارت به عنوان ابراز حیرت نیز استفاده می کنند که یعنی :"عجب!"

Das geht sich (nicht) aus

 

برای گفتن این که یک چیز ممکن یا غیرممکن است اتریشی ها از این عبارت استفاده می کنند که برای بسیاری از آلمانی ها گیج کننده است.

Das taugt mir

 

اگر در اتریش یا بایرن چیزی یا کسی را دوست دارید یا از آن لذت می برید، می توانید علاقه خود را با گفتن "Das taugt mir" ابراز کنید.

Die Oaschkortn ziagn

 

اگر شما "کارت لعنتی را گرفتید" یعنی در آن روز بدشانسی آوریده اید.

Hüft’s nix schodt’s nix

 

ترجمه این عبارت به این شکل است: "اگر کمکی نمی کند، ضرری هم نمی رساند!" اگر دوستان اتریشی تان برای امتحان کردن چیزی جدید تردید دارند، از این اصطلاح استفاده کنید.

Leiwand

 

در آلمانی، Liewand یک بوم نقاشی است اما در اتریش به معنی چیزی فوق العاده است.

Na no na net

 

اتریشی ها از این زنجیره کلمات که شکل طولانی "بله" است وقتی استفاده می کنند که دوستانشان جواب مثبت آنها را در بار اول متوجه نشدند.

Oida

 

در انگلیسی، ممکن است دوستان خود را "Dude"-رفیق صدا کنید. به شکلی مشابه نسل جوانتر اتریشی از کلمه Oida استفاده می کند.

Semmas? Gemma

 

Semmas راهی برای پرسیدن این سؤال از دوستتان است که "آیا برای رفتن حاضری؟" Gemma یا Gehen wir? نیز یعنی "بزن بریم!"

چطور آلمانی اتریشی را بیاموزیم؟

حالا که تفاوت های میان آلمانی استاندارد و اتریشی را دیدید، چطور می توانید یادش بگیرید؟

در حقیقت، ارتباط مستقیم با زبان یکی از بهترین روش ها برای یادگیری آلمانی است. طبیعتاً، از طریق صحبت کردن با اتریشی های بومی می توانید به سریع ترین حالت ممکن زبان را بیاموزید.

اما حتی اگر سفر به اتریش گزینه مناسبی برای شما نیست، شما همچنان می توانید از خانه خود با این گویش آشنا شوید. اپلیکیشن ها، فیلم ها و برنامه های تلویزیونی اتریشی می تواند به شما کمک کنند تا عبارات مصطلح و اصطلاحات روزمره را یاد بگیرید.

آلمانی اتریشی

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات