اساتید پیشنهادی:

ژاپنی یاد بگیرید

پرستو غفاری
پرستو غفاری
پنج‌شنبه, 11 فروردین 2021

دسته بندی : learning-japanese

زمان مطالعه : 12 دقیقه

تعداد بازدید : 1852

ژاپنی یاد بگیرید

ژاپنی یاد بگیرید

 

 

     اینکه چطور باید یادگیری زبان را آغاز کنید می تواند کمی پیچیده باشد و این موضوع مشخصاً در مورد ژاپنی صدق می کند. باورهای غلط در مورد دشواری این زبان و بهترین راه برای یادگیری اش فراوان است. آیا واقعاً ممکن است که با مطالعه چند دقیقه در روز ژاپنی یاد گرفت و همچنین کلاس های آنلاین در کمک به مبتدیان برای درک و صحبت کردن به زبان ژاپنی چقدر کارآمد عمل می کنند؟

البته که شما می توانید تعداد اندکی لغت و عبارت را در هر زبانی به صورت آنلاین بیاموزید اما لازم است که رویکرد جامع و مستقیم تری داشته باشید تا بتوانید از پس زبان ژاپنی بربیایید. یادگیری زبان وقتی بیشترین کارآمدی را دارد که دروس هم عملی و هم جالب باشند و همچنین در مورد تلفظ زبان آموزان بازخورد مناسبی ارائه شود و به آنها کمک کند تا درکی از لغات و دستور زبان ژاپنی بدست بیاورند.

روزتا استون به عنوان یک نرم افزار آموزش زبان قابل اعتماد با 25 سال تجربه از روشی استفاده می کند که با استفاده از آن مفاهیم اساسی ژاپنی را با نظم خاصی آموزش می دهد تا به واسطه آن زبان آموزان به موفقیت دست یابند. با تمرین با درسهای کوتاه از طریق اپلیکیشن تحسین شده روزتا استون حتی مبتدیان نیز می توانند نکاتی اساسی صحبت کردن، خواندن و نوشتن ژاپنی را بیاموزند.

الفبای ژاپنی را بیاموزید

یکی از اولین قدم ها برای صحبت کردن به ژاپنی این است که یاد بگیرید الفبای ژاپنی سه سیستم نوشتاری اولیه دارد: hiragana، katakana و kanji. Hiragana و katakana الفباهای فونتیک (آوایی) هستند که برای صحبت کردن ژاپنی به آنها نیاز خواهید داشت. این دو از 46 کاراکتر تشکیل می شوند که صداهای یکسانی را نشان می دهند و به دلیل اینکه از کاراکتر تنها یک تلفظ دارد، بنابراین یادگیری hiragana و katakana سرراست خواهد بود. Hiragana در ابتدا برای کلمات بومی ژاپنی استفاده می شد در حالیکه کلمات خارجی با katakana نشان داده می شدند بنابراین بهتر است که اول بر hiragana تمرکز کنید.

Kanji خط نوشتاری ژاپنی کمی پیچیده تر است. لازم است که این سیستم نوشتاری که از چینی اقتباس شده را برای نوشتن و خواندن ژاپنی یاد بگیرید. وقتی که 200 کاراکتر را بیاموزید تصور می شود که بر kanji مسلط هستید اما کمی تمرین این سیستم اقتباس شده همچنین می تواند به شما کمک کند تا لغات ژاپنی را هم سریعتر یاد بگیرید. کاراکترها در kanji از بخش های کوچکتری به نام رادیکال ساخته شده اند و با استفاده از الفبای آوایی ژاپنی تلفظ می شوند.

کلمات را به ژاپنی تلفظ کنید

یادگیری ژاپنی ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد. اما صحبت کردن به این زبان برای شروع به نسبت ساده خواهد بود. به دلیل اینکه بیشتر کاراکترها در ژاپنی تنها یک تلفظ دارند، بخش اعظمی از ابهام برای مبتدیان خود به خود از میان می رود. صداها در ژاپنی شبیه صداها در زبان انگلیسی هستند با 5 حرف صدادار و تعدادی حرف بی صدا.

هجاها در زبان ژاپنی نیز ساده تر تلفظ می شوند چرا که آنها تأکید یکسانی برای ادا دارند اما چند تفاوت در لحن وجود دارد. دو نوع صدا در ژاپنی وجود دارد: بم و زیر. البته برخی از تلفظ ها به نسبت منطقه جغرافیایی متفاوت خواهد بود بنابراین بهترین کار این است که از متکلمین محلی تقلید کنید. توجه کنید که دانگ صدا در ژاپنی می تواند معنی کلمه را عوض کند پس باید با دقت گوش کنید تا متوجه شوید به درستی یاد گرفتید.

اینجا روش روزتا استون می توند بسیار کمک کند. تکنولوژی تشخیص صدا به نام TruAccent توسط مقایسه سریع صدا و لحن شما با صدای یک متکلم بومی می تواند تلفظ شما را کوک کند. تلفظ ژاپنی روزتا استون بر اساس یک متکلم اهل توکیو است که پرکاربردترین گویش ژاپنی است.

خواندن و نوشتن به ژاپنی را بیاموزید

به محض اینکه صداهای اولیه را آموختید و کمی صحبت کردن به زبان ژاپنی را تمرین کردید، kanji قدم بعدی است که به صورت طبیعی روند آموزش زبان شما را تسریع می بخشد. همانطور که قبلاً ذکر شد، kanji سیستم نوشتاری کاراکترهای ژاپنی است که از چینی اقتباس شده. این سیستم از کاراکترهایی ساخته شده که بخش های کوچکتری به نام رادیکال دارند که هر کدام بر ترکیب کلمات تأکید می کند.

درحالیکه برخی زبان آموزان نوشتار را یکی از چالش برانگیزترین بخش های ژاپنی می دانند، توصیه هایی هست که می تواند یادگیری Kanji را کمی ساده تر کند. و فارغ از دشواری، اگر قصد سفر به سراسر ژاپن را دارید و می خواهید راه خود را در شهر شلوغی مثل توکیو پیدا کنید، دانستن kanji بسیار مفید خواهد بود. توانایی خواندن علائم جاده ای، منوها، و نقشه ها سفر شما و همچنین ارتباط برقرار کردن با مردم محلی را ساده خواهد کرد.

اگرچه برای تسلط بر kanji میانبری وجود ندارد، چند توصیه هستند که می تواند به زبان آموزان کمک کند تا نکات اولیه خواندن و نوشتن به زبان ژاپنی را یاد بگیرند.

  1. ارتباط تصاویر

این ترفند مربوط به حافظه برای هر زبانی که از کاراکترهای پیچیده تری استفاده می کند و شامل ارتباط تصویر با شیء می شود، مفید خواهد بود. به هر کدام از کاراکترهای ژاپنی نگاه کنید و سعی کنید تا چیزی شبیه آن را پیدا کنید. بهتر است که شیء که کاراکتر را با آن مرتبط می سازید، معنی کلمه را نیز منتقل کند.

برای مثال، این کاراکتر kanji برای کلمه "توقف" در ژاپنی است: . همانطور که می بینید، بسیار شبیه علامت توقف است و برای روش کشف ارتباط میان شکل ظاهری کاراکتر با شیء مثال بسیار خوبی است.

  1. مانگا بخوانید

مانگا هنر داستان های مصور ژاپنی است که در سراسر دنیا به عنوان بخش اساسی فرهنگ این کشور مشهور است. خواندن مانگا مشخصاً می تواند برای زبان آموزان مفید باشد چرا که داستان های مصور پر از تصاویر و سرنخ های مفهومی مربوط به بسترهای مختلف هستند که می تواند به کشف معنی کلمات کمک کنند.

بهتر است با مانگاهایی شروع کنید که مخاطب کم سن و سالتری را هدف گرفته اند مثل Sailor Moon و سپس همزمان با پیشرفت سراغ موضوعات پیچیده تر روید. یک گزینه دیگر برای شروع مجموعه مانگایی به نام One piece of Eiichiro Oda است که رکورد گینس بیشترین تیراژ مجموعه داستان مصور نوشته یک نویسنده را به نام خود ثبت کرده است.

  1. رادیکالهای kanji را بیاموزید

رادیکالها بخش های مشخصی از یک کاراکتر نوشتاری است و به محض اینکه چندتایی از آنها را یاد بگیرید، احتمالاً قادر خواهید بود تا معنی یک کلمه پیچیده تر را نیز حدس بزنید. اگرچه kanji همیشه به سادگی جداکردن هر کاراکتر به بخش های کوچک قابل درک نخواهید بود اما همین که درکی از زبان ژاپنی پیدا کنید، می توانید میان مؤلفه های کلمات نوشته شده ارتباطاتی را پیدا نمایید.

برای مثال کاراکتر kanji برای کلمه "امروز" است اما رادیکال بخش دوم این کاراکتر یعنی "خورشید" یا "روز". دقیقاً همین رادیکال در عباراتی مثل بعدازظهر بخیر 今日 نیز ظاهر می شود.

  1. با دیگر زبان آموزان در اینترنت چت کنید

کار نیکو کردن از پر کردن است! و چه راهی بهتر از تمرین نوشتن برای یادگیری kanji می تواند باشد؟ روزتا استون یک اپلیکیشن تحت وب دارد که به شما این امکان را می دهد تا با دیگر زبان آموزان چت کنید و همچنین به شما کمک می کند تا کاراکترهای متداول در مکالمه های روزمره را بهتر تمرین کنید.اگر دغدغه توانمندی مهارت در استفاده از کاراکترها را دارید، نوشتن در فضای آنلاین می تواند بسیار مفید باشد. برخی کیبورد ها امکان تغییر زبان به کاراکترهای ژاپنی را با استفاده از چند دستور ساده را دارند و یا می توانید از یک کیبورد آنلاین ژاپنی استفاده نمایید.

آیا یادگرفتن ژاپنی دشوار است؟

یکی از اولین سؤالاتی که بسیاری افراد در مورد یادگیری ژاپنی دارند این است که آیا اینکار دشوار است؟ محتمل است که به دلیل برخی باورهای غلط این اعتقاد که ژاپنی یک زبان چالش برانگیز است رواج داشته باشد. Kanji با ظرایف رازآلودش ممکن است کمی غیرقابل دسترس به نظر برسد اما یادگیری صحبت کردن به زبان ژاپنی مسئله ای قابل میدیریت است.

یکی از دلایلی که به تبع آن یادگیری صحبت کردن به زبان ژاپنی ساده تر است این است که این امر قوانین دستور و تلفظ ثابتی دارد. همچنین ساختار و صداهای زبان انگلیسی را به گونه ای تقلید می کند که برای متکلمین خارجی آشنا خواهد بود.

زبان ژاپنی 5 حرف صدادار پایه ای دارد

درست مثل انگلیسی، ژاپنی هم 5 حرف صدادار دارد. به محض اینکه این صداها را بشناسید، چند لغت پایه ای ژاپنی وجود دارند که فقط از آن حروف صدادار و یک حرف بی صدا تشکیل شده که می توانید تلفظ کنید. کلماتی مثل:

  • = درخت (ki)
  • = دست (te)

همچنین ژاپنی 14 حرف بی صدا دارد که هر کدام تنها یک تلفظ دارند. به دلیل اینکه الفبا تعدادی ترکیبات محدود را داراست، شما خیلی سریع تمام ترکیبات صدای ممکن را می توانید بیاموزید.

دستور زبان ژاپنی خیلی سرراست و بدون پیچیدگی است

در بقیه زبان ها زمان افعال می تواند پیچیده باشد و گاهی اوقات قوانین صرف افعال چندان از منطقی پیروی نمی کند. خوشبختانه زبان ژاپنی نامتناقض تر است. و برخلاف بسیاری از زبانهای رومنس که در آن اسامی جنسیت مختلفی دارند، شما لازم نیست که نگران این پیچیدگی در زبان ژاپنی باشید. در حقیقت، ژاپنی زبانان اغلب ضمایر را کنار می گذارند و برای انتقال معنی به بستر زبانی اتکا می کنند.

یک مثال بزرگ برای این مفهوم یکی از اولین عباراتی است که زبان آموزان یاد میگیرند:

お名前は = نام شما  (به این شکل تلفظ می شود O-namae wa)

این مثال به نظر یک جمله ناکامل می آید که احتمالاً وسوسه می شوید تا عبارت پیشین What’s (چه چیز) را به ابتدای آن اضافه کنید. با این حال ژاپنی زبانان بومی عبارت را کوتاه می کنند و کلمه را به نسبت لحن سؤال درمی یابند.

زبان ژاپنی بدون تأکید است

بدون تأکید بودن یک استعاره نیست. در این مورد مشخص به این معنی است که ژاپنی به عنوان یک زبان آهنگین نیست و از تأکید به دور است. این موضوع به کلماتی مربوط می شود هجاهایش با یک درجه صدا و یک مدت زمان برای تلفظ هر کدام ادا می شود بنابراین هیچ صدایی طولانی تر یا بلندتر از دیگری نیست. اگرچه ژاپنی بر زیر و بمی صدا تأکید می نماید. به این معنی که برخی هجاها به شکل بالارونده یا پایین رونده ادا می شوند. زیر و بمی صدا یک مؤلفه مهم در زبان ژاپنی است که می تواند برای کلماتی با صداهای یکسان، معانی مختلفی را برساند.

در ژاپنی کلمه معادل چاپستیک (چوب مخصوص غذاخوردن) (به این شکل تلفظ می شود: ha-shi) است. که صداهایی مشابه کلمه معادل "پل" را دارد اما با لحن (زیر و بمی صدا) متفاوتی ادا می شود. وقتی که بالارفتن صدا در هجای اول باش کلمه به معنی "چاپستیک" است و وقتی که بالارفتن صدا در هجای آخری باشد، کلمه معنی "پل" را القا می کند.

مزایای یادگیری ژاپنی

یادگیری زبان ژاپنی به خصوص در عالم تجارت چند مزیت عینی را به ارمغان می آورد. با داشتن 130 میلیون متکلم، زبان ژاپنی به یک عامل تأثیرگذار در جهان شناخته شده و توسط بسیاری از سازمان های دولتی از جمله وزارت امور خارجه ایالات متحده در فهرست زبانهای بسیار مهم قرار گرفته است. علاوه بر دغدغه های معمول، دانستن کمی ژاپنی برای برقراری ارتباط با مردم در خیابانهای توکیو می تواند عامل فخر فروشی هر مسافری در جهان باشد.

اینجا به تعدادی از راههایی اشاره می کنیم که به واسطه آنها صحبت کردن به زبان ژاپنی می تواند به زبان آموزان کمک کنند تا مزایای بلندمدتی را کسب کنند.

یادگیری ژاپنی سبب پیشرفت شغلی می شود

ژاپن در فهرست کشورهایی با بیشترین تولید ناخالص ملی در رده سوم قرار دارد بنابراین صحبت کردن به زبان ژاپنی می تواند به معنی دلار در دنیای واقعی باشد و همواره مورد نیاز خواهد بود. همچنین مشخصاً در برخی صنایع خاص مثل تولید، بانکداری، و صنعت خودرو که سنگ بنای اقتصاد ژاپن هستند بسیار مفید خواهد بود.

درکی از فرهنگ ژاپنی پیدا خواهید کرد

یادگیری زبان می تواند پنجره هایی به سوی دنیاهای تازه باز کند. این موضوع مشخصاً در مورد زبان ژاپنی صدق می کند چرا که می تواند دروازه ای به سوی فرهنگ شرق برای غربی ها باشد. به دلیل اینکه ژاپن یک جزیره است، سنت هایی متمایز دارد و شکلی از تاریخ را به شما ارائه می دهد که از مرزهای محدود جغرافیایی اش برخاسته است.

دانستن ژاپنی در دنیای آنلاین نیز به شما کمک می کند

ژاپنی با جایگاهی قبل از روسی و آلمانی یکی از پرکاربردترین زبانها در دنیای اینترنت است. ژانرهای رسانه ای مثل انیمه (کارتون ژاپنی) و مانگا (داستان مصور ژاپنی) طرفداران پرو پاقرصی در سراسر دنیا دارند که برای آشنا شدن با دیگر نویسندگان، هنرمندان و طرفداران مشتاق درک و صحبت کردن به زبان ژاپنی اند.

یادگیری ژاپنی می تواند به شما کمک کند تا دیگر زبانها را نیز یاد بگیرید

در حالیکه ژاپنی زبانی با گویش های محلی متمایز مخصوص به خود است، همچنین تشابهاتی نیز با دیگر زبانهای شرقی مثل چینی و کره ای را به اشتراک می گذارد. کره ای و ژاپنی معمولاً به عنوان خواهر شناخته می شوند اما اخطارهایی نیز وجود دارد. اگرچه این دو زبان چندین ویژگی و صدای مشترک دارند، اما سیستم های نوشتاری شان کاملاً متفاوت از هم است.

صحبت کردن به زبان ژاپنی دستاوردی ارزشمند برای تحصیل و کار در خارج از کشور است

ژاپن در فهرست اخبار آمریکا و گزارش جهانی برای بهترین کشورهای دنیا به دلیل جمعیت تحصیل کرده و از نظر تکنولوژی پیشرفته خود ، جایگاه پنجم را کسب کرده است. همچنین توکیو به دلیل موقعیت های استثنائی تحصیلی اش به صورت مداوم در زمره بهترین مکانها برای تحصیل در خارج از کشور قرار گرفته است. اگر به دنبال سازگاری با یک زندگی کوچ نشینی و یا سفر هستید، ژاپن سکوی پرتاب مناسبی برای شروع کار و تحصیل در خارج از کشور است.

با استفاده از اپلیکیشن روزتا استون خود را در هر زمان و هر مکان در ارتباط مستقیم با ژاپنی قرار دهید.

 

ژاپنی یاد بگیرید

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

پرستو غفاری

تولید محتوا

پرستو هستم. کارشناسی ارشد مهندسی عمران خوندم اما سالهاست که زبان انگلیسی تدریس می کنم و گهگاهی ترجمه هم می کنم. بسیار به ادبیات و هنرهای نمایشی علاقمندم و از مطالعه کتاب و تماشای فیلم و سریال به زبان انگلیسی بسیار لذت می برم و امیدوارم که بتونم به دیگران هم کمک کنم تا از این لذت محروم نباشند .

نظرات