اساتید پیشنهادی:

7+1 اپلیکیشن برای تقویت مهارت شنیداری(لیسنینگ)

معین
معین
یک‌شنبه, 7 آذر 2020

دسته بندی : english-application

زمان مطالعه : 7 دقیقه

تعداد بازدید : 56386

7+1 اپلیکیشن برای تقویت مهارت شنیداری(لیسنینگ)

بهترین برنامه برای تقویت لیسنینگ چیست؟ آیا کمک گرفتن از یک اپلیکیشن تقویت لیسنینگ تاثیری دارد؟ قبلا در سری مقاله های آموزش زبان تیکا درباره 10 اپلیکیشن یادگیری زبان انگلیسی صحبت کردیم.

درابتدای مقاله بد نیست به این نکته اشاره کنم که لیسنینگ فقط با شنیدن انگلیسی تقویت نمی شود بلکه مهمتر از شنیدن ، باید توجه کامل به مطالبی که گفته می شود داشته باشید و کاملا آن ها را فهمید. وجود لیسنینگ همراه با متن و سئوالات مربوط به فایل صوتی از این نظر کمک مهمی محسوب میشود.

اینکه یک شنونده خوب باشید روی رفتار شما هم تاثیر می گذارد . باعث می شود که صبورتر شوید ،به نکته های ریز توجه کنید و با فکرتر پاسخ دیگران را خواهید داد و همچنین وسط صحبت کردن دیگران نمی پرید! به عبارت دیگر اگر می خواهید با سایر انگلیسی زبانان ارتباط برقرار کنید باید یاد بگیرید که چگونه بهتر گوش دهید و بشنوید .

اپلیکیشن تقویت لیسنینگ : چگونه از آن ها برای بهبود مهارت شنیداری کمک بگیریم؟

اپلیکیشن های یادگیری زبان می توانند ابزاری قدرتمند و ساده ودر عین حال لذت بخش برای یادگیری باشند. شما میتوانید لیست و لینک دانلود بهترین های اپلیکیشن تقویت لیسنینگ را در ادامه ببینید. قبل از دانلود این اپلیکیشن ها بهتر است این نکته ها را برای استفاده بهتر در ذهن داشته باشید.

1. خودتان میزان درک مطلب را حین گوش دادن انگلیسی بسنجید : تنها راه ارزیابی خودتان که آیا اصلا چیزی یاد می گیرید این است که ببنید هنگام گوش دادن ، درک مطلبی که می شنوید چقدر برای شما سخت و یا آسان است. بهترین برنامه برای تقویت لیسنینگ برنامه ای است که سطح بندی های مختلف داشته باشد. شما باید با سطح خودتان شروع کنید. برای مثال اگر در حال گوش دادن به یک فایل صوتی هستید و یا یک فیلم کوتاه را در یک اپلیکیشن می بینید بدانید که جریان کلی آن فیلم بدون اینکه از زیرنویس استفاده کنید چیست. و اگر از عملکرد خود راضی بودید ،در مسیر درست یادگیری زبان انگلیسی قرار دارید .

2. به تلفظ لغات توجه کنید: برای اینکه هر چه بهتر بتوانید انگلیسی صحبت کنید وبهتر بشنوید تنها به گوش کردن چیزی که گفته می شود بسنده نکنید بلکه به نحوه بیان آن نیز دقت کنید. در انگلیسی ، نوشته یک کلمه با نحوه تلفظ آن هم خوانی ندارد و به همین دلیل شما باید برای تلفظ صحیح کلمات وقت بیشتری بگذارید.

3. ازلهجه و موارد استفاده کلمات یادداشت برداری کنید: نحوه صحبت کردن شما اطلاعاتی از فرهنگ و تاریخ و مکانی که می آیید به همه می دهد. و همچنین شما می توانید اطلاعات بسیاری را فقط با دقت کردن به نحوه گفتار یک شخص به دست آورید.پس به لهجه و اصطلاحاتی که هر شخص استفاده می کند بیشتر دقت کنید.و با یاد گرفتن نحوه گفتمان آن ها بعدها می توانید راحت تر با آن ها ارتباط برقرار کنید.

4. به مکث ها و زبان بدن افراد هنگام صحبت کردن توجه کنید:اغلب مکث های بین کلمات حتی اطلاعات بیشتری نسبت به خود کلمات به ما می دهند و این چیزی است که تنها با تمرین زیاد آن را متوجه می شوید. اگر از ویدئوهای آموزشی برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده می کنید به حرکات چهره شخص و حرکات کوچک بدن او دقت کنید که می توانند حاوی معنی باشند. و این حرکات می توانند در درک معنی جملات و کلمات بسیار کمک کنند.

5. تمرینات لیسنینگ را با سرعت های مختلف بیان انجام دهید: برنامه های پادکست برای تقویت لیسنینگ معمولا دارای گزینه تنظیم سرعت هستندزبان آموزان مبتدی معمولا تمرینات شنیداری انگلیسی را با گوش دادن به مکالمه هایی آغاز می کنند که بسیار آهسته بیان می شوند تا بتوانند به صورت کاملا واضح همه چیز را بشنوند. و از اینجا به بعد می توانید مهارت شنیداری خود را با گوش کردن به مکالمه های که با سرعتی عادی بیان می شوند بالا ببرید. البته که گوش دادن به مکالمه های با سرعت بالاتر از نرمال هم فکر بدی نیست .  اگر بتوانید مکالمات انگلیسی که با سرعت بسیار زیاد بیان می شوند را بفهمید دیگر برای درک مکالمات روزمره با سرعتی عادی مشکلی نخواهید داشت.

اپلیکیشن تقویت مهارت لیستنینگ

 

7+1 اپلیکیشن تقویت لیسنینگ (مهارت شنیداری)

در ادامه مقاله ما 7 اپلیکیشن خارجی و 1 اپلیکیشن ایرانی را به شما معرفی مکنیم که شما زبان آموزان عزیز می توانید از آن ها در جهت ارتقای مهارت شنیداری انگلیسی خود استفاده کنید. همچنین در توضیحات هر اپلیکیشن لینک دانلود اندروید قرار داده شده است.

 

1. Listen English Daily Practice

چه سطح زبان شما مبتدی باشد و یا متوسط و یا حتی پیشرفته در این اپلیکیشن می توانید تمریناتی متناسب با سطح خود پیدا کنید . اکثر موضوعاتی که مطرح می شوند در قالب داستان های کوتاه انگلیسی و موضوعات متناسب با زندگی روزمره افراد است بنابراین می توانید تعداد زیادی لغت پر استفاده انگلیسی در مکالمه انگلیسی استفاده می شوند را یاد بگیرید.  بعد از شنیدن هر فایل صوتی از شما سوالاتی درباره متنی که شنیدید می پرسد تا درک مطلب شما را بسنجد . حتی اگر هر روز چند تمرین از اپلیکیشن Listen English Daily Practice را انجام دهید به دلیل موضوعات و تمرین های فراوان ،مدت زیادی شما را سرگرم خواهد کرد .

همچنین این اپلیکیشن به شما این امکان را می دهد که لهجه بریتیش یا لهجه آمریکایی را به انتخاب خود یاد بگیرید و حتی می توانید با هر دو لهجه آشنا شوید .

2. English Listening Step by Step – IELTS Listening

بسیاری از زبان آموزان انگلیسی را برای آزمون های بین المللی مثل آیلتس یاد می گیرند تا بعد از آن بتوانند برای ادامه تحصیل یا مهاجرت اقدام کنند .اگر شما هم برای آزمون آیلتس اماده می شوید اپلیکیشن English Listening Step by Step – IELTS Listening برای شماست.

موضوعات و تمرین هایی که می شنوید به گونه ای طراحی شده اند که شباهت بسیار و هم سطح با بخش های لیسنینگ آیلتس باشند . محتوای این اپلیکیشن علاوه بر تقسیم بندی بر اساس سطح زبان آموز بر اساس موضوع هم دسته بندی شده اند و بیش از 1000 درس لیسنینگ برای زبان آموزان فراهم شده است و هر درس هم همراه با یک آزمون و متن انگلیسی مطلبی است که شنیده اید . پس شما می توانید پیشرفت خود را بررسی کنید و بدانید که اشکالات زبان شما دقیقا در چه مواردی بیشتر است.
 

مدرسین زبان انگلیسی آنلاین تیکا

 

3. English Listening and Speaking

همانطور که از اسم اپلیکیشن مشخص است English Listening and Speaking برای زبان آموزانی طراحی شده که به دنبال تمرین مهارت شنیداری(لیسنینگ) و گفتاری(اسپیکینگ) است و زبان آموز می تواند منبعی غنی از مطالب را در این نرم افزار پیدا کند. مکالمه ها و داستان های انگلیسی که در این اپلیکیشن هستند دارای متن انگلیسی است تا زبان آموز هر چه بهتر بتواند مطالب را دنبال کند . و همچنین به زبان اموز برای یادگیری اصطلاحات و تقویت تلفظ انگلیسی بسیار کمک می کند. حتی بخشی برای افعال بی قاعده انگلیسی به همراه تلفظ آن ها هم وجود دارد تا بتوانید روی گرامر خود هم کار کنید .

همچنین در این اپلیکیشن بازی های جذابی مرتبط با جمله سازی و یادگیری لغات انگلیسی در کنار آزمون های انگلیسی طراحی شده است. و مطالب آموزشی این اپلیکیشن برای زبان آموزانی که قصد شرکت در آزمون های آیلتس و تافل را دارند هم بسیار مفید می تواند باشد چرا که درس های مربوط به لغات انگلیسی به گونه ای برنامه ریزی شده اند تا زبان آموز بتواند لغات پر استفاده انگلیسی در این آزمون ها را به خاطر بسپارد .

4. VOA News

اپلیکیشن (Voice of America (voa  که جوایز بسیاری هم برنده شده از اخبار روزانه به عنوان منبعی برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده می کند . از پادکست های رادیویی انگلیسی گرفته تا اخبار روزانه این اپلیکیشن منبع وسیعی برای تقویت مهارت شنیداری زبان آموزان فراهم کرده است.

زبان اموزانی که از این اپلیکیشن استفاده می کنند بعد از مدتی حتی آن را به عنوان منبعی برای مطلع شدن از اخبار روزانه در نظر می گیرند . البته باید بگویم که مطالب این اپلیکیشن ممکن است تا حدودی برای زبان آموزان دشوار باشند و بنابراین این اپلیکیشن بیشتر برای زبان آموزان با سطح پیشرفته یا متوسط به بالا توصیه می شود که سطح مناسبی از زبان انگلیسی دارند و به دنبال آشنایی با لغات مرتبط با حوادث و اخبار روزمره اطراف خود هستند.

5.  Listen AudioBooks

بدون شک گوش دادن به داستان های انگلیسی روشی موثر در یادگیری زبان انگلیسی است.علاوه بر آن با گوش دادن به داستان های انگلیسی بیشتر با فرهنگ کشورهای انگلیسی زبان آشنا می شوید و همزمان مهارت شنیداری خود را بالا می برید.

اپلیکیشن Listen AudioBooks برای زبان آموزانی که عاشق داستان های کوتاه انگلیسی هستند منبعی بی نظیر است.برای مثال می توانید در ژانرهای مختلف ، داستان های کوتاه انگلیسی و همچنین رمان های عاشقانه و حتی علمی و تخیلی پیدا کنید. علاوه بر این بخش هایی برای تمرین انگلیسی کودکان و نوجوانان وجود دارد که می تواند برای زبان آموزان سطح مبتدی بسیار کارآمد باشد.

در مجموع این اپلیکیشن منبعی فوق العاده برای یادگیری زبان انگلیسی است و با داشتن آن همیشه چیزی برای گوش دادن خواهید داشت.

پیشرفت مهارت شنیداری انگلیسی با اپلیکیشن

 

6. LearnEnglish Podcasts

ایناپلیکیشن تقویت لیسنینگ توسط شورای فرهنگی بریتانیا یا همان بریتیش کونسل تولید شده است و برای زبان آموزانی که به دنبال پادکست برای یادگیری زبان انگلیسی هستند مفید است. در LearnEnglish Podcasts زبان آموزان با 60 قسمت که حدود 20 ساعت محتوا دارند روبرو می شوند پس با گوش دادن روزی 1 ساعت تمام قسمت ها را می توانید در کمتر از 1 ماه به پایان برسانید.

بیشتر موضوع هایی که در این اپلیکیشن بحث می شوند می توانند به مکالمات روزمره شما کمک کنند. پس اگر به دنبال تقویت مهارت های ارتباط با دیگران هستید یا می خواهید با انگلیسی زبانان صحبت کنید این اپلیکیشن را دانلود کنید. همچنین متن نوشتاری صحبت ها و سوالاتی درباره محتوای هر قسمت در نرم افزار موجود است . و همچنین شما می توانید قسمت ها را دانلود کرده و بعدا به صورت آفلاین و بدون نیاز به اینترنت آن ها را گوش بدهید.

7. 6Minute English

اگر روزانه زمان کمی برایی یادگیری زبان انگلیسی دارید و به دنبال اپلیکیشنی برای تقویت مهارت های زبان خود هستید ،نرم افزار 6Minute English را دانلود کنید و روزانه فقط با 6 دقیقه زمان گذاشتن مهارت لیسنینگ و گرامر انگلیسی خود را تقویت کنید و لغات جدید انگلیسی یاد بگیرید . برای 6 دقیقه در روز بد نیست نه؟ همچنین در این اپلیکیشن هم لیسنینگ همراه با متن ارائه میشود.

همچنین در این اپلیکیشن یک دیکشنری برای پیدا کردن معنی لغات جدید و متن نوشتاری هر درس و امکان آفلاین گوش دادن به هر قسمت وجود دارد.این اپلیکیشن برای زبان آموزان سطح مبتدی و متوسط پیشنهاد می شود .

 

Tikkaa (تیکا)

اپلیکیشن آموزش زبان تیکا

در کنار تمام این اپلیکیشن ها که کاملا محیطی انگلیسی دارند ما اپلیکیشن آموزش زبان تیکا را هم به شما زبان آموزان پیشنهاد می دهیم .چرا که شما می توانید از 0 شروع به یادگیری زبان کنید و همچنین علاوه بر درس ها و تمرین های برنامه ریزی شده برای هر درس ، تعداد بسیار زیادی موزیک ویدئو و کلیپ های آموزشی که برای تقویت لیسنینگ و یادگرفتن لغات جدید انگلیسی شما بهینه شده اند  را در دسترس خواهید داشت .

در عکس زیر تصویری از محیط اپلیکیشن تیکا را می بینید:

اپلیکیشن فارسی برای یادگیری زبان انگلیسی

 

از سایر امکانات مفید نرم افزار تیکا می توان به انگلیسی در سفر اشاره کرد که منبعی کاربردی هنگام سفر شما به کشورهای دیگر می توانید باشد. همچنین در این اپلیکیشن دسترسی به کتاب های معروف یادگیری لغات انگلیسی مثل کتاب 504 واژه ضروری و 1100 لغت انگلیسی و چندین و چند کتاب دیگر در کنار داستان های کوتاه خواهید داشت.

 

یادتان باشد که یک شنونده خوب بودن مزیت های زیادی برای شما دارد.  اول از همه که به شما کمک می کند یک زبان یاد بگیرید و بهتر صحبت کنید .دوما به شما برای تقویت صبر و درک شما کمک می کند و این ها مواردی است که برای موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی و حتی زندگی شخصی تان می تواند بسیار به شما کمک کنند .پس حواستان باشد که در کنار تقویت مهارت های خواندن و نوشتن و صحبت کردن انگلیسی ، لیسنینگ را فراموش نکنید ! اگر شما اپلیکیشن دیگری را می شناسید که به لیسنسنگ شما کمک کرده در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید. امیدواریم این مقاله معرفی اپلیکیشن تقویت زبان انگلیسی برای شما مفید بوده باشد.

 

همچنبن شما زبان آموزان می توانید در آکادمی آموزش زبان تیکا به صورت آنلاین و از راه دور با بهترین اساتید زبان ایران کلاس مجازی داشته باشید . کافیه در صفحه رزرو استاد زبان ، استاد و روز و ساعت مورد نظر خود را انتخاب کنید وبه راحتی در محیطی آنلاین که تیکا آن را برای آموزش زبان بهینه کرده است به یادگیری زبان بپردازید. 

 

منبع: fluentu

 

 

مدرسین زبانهای مختلف تیکا

7+1 اپلیکیشن برای تقویت مهارت شنیداری(لیسنینگ)

اشتراک گذاری:

درباره نویسنده

author-image

معین

تولید محتوا

معین هستم ،تلاشم اینه تا به شما راه ها و روش های جدیدتری رو برای یادگیری زبان انگلیسی معرفی کنم.با تیکا همراه باشید.

نظرات

user-image

یکتا کاویانی فر

برای تقویت نوشتن هم ممنون میشم معرفی کنید

30 آبان 2022

user-image

پریسا

پادکستهایی که معرفی کردید واقعا عالی هستن

29 آبان 2022

user-image

زهرا اخوان

عالی مثل همیشه ، مرسی ازتون

24 آبان 2022

user-image

حامد

6 minutes English عالیه

24 آبان 2022

user-image

الهام طالبی

ممنون بابت مطلب مفیدتون

24 آبان 2022